Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

ترموپلاستیک چیست؟ انواع ترموپلاستیک

ترموپلاستیک ها محصولاتی هستند که با افزایش درجه حرارت ذوب می‌شوند، اما فرآیند ذوب شدن آن‌ها بدون تغییرات شیمیایی است. از خواص ترموپلاستیک قابلیت ذوب چند بار و استفاده مجدد آن‌هاست. انواع ترموپلاستیک توسط تولید کنندگان مختلف در بازار عرضه می شوند. کاربرد ترموپلاستیک ها در صنعت از جایگاه ویژه ای برخوردار است. اکریلیک، نایلون، تی پی ار و… از انواع ترموپلاستیک ها محسوب می‌شوند. برای خرید ترموپلاستیک ها و الاستومرهایی مانند کائوچو به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمایید. قیمت ترموپلاستیک ها و قیمت کائوچو با توجه به نوع و برند تجاری محصول متفاوت خواهد بود.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد ترموپلاستیک ها و نحوه خرید و فروش و قیمت آن‌ها می پردازیم.

انواع ترموپلاستیک ها

انواع ترموپلاستیک های مختلفی برای استفاده های مختلف در زندگی و صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد در کالاهای مصرفی، قطعات خودرو، تجهیزات پزشکی و حتی بسته بندی نیز کاربرد دارند.

  • اکریلیک
  • نایلون
  • پلی اتیلن
  • پلی‌پروپیلن
  • پلی استایرن
  • پلی وینیل کلراید
  • تفلون

اکریلیک یا پلی متیل متاکریلات جایگزینی مناسب برای شیشه است. از این ماده ترموپلاستیک در چراغ های بیرونی خودرو استفاده می شود. برای خرید و دریافت قیمت ترکیبات ترمو پلاستیک و قیمت کائوچو (الاستومر) به مراکز معتبر فروش مراجعه نمایید.

خواص پلیمر های ترموپلاستیک

این محصولات دارای مناطقی بلورین و آمورف در دمای کمتر از نقطه ذوب هستند. نواحی آمورف موجب ویژگی کشسانی و نواحی بلورین موجب قابلیت استحکام می‌شوند. توجه شود که دمای بیشتر از نقطه ذوب، موجب از بین رفتن نواحی بلورین می‌شود.

گرمانرم ها قابل بازیافت بوده و این از مزایای این پلیمرها محسوب می‌شود. مواد ترمو پلاستیک در چرخه ذوب و انجماد قرار گرفته و این چرخه برای آن‌ها می‌توان تکرار شود. پلی اتیلن ها از بهترین و ارزان ترین گرمانرم ها محسوب شده و کارایی بالایی دارند. کاربرد پلیمرهای ترمو پلاستیک در صنعت خودرو موجب شده است تا خودروسازان بتوانند در اجزای داخلی خودرو تطبیق مناسبی با رنگ خودرو ایجاد نمایند.

ترموپلاستیک چیست
ترموپلاستیک چیست

عایق ترموپلاستیک

از ترمو پلاستیک ها در تولید عایق و روکش سیم و کابل های برق بسیار استفاده می شود. ترمو پلاستیک ها در اثر حرارت نرم شده و پس از سردن شدن به شکل مورد نظر در خواهند آمد. بر خلاف ترموست ها این ترکیبات به دفعات گرما داده شده و قابل تغییر شکل هستند.

عایق پی وی سی (PVC) از معروف ترین ترکیبات ترمو پلاستیک است که در صنایع تولید سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلی‌اتیلن نیز از ترمو پلاستیک هایی است که عایق یا روکش کابل برق کاربرد دارد.

ترموست و ترموپلاستیک

به ترکیباتی که در دمای بیشتر از دمای انتقال شیشه‌ ای خود منعطف هستند، گرمانرم گفته می‌شود. گرمانرم‌ها را به طور پیوسته در چرخه ذوب انجماد قرار گرفته و این چرخه می‌تواند تکرار شود. درواقع ترموپلاست ها قابل بازیافت هستند. این پلیمرها به دفعات ذوب و دوباره جامد خواهند شد. این پلیمرها مانند مایعات در حالت مذاب جاری شده و پس از سرد شدن سخت می‌شوند.

ترموست ها پلیمر هایی هستند که در اثر حرارت پیوندهای عرضی با واکنش‌های شیمیایی ایجاد می کنند. این فرآیند موجب می‌شود که وزن مولکولی متوسط آن‌ها افزایش یابد. این پلیمرها نیز کاربردهای مخصوص به خود را دارند.

رزین ترموپلاستیک

خواص این رزین ها در برابر حرارت مانند خواص فلزات است. این رزین‌ها در اثر حرارت نرم شده و شروع به ذوب شدن می‌کنند. رزین های ترمو پلاستیک پس از سرد شدن دوباره سخت و محکم خواهند شد. از مزایا این رزین‌ها عدم نیاز به افزودنی های دیگر جهت استحکام بخشیدن به آن‌هاست. البته به دلیل وجود پیوند واندروالسی، این رزین‌ها از خواص مکانیکی ضعیفی برخوردارند.

جالب است بدانید از ترموپلاستیک ها در صنایع مختلفی استفاده می شود. به طور کلی مصرف پلیمر های مختلف مانند ترمو پلاستیک و کائوچو در صنعت رو به افزایش است. قیمت کائوچو با توجه به برند تجاری آن متفاوت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا