Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهی

دستگاه های آزمایشگاه میکروبیولوژی کدامند؟

دستگاه های آزمایشگاه میکروبیولوژی شامل اتوکلاو، انکوباتور، آون، بن ماری، شیکر و … است. وجود این دستگاه ها در هر آزمایشگاه میکروبیولوژی لازم است طوری که بدون آن ها امکان انجام آزمایشات مختلف وجود ندارد. اما نکته مهم در تهیه این دستگاه ها برای آزمایشگاه میکروبیولوژی، انتخاب دستگاهی با جنس خوب است. به طور حتم قیمت دستگاه های آزمایشگاهی داخلی و خارجی متفاوت است. با انتخاب شرکت های معتبر برای خرید این دستگاه ها، می توان خریدی با اطمینان خاطر داشت. هدف از این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک، آشنایی با برخی از دستگاه های آزمایشگاه میکروبیولوژی است.

اتوکلاو

یکی از مهمترین دستگاه های آزمایشگاه میکروبیولوژی، اتوکلاو است که برای سترون کردن محیط کشت و برخی از لوازم آزمایشگاهی به کار برده می شود. این دستگاه با بخار آب کار می کند که با نفوذ حرارت مرطوب در جسم، باعث از بین رفتن میکروب ها با سرعت بیشتری نسبت به هوای داغ می شود. استریل کردن محیط کشت میکروبی در این وسیله، در مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و با حرارت ۱۲۱ درجه سانتی گراد و فشار ۱۵ پوند صورت می گیرد. از بین رفتن میکروب ها در سترون کردن در نتیجه ی دناتوره شدن میکروبی است.

اتوکلاو
اتوکلاو

آون (فور)

هوای داغ و یا حرارت، در عملکرد این دستگاه کاربرد دارد. سترون کردن انواع ظروف شیشه ای که در برابر حرارت مقاوم هستند مانند لوله های آزمایش، بطری ها، پیپیت و … با آون انجام می شود. بهتر است قبل از قرار دادان این وسایل در آون، آن ها را تمیز کرده و داخل کاغذهای مخصوص و یا محفظه های فلزی قرار داد. هوای داغ داخل محفظه آون با کمک پنکه ای در تمام قسمت ها پخش می شود. یک ساعت زمان لازم است تا آون بعد از روشن کردن، به دمای مورد نظر برسد. با توجه به میزان درجه حرارت، مدت زمان لازم برای سترون کردن وسایل متفاوت است.

قیمت دستگاه های آزمایشگاهی مانند آون، تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز تغییر می کند.

بن ماری (حمام آب)

رسیدن به دمای مطلوب مایع یا کشت مورد نظر با کمک دستگاهی به نام بن ماری صورت می گیرد. در این حالت به محیط کشت و مواد شمیایی، می توان به طور غیرمستقیم حرارت داد. برای پر کردن این وسیله از آب مقطر استفاده می شود تا رسوب داخل دستگاه رسوب نکند. در برخی از حمام ها آب سرد نیز تولید می شود که برای رسیدن به این دما از محیط استفاده می شود.

کلونی شمار

یکی از دستگاه های آزمایشگاه میکروبیولوژی، کلونی شمار است که در محیط جامد برای شمارش تعداد کلونی های رشد کرده به کار برده می شود. قلم هایی در برخی از این دستگاه ها وجود دارد که کلونی ها را علامت گذاری کرده و تعداد کلونی ها نیز با دستگاه دیگری که در این وسیله وجود دارد، ثبت می شود.

شیکر

نمونه های مورد آزمایش در آزمایش میکروبیولوژی با استفاده از شیکر، تکان داده می شود. حرکت این وسیله به صورت دورانی و یا ضربه ای است. این وسیله دما را به طور یکسان در محیط کشت پخش کرده و از رسوب میکروب ها جلوگیری می کند. در نتیجه تمام مواد غذایی موجود در محیط کشت توسط میکروب ها مصرف شده و هوادهی نیز صورت می گیرد.

انکوباتور

در آزمایشگاه میکروبیولوژی برای فراهم کردن دمای مرطوب برای رشد میکروب ها از انکوباتور استفاده می شود. ترموستات دمای انکوباتور را تنظیم کرده و با قرار دادن ظرفی پر از آب داخل آن، رطوبت مورد نیاز میکروب ها فراهم می شود. این محیط، مانع از دهیدراتاسیون محیط کشت می شود.

میکروسکوپ

معمول ترین میکروسکوپ آزمایشگاهی، نوری (زمینه روشن) است که عبور نور به طور مستقیم از لامپ و عدسی ها به چشم صورت می گیرد.

هود

محفظه ای بسته مجهز به لامپ UV، صافی و یا هردو که استریل محیط داخلی آزمایشگاه را انجام می دهد، هود است. این وسیله مانع از آلودگی های ثانویه و آلوده شدن پرسنل در تهیه محیط کشت میکروبی و آزمایش های حساس می شود.

قیمت دستگاه های آزمایشگاهی در نتیجه خرید آن ها بدون واسطه دلال ارزان تر بوده و با دسترسی به وارد کنندگان عمده این تجهیزات، می توان آن ها را باقیمت مناسب تری تهیه کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا