Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهی

استوانه مدرج چیست و چه استفاده ای دارد؟

استوانه مدرج یا مزور یکی از تجهیزات آزمایشگاهی محسوب شده که برای ریختن راحت‌تر مایعات در ظرف آزمایش استفاده می‌شود. انواع استوانه مدرج در جنس های شیشه ای و پلاستیکی تولید و در بازار عرضه می شوند. کاربرد استوانه مدرج را می‌توان در اندازه گیری و انتقال مایعات عنوان نمود. درواقع دقت اندازه گیری در استوانه مدرج یا مزور نسبت به بشر و ارلن بیشتر است. بنابراین در بسیاری از آزمایشات می توان از آن بهره برد. درجه بندی استوانه مدرج بر خلاف پیپت از پایین شروع می شود. قیمت استوانه مدرج با توجه به جنس آن می تواند متفاوت باشد. همچنین انواع تولید شده در کلاس A نسب به نوع B باکیفیت تر بوده و قیمت بیشتری در بازار دارند.

کاربرد تجهیزات آزمایشگاهی امروزه بسیار حائز اهمیت بوده و انجام آزمایش های شیمیایی را راحت تر نموده است. برای خرید و کاربرد تجهیزات آزمایشگاهی به مراکز معتبر مراجعه نمایید.

استوانه مدرج چیست علوم هفتم

استوانه مدرج یا مزور از وسایل و شیشه آلات آزمایشگاهی پرکاربرد بوده و شبیه به لوله آزمایشی مدرج است. مزور دارای یک سر باز و یک کف بسته و صاف بوده و به سادگی بر روی سطوح قرار می گیرد.

مزور آزمایشگاهی مدرج از جنس های شیشه و پلاستیک ساخته می شود. از کاربرد تجهیزت آزمایشگاهی مانند مزور در انجام آزمایشات مختلف استفاده می شود. استوانه مدرج آزمایشگاهی دارای یک آبریز جهت ریختن ساده تر مایعات است. قیمت استوانه مدرج شیشه‌ای نسبت به پلاستیکی گران تر است.

انواع استوانه مدرج

استوانه مدرج در حجم های متفاوتی تولید و عرضه می شود. توجه شود که فرم استوانه‌ای و قطر کم آن موجب می شود تا دقت آن بیشتر از بشر باشد. توجه شود که انواع کم حجم تر دقت بالاتری داشته و کاربرد بیشتری هم دارند. البته برای حجم های دقیق باید از کاربرد تجهیزات آزمایشگاهی دیگر مانند پیپت استفاده نمایید.

موارد استفاده از استوانه مدرج

کاربرد استوانه مدرج جهت اندازه گیری و انتقال مایعات صورت می‌پذیرد. از این وسیله برای اندازه‌گیری حجم مشخصی از مایعات استفاده می‌شود. زیرا دقت اندازه‌گیری مزور از برخی ظروف آزمایشگاهی مانند ارلن و بشر بیشتر است. انواع مزور در دو شکل گرد و شش گوش عرضه می شوند. البته نوع گرد آن بیشتر استفاده می گردد.

استوانه مدرج شیشه ای

قبلا از استوانه مدرج شیشه ای استفاده های زیادی می‌شد. امروزه هم در بسیاری از آزمایشگاه ها از این وسیله استفاده می شود. اما با رشد صنعت پلاستیک و پتروشیمی، مزورهای پلاستیکی نیز به بازار عرضه شدند. مزور شیشه ای نسبت به انواع پلاستیکی دارای معایب و مزایایی است. هنگام کار با مزور شیشه ای یا حمل و نقل آن باید مراقبت بود. زیرا لبه آن به سادگی در اثر برخورد با اشیا دیگر لب پر می‌شود. اما کاربرد این وسیله دقت اندازه‌گیری بیشتری داشته و مقاومت شیمیایی بالاتری هم دارد. وزن زیاد و شکننده بودن آن نیز از معایب کاربرد تجهیزات آزمایشگاهی شیشه‌ای است.

استوانه مدرج پلاستیکی

مزور پلاستیکی نسبت به استوانه های مدرج شیشه جدیدتر است. مزور پلاستیکی عموما از جنس پلی پروپیلن ساخته می شود. این ماده دارای مقاومت شیمیایی بسیار بالایی بوده و به همین دلیل در تولید تجهیزات آزمایشگاهی استفاده می شود.

جهت افزایش شفافیت محصول از پلی متیل پنتن استفاده می شود. مزورهای پلی پروپیلن دارای قابلیت اتوکلاو بوده و می توانند استفاده مجدد شوند.

استوانه مدرج پلاستیکی دیرتر شکسته و خراب می شوند. بعلاوه ارزان تر و سبک تر هستند. از معایب استوانه های پلاستیکی جنس مات آنهاست. این مطلب موجب می شود تا اندازه گیری و خواندن اعداد با خطا مواجه شود.

روش استفاده از مزور شیشه ای

برای استفاده از این محصول کافیست مایع مورد نظر را به درون مزور ریخته و به درجه بندی آن دقت کنید. سطح منحنی مایع باید بر روی درجه مورد نظر باشد. درواقع پایین ترین جای منحنی به عنوان حجم مایع گزارش می شود. با کاربرد تجهیزات آزمایشگاهی می توان نتایج مطلوب تری بدست آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا