Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

بررسی تفاوت ایزوپروپیل الکل با اتانول

ایزوپروپیل الکل و اتانول هر دو از الکل هایی با مصرف تجاری هستند. اما تفاوت ایزوپروپیل الکل با اتانول در خواص موجب تفاوت در کاربرشان شده است. ایزوپروپیل الکل نسبت به اتانول سمیت کمتری داشته و به همین دلیل در ضدعفونی دست و سطوح می تواند کاربرد بیشتری داشته باشد. تفاوت ایزوپروپیل الکل با اتانول را می‌توان به نحوه تولید آن‌ها نیز نسبت داد. این دو الکل هر دو قادر به حذف میکروارگانیسم ها بوده و به همین دلیل در پزشکی کاربرد گسترده ای دارند.  تفاوت ایزوپروپیل الکل با اتانول در قیمت آن‌ها نیز دیده می شود. این دو الکل ساختار متفاوتی داشته و نحوه تولید متفاوتی هم دارند. بنابراین بدیهی است که از قیمت خرید و فروش متفاوتی در بازار برخوردار باشند. برای خرید ایزوپروپیل الکل و اتانول می‌توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه کرده و این محصولات را خریداری نمود.

تفاوت ایزوپروپیل الکل با اتانول در ساختار

ایزوپروپیل الکل با نام ایزوپروپانول یا الکل مالشی نیز شناخته می شود. این الکل بی رنگ و قابل اشتعال بوده و با فرمول CH۳CHOHCH۳ شناخته می شود. ایزوپروپانول بر خلاف اتانول در محلول های نمکی حل نمی شود.

اتانول با نام های الکل اتیلیک و الکل میوه شناخته شده و دارای فرمول C۲H۵OH است. این الکل قابل اشتعال بوده و بوی مشخصی دارد. با توجه به توضیحات ساختار این دو ماده متفاوت است. بنابراین از تفاوت ایزوپروپیل الکل با اتانول می توان به تفاوت در ساختار اشاره نمود.

تفاوت ایزوپروپیل الکل با اتانول
تفاوت ایزوپروپیل الکل با اتانول

تفاوت ایزوپروپیل الکل با اتانول در ضد عفونی کنندگی

تمیزی و ضد عفونی کنندگی سطوح مانند دستگیره‌ها و سطوح فلزی و حتی پوست با مواد ضد عفونی کننده همچون الکل از توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی در پاندمی کرونا ویروس بوده است. البته ضدعفونی با انوع الکل پیش تر هم در پزشکی بسیار استفاده می شد.

ایزوپروپیل الکل و اتانول هر دو دارای خواص ضد عفونی کنندگی بسیار مشابهی هستند. ایزوپروپیل الکل به الکل مالشی نیز شهرت داشته و بیشترین تاثیر آن‌ها در غلظت ۷۰ درصد است. اتانول موجب حذف پروتئین ها و حل کردن چربی های سلول های باکتریایی و ویروسی می شود، اما در مقابل هاگ یا اسپور استفاده از آن بی تاثیر است. اتانول در غلظت ۷۰ درصد استفاده می شود. غلظت های بالاتر به سرعت تبخیر شده و اثربخشی ندارند. غلظت های پایین تر نیز قادر به حذف کامل عوامل بیماری زا نخواهند بود.

تفاوت ایزوپروپیل الکل با اتانول این است که اتانول  پوست را خشک کرده و نباید به طور مستقیم و بدون مواد افزودنی ب روی پوست دست استفاده شود. در غیر اینصورت می تواند موجب بروز خشکی پوست گردد.

تفاوت ایزوپروپیل الکل با اتانول در آسیب به پوست

ایزوپرپوپیل الکل نیز با سرعتی مشابه اتانول تبخیر شده و سلول های باکتریایی و ویروسی را به روش اتانول حذف می کند. اما تفاوت ایزوپروپیل الکل با اتانول به تاثیر آن‌ها بر روی بافت های زنده پوست مرتبط است. ایزوپروپیل الکل بر روی بافت های زنده پوست تاثیر نداشته و جهت ضد عفونی پوست بهتر از اتانول خواهد بود. برای خرید ایزوپروپیل الکل به سایت ها و مراکز معتبر فروش مراجعه نمایید.

هر دو این الکل ها برای ضد عفونی سطوح به یک اندازه موثر هستند و تفاوت ایزوپروپیل الکل با اتانول در میزان آسیب در ضد عفونی پوست است.

تفاوت ایزوپروپیل الکل با اتانول در ایمنی

ایزوپروپیل الکل به آسانی قادر به حل ترکیبات غیر قطبی در خود بوده و در مقایسه با اتانول اثری از خود باقی نخواهد گذاشت. بلع این الکل به ندرت موجب مرگ می شود، اما عوارضی همچون مسمومیت، تحریکات چشم، بینی و گلو را در پی دارد.

ایزوپروپیل الکل در مقایسه با اتانول سمیت کمتری داشته و به عنوان حلال و ضدعفونی کننده کاربرد دارد. بنابراین تفاوت ایزوپروپیل الکل با اتانول را می توان به ایمنی آن‌ها نیز نسبت داد. خرید ایزوپروپیل الکل از مراکز معتبر فروش امکان پذیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا