Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آبصنایع شیمیایی

ضدرسوب چیست و چه مصارفی دارد؟

آب به عنوان یک سیال مهم در صنعت شناخته می‌شود. بسیاری از صنایع از آب به عنوان سیال حرارتی استفاده می کنند. بنابراین میزان سختی آب در این صنایع از اهمیت بالایی برخوردار است. املاح موجود در آب مانند کلسیم و منیزیم با افزایش دمای آب رسوب کرده و به سیستم های صنعتی آسیب وارد می کنند. بنابراین صنایع برای رفع این مشکل از ترکیبات ضد رسوب استفاده می کنند. ضدرسوب ها با ممانعت از تشکیل رسوب از خوردگی سیستم ممانعت به عمل می آورند. انواع ضدرسوب توسط شرکت های مختلف تولید و در بازار عرضه می شوند. قیمت ضدرسوب با توجه به برند تجاری و شرکت تولید کننده متفاوت است. انواع ضد رسوب آب، ضد رسوب پکیج، ضد رسوب ماشین، ضد رسوب کتری و… از بازار مواد شیمیایی قابل تهیه هستند. درواقع تولید مواد شیمیایی ضدرسوب جایگاه ویژه ای در صنعت دارد.

ضدرسوب آب

همان طور که ضد عفونی آب توسط پودر کلر مهم است ممانعت از رسوب هم امری مهم بنظر میرسد .امروزه نسل جدید ترکیبات ضد رسوب در صنعت معرفی شده است. در این ضدرسوب ها مواد تشکیل دهنده فعال حضور دارند که از تشکیل رسوب ممانعت می کنند. ترکیبات ضد رسوب شامل مخلوطی از پلی کربوکسیلات ها و پلی اکریلات های مختلف هستند. ضد رسوب یا آنتی اسکالانت برای ممانعت از ایجاد رسوب در لوله ها، مبدل های حرارتی و ممبران ها به طور گسترده‌ای کاربرد دارد.

رسوباتی مانند کلسیم کربنات، کلسیم سولفات، باریم سولفات و استرانسیوم سولفات، سیلیکا و کلسیم فلوراید در ممبران ها رسوبات رایجی محسوب نمی شوند، اما از ایجاد آن‌ها در سیستم باید ممانعت شود. در غیر این صورت سیستم تصفیه با آسیب های جدی مواجه خواهد شد.

ضد رسوب ها قادر به ممانعت از ایجاد این رسوبات در سیستم ها شده و ذرات کلوئیدی را در محلول پخش کرده و مانع رسوب گذاری می شوند. درواقع از خواص ضد رسوب ممانعت از تشکیل رسوب و افزایش پخش ذرات است. از مزایا ضدرسوب می توان به افزایش زمان کار سیستم، کاهش زمان تمیز کردن و افزایش کارایی RO اشاره نمود.

انواع ضد رسوب

ضدرسوب ها انواع مختلفی داشته و با توجه به کارایی و سیستم مورد نظر انتخاب و استفاده می شوند. آنتی اسکالانت ها در انواع ایرانی و خارجی قابل تهیه هستند.

ضدرسوب چیست و چه مصارفی دارد
ضدرسوب چیست و چه مصارفی دارد

ضد رسوب ترمودینامیکی

از این انواع ضدرسوب جهت حذف رسوبات خاصی استفاده شده و کاربرد آن به عوامل کمپلکس ساز مرتبط می شود.

ضد رسوب سینتیکی

از این ضدرسوب اغلب در صنعت تصفیه آب استفاده می شود.

ضد رسوب پکیج

آب به عنوان یک سیال حرارتی در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. املاح و سختی آب بر اثر شوک دما رسوب کرده و به سیستم های صنعتی آسیب وارد می‌کنند. یکی از مهم ترین عوامل فرسایش و خوردگی تاسیسات حرارتی و برودتی را می توان به آب سخت نسبت داد. علاوه بر موارد ذکر شده، وجود رسوبات موجب هدر رفت انرژی نیز خواهد شد. در این موارد به دلیل عدم تبادل حرارت، انرژی به هدر رفته و راندمان سیستم کاهش خواهد یافت. امروزه اثر رسوب بر اتلاف انرژی بیشتر مورد توجه قرار داشته و  کشور ها در تلاشند با کاهش رسوب در سیستم ها از اتلاف انرژی ممانعت کنند. برای رفع مشکل رسوب در سیستم های صنعتی و خانگی مانند پکیج ها از ترکیبات ضد رسوب استفاده می شود. تولید مواد شیمیایی ضد رسوب امروزه بسیار مورد توجه قرار دارد.

ضد رسوب مغناطیسی

ضدرسوب های مغناطیسی قادرند تا بدون تبادل شیمیایی و توسط خاصیت میدان مغناطیسی، از تشکیل رسوب در لوله ها و تجهیزات ممانعت کنند. این دستگاه ها شامل موادی با خاصیت مغناطیسی بوده و موجب ایجاد یک میدان مغناطیسی بر جریان آب می شوند. این جریان مغناطیسی بر روی آب و ترکیبات محلول در آن تاثیر گذاشته و مانع ایجاد رسوب می گردد.

بعد از تصفیه آب توسط پودر کلر ,امروزه ترکیبات ضد رسوب و استفاده از آن جایگاهی ویژه دارد. به همین دلیل تولید مواد شیمیایی ضد رسوب توسط شرکت های مختلف در سراسر جهان صورت می پذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا