Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

نکات خواندنی و جذاب در رابطه با مزایای دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا یا تمیز کننده هوا وسیله ای است که آلودگی ها را از هوای داخل منزل پاک می کند تا کیفیت هوای داخل را بهبود ببخشد. دستگاه تصفیه هوا خصوصا برای مبتلایان به آلرژی و آسم و همچنین در کاهش یا از بین بردن دود دخانیات در مکان های سرپوشیده بسیار مفید است.

دستگاه های تصفیه هوا با درجه تجاری به صورت واحدهای مستقل کوچک یا واحدهای بزرگتر ساخته می شوند که می توانند روی یک واحد کنترل هوا (AHU) یا یک واحد HVAC در صنایع پزشکی ، صنعتی و تجاری نصب شوند. از دستگاه های تصفیه هوا همچنین ممکن است در صنعت برای پاک سازی ناخالصی های هوا قبل از فرآوری استفاده شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با فواید استفاده از این دستگاه ها ارائه می شود.

هوای پاک نه تنها مهم است ، بلکه برای همه ما ضروری است. با این حال ، برخی ممکن است بگویند که به دلیل تخریب مداوم و آلودگی هوا  این روزها استنشاق هوای پاک امکان پذیر نیست. تمیزترین محیط ، اتاق یا هوا هنوز هم می تواند با ذرات نامرئی و گاهی اوقات قابل مشاهده و خاک پر شود که می تواند برای سلامتی شما مضر باشد و یا حتی مشکلات بهداشتی موجود را تشدید کند. این یکی از دلایل عالی بودن دستگاه های تصفیه هوا است – زیرا باعث کاهش غلظت آلاینده ها می شود.

دستگاه های تصفیه هوا وسایلی هستند که به حذف آلاینده های هوا کمک می کنند. از آنها می توان در محیط های تجاری و مسکونی استفاده کرد.

مزایای استفاده از دستگاه تصفیه هوا

دستگاه های تصفیه هوا با فیلترهای فناوری HEPA می توانند ۹۹.۷ درصد از ذرات معلق در هوا (PM) موجود در محیط خانه شما را از بین ببرند. حذف این آلاینده ها می تواند منجر به چندین فواید فوری و طولانی مدت برای سلامتی مانند کیفیت بهتر خواب و افزایش امید به زندگی شود. سایر مزایای این دستگاه ها در ادامه آمده است.

علائم آسم را تسکین می دهد

بر اساس تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری از هر ۱۲ نفر ۱ نفر مبتلا به آسم است. افراد مبتلا به آسم دارای برونش های ملتهب هستند. آلاینده هایی مانند شوره حیوانات خانگی ، گرده گل ، یا ریزگردها مجاری تنفسی آنها را تحریک کرده و باعث دشواری در تنفس می شوند.

بیشتر دستگاه های تصفیه هوا خانگی حاوی فیلترهای HEPA هستند که برای جذب همه این آلاینده ها طراحی شده اند تا شما هوای تمیز را تنفس کنید. فیلترهای HEPA شامل مشهای چند لایه ساخته شده از رشته های ظریف فایبرگلاس ، نازک تر از تارهای مو هستند. گرده ها ، ریزگردها و شوره حیوانات خانگی که در محیط خانه شناور هستند در این مش ها گیر می افتند تا از هوای پاک لذت ببرید.

برخی از دستگاه های تصفیه هوا دارای پیش فیلترهای قابل تعویض برای به دام انداختن ذرات بزرگتر هستند ، بنابراین فیلترهای HEPA برای گرفتن عوامل بیماری زای کوچکتر حفظ می شوند. این سیستم باعث افزایش کارایی دستگاه تصفیه هوا می شود. یک دستگاه تصفیه هوا کارآمد هوای محیط داخل را از آلودگی ها پاک کرده و احتمال مشکلات تنفسی ناشی از آسم را کاهش می دهد.

حذف مواد شیمیایی مضر داخل خانه

بستن درها و پنجره های خانه به معنای این نیست که می توانیم آلاینده های خارجی مانند دی اکسید نیتروژن و مونوکسید کربن را مسدود کنیم. این گازها معمولاً در مناطق پرتردد که وسایل نقلیه موتوری یافت می شوند ممکن است وارد خانه های شما شوند.

تحقیقات  کتابخانه ملی پزشکی  نشان می دهد قرار گرفتن در معرض مونوکسیدکربن و دی اکسید نیتروژن خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر را افزایش می دهد. حتی اگر در شهرهای بزرگ با ترافیک بالای وسایل نقلیه زندگی نکنید ، بازهم فضای خانه شما با مواد شیمیایی موجود در پاک کننده منزل آلوده می شود.

بسیاری از پاک کننده های خانگی رایج حاوی مواد شیمیایی سمی مانند آمونیاک ، کلر و فتالات هستند. قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی در مقادیر کم ممکن است بی ضرر باشد ، اما قرار گرفتن در معرض آنها برای مدت طولانی می تواند منجر به مشکلات جدی بهداشتی مانند تومور ، سرطان ، اختلالات قلبی عروقی یا عصبی شود.

دستگاه های تصفیه هوا با دارا بودن کربن فعال می توانند این آلاینده های شیمیایی را پاک کنند و از بروز مشکلات سلامتی جلوگیری کنند. فیلتر کربن از یک فرم بسیار متخلخل کربن برای به دام انداختن مواد شیمیایی و بازیافت هوای تازه به داخل اتاق استفاده می کند.

بوهای نامطبوع را خنثی می کند

برخی از مواد شیمیایی مانند بنزین ، بنزن و فرمالدئید در دمای اتاق تجزیه می شوند و بوهای نامطبوع تولید می کنند . این مواد شیمیایی که ترکیبات آلی فرار (VOC) نامیده می شوند ، معمولاً در رنگ ها ، اسپری های آئروسل ، مبلمان های با جنس خاص یا خوشبو کننده های هوا یافت می شوند. بوی ناشی از VOC ها می تواند باعث حالت تهوع  و مشکلات تنفسی شده و حتی بر عملکردهای شناختی شما تأثیر بگذارد.

با دستگاه های تصفیه هوا لازم نیست نگران دود یا بوی روغن و ادویه جات باشید زیرا این دستگاه ها با جذب تمام بو ، فضای شما را تمیز و مطبوع می کنند.

نکات خواندنی و جذاب در رابطه با مزایای دستگاه تصفیه هوا
نکات خواندنی و جذاب در رابطه با مزایای دستگاه تصفیه هوا

خواب را بهبود می بخشد

مواد حساسیت زا در محیط داخل مانند باکتری ها ، قارچ ها و ریزگردها می توانند باعث ایجاد آلرژی یا تب یونجه شوند. تب یونجه باعث آبریزش بینی می شود و می تواند تا چند هفته ادامه داشته باشد. عطسه های مکرر ، سرفه ، گرفتگی بینی ، آبریزش چشم یا گلو درد از علائم آلرژیک رایج است که خواب شما را مختل می کند.

کمبود خواب باعث خواب آلودگی روزانه می شود و بر روی عملکرد روز بعد تاثیر می گذارد. برای جلوگیری از اختلالات خواب ، بهتر است از دستگاه های تصفیه هوا HEPA استفاده کنید زیرا بیشتر آلرژن های اتاق شما را فیلتر می کند. هوای تمیزتر خواب راحت تری را به شما می دهد.

رادون مضر را از بین می برد

تجزیه عناصر رادیواکتیو طبیعی مانند اورانیوم موجود در برخی از مصالح ساختمانی باعث تولید گاز رادون می شود. رادون یک گاز بی رنگ و بدون بو است که از مواد ساختمانی مانند سنگها ، خاک و گرانیت ساطع می شود.

مراقب ترک های کف ، دیوارها یا گچ بری ها باشید. گاز رادون سرطان زا از طریق این ترک ها به محیط شما نشت می کند. گاز رادون به لایه های سلول ریه آسیب می رساند و منجر به سرطان می شود.  برای کاهش خطر آلودگی رادون ، از دستگاه های تصفیه هوا استفاده کنید. فیلترهای HEPA و کربن فعال می توانند ذرات رادون و گاز رادون را به دام بیندازند و شما را از اثرات مضر آن محافظت کنند.

ذرات آزبست خطرناک را از بین می برد

استفاده از آزبست یا لوله های عایق در دهه ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰ متداول بودند. اگر در یک خانه قدیمی زندگی می کنید یا در یک ساختمان قدیمی تجاری کار می کنید ممکن است در معرض ذرات آزبست قرار بگیرید. با افزایش سن ، این ساختمان ها باعث پخش گرد و غبار آزبست در هوای محیط می شوند.

اگر ذرات آزبست تنفس کنید ، می تواند باعث بیماری ریه شود که با زخم های بافتی مشخص می شود. تورم در گردن یا صورت ، از دست دادن اشتها و مشکل در بلع از علائم آزبستوز است. این بیماری همچنین خطر سرطان ریه را افزایش می دهد.برای محافظت از خود در برابر آزبستوز ، از دستگاه های تصفیه هوا HEPA که ذرات آزبست را می گیرند، استفاده کنید.

می تواند امید به زندگی را افزایش دهد

آلودگی هوای داخل خانه می تواند بر سیستم های قلبی ، تنفسی و حتی عصبی شما تأثیر بگذارد. مواد شیمیایی و گازهای حاصل از محصولات معمول خانگی می توانند در ریه های شما جمع شوند. در حقیقت ، ذرات معلق در هوا به قدری کوچک هستند که به سد خونی مغزی نفوذ می کنند و بر عملکردهای مغزی  شما تأثیر می گذارند. یک دستگاه تصفیه هوا خوب حتی ذرات ریز را نیز به دام می اندازد که کیفیت هوای بهتری را برای شما فراهم می کنند.

دستگاه های تصفیه هوا چگونه کار می کنند؟

دستگاه های تصفیه هوا حاوی یک یا چند فیلتر و یک فن هستند. فن (یا گاهی اوقات سیستم فن های داخلی) هوا را می مکد و سپس هوا از فیلترهای داخلی عبور می کند. این فیلترها آلاینده هایی مانند گرد و غبار ، گرده و باکتری ها را به دام می اندازند و هوای پاک را به داخل اتاق پراکنده می کنند. فرآیند فیلتراسیون گردش هوای سالم را در داخل خانه حفظ می کند.

انواع دستگاه های تصفیه هوا

در حالی که اکثر دستگاه های تصفیه هوا دارای فیلترهای HEPA (ذرات هوای با بازده بالا) هستند ، برخی از دستگاه های تصفیه هوا انواع دیگری از فیلترها مانند کربن فعال یا نور UV را شامل می شوند. برخی از دستگاه های تصفیه هوا پیشرفته از نظر تکنولوژی شامل ترکیبی از دو یا سه نوع فیلتر هستند. انواع این دستگاه ها در ادامه معرفی شده است.

فیلترهای  HEPA 

دستگاه های تصفیه هوا با فیلترهای HEPA می توانند آلاینده هایی به اندازه ۰.۳ میکرون را جذب کنند. این ذرات ریز را حتی چشم انسان نمی تواند ببیند. اندازه کوچکترین ذرات قابل مشاهده برای ما حداقل ۵۰ یا ۶۰ میکرون است.

کربن فعال

تصفیه کننده های هوا با فیلترهای کربن فعال بوی بد را به دام می اندازند. آنها نمی توانند ویروس ها و باکتری ها را مانند فیلترهای HEPA ضبط کنند.

رسوب دهنده های الکترواستاتیک

این دستگاه های تصفیه هوا با استفاده از انرژی الکتریکی ولتاژ بالا ، ذرات عبوری از فیلترها را شارژ می کنند. عوامل بیماری زای مرده مدام روی صفحات الکترواستاتیک جمع می شوند. برای حفظ کارایی فیلتر ، این صفحات الکترواستاتیک باید مرتباً عوض شوند و هزینه نگهداری شما افزایش می یابد. رسوب دهنده های الکترواستاتیک همچنین ازن را آزاد می کنند گاز واکنشی که ممکن است به ریه های شما آسیب برساند.

دستگاه تصفیه هوا با اشعه ماورا بنفش

این دستگاه های تصفیه هوا از اشعه ماورا UV بنفش برای از بین بردن میکروب های شناور در هوا استفاده می کنند. برخی از پاک کننده های هوا با نور ماورا UV بنفش ازن آزاد می کنند ، بنابراین قبل از خرید این نوع دستگاه تصفیه بررسی کنید.

ژنراتورهای ازن

این دستگاه ها با مولد ازن بو را جذب می کنند. از آنها معمولاً در هتل ها استفاده می شود زیرا میزان بالای ازن آزاد شده توسط این دستگاه های تصفیه هوا باعث می شود تا ۲۴ ساعت آینده اتاق برای استفاده مناسب نباشد. قرار گرفتن حتی در سطح پایین ازن می تواند باعث درد قفسه سینه ، سرفه و تنگی نفس شود. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت به ریه های شما آسیب می رساند و مشکلات تنفسی را تشدید می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا