Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

محصولات نهایی در پتروشیمی کدامند؟

محصولات نهایی در پتروشیمی به محصولاتی مانند لاستیک، کودهای شیمیایی، لوازم پزشکی وغیره گفته می شود که جهت تولید لوازم و تجهیزات دیگر در صنایع مختلف و همچنین توسط عامه ی مردم مورد استفاده قرار می گیرد. بازار مواد شیمیایی با توجه به کاربرد این مواد در صنایع مختلف، رونق زیادی دارد.

در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به معرفی محصولات نهایی در پتروشیمی و کاربردهای آن می پردازیم.

مهم ترین محصولات نهایی پتروشیمی

مهم ترین محصولات نهایی پتروشیمی
مهم ترین محصولات نهایی پتروشیمی

متان

متان یک گاز گلخانه ای است و در سوخت موشک ها مورد استفاده قرار می گیرد.

اتیلن

این گاز بی رنگ برای تولید مواد شوینده، فیلم، روان کننده های مصنوعی به کار رفته و همچنین حضور گسترده ای در تولید پلاستیک دارد.

پروپیلن

پروپیلن از مهم ترین محصولات پتروشیمی است که در تولید محصولات متنوع خانگی از فرش تا کف سازه کاربرد دارد.

بنزن

مایعی بی رنگ و فرار که در تهیه ی داروها، شوینده ها، رنگ ها، مبلمان، لوازم الکترونیکی و بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

بوتان

از ترکیبات هیدروکربنی است و برای تهیه ی سوخت و در اغلب صنایع دیگر کاربرد دارد.

متانول

کاربرد این ماده در ساخت و ساز ساختمان و نیز به عنوان ضد یخ و سوخت است.

تولوئن

مایع بی رنگی که در رنگ و رزین، جوهرها و وسایل ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد.

بوتا دی ان

یک ترکیب آلی که برای تولید لاستیک های مصنوعی کاربرد دارد.

بازار مواد شیمیایی نام برده و بسیاری از مواد شیمیایی دیگر و همچنین قیمت آن ها، به دست شرکت های مختلف تولید کننده و وارد کننده است. عوامل مختلفی مانند نوسانات قیمت ارز و تحریم ها می تواند روی این بازار موثر باشد.

نقش صنعت پتروشیمی در اقتصاد

صنعت پتروشیمی از جمله صنایع مهم هر کشوری هستند که می تواند نقش عمده ای در اقتصاد آن ایفا کنند. فراهم سازی مواد اولیه و بی نیازی کشور از آن، اشتغال زایی به واسطه ی افزایش پالایشگاه ها، افزایش ارزش افزوده و همچنین به صرفه بودن استفاده از نفت و مشتقات آن در این صنعت می تواند در اقتصاد یک کشور سهم عمده ای داشته باشد.

مزایای محصولات پتروشیمی

مواد شوینده به عنوان محصولاتی شناخته شده در زندگی ما مورد استفاده قرار می گیرند که از مواد پتروشیمی برگرفته می شوند.

نگهدارنده ها، از محصولات پتروشیمی هستند که در صنایع غذایی و محصولات آرایشی مورد استفاده قرار می گیرند. حفظ شادابی و ماندگاری لوازم آرایشی و محصولات غذایی کنسروی از اصلی ترین دلایل استفاده از مواد نگهدارنده هستند. تهیه ی استیک سالیسیلیک اسید یا ASA نیز توسط مواد پتروشیمی صورت می پذیرد.

یکی از کاربردهای محصولات نهایی پتروشیمی در تولید تفلون است. تفلون به عنوان ماده ای مورد استفاده در تولید کارد، چنگال و به خصوص ماهی تابه های نچسب است. همچنین در لوله های تزریق پزشکی و لوله های پروفیل شیمیایی و غیره از تفلون استفاده می شود.

لوازم پلاستیکی از جمله بطری ها از مواد شیمیایی تولید می شوند. از پلی استر برای تولید لوازم پلاستیکی، کاست ها و دیسک های فشرده استفاده می شود.

صنعت پتروشیمی و محیط زیست

امروزه آلودگی های ایجاد شده توسط صنایع پتروشیمی روز به روز در حال افزایش است. این آلودگی ها با افزایش تقاضا و تولید به سرعت در حال پیشرفت است و به مسئله ای نگران کننده تبدیل شده است.

صنایع پتروشیمی عاملی برای تولید آلاینده های سمی آلی و معدنی است. آلاینده های آلی می تواند باعث ایجاد سرطان در انسان ها شود. همچنین این آلاینده ها با تاثیر منفی بر آب های اقیانوس ها موجب مشکلات اکولوژیکی در آبزیان می شود. دانشمندان در حال بررسی روش هایی برای تصفیه ی زیستی صنایع پتروشیمی هستند.

به کارگیری باکتری ها و کنسرسیوم باکتریایی در پاکسازی محیطی می تواند روشی موثر باشد. همچنین روش جدیدی به نام درمان با قارچ (Mycoremediation) برای از بین بردن PAH ها می تواند موثر باشد.

هر چند صنایع پتروشیمی همچنان خطرآفرین است ولی محققان آینده ی روشنی برای حل این مشکل دارند و همچنان بازار مواد شیمیایی داغ است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا