Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

بررسی تفاوت و شباهت های منگنز و منیزیم

منگنز و منیزیم دو عنصر ضروری برای سلامت بدن انسان محسوب می شوند. منگنز و منیزیم در بسیاری از مواد غذایی وجود داشته و تامین می‌شوند. توجه شود منگنز و منیزیم از لحاظ کاربرد و خواص و مزایا با یکدیگر تفاوت ها و شباهت هایی دارند. در ادامه این مطلب به بررسی تفاوت و شباهت های منگنز و منیزیم در بدن می پردازیم. کربنات منیزیم به عنوان مکمل در بازار عرضه شده و به عنوان منبع تامین منیزیم شناخته می‌شود. از شباهت های منگنز و منیزیم می توان به تاثیر آن‌ها بر تقویت استخوان اشاره نمود. تفاوت منگنز و منیزیم نیز در مقدار مورد نیاز آن‌ها نهفته است. بدن برای داشتن عملکردی مطلوب به مقادیر بسیار کمی از منگنز نیازمند است.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد منگنز و منیزیم در سلامت بدن و همین‌طور تفاوت و شباهت های منگنز و منیزیم می پردازیم. با ما همراه باشید.

شباهت منگنز و منیزیم

این دو ماده معدنی در منبع تامین، شباهت هایی با هم دارند. مغزها، حبوبات، سبزیجات برگ‌دار و غلات کامل از منابع تامین این مواد معدنی محسوب می شوند. عنصر منگنز و عنصر منیزیم هر دو دارای ساختار شیمیایی فلزی در جدول تناوبی هستند.

مصرف مقادیر بالای این دو ماده برای بدن سمی است و بنابراین در مصرف مکمل های حاوی منگنز و منیزیم باید احتیاط نمود. نکته مثبت این است که مقدار بیش از حد این مواد از طریق رژیم غذایی دریافت نخواهد شد.

تفاوت مقدار منگنز و منیزیم برای سلامت بدن

مصرف غذاهای حاوی این دو عنصر توسط سازمان های بهداشتی توصیه شده است. مقدار مصرف منگنز و منیزیم با توجه به سن و جنسیت متفاوت است. البته بین مصرف منگنز و منیزیم تفاوت وجود داشته و بدن به منگنز بسیار کمتری نیاز دارد. برای خرید مکمل های منیزیم مانند کربنات منیزیم به سایت های معتبر مراجعه نمایید.

مکمل‌ های منگنز و منیزیم

به خاطر داشته باشید همواره بهترین منبع تامین مواد مغذی غذای سالم  است. درصورتی‌که مواد مغذی به اندازه کافی تامین نشود، به مصرف مکمل‌های منگنز و منیزیم نیاز است. مکمل‌های منیزیم در انواع مختلفی قابل تهیه هستند. توجه نمایید که این مکمل ها نباید همراه با روی مصرف شوند. منیزیم اغلب در برخی از ملین ها و داروهای معده نیز وجود دارد.

مکمل‌های منگنز نیز در انواع مختلفی مانند اسیدهای ‌آمینه ‌معدنی، گلوکونات، منگنز سولفات، منگنز سیترات، منگنز کلرید و… قابل تهیه هستند. مکمل‌های غذایی منگنز اغلب حاوی ۵ تا ۲۰ میلی‌گرم منگنز هستند. مقدار مورد استفاده از مکمل منگنز و منیزیم توسط پزشک تعیین می‌گردد.

تفاوت و شباهت منگنز و منیزیم
تفاوت و شباهت منگنز و منیزیم

تفاوت منیزیم و منگنز

کمبود منگنز در انسان بسیار کم رخ می‌دهد. اما کاهش مقدار آن در بدن موجب بروز برخی عوارض می‌شود.

  • آسیب به استخوان
  • رشد ضعیف کودکان
  • بروز برخی بثورات پوستی
  • کاهش یافتن میزان کلسترول سرمی

البته رژیم غذایی کم منیزیم موجب کمبود آن در بدن نمی‌شود. زیرا بدن به مقدار بسیار کمی منیزیم نیاز دارد، اما شرایط پزشکی یا مصرف داروهای خاص می‌توانند موجب کمبود منیزیم شوند. از عوارض کمبود منیزیم در بدن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • کاهش اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • خستگی
  • ضعف
  • سوزن سوزن شدن
  • انقباضات و گرفتگی عضلات
  • ضربان قلب غیر طبیعی
  • اسپاسم عروق کرونر
  • تشنج
  • کمبود شدید منیزیم در بدن می‌تواند منجر به کمبود کلسیم یا پتاسیم نیز شود.

تفاوت و شباهت های منگنز و منیزیم در سمیت

منگنز در استنشاق گرد و غبار به عنوان یک سم قوی شناخته می‌شود. البته در مواد غذایی این‌گونه نیست. سمیت منگنز درنتیجه مصرف آب حاوی مقادیر بالای منگنز نیز رخ می‌دهد.

منیزیم از مواد غذایی خطرناک نیست، اما مصرف بیش از حد مکمل ها یا داروهای حاوی آن می‌تواند به سمیت منجر شود. مسمومیت با این عنصر موجب اسهال و گرفتگی معده می‌شود. مسهل‌های حاوی منیزیم و آنتی‌اسیدها نیز در صورت مصرف بیشتر از ۵۰۰۰ میلی‌گرم در روز، سمیتی کشنده خواهند داشت. برای خرید مکمل کربنات منیزیم به سایت ها و مراکز معتبر فروش مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا