Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

عوارض کراتین بر کلیه ها چیست؟

عوارض کراتین بر کلیه ها با مطالعات زیادی بررسی شده و نشان داده شده است که مصرف این ماده در افراد سالم خطری نداشته ولی در افرادی که بیماری کلیوی دارند، باعث ایجاد اختلال در عملکرد کلیه ها می شود. کراتین اسید آمینه ای است که در کبد انسان و به میزان خیلی کمی در کلیه ها و پانکراس تولید می شود. وجود این ماده در گوشت و ماهی ثابت شده است. با مطالعه این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به بررسی عوارض کراتین بر کلیه ها آشنا می شویم.

کراتین چیست؟

یک درصد از کل حجم خون انسان از کراتین تشکیل شده است. این ماده متشکل از سه اسید آمینه L-آرژنین، گلیسین و L-متیونین است. ۹۵ درصد از کراتین در عضلات اسکلتی و ۵ درصد در مغز ذخیره شده است. کبد، کلیه ها و پانکراس، ۱,۵ تا ۲ درصد از این ماده را تولید می کنند. سپس این ماده ذخیره می شود. کراتین با ورود به جریان خون به قسمت های مختلف بدن می رود. این ماده در عضلات به کراتین فسفات تبدیل شده و سپس کراتین فسفات تولید شده به آدنوزین تری فسفات تبدیل می شود.

کراتین جزء اصلی تشکیل دهنده مکمل های عضله ساز و نوشیدنی های انرژی زا است. نکته ای که در استفاده از مکمل های کراتین دقت کرد، مصرف آن در کنار غذاهای پروتئینی است، نه این که به جای پروتئین به کار برده شود. وظیفه کراتین، افزایش قدرت در طول تمرین بوده در صورتی که وظیفه پروتئین، ترمیم عضله بعد از تمرین است.

کراتین چیست؟
کراتین چیست؟

فواید و اثرات مثبت کراتین

تولید انرژی در بدن به واسطه کراتین به سرعت افزایش پیدا می کند. با تولید انرژی در عضلات، عملکرد بدنشان تقویت می شود. قدرت بالاتنه و پایین تنه در جوانان با مصرف کراتین بالا می رود. همچنین این ماده با افزایش فاکتورهای رشد، هایپرتروفی عضلات را تقویت می کند. این ماده به پر شدن عضلات کمک کند. زیرا کراتین فسفات زیادتر در عضلات باعث نگهداری آب بیشتر شده و عضلات بزرگتر به نظر می رسند. ریکاوری عضلات با مصرف کراتین، سریع تر خواهد بود.

عوارض کراتین بر کلیه ها

کراتین متفاوت از کراتینین است، طوری که از کراتینین به عنوان مارکری برای عملکرد کلیه ها استفاده می شود. با اندازه گیری کراتینین در خون، می توان عملکرد کلیه ها و نارسایی آن ها را بررسی کرد. بالا بودن این ماده در خون، نشان دهنده عملکرد نادرست کلیه ها و اولین نشانه از نارسایی آن ها باشد.

بین کراتین و کراتینین ارتباط وجود دارد با این که مولکول این دو با هم متفاوت است. همان طور که اشاره شد، با مصرف گوشت و یا استفاده از مکمل ها، کراتین وارد شده توسط عضلات به فسفوکراتین تبدیل می شود. در زمان نیاز به انرژی، سلول ها از گروه فسفات استفاده کرده و آدنوزین تری فسفات تولید می کنند. انرژی تولید شده سبب می شود تا ماهیچه منقبض شود. در نهایت این فرایندها، چیزی که باقی می ماند، کراتینین است که راه های در کلیه ها برای دفع آن از بدن وجود دارد.

یک فرد سالم، مقدار نرمالی از این ماده را در خون خود دارد. اما بالا بودن این ماده از سطح نرمال، نقض عملکرد کلیه ها را نشان می دهد.

مصرف طولانی مدت کراتین

با مصرف کراتین بیش از ۵ گرم در روز، مقدار آن در خون بالا می رود. اگر مقدار نرمالی از این ماده و در کوتاه مدت مصرف شود، نمی تواند عملکرد کلیه ها را دچار اختلال کند. اما افرادی با مشکلات کلیوی، در صورت مصرف بیش از اندازه از کراتین، دچار اختلالات در عملکرد این عضو بدن می شوند.

از عوارض کراتین در بدن می توان به آسیب کلیه، آسیب های کبدی، سنگ کلیه، افزایش وزن، نفخ، نگرانی های گوارشی و … را می توان نام برد.

با مصرف روزانه ۲۰ گرم کراتین، وزن بین ۱ تا ۳ کیلوگرم زیاد می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا