Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

تفاوت آب ژاول و آب اکسیژنه چیست؟

آب ژاول و آب اکسیژنه ترکیباتی شیمیایی با کاربردهای مختلف هستند. کاربرد آب ژاول و آب اکسیژنه در استفاده های خانگی و صنعتی صورت می پذیرد. اما تفاوت آب ژاول و آب اکسیژنه در ساختار وجود داشته و این ترکیبات دو ماده کاملا متفاوت محسوب می شوند.  ماده اصلی تشکیل دهنده آب ژاول هیپوکلریت سدیم است، اما آب اکسیژنه از هیدروژن و اکسیژن تشکیل یافته است. تفاوت آب ژاول و آب اکسیژنه در کاربردشان نیز به چشم می خورد. استفاده از هر یک از این ترکیبات در موارد خاصی کارایی دارد. تفاوت آب ژاول و آب اکسیژنه به عنوان ترکیبات صنعتی در قیمت آن‌ها نیز مشاهده می‌گردد. این محصولات توسط شرکت های تجاری مختلفی عرضه می شوند. آب ژاول و آب اکسیژنه مواد شیمیایی مختلفی بوده و در بازار باقیمت‌های خرید و فروش مختلفی مبادله می شوند.

در ادامه این مطلب به بررسی تفاوت آب ژاول و آب اکسیژنه در ساختار، خواص، کاربرد و… می پردازیم. با ما همراه باشید.

تفاوت آب ژاول و آب اکسیژنه

آب ژاول ماده‌ای در دسترس بوده و تهیه آن آسان است. از معایب آب ژاول عدم سازگاری مناسب آن با محیط زیست است. در مقابل آب اکسیژنه با محیط زیست سازگاری بیشتری دارد.

سدیم هیپوکلریت که ماده اصلی تشکیل دهنده آب ژاول است، می‌تواند موجب تولید مواد سمی دیگری گردد.

از مزایا آب اکسیژنه این است که به سادگی به آب و اکسیژن تجزیه شده و ضرری برای محیط زیست ایجاد نخواهد نمود.

امروزه کاربرد آب اکسیژنه در صنایع آرایشی بهداشتی و در تولید اکسیدان های رنگ مو دیده می‌شود. اما کاربرد آب ژاول در صنعت محدود تر شده است.

از مزایا آب ژاول هزینه کمتر آن نسبت به آب اکسیژنه است.

تفاوت آب ژاول و آب اکسیژنه در  سرعت سفیدکنندگی نیز دیده می شود. آب ژاول نسبت به آب اکسیژنه سرعت بیشتری در سفیدکنندگی دارد.

تفاوت آب ژاول و آب اکسیژنه در مصرف

آب ژاول و آب اکسیژنه از ترکیبات شیمیایی پرکاربرد در صنعت و مصارف خانگی مختلف محسوب می شوند. انواع آب اکسیژنه در گریدهای صنعتی، خوراکی و آزمایشگاهی با درجه خلوص های متفاوت تولید و در بازار مواد شیمیایی عرضه می شوند.

کاربرد آب اکسیژنه در صنایع آرایشی و بهداشتی، فرآوری مواد غذایی و… دیده می شود. قدرت اکسید کنندگی بالا از خواص مهم آب اکسیژنه محسوب می شود. آب ژاول نیز به‌عنوان ماده‌ای کلردار در تصفیه آب و ضدعفونی سطوح مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت آب ژاول و آب اکسیژنه در ساختار

آب اکسیژنه از هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است. این ماده در صنایع گوناگون به ویژه صنایع دارویی و پزشکی کاربردی گسترده دارد. فرمول شیمیایی آب اکسیژنه به صورت H۲O۲ بوده و مایعی بی رنگ است. این ماده دارای مزه تلخ و بوی ازن مانند است. خواص آب اکسیژنه به عنوان ماده ای شیمیایی با بالاترین سطح و قابلیت انعطاف پذیری بالا شناخته می شود.

درمقابل آب ژاول یا هیپوکلریت سدیم مایعی زرد رنگ و جهت از بین بردن بو، سفید کنندگی و گند زدایی کاربرد دارد. ماده اصلی این محصول هیپو کلریت سدیم بوده و با فرمول NaOCl شناخته می شود. از آب ژاول می توان در تصفیه آب و فاضلاب استفاده نمود. بنابراین تفاوت آب ژاول و آب اکسیژنه در ساختار و خواص آن ها وجود دارد.

تفاوت آب ژاول و آب اکسیژنه در خطرات

آب ژاول می تواند به پوست، غشاهای مخاطی و دستگاه تنفسی آسیب جدی وارد نماید. تنفس بخارات ناشی از آب ژاول می تواند موجب سرفه، تحریکات چشم، بینی و دهان و در موارد حاد موجب بروز مشکلات تنفسی گردد. در استفاده از این ماده باید جانب اطمینان را رعایت نمود. هیدروژن پراکسید نیز در اثر ترکیب با برخی مواد خطر انفجار دارد. این ماده اکسید کننده و خورنده بوده و برای بدن مضر است. تفاوت آب ژاول و آب اکسیژنه در ساختار و کاربرد و خطرات آن‌ها دیده می شود، اما هر دو مواد شیمیایی بوده و باید در استفاده از آن‌ها احتیاط نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا