Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

علت سفتی گردن چیست | دارو و درمان قطعی و فوری سفتی گردن

سفتی گردن یکی از علائم رایج طیف وسیعی از مسائل مختلف است. در بیشتر موارد، این علامت نسبتا خفیف است و به سرعت برطرف می ‌شود، اما برخی مسائل وجود دارد که می ‌تواند باعث طولانی شدن سفتی گردن شود. سفتی در گردن همچنین می تواند نتیجه مسائل مربوط به مشکلات ساختار گردن باشد. یکی از ساختارهایی که اغلب در سفتی گردن نقش دارد، عضلات گردن هستند. مفاصل فاست در پشت مهره های گردنی یا گردن نیز می توانند محلی برای سفتی در گردن شما باشند.

سفتی گردن معمولا به دلیل مشکلات عضلانی یا مفصلی مانند آرتریت ایجاد می شود. این شرایط باعث درد و محدودیت دامنه حرکتی می شود. در موارد کمتر شایع، سفتی گردن به دلیل عفونت ایجاد می شود.

اگر گردن درد به طور ناگهانی، به خصوص با تب یا به دلیل نامعلومی ظاهر شد، برای رد عفونت، فورا به پزشک مراجعه کنید. این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک دلایل احتمالی سفتی گردن، احساس این علامت و نحوه درمان آن را مورد بحث قرار خواهد داد لطفا در ادامه همراه ما باشید.

سفتی گردن نشانه چیست

سفت شدن گردن معمولا به دلیل کشیدگی عضلات یا شرایطی است که بر مفاصل ستون فقرات شما تأثیر می گذارد، مانند آرتروز یا آسیب مفصل فاست.

کشیدگی های عضلات گردن معمولا پس از یک رویداد خاص مانند بلند کردن یک جسم سنگین یا خوابیدن در وضعیت نامناسب رخ می دهد. سفتی ناشی از آرتریت شروع تدریجی تری دارد و اغلب با گذشت زمان بدتر می شود. به ندرت، سفت شدن گردن ممکن است در اثر عفونت در نخاع و مغز شما ایجاد شود.

کشیدگی های عضلات و آرتریت را می توان با درمان های خانگی، داروها و فیزیوتراپی درمان کرد. برای موارد شدید آرتریت، ممکن است نیاز به جراحی باشد. عفونت ها با داروها برای هدف قرار دادن منبع عفونت درمان می شوند.

علت سفتی گردن

مدت زمان سفتی در گردن شما معمولا به عوامل مختلفی بستگی دارد. در اینجا سه موردی که اغلب باعث سفتی گردن می ‌شوند و تخمین مدت زمانی که ممکن است بر شما تأثیر بگذارند، آورده شده است:

سفتی گردن نشانه چیست
سفتی گردن نشانه چیست

کشیدگی جزئی ماهیچه

کشیدگی عضلات زمانی اتفاق می ‌افتد که عضله بیش از حد کشیده شود و در موارد جدی، عضله می‌ تواند آنقدر کشیده شود که کمی پاره شود. کشیدگی خفیف در عضلات گردن نسبتا رایج است. این وضعیت زمانی رخ می دهد که شما در وضعیت نامناسبی بخوابید و یا دچار نوعی آسیب ورزشی شوید.

مدت زمانی که سفتی گردن ناشی از یک کشیدگی جزئی طول می کشد تا بهبود یابد به شدت فشار بستگی دارد. با این حال، اکثر کشیدگی‌ های جزئی پس از ۲۴ ساعت استراحت دادن به گردن، بهتر می شوند. اما گاهی اوقات ممکن است تا یک هفته طول بکشد اگر کشیدگی شما در محدوده متوسط باشد.

ضربه به گردن

در صورت کشیدگی بیش از حد عضلات گردن، شما دردی شلاق گونه را احساس خواهید کرد. این آسیب در تصادفات اتومبیل رایج است و زمانی اتفاق می افتد که ضربه باعث می شود سر به شدت به سمت عقب و جلو حرکت کند مانند خوردن شلاق. حرکت های خشونت آمیز نیز با آسیب رساندن به عضلات گردن ممکن است باعث سفتی و درد گردن شود.

سفتی گردن ناشی از وضعیت های شلاق گونه ممکن است ساعت ها یا حتی روزها طول بکشد تا ظاهر شود، اما زمانی که ظاهر شود می تواند بسیار شدید باشد. مدت زمانی که سفتی گردن در اثر ضربه شلاق می تواند طول بکشد متفاوت است. برخی از افراد ممکن است این علائم و سایر علائم را برای چند روز یا چند هفته داشته باشند، اما بهبودی برخی دیگر ممکن است تا سه ماه طول بکشد.

آرتروز گردن

برخی از مسائل می تواند باعث سفتی گردن شود که سال ها طول می کشد. نمونه ای از چنین موضوعی آرتروز گردن است. این وضعیت زمانی است که مفاصل فاست در پشت مهره های گردن با افزایش سن بدن شروع به ساییدگی می کنند. ساییدگی این مفاصل حرکت آنها را سخت تر می کند که احساس سفتی در گردن ایجاد می کند.

علائم آرتروز گردن پیشرونده است، به این معنی که به تدریج بدتر می شود. گزینه های درمانی مانند فیزیوتراپی می تواند به کند کردن پیشرفت سفتی در گردن و سایر علائم آرتروز کمک کند.

عفونت

سفتی در گردن می تواند ناشی از عفونت باشد. نخاع و مغز شما با غشاهای محافظی به نام مننژ پوشیده شده و توسط مایعی به نام مایع مغزی نخاعی (CSF) محافظت می شوند. مننژیت زمانی رخ می دهد که مننژ ملتهب و متورم می شود.

مننژیت اغلب به دلیل عفونت باکتریایی ایجاد می شود، اما می تواند به دلیل ویروس ها، قارچ ها یا انگل ها نیز رخ دهد. مننژیت همچنین می تواند با سایر شرایط پزشکی مانند لوپوس، سرطان، ضربه به سر یا جراحی بعد از مغز رخ دهد.

التهاب مننژهای شما باعث درد با حرکت گردن می شود که منجر به سفتی می شود. یکی از نشانه های مننژیت، سفتی گردن یا مشکل در خم کردن گردن به جلو است

علائم سفتی گردن

علامت اصلی سفت شدن گردن مشکل در حرکت دادن سر است. این سفتی همچنین ممکن است باعث درد در عضلات گردن یا فشار بر اعصابی شود که از نخاع در گردن شما خارج می شوند. این اعصاب حس را به بازوهای شما می دهند. هنگامی که آنها فشرده می شوند، ممکن است احساس سوزن سوزن شدن، بی حسی یا درد در بازوی خود داشته باشید.

همچنین ممکن است علائم دیگری را همراه با سفت شدن گردن تجربه کنید، مانند احساس درد یا خرد شدن استخوان هنگام حرکت دادن سر.

تشخیص سفتی گردن
تشخیص سفتی گردن

تشخیص سفتی گردن

پزشک برای تشخیص سفت شدن گردن، گزارش علائم، سابقه پزشکی و فهرست داروها را از شما خواهد گرفت. او معاینه فیزیکی انجام خواهند داد تا دامنه حرکت گردن شما را بررسی کند و به دنبال نواحی حساس می گردد. ممکن است معاینه عصبی نیز انجام شود. اگر علت مشخص نباشد، آزمایشات بیشتر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اشعه ایکس: سلامت استخوان را ارزیابی می کند، به دنبال شکستگی، دررفتگی یا نشانه های آرتریت خواهد بود.

اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT): یک مطالعه اشعه ایکس سه بعدی است.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی: این تصویربرداری دقیق همچنین می ‌تواند بافت ‌های نرم (رباط ‌ها، تاندون ‌ها و غیره) را ارزیابی کند.

پونکسیون کمری (تاپ ستون فقرات) با بررسی و کشت CSF: برای ارزیابی مننژیت مشکوک

آزمایش خون و ادرار: برای تشخیص گسترش عفونت

درمان سفتی گردن

از داروهای تجویزی برای درمان سفتی گردن استفاده می شود. اینها می توانند شامل شل کننده های عضلانی و کورتیکواستروئیدهای خوراکی باشند. داروهای ضد التهابی گاهی اوقات به نواحی خاصی از گردن شما تزریق می شود، مانند یک نقطه ماشه ای (گره) در عضله یا مفصل فاست. داروهای کاهش درد و التهاب نیز می تواند از طریق تزریق اپیدورال برای کاهش علائم ناشی از تحریک عصبی تجویز شود.

مننژیت باکتریایی که باعث سفتی در گردن می شود با آنتی بیوتیک درمان می شود. مننژیتی که توسط ویروس ایجاد می شود معمولا بدون درمان برطرف می شود، اما گاهی اوقات داروهای ضد ویروسی برای ویروس های خاص مانند تبخال یا آنفولانزا تجویز می شود. مننژیت قارچی با داروهای ضد قارچ درمان می شود.

داروی سفتی گردن

سفت شدن گردن ناشی از کشیدگی عضلات یا اختلال عملکرد مفاصل اغلب با مسکن ها و داروهای ضد التهاب درمان می شود. داروهای بدون نسخه (OTC) می توانند شامل تیلنول (استامینوفن) برای درد و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند آلو (ناپروکسن) یا ادویل (ایبوپروفن) باشند.

درمان خانگی سفتی گردن در طب سنتی

سفتی گردن اغلب می تواند با درمان های خانگی برای کاهش درد و بهبود دامنه حرکتی درمان شود. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

گرما یا سرما درمانی

استفاده از گرما و یخ هر دو می توانند به رفع سفتی گردن کمک کنند. یخ باید به مدت دو تا سه روز برای کاهش التهاب و درد پس از یک آسیب خاص، مانند کشیدگی عضلانی استفاده شود. پس از آن، می ‌توان از گرما برای افزایش جریان خون در گردن و کاهش سفتی در گردن استفاده کرد. مشکلات مزمن مانند آرتریت یا درد مفصل فاست را می توان با گرما یا یخ درمان کرد.

تمرینات دامنه حرکتی

حرکات کششی ملایم و با دامنه حرکتی کوتاه می تواند سفتی در گردن را کاهش دهد. حتما از حرکاتی که باعث افزایش درد شما می شود، خودداری کنید. به آرامی چانه خود را به سمت سینه خود بیاورید، به سمت سقف نگاه کنید، گوش چپ خود را به سمت شانه چپ خم کنید (در سمت راست تکرار کنید) و سر خود را در هر جهت بچرخانید تا به بالای شانه خود نگاه کنید.

درمان سفتی گردن
درمان سفتی گردن

درمان قطعی و فوری سفتی گردن

اگر درمان های خانگی سفتی در گردن شما را بهبود نمی بخشد، ممکن است از فیزیوتراپی بهره مند شوید. یک درمانگر می تواند از درمان های مختلفی برای کمک به کاهش علائم شما استفاده کند، از جمله:

  • تمرینات فردی
  • کشش دستی و رهاسازی نقطه ماشه
  • ماساژ
  • سوزن خشک
  • سونوگرافی
  • تحریک الکتریکی
  • حرکات مفصلی عمومی

علت سفتی گردن و سردرد

مشکلات گردن معمولا با سردرد و میگرن همراه است. عضلات گردن شما از پایه جمجمه به سمت بالا و پشت شانه ها کشیده می شوند. اگر عضلات گردن شما کشیده یا منقبض باشد، می تواند منجر به سردرد شود زیرا این عضلات به پشت سر شما متصل هستند.

علت سفت شدن رگ گردن سمت چپ

تنش و فشار عضلانی برخی از بزرگترین مقصران درد در سمت چپ گردن هستند. زمانی که تاندون یا عضله گردن پاره شود یا بیش از حد کشیده شود، کشیدگی عضله رخ می دهد. تنش در عضله زمانی رخ می دهد که پس از انقباض به طور کامل شل نمی شود.

سفت شدن رگ گردن سمت راست

سفت شدن رگ گردن سمت راست معمولا به دلیل فشار عضلانی یا شرایطی است که بر مفاصل ستون فقرات شما تأثیر می گذارد، مانند آرتریت. در موارد نادر سفتی گردن می تواند نشانه ای از عفونت در نخاع شما باشد بنابراین در صورت طولانی شدن درد حتما به پزشک مراجعه کنید.

سفتی گردن در مننژیت

سفتی گردن مهمترین علامت مننژیت است. هنگامی که گردن خم می شود، ریشه های عصبی ملتهب و مننژهای ناحیه گردن کشیده می شوند. این باعث اسپاسم عضلانی می شود که به صورت سفتی گردن ظاهر خواهد شد.

درمان خانگی سفتی گردن در طب سنتی
درمان خانگی سفتی گردن در طب سنتی

سفتی گردن و سرگیجه

در برخی موارد ممکن است سرگیجه و گردن درد با هم بروز کنند. برای برخی افراد، سرگیجه ممکن است بیشتر قابل توجه و نگران کننده باشد. برای دیگران، گردن درد ممکن است نگران‌ کننده ‌تر باشد و سرگیجه فقط گهگاهی بروز می ‌کند. سرگیجه که ناشی از مشکل در گردن است در پزشکی سرگیجه سرویکوژنیک نامیده می شود.

سینوزیت و سفتی گردن

عفونت سینوسی یا سینوزیت ممکن است تمام حفره های سینوسی را تحت تاثیر قرار ندهد. برخی از عفونت ‌های سینوسی باعث ایجاد درد در اطراف حفره ‌های چشم می‌ شوند. بیشتر گردن درد ناشی از عفونت سینوسی ناشی از التهاب یا عفونت حفره های سینوسی پشت چشم است. نظارت بر این بیماری ها مهم است، زیرا عفونت در این ناحیه خاص بیشتر به مغز سرایت می کند.

گردن درد ناشی از عفونت سینوسی ممکن است شبیه درد ناشی از سفت شدن یا درد عضلات باشد اما متفاوت از درد آرتریت باشد. گردن درد ناشی از عفونت سینوسی تنها گردن را درگیر نمی کند در واقع، احتمالا در بالای سر، اطراف چشم ‌ها، بینی، گونه ‌ها و در کنار گردن احساس درد و حساسیت خواهید داشت.

سفت شدن گردن و حالت تهوع

اگر گردن درد دارید و حالت تهوع نیز دارید، احتمال اینکه مرتبط باشد وجود دارد. شرایط مختلفی وجود دارد که باعث می شود هم از حالت تهوع و هم از گردن درد رنج ببرید. مواردی مانند بیماری منیر و سایر بیماری‌ های دهلیزی می ‌توانند باعث درد گردن و حالت تهوع شوند. سیستم دهلیزی گوش تعادل شما را کنترل می ‌کند و زمانی که این سیستم خاموش است، می ‌تواند باعث ایجاد احساس سرگیجه و بی‌ حالی در شما شود.

علاوه بر این فیبرومیالژیا، میگرن و سایر بیماری های عصبی می توانند هر دوی این علائم را ایجاد کنند. گردن درد و حالت تهوع دو علامت بسیار شایع میگرن هستند. حداقل ۷۵ درصد از مبتلایان به میگرن، گردن درد و حالت تهوع را تجربه خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا