Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تبلیغات(رپورتاژ آگهی)

تکنولوژی مایع دستشویی؛ ترکیباتی با خواص جادویی

 

در مایع دستشویی چه چیزی نهفته است که آن را تا این اندازه پرکاربرد و پرمصرف نموده است؟ فرمولاسیون این شوینده های محبوب در گذر زمان چه تغییراتی داشته اند و امروزه از چه مواد شیمیایی صنعتی در ترکیب آنها استفاده می شود؟…..
شوینده های مایع مخصوص تمیز کردن دست ها، در ۱۵ سال گذشته بسیار متنوع شده اند و ما از آنها در مکان های مختلف، از خانه گرفته تا هتل ها، بیمارستان ها، سرویس بهداشتی، مجتمع تجاری و …، استفاده می کنیم. تنوع رایحه و رنگ در انواع مایع دستشویی موجب شده که فروش خوبی داشته باشند و نیاز هر سلیقه ای را برآورده سازند.
جالب آن است که انواع مایع شوینده دست، در مقایسه با صابون های دستشویی و یا صابون های مسافرتی، مزایای بیشتری دارند و کمتر مستعد رشد باکتری ها هستند. مایع صابون در یک مخزن یا ظرف قرار می گیرد بنابراین هرگز در معرض کثیفی ها و آلودگی های بیرونی قرار ندارد.
ما در این مطلب می خواهیم درباره تکنولوژی فرمولاسیون مایع دستشویی صحبت کنیم؛ مواد اولیه در این محصولات را بررسی خواهیم کرد و به چالش های این صنعت بزرگ می پردازیم.

مرور اجمالی بر فرمولاسیون مایع دستشویی خالص

مرور اجمالی بر فرمولاسیون مایع دستشویی خالص
مرور اجمالی بر فرمولاسیون مایع دستشویی خالص

یک مایع دستشویی خوب و ایده آل، محصولی است که با پوست دست سازگار باشد، به نرمی و لطافت پوست کمک کند، و هیچ حساسیتی به وجود نیاورد. به طور کلی یک سری مواد اولیه در فرمولاسیون اکثر شوینده های مایع دست، مشترک هستند. این ترکیبات به صورت زیر معرفی می شوند:
آب؛ سدیم لورت سولفات؛ کلرید سدیم؛ کوکامیدوپروپیل بتائین؛ گلیسیرین؛ روغن گیاهی؛ اسانس؛ اسید سیتریک؛ پانتنول؛ پانتولاکتون؛ پلی کواترنیوم-۷؛ سدیم بنزات؛ سدیم لاکتات؛ توکوفریل استات.
چند نکته جالب درباره انتخاب هر یک از مواد اولیه شیمیایی فوق که در فرمولاسیون شوینده مایع دست به کار رفته اند وجود دارد که در این قسمت ارائه می دهیم:

  • آب دیونیزه، یک ترکیب خنثی است که در همه شوینده ها به کار می روند و محیط شوینده را برای طولانی مدت، پایدار نگه می دارد.
  • توکوفریل استات، یک ترکیب آنتی اکسیدانی است و نقش مهمی در سلامت پوست دارد.
  • دلیل افزودن گلیسیرین به فرمولاسیون مایع دستشویی، داشتن ماهیت شبیه به پوست است تا آن را نرم و لطیف نگه دارد.
  • روغن گیاهی و پانتنول، نقش تسکین دهنده دارند و می توانند التهاب های پوست را از بین ببرند.
  • اسید سیتریک و لاکتات سدیم، دو ترکیب بافر هستند که PH محیط شوینده را در حد متعادل تنظیم می کنند.
  • سدیم لورت سولفات، یک امولسیون کننده است و برای تمیز کردن آلودگی ها و ایجاد بافت یکنواخت به کار می رود.
  • ترکیبات گلیسیرین، پانتنول، پانتولاکتون و سدیم لاکتات، همگی خاصیت مرطوب کننده و آبرسان دارند.
  • اسانس برای ایجاد رایحه خاص در شوینده به کار می رود و مواد رنگزای بهداشتی، رنگ زیبایی را در مایع دستشویی ایجاد می کنند.
  • بنزوات سدیم، یک ترکیب شیمیایی است که به عنوان افزودنی به شوینده دست به کار می رود و نقش نگهدارنده دارد.
  • دی پروپیلن گیکول (در اکثر فرمولاسیون ها دیده می شود)، و آب، حلال هستند.
  • سدیم لورت سولفات و کوکامیدوپروپیل بتائین، هر دو مهم ترین سورفکتانت ها هستند و در شستشوی آلودگی ها از روی پوست، نقش مهمی دارند.
  • کلرید سدیم و کوکامیدوپروپیل بتائین با هدف کنترل ویسکوزیته شوینده به فرمولاسیون اضافه می شوند.

۱۰ تا از مهم ترین مواد شیمیایی صنعتی برای تولید مایع دستشویی

10 تا از مهم ترین مواد شیمیایی صنعتی برای تولید مایع دستشویی
۱۰ تا از مهم ترین مواد شیمیایی صنعتی برای تولید مایع دستشویی

علاوه بر ترکیباتی که در قسمت قبلی معرفی کردیم، و به طور خاص برای شوینده های خالص معمولی به کار می روند، برخی محصولات ویژه نیز در صنعت تولید می شوند که از فرمولاسیون متفاوتی برخوردارند. در این بخش، ۱۰ تا از مهم ترین مواد شیمیایی گرید بهداشتی را معرفی می کنیم که بی شک، محصولات کارآمد را ارائه می دهند:

  1. تری فسفات سدیم
    تری فسفات سدیم، با علامت اختصاری STTP شناخته می شود، و یکی از مواد شیمیایی است که در ساخت شوینده های دست به کار می رود. این ترکیب، عامل تمیزی و ایجاد بافت ضخیم در مایع دستشویی است. STTP به شکل پودر کریستال سفید در بازار موجود است.
  2. هیدروکسید سدیم
    این ترکیب با نماد NaOH نمایش داده می شود و در مایع شوینده دست، به عنوان پاک کننده و غلیظ کننده استفاده می شود. در صابون سازی به آن lye نیز می گویند. NaOH یک جامد سفید با ماهیت خورنده است و عمدتاً پودری یا به شکل پرک که اصطلاحا به آن سود پرک گفته می شود، به فروش می رسد.
  3. هیدروکسید پتاسیم
    هیدروکسید پتاسیم، جایگزینی برای استفاده از NaOH در فرمولاسیون مایع دستشویی است و با نماد KOH نمایش داده می شود؛ به این ترکیب، پتاس سوز آور نیز گفته می شود. این ماده شیمیایی، بی بو است و به صورت جامد در بازار به فروش می رسد.
    با این حال، قیمت پتاسیم هیدروکسید، بالاتر از سدیم هیدروکسید است، آمار نشان داده که هیدروکسید سدیم، ۱۰۰ برابر بیشتر از پتاس سوزآور، تولید می شود. به غیر از استفاده در مایع دستشویی، معمولاً به دلیل ماهیت خورنده و واکنش پذیری آن نسبت به اسیدها، در صنایع دیگر نیز استفاده می شود.
  4. سدیم لوریل سولفات (تگزاپون)
    یکی از مهم ترین و اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده فرمولاسیون مایع دستشویی، تگزاپون ، یا سدیم لوریل سولفات است. فرمول شیمیایی این ماده به صورت C12H25NaO4S می باشد. دلیل استفاده از تگزاپون در شوینده دست، افزایش قدرت کف کنندگی آن است. سدیم لوریل سولفات، ارزان و در دسترس است و یکی از پرتقاضاترین بازارها را در جهان دارد.
  5. هیدروکسی اتیل سلولز
    این ترکیب نیز یکی از پرکاربردترین اجزای مایع دستشویی است و با نام ناتروزول هیدروکسی اتیل سلولز نیز شناخته می شود. دلیل افزودن این ماده به فرمولاسیون شوینده، افزایش قدرت تمیزکنندگی و عامل افزایش ضخامت آن است.
    این ترکیب به فرم پودری به فروش می رسد؛ به راحتی در آب سرد یا گرم حل می شود تا محلول های کریستالی شفاف با ویسکوزیته های مختلف به دست آید. از هیدروکسی اتیل سلولز در صنایع چسب، سرامیک، مصالح ساختمانی، تولید چینی و بسیاری موارد دیگر نیز استفاده می شود.
  6. کربنات سدیم
    کربنات سدیم، به عنوان سودا اَش شناخته می شود و یک نمک سدیم محلول در آب است. این نمک سدیم به عنوان عامل تمیز کننده به فرمولاسیون اضافه می شود. روش های متنوعی برای تولید سدیم کربنات ها در صنعت وجود دارد که معروف ترین آنها فرآیندهای لبلانک (Leblanc process) و فرآیند سولوی (Solvay process) می باشد.
  7. اسید سولفونیک
    اگر می‌خواهید دست‌های خود را با یک شوینده عالی با خواص طبیعی بشویید، نوعی مایع شوینده را انتخاب کنید که در آن، اسید سولفونیک که متعلق به ترکیبات ارگانوسولفور است به کار رفته باشد. سولفونیک اسید، گزینه مناسبی برای افزودن به عنوان پاک ‌کننده با قدرت کف ‌کنندگی فوق العاده است. فرمول کلی این ماده شیمیایی به صورت R-S(=O)2-OH نمایش داده می شود و اثر ماده قلیایی سود سوزآور را خنثی می کند. محدوده کاربرد آن در محصولات با محیط اسیدی، مانند مواد شوینده می باشد.
  8. گلیسرول
    این ترکیب پلی اُل ساده، به عنوان مرطوب کننده در محصولات شوینده دست استفاده می شود. گلیسرول برای استفاده بسیار ایده آل است زیرا بی بو، بی رنگ و غیر سمی می باشد. این ماده شیمیایی بیشتر از طریق استخراج از منابع گیاهی و حیوانی که محل تولید تری گلیسیرید است، به دست می آید.
  9. توکوفرول ها و توکوترینول ها (ویتامین E)
    همه ما به نوعی می دانیم که ویتامین E، یک ویتامین مورد نیاز برای سلامت پوست است و از آن در برابر آسیب ها محافظت می کند و در عین حال می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت نماید. ویتامین E که در صابون سازی استفاده می شود عمدتاً به صورت کپسول یا مایعی مانند روغن است.
  10. فرمالین
    ثابت شده است که فرمالین، ماده ای ناسازگار با پوست است و چندین سال است که دیگر از آن در فرمولاسیون شوینده ها استفاده نمی شود. به جای افزودن فرمالین، ترکیبات دیگری از جمله اسید سیتریک، اسید بنزوید و بنزونات سدیم جایگزین شده است.

آیا استفاده مکرر از مایع های دستشویی می تواند پوست دست را خشک کند؟

آیا استفاده مکرر از مایع های دستشویی می تواند پوست دست را خشک کند؟
آیا استفاده مکرر از مایع های دستشویی می تواند پوست دست را خشک کند؟

همه محصولات بهداشتی و شوینده ها، مطابق با استانداردهای صنعتی، زیست محیطی و سلامت افراد تولید می شوند. می دانیم که بهترین مواد شیمیایی صنعتی با گرید بهداشتی برای تمام این محصولات به کار می روند، با این حال، یک سوال مهم برای اکثر مصرف کنندگان مطرح است و آن هم این است که آیا استفاده زیاد از مایع دستشویی می تواند به پوست دست آسیب برساند یا حساسیت پوستی ایجاد کند؟
عارضه ای با نام درماتیت تماسی وجود دارد که از سوی برخی شوینده ها بر روی پوست به وجود می آید. چاره کار بسیار ساده است. این افراد باید از شوینده های ارگانیک و ملایم استفاده کنند و در صورت لزوم، روزانه، مرطوب کننده و نرم کننده را روی پوست به کار ببرند.
اگر شما هم نگران حساسیت زا بودن شوینده های دست هستید، به فرمولاسیون درج شده روی بسته بندی ها دقت کنید. موادی مانند پاربن، یا SLS، سال هاست که منسوخ شده اند و حساسیت های زیادی ایجاد می کنند. از خرید شوینده ها حاوی این ترکیبات خودداری کنید. شستن دست با شوینده های ارگانیک و طبیعی، به پوست شما کمک می کند تا در مقابل رشد باکتری ها مقاوم باشد.
از مهم ترین مواد موجود در فرمولاسیون مایع دستشویی، مواد فعال هستند که خاصیت آنتی باکتریال به شوینده می دهند. روغن درخت چای، یکی از این عوامل ضد عفونی کننده است. اگر آلرژی پوستی دارید، سعی کنید از شوینده هایی استفاده کنید که مخصوص پوست های حساس است و هیچ محدودتی برای شما ندارد.

خرید مواد شیمیایی صنعتی از شرکت معتبر

خرید و فروش مواد شیمیایی صنعتی گرید بهداشتی که در صنایع شوینده ها به کار می رود، بازار پرتقاضایی دارد. اگر در این حوزه فعالیت می کنید، و نیاز به خرید مواد شیمیایی اولیه برای تولید انواع شوینده های مایع دست، صابون ها، مرطوب کننده دست، امولسیون ها و … دارید، همین حالا با کارشناسان شرکت صدرا شیمی تماس بگیرید. امکان ارسال مواد شیمیایی در حجم تناژ به شهرهای دیگر نیز وجود دارد.
تلفن تماس صدرا شیمی (۵ خط ) : ۰۳۱۳۲۶۱۵۷۵۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا