Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

آیا پودر تالک همان پودر کاربردی در درمان بثورات پوشک است؟

پودر تالک پودری مشابه پودر بچه بوده و یک ترکیب معدنی بسیار نرم است. پودر تالک به طور عمده در تولید پودرهای بچه، لوازم آرایشی پودری مانند پنکیک و رژگونه به کار می رود. از این ماده در صنعت رنگ و پوشش و تولید سرامیک نیز استفاده می شود. قیمت تالک با توجه به این که محصول چه کشورهایی است، متفاوت است. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به معرفی پودر تالک، خواص و کاربردهای آن می پردازیم.

پودر تالک چیست؟

تالک یا تالکوم ماده ای معدنی و متشکل از عناصری چون منیزیم، سیلیسیوم، اکسیژن و هیدروژن است. ترکیبات اصلی سازنده این ماده، هیدرات منیزیم و سیلیکات منیزیم است. استخراج این ماده از ذخایر سنگی موجود در زمین صورت می گیرد. تالک را با آسیاب کردن و سپس الک کردن سیلیکات منیزیم به دست می آورند. عطر مخصوص نیز در انتهای مسیر تولید، با استفاده از روش های خاصی، به آن داده می شود.

یکی از خواص این پودر، جذب رطوبت و خشک نگه داشتن پوست است. در نتیجه با این روش، مانع کهیر زدن پوست می شود. همچنین این پودر که به رنگ های مختلف سفید، سبز، خاکستری و یا بی رنگ دیده می شود، از زبری پوست می کاهد. قیمت تالک با کیفیت بالا، زیاد بوده و توسط شرکت های معتبر داخلی و خارجی عرضه می شود.

پودر تالک چیست؟
پودر تالک چیست؟

خواص پودر تالک

در گذشته از تالک به طور گسترده توسط مصریان، آشوریان و بومیان آمریکایی استفاده می شد. در سال ۲۰۱۹ در کشور آمریکا، ۲۳ درصد تولید شده از این پودر برای رنگ، ۲۰ درصد برای تولید سرامیک های مختلف و ۲۱ درصد نیز جهت تهیه حشره کش ها و مواد نسوز به کار گرفته شد. بقیه مقدار کاربردی از تالک نیز برای تولید کاغذ، لاستیک و لوازم آرایشی بود.

امروزه از تالک برای مصارف مختلفی  چون کاغذسازی، تولید لاستیک و پلاستیک، صنایع غذایی، مواد اولیه داروها، لوازم آرایشی و بهداشتی و حتی تولید سرامیک استفاده می شود. از جمله محصولات مختلفی که با استفاده از تالک ساخته می شوند، سایه چشم، رژ گونه، پودر بدن، انواع رنگ ها و … هستند.

پودر تالک و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی

دو نوع پودر تالک طبیعی و دست ساز وجود دارد. نوع طبیعی دارای ناخالصی بوده و احتمال آسیب به سلامتی افراد را دارد. ولی نوع دست ساز که ترکیبات مضر آن توسط انسان ها حذف شده است، خطری برای سلامتی ندارد. کاربرد پودر تالک در محصولات آرایشی و بهداشتی به عنوان جذب کننده رطوبت، مات کردن، جلوگیری کننده پف، تقویت کننده، غلظت دهنده، ضد انعقاد و ضد چسبنده است. کاربرد این پودر در لاک، مانع پخش شدن آن می شود. در محصولاتی چون کرم پودر، براق کننده مو و بدن، مداد چشم، سرمه چشم و … از این ماده استفاده می شود.

از تالک به صورت پودری می توان برای تمیز کردن مو و از بین بردن چربی سر استفاده می شود. به این صورت که پودر را روی موهای خود پاشیده و بدون شست و شو، فقط شانه کنید. یکی از کاربردهای آن در تولید لوازم آرایشی برای ماندگاری و ثابت ماندن آرایش است.

تالک به صورت پودری در ترکیب کرم ها، باعث نرم شدن پوست می شود. زیرا دانه های پودری روی پوست چسبیده و آن را نرم و لطیف می کند. همچنین با بسته شدن نافذ پوست توسط پودر مورد بحث، از تحریک پوست پیشگیری می شود.

بهترین جایگزین های پودر تالک

یکی از موادی که به جای تالک پودری استفاده می شود، نشاسته ذرت است. نشاسته تایپوکا، پیکان، جوش شیرین، خاک رس بنتونیت و رس کائولین، از جمله مواد دیگری است که به جای تالک استفاده می شود. علت کاربرد جوش شیرین در این زمینه، داشتن خاصیت جذبی بالای آن، با لایه برداری از پوست، در از بین بردن لکه ها است.

شرکت های مختلف عرضه کننده این پودر، این محصول را در بسته بندی های مختلف عرضه می کنند. قیمت تالک در بسته بندی های بزرگ تر، بیشتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا