Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پلاستیکی و پلیمریصنایع شیمیایی

قیمت فروش و خرید کائوچو | کاربرد لاستیک طبیعی چیست؟

این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها، خواص و کاربرد کائوچو و موارد مصرف گوناگون آن است. همچنین اگر تصمیم به خرید کائوچو دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش کائوچو در بازار مواد شیمیایی می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان کائوچو در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، درصد خلوص، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت مواد شیمیایی هستند؛ قیمت کائوچو نیز تحت تاثیر این موارد است. لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش کائوچو به روزرسانی می‌شود.

کائوچو یا لاستیک طبیعی از گیاهان تولید می شود و به عنوان یک ترکیب شیمیایی در گروه پلیمرها طبقه بندی می شود که از مولکولهای بزرگ و همسان ساخته می شود. کائوچو به نام های دیگری از جمله لاستیک طبیعی، لاستیک هندی، لاتکس، لاستیک آمازونی یا کائوتچوک نیز شناخته می شود.

این ماده از پلیمرهای آلی ایزوپرن با ناخالصی های جزئی و سایر ترکیبات آلی به علاوه آب تشکیل شده است. تایلند و اندونزی دو تولید کننده برتر لاستیک طبیعی در جهان هستند. انواع پلی ایزوپرن که به عنوان لاستیک های طبیعی استفاده می شوند، در دسته الاستومرها طبقه بندی می شوند. برخی از این پلیمرها به طور طبیعی وجود دارند و برخی دیگر در آزمایشگاه ها و کارخانه ها تولید می شوند بنابراین می توان کائوچوی طبیعی و مصنوعی را تولید کرد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک اطلاعات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

مراکز خرید و قیمت فروش کائوچو در تهران و شهرستان‌ ها

اغلب مراکز خرید و فروش کائوچو و دیگر مواد شیمیایی در تهران وجود دارند و فروشندگان کائوچو در سایر استان و شهرستان ها در بیشتر موارد، خرید خود را از تهران انجام می دهند. به همین دلیل، توصیه می شود که در صورت امکان سعی کنید تا خرید مواد شیمیایی از تهران انجام شود. چرا که

  • اغلب شرکت های واردکننده کائوچو در تهران مستقر هستند.
  • به دلیل اینکه خرید کائوچو در سایر استان ها و شهرستان ها در بیشتر موارد از طریق چندین واسطه انجام می شود، خرید در تهران می تواند از نظر قیمت مقرون به صرفه تر و ارزان تر باشد.
  • از آنجایی که در تهران به تامین کننده اصلی کالا نزدیک تر هستید و بیشتر انبارهای اصلی مواد شیمیایی در شهر تهران قرار دارند، احتمال اصالت و مرغوبیت کالا نیز افزایش می یابد.

اما باید توجه نمود که تمامی شرکت های بازرگانی مستقر در تهران از نظر تجربه، سابقه و کیفیت در یک سطح قرار ندارند. به همین دلیل در این صفحه و سایر صفحات مرتبط با مواد شیمیایی در سایت جهان شیمی، تلاش کرده ایم برترین و باسابقه ترین شرکت های فعال در زمینه خرید و فروش کائوچو را به شما معرفی کنیم. شرکت هایی که در بنر بالای این صفحه یا در کادر «فروشندگان پیشنهادی» در پایان این مقاله معرفی شده اند، همگی به طور مرتب مورد بازبینی قرار می گیرند. خالی از لطف نیست که یادآور شویم از جمله مهمترین شرایط شرکت ها برای قرار گرفتن در بخش های مذکور و معرفی به خریداران، میزان سابقه، اعتبار و تجربه آن ها است.

پاسخ به سوالات در نشریه جهان شیمی فیزیک

 

کائوچو یکی از مهمترین پلیمرهای جامعه بشری است. امروزه آشنایی اولیه با کائوچو از درس علوم پایه هفتم برای نوجوانان آغاز میشود .کائوچو طبیعی یک ماده اولیه ضروری است که در ایجاد بیش از ۴۰۰۰۰ محصول استفاده می شود. از این ماده در وسایل پزشکی، دستکش جراحی، لاستیک هواپیما و اتومبیل، پستانک، لباس، اسباب بازی و … استفاده می شود. قیمت خرید و فروش جهانی کائوچو طبیعی و مصنوعی تابعی از قیمت روز نفت در دنیا میباشد .

کائوچو چیست

تولید کائوچو طبیعی از مایع شیری مایل به سفید که حاوی پروتئین، نشاسته، آلکالوئیدها و غیره است، انجام می شود که توسط گیاهان زیادی ساخته می شود. حدود ۲۰۰۰۰ گونه گیاه لاتکس تولید می کنند، اما فقط ۲۵۰۰ گونه آنها در لاتکس خود کائوچو دارند. عملکرد بیولوژیکی کائوچو طبیعی برای گیاهان کاملاً مشخص نیست. با این حال، نشان داده شده است که این ماده می تواند بعد از آسیب دیدن گیاهان، با پوشاندن زخم ها و توقف از دست رفتن مایعات درون گیاه به بهبود آن کمک کند. این ترکیب همچنین از ورود باکتری ها و ویروس های مضر به گیاه جلوگیری می کند.

کائوچو طبیعی از زنجیرهای بلند پلیمری ایزوپرن تشکیل شده است که به صورت سست به هم متصل شده اند. هنگام جدا شدن، زنجیرها دوباره خودشان به هم متصل می شوند که این امر به لاستیک قابلیت ارتجاعی می دهد. برخلاف کائوچو های مصنوعی که در شرکت های پتروشیمی ساخته می شوند، کائوچو طبیعی از شیره لاتکس درختان ساخته می شود و آنها تا ۹۹٪ لاتکس مورد نیاز دنیا را تأمین کننده می کنند.

ویژگی های کائوچو

کائوچو طبیعی دارای انعطاف پذیری و مقاومت، همچنین ناخالصی ها و آسیب پذیری در برابر شرایط محیطی و هیدروکربن ها است. در مقایسه با لاستیک های دیگر، لاستیک طبیعی یکی از انعطاف پذیرترین انواع است و در برابر آب و برخی مواد شیمیایی مقاوم است. همچنین در برابر برش، پاره شدن، سایش، خستگی و سایش مقاوم است و دارای محدوده کاری بین -۵۸ تا ۲۱۲ درجه فارنهایت است. علاوه بر این، مقاومت کششی زیادی دارد و به راحتی به سایر مواد می چسبد.

با این حال، کائوچوی طبیعی به اندازه لاستیک های دیگر مانند نئوپرن در مقاومت در برابر گرما، نور و ازن موثر نیست. این ماده همچنین بسته به نوع درختی که از آن تولید می شود متفاوت است و همچنین حاوی ناخالصی های طبیعی است. در حالی که کائوچوی طبیعی در برابر آب و برخی مواد شیمیایی مقاوم است، هنوز هم در برابر نفت و حلال های غیر قطبی آسیب پذیر است.

کائوچو چیست و چه کاربردهایی دارد؟
کائوچو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تفاوت کائوچو طبیعی و مصنوعی

همانطور که در قسمت های قبل گفتیم کائوچو یا لاستیک طبیعی از شیره درختان خاص گرفته می شود و پس از پردازش های خاص مورد استفاده قرار می گیرد. ولی کائوچوی مصنوعی شامل هر نوع الاستومر مصنوعی است. آنها پلیمرهای ساخته شده از محصولات جانبی نفت هستند. سالانه حدود ۳۲ میلیون تن لاستیک در ایالات متحده تولید می شود و از این میزان دو سوم مصنوعی است.

درآمد جهانی حاصل از تولید و خرید و فروش کائوچوهای مصنوعی احتمالاً در سال ۲۰۲۰ به ۵۶ میلیارد دلار می رسد. نوع مصنوعی، درست مثل نوع طبیعی، در صنعت خودرو، پروفیل درب و پنجره، آب بندهایی مانند حلقه های O و واشر، شیلنگ، تسمه، تشک و کف استفاده های زیادی دارند.

آنها طیف متفاوتی از خصوصیات فیزیکی و شیمیایی را ارائه می دهند ، بنابراین می توانند قابلیت اطمینان یک محصول یا کاربرد خاص آن را بهبود ببخشند. لاستیک های مصنوعی از دو جنبه اصلی ، پایداری حرارتی و مقاومت در برابر روغن ها و ترکیبات مربوط به آن، از کائوچوهای طبیعی برتر هستند. آنها به عنوان مثال در برابر اکسید کننده هایی مانند اکسیژن و ازن که می توانند عمر محصولاتی مانند لاستیک را کاهش دهند، مقاومت بیشتری دارند.

کائوچو چگونه ساخته می شود

ابتدا باید کائوچوی طبیعی را از یک درخت تولید کننده لاستیک جمع آوری کرد، سپس با مواد شیمیایی و گرما پردازش کرد تا در تولید مورد استفاده قرار گیرد. در این فرآیند درخت قطع می شود و شیره آن درون یک ظرف ریخته می شود. یک سوم لاتکس در این مرحله لاستیک است که در یک سوسپانسیون کلوئیدی نگه داشته می شود و یک سوم دیگر آب است. برای تصفیه لاتکس به لاستیک، لاتکس را با اسید فرمیک مخلوط می کنند تا لاستیک منعقد شود، سپس آن را شسته و به صورت بلوک فشرده و یا به ورقه درآورده و سپس دود می دهند.

بعد از طریق ماشین کاری تغییرات دیگری در کائوچو ایجاد می شود تا کارایی بیشتری داشته باشد، سپس با مواد شیمیایی مخلوط می شود تا خواص آن بهبود یابد. سرانجام از طریق اکستروژن به فرم های دلخواه در می آید و سپس ولکانیزه می شود که آن را با دوام تر و مقاوم تر می کند.

ولكانیزاسیون شامل گرم كردن لاستیک با مقداری گوگرد در یك زودپز در حدود ۳۲۰ درجه فارنهایت است، اگرچه می توان آن را با بخار پخت، مایكرو ویو كرد یا از بستر سیال یا نمك های فلز مذاب عبور داد تا جوشانده شود. ولکانیزاسیون زنجیره های مولکولی پلی ایزوپرن را بهم پیوند می دهد تا مقاومت فیزیکی و شیمیایی ایجاد کنند و چسبندگی لاستیک خام از بین برود. اگرچه لاستیک مصنوعی در دهه ۱۹۳۰ اختراع شد، هنوز هم لاستیک طبیعی یا کائوچو به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و کمی کمتر از نیمی از بازار را تشکیل می دهد.

کاربردهای کائوچو

از کائوچوی طبیعی در کاربردهایی استفاده می شود که به مقاومت بالایی در برابر سایش و حرارت نیاز دارند. به لطف استحکام و قابلیت فشردگی از کائوچوی طبیعی در کاربردهای مهندسی مانند پایه های ضد لرزش، کوپل های محرک، فنرها، یاتاقان ها، نوارهای لاستیکی و چسب ها استفاده می شود. اما بیشتر آنها – ۵۰٪ از کائوچوهای طبیعی – به دلیل قدرت و مقاومت در برابر حرارت، در لاستیک های با عملکرد بالا برای اتومبیل های مسابقه ای، اتوبوس ها و هواپیماها استفاده می شوند. این ترکیبات همچنین در شلنگ ها، قطعات خودرو، تشک های کف و جعبه های باتری استفاده می شود.

با این حال، به لطف خاصیت چسبندگی کائوچوی طبیعی حتی در سیمان لاستیکی و مواد تثبیت کننده خاک که در جاده های جدید استفاده می شود، نیز یافت می شود. حتی از لاستیک خام نیز گاهی اوقات برای چسب و به عنوان بخشی از کف کفش استفاده می شود. علاوه بر این، حدود ۱۰٪ از لاتکس برداشت شده از درختان به سادگی به محلول لاستیک ۶۰٪ برای تولید محصولاتی مانند دستکش لاتکس یا استفاده به عنوان پوشش کاهش می یابد.

انواع کائوچو

کائوچو ها بر اساس منشأ خود به دو نوع کائوچو طبیعی و کائوچو مصنوعی به شرح زیر تقسیم می شوند:

کائوچو طبیعی

این یک پلیمر طبیعی است که از شیره لاتکس درخت لاستیک استخراج می شود. لاستیک به دلیل خاصیت ارتجاعی، ماده ای پرکاربرد است. کائوچو طبیعی ولکانیزه می شود و محصولات مختلفی از آن تشکیل می شود. نوع طبیعی از نظر شیمیایی به عنوان پلی ایزوپرن شناخته می شود. بهترین خاصیت کائوچو طبیعی این است که زیست تخریب پذیر و یک منبع تجدیدپذیر است زیرا از درخت استخراج می شود.

کائوچو مصنوعی

در دهه ۱۸۹۰، با افزایش استفاده از دوچرخه، تقاضای زیادی برای کائوچو برای ساخت لاستیک های این دوچرخه ها وجود داشت. در نتیجه، نیاز به سنتز مصنوعی آنها برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای لاستیک وجود داشت. بنابراین، برای اولین بار، ایزوپرن به طور مصنوعی در آزمایشگاه در آغاز قرن بیستم پلیمریزه شد. این امر با سنتز لاستیک از بوتادین دنبال شد. آنها نسبت به انواع طبیعی استحکام کششی دو برابری دارند و عمدتا مشتقات ۱، ۳-بوتادین هستند. کائوچو مصنوعی دو نوع است: هموپلیمر (یک واحد تکرار شونده مونومر) و کوپلیمر (بیش از یک واحد تکرار شونده مونومر).

کائوچو مصنوعی چیست

کائوچو مصنوعی از فرآورده های نفتی سنتز می شود و به عنوان الاستومر مصنوعی طبقه بندی می شود. این بدان معنی است که می تواند بدون آسیب دیدگی تغییر شکل داده و پس از کشیده شدن می تواند به شکل اولیه خود بازگردد. کائوچو ساخته شده توسط انسان مزایای زیادی نسبت به کائوچو طبیعی دارد و به دلیل عملکرد برتر در کاربردهای زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از کائوچو مصنوعی در اکثر کشورهای صنعتی بسیار برجسته تر از کائوچو طبیعی است.

کائوچو مصنوعی در کاربردهای بسیار متنوعی استفاده می شود. کائوچو مصنوعی علاوه بر اهمیت آن در لاستیک خودرو، معمولا برای تولید تجهیزات پزشکی، قطعات قالب ‌گیری شده و تسمه ‌های ماشین ‌آلات نیز استفاده می ‌شود. بسیاری از شیلنگ ها و آب بند های صنعتی نیز با استفاده از کائوچو ساخته شده توسط انسان ایجاد می شوند.

مواد اولیه کائوچو

کائوچوی طبیعی از شیره درخت لاستیک به دست می آید که پس از پردازش برای کاربردهای مختلف در دسترس قرار می گیرد. کائوچوی مصنوعی یا لاستیک مصنوعی از پلیمریزه شدن بوتادین و استیرول تولید می شودو در ساختار آن به عنوان ماده اولیه اکریل- نیتریل نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کائوچو خوراکی

کائوچو خوراکی نوعی لاستیک است که دارای گواهی و تاییدیه ویژه برای استفاده در تهیه، ساخت و بسته بندی مواد غذایی است. علاوه بر طراحی ویژه برای استفاده در مواد غذایی، کائوچو گرید مواد غذایی برای استفاده در تولید مایعات و داروسازی مناسب است. کائوچو گرید مواد غذایی را می توان در تعدادی مواد از جمله سیلیکون، لاستیک طبیعی، نیتریل، نئوپرن و لاستیک پلی اورتان برای محصولات لاستیکی گرید مواد غذایی تولید کرد.

رایج ترین خواص کائوچو گرید مواد غذایی غیر سمی بودن و دامنه دمایی بالا است. علاوه بر این، تمام کائوچو های گرید مواد غذایی غیر حساسیت زا هستند و در برابر آب و کپک مقاوم هستند و اطمینان می دهند که هیچ باکتری آلی روی لاستیک تشکیل نمی شود. به منظور جلوگیری از آلودگی و تحت تاثیر قرار دادن کیفیت و خواص مواد غذایی که با آن استفاده می شود، تمام کائوچو های گرید مواد غذایی بی مزه و بی بو هستند.

خرید کائوچو

این ماده دارای انعطاف پذیری بالا، بسیار ضد آب و قابل کشش است. به طور گسترده در بسیاری از برنامه ها و محصولات، چه به تنهایی و چه در ترکیب با مواد دیگر استفاده می شود. چین، اندونزی، مالزی و تایلند به ترتیب بیشترین تولید کائوچو را دارند. شرکت های بسیاری این محصول را از کشورهای تولید کننده وارد می کنند که می توان جهت خرید به دفاتر یا سایت های فروش آن ها مراجعه کرد.

قیمت کائوچو

متوسط قیمت جهانی این ترکیب تا دسامبر ۲۰۲۲، ۱.۵۴ دلار آمریکا به ازای هر کیلوگرم بود. میانگین قیمت سالانه کائوچو طبیعی در بورس کالای سنگاپور (یکی از بورس کالای جهانی کائوچو) در سال ۲۰۱۱ به ۴.۸۲ دلار آمریکا در هر کیلوگرم رسید. از آن زمان قیمت کاهش یافته است و در سال ۲۰۲۱ میانگین قیمت ۲.۰۷ دلار آمریکا به ازای هر کیلوگرم بود.

فروش کائوچو

فروش کائوچوی طبیعی و مصنوعی بازار بسیار پر رونقی در سراسر جهان دارد. این ماده برای کاربردهای مختلف در صنایع خرید و فروش می شود. شرکت ها و تولیدکنندگان بسیاری این ماده را در گریدهای مختلف عرضه می کنند. برای خرید انواع کائوچو می توانید به سایت های فروش محصولات شیمیایی مراجعه نمایید.

 

خرید کائوچو

یکی از مهمترین دغدغه های فعالان حوزه شیمیایی، خرید کائوچو از یک فروشنده معتبر، باسابقه و قابل اطمینان است. با هدف افزایش اعتماد بین فروشندگان و خریداران از کیفیت محصول موردنظر در فرایند خرید کائوچو، ما به عنوان مرجع مواد شیمیایی در ایران، تمام تلاش خود را کرده ایم که بهترین فروشندگان کائوچو را در این بخش و همچنین بنر بالای صفحه به شما معرفی نماییم. امیدواریم با معرفی تامین کنندگان منتخب، نگرانی های خریداران محترم کاهش یافته و بتوانیم لذت تجربه خرید کائوچو با قیمت و کیفیت مناسب را به شما هدیه نماییم.



  • محل تبلیغ شما

فروش انواع مواد شیمیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا