Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

بشر آزمایشگاهی چست و چه انواعی دارد؟

بشر از ساده ترین وسایل آزمایشگاهی عمومی بوده و در انواع آزمایشگاه ها از آن استفاده می شود. بشر آزمایشگاهی استوانه ای شکل بوده و دهانه گشادی دارد.

از مزایا بشر استفاده آسان آن است. انواع بشر در جنس های مختلفی ساخته می شوند، اما اغلب آن ها از جنس بروسیلیکات ۳.۳ هستند. این ظروف آزمایشگاهی در حجم های مختلفی تولید و در بازار عرضه می شوند. قیمت این وسایل آزمایشگاهی با توجه به کلاس آن می تواند متفاوت باشد. این ظروف در کلاس های A و B تولید و عرضه می گردند. برای خرید بشر و تجهیزات آزمایشگاهی مشابه به مراکز عرضه معتبر مراجعه نمایید.

بشر آزمایشگاهی چیست

این ظروف استوانه‌ای شکل بوده و در آزمایشگاه ها جهت مصارف مختلفی به کار می روند. از انواع بشر برای نگهداری، گرم کردن و یا مخلوط مایعات استفاده می‌شود. این ظروف اغلب شیشه ای هستند، اما جنس های دیگری از آن ها نیز تولید می گردد. این ظروف در طیف گسترده‌ای از اندازه‌ها و جنس های مختلف تولید و عرضه می گردند. لبه‌ای به سمت بیرون بر روی این ظروف تعبیه شده است. این لبه جهت ریختن آسان محتویات بشر در ظرف دیگر است. این ظروف در کلاس های A و B تولید و عرضه می شوند. ظروف کلاس  A نسبت به گرما و مواد شیمیایی مقاوم تر هستند.

انواع بشر آزمایشگاهی

بشر شیشه ای

این بشرها جهت برداشتن مایعات با حجم تقریبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تجهیزات آزمایشگاهی مدرج بوده و به عنوان ظرف واکنش نیز استفاده می شوند. آزمایش هایی مانند pH متری، پتانسیومتری و… را می توان در این وسایل آزمایشگاهی انجام داد.

بشر پیرکس

از این بشرها می توان برای حرارت دادن محلول های شیمیایی و… استفاده نمود. درواقع کاربرد بشرهای پیرکس زمانی صورت می پذیرد که لازم به حرارت دادن مایعات باشد. شیشه های بروسیلیکاتی یا پیرکس در برابر فعل و انفعالات شیمیایی نیز مقاوم بوده و از این رو بسیار پرکاربرد هستند.

بشرهای پلاستیکی

از بشرهای پلاستیکی نیز برای برداشتن مایعات و ریختن در ظروف دیگر استفاده می‌شود. برای این منظور بهتر است از بشر های باریک تر استفاده شود. بشرهای پلاستیکی در دو نوع تولید می شوند. بشرهای با تحمل گرمایی پایین و بشرهای دارای پایداری شیمیایی و محدوده حرارتی وسیع تر از انواع پلاستیکی هستند.

بشر های فلزی

بشرهای فلزی در انواع ضد زنگ و آلومینیومی تولید و عرضه می شوند. این بشرها با توجه به محلولی انتخاب می شوند که در آن ها ریخته می شود.

انواع کوتاه و بلند

بشرهای بلند را با نام فنجان‌های برزلیوس نیز می شناسند. قد این بشرها دو برابر عرضشان بوده و دهانه‌ای مانند لبه پارچ دارند. این انواع در برخی مواقع ممکن است دارای دسته بوده و در تیتراسیون استفاده شوند.

بشرهای کوتاه را با نام گریفین نیز می شناسند. این تجهیزات آزمایشگاهی پهن‌تر از نوع برزلیوس بوده و فاقد ضلع‌ های مخروطی هستند. این ظروف از یک دهانه ریزش و زاویه مستقیم برخوردار بوده و کفی پهن و صاف دارند. استفاده از بشر های کوتاه برای گرم کردن مواد شیمیایی یا مایعات با صفحه داغ صورت می‌پذیرد.

نحوه استفاده از بشر چگونه است

بشرها ظروفی ساده هستند که در آزمایشگاه ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. از کاربرد بشر برای اندازه گیری حجم تقریبی مایعات استفاده می شود. این ظروف درجه بندی شده و قابل تهیه در حجم های مختلف هستند. البته اندازه گیری با این ظرف دقیق نیست و برای اندازه گیری دقیق باید از سایر وسایل آزمایشگاهی استفاده نمود.

انواع بشر کلاس A را می‌توان روی مشعل یا هیتر گرم قرار داده و مایعات و مواد مختلف را برای انجام واکنش شیمیایی بایکدیگر مخلوط نمود. نکته مهم در استفاده از بشر شستشوی آن است. این ظروف پس از استفاده، باید به طور کامل و به دقت شسته و از هرگونه آلودگی و باقیمانده مواد شیمیایی پاک شوند. در غیر اینصورت ممکن است در استفاده های بعدی موجب بروز خطا در آزمایشات گردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا