Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

علت ترک خوردن ناخن | روش ترمیم خانگی ترک خوردن ناخن

ناخن ها از کراتین ساخته شده اند و از انگشتان دست و پا محافظت می کنند. ترک خوردن ناخن یک مشکل رایج است که ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. ترک خوردگی ناخن ها ممکن است در اثر آسیب، کمبود تغذیه ای یا یک بیماری زمینه ای ایجاد شوند. همچنین می توانید با استفاده از پمادهای موضعی و محافظت از آن در حین بهبود، ترک ناخن را درمان کنید. با این حال، درمان پزشکی نیز ممکن است ضروری باشد.

ناخن ‌ها به محافظت از نوک انگشتان دست و پا کمک می ‌کنند و انحنای آن‌ها به مقاومت در برابر آسیب کمک می ‌کند. با این حال، آنها هنوز هم می توانند آسیب ببینند یا ترک بخورند. این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک به بررسی علل احتمالی ترک خوردن ناخن و نحوه درمان آن می پردازد لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

علت خشکی و ترک ناخن

ناخن ممکن است در اثر ضربه های مکرر یا عوامل شیمیایی مانند شوینده ها، قلیاها، حلال های مختلف، محلول های قندی و به ویژه در اثر آب داغ آسیب ببیند. بازسازی صفحه ناخن حداقل ۵ تا ۶ ماه طول می کشد. انجام کار خانه معمولا علت اصلی ترک خوردگی ناخن ها است. با اینحال ترک ناخن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و ممکن است افقی یا عمودی باشد. علل اصلی ترک خوردگی ناخن ها در ادامه شرح داده شده است:

شستشوی مرتب دست ها

افرادی که باید مرتبا دست های خود را در معرض آب قرار دهند معمولا نازک شدن ناخن ها را تجربه می کنند که به راحتی منجر ترک خوردگی ناخن ها می شود. ناخن های بلند به خصوص مستعد کم آبی هستند. ناخن هایی که اغلب خیس و خشک می شوند مستعد ترک خوردگی هستند.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

مواد شیمیایی مورد استفاده برای تمیز کردن، عکاسی و رنگ آمیزی می توانند بخشی از ساختار ناخن را حل کنند. اینها باعث تضعیف ناخن ها می شوند و آنها را در برابر ترک خوردگی آسیب پذیر می کند. استفاده مکرر از لاک ناخن نیز می تواند ناخن های شما را دهیدراته و شکننده کند.

ضربه و آسیب

بسیاری از انواع آسیب ها می توانند باعث ترک خوردگی ناخن شوند. اینها می تواند شامل انداختن چیزی سنگین روی انگشت، کوبیدن انگشت به در و دیوار یا ضربه زدن به انگشت با چکش باشد.

علائم ترک خوردگی ناخن
علائم ترک خوردگی ناخن

استفاده از ناخن مصنوعی

استفاده از ناخن های مصنوعی می تواند شما را در خطر آسیب دیدن ناخن هایتان قرار دهد. اگر از ناخن های اکریلیک استفاده می کنید، ناخن کار ممکن است سطح ناخن های شما را سوهان بکشد تا ناخن های اکریلیک را راحت تر بچسباند. این امر می‌ تواند باعث ضعیف ‌تر شدن ناخن ‌های شما و افزایش خطر ترک خوردگی آنها شود.

جویدن یا چیدن ناخن ها

برخی افراد به عنوان یک عادت ناخن های خود را می جوند یا می چینند. این روش ممکن است نشانه ای از اضطراب زمینه ای باشد. چیدن یا جویدن ناخن ها آنها را ضعیف می کند و می تواند باعث ترک خوردن آنها به صورت افقی شود.

اختلالات التهابی ناخن

پسوریازیس وضعیتی است که باعث تجمع سلول های اضافی پوست می شود. این بیماری گاهی اوقات می تواند روی ناخن ها تاثیر بگذارد. پسوریازیس همچنین می تواند ناخن ها را مستعد ترک خوردگی کند.

اگزما یکی دیگر از بیماری های پوستی است که باعث التهاب پوستی خارش دار می شود. گاهی ممکن است روی ناخن ها نیز تاثیر بگذارد. افراد مبتلا به اگزما معمولا بستر ناخن نازکی دارند که به راحتی خرد یا شکافته می شوند.

کمبود ویتامین یا مواد معدنی

کمبود برخی مواد معدنی یا ویتامین ها ممکن است ناخن های شما را مستعد ترک خوردگی عمودی کند. اینها شامل آهن، روی و سلنیوم هستند.

علائم ترک خوردگی ناخن

ترک ناخن ها می تواند مربوط به شرایطی باشد که بستر ناخن شما را ضعیف می کند، مانند پسوریازیس، اگزما یا کمبود آهن. این شرایط ممکن است علائم دیگری ایجاد کند، از جمله:

  • تغییر رنگ بستر ناخن
  • نازک شدن بستر ناخن
  • سوراخ شدن بستر ناخن
  • بستر ناخن در حال فرو ریختن
  • لکه های ضخیم و قرمز با فلس های سفید نقره ای
  • خارش در آرنج، زانو یا پوست سر
  • پوست خشکی که ترک می خورد یا خونریزی می کند
  • دست و پاهای سرد

مهم است که پزشک خود را از علائمی که تجربه می کنید مطلع کنید تا به یک تشخیص دقیق برسد.

تشخیص علت ترک خوردن ناخن

اگر پزشک شما مشکوک باشد که یک بیماری زمینه ای ممکن است باعث ترک ناخن های شما شده باشد، ممکن است معاینه فیزیکی انجام دهد. او همچنین ممکن است تست های آزمایشگاهی را برای بررسی کمبودهای احتمالی درخواست کند.

درمان ترک خوردن ناخن
درمان ترک خوردن ناخن

درمان ترک خوردن ناخن

در برخی موارد ممکن است فرد نیاز به درمان پزشکی داشته باشد. به عنوان مثال، پسوریازیس می تواند به بستر ناخن فرد آسیب برساند. مصرف دارو برای کنترل پسوریازیس می تواند به جلوگیری از آسیب به ناخن ها کمک کند.

در موارد دیگر، فرد ممکن است عفونت حاد ناشی از قارچ، مخمر یا باکتری داشته باشد. این عفونت ها نیاز به درمان های ضد قارچی یا آنتی بیوتیکی دارند تا از آسیب بیشتر به ناخن ها جلوگیری شود.

چگونه از ترک خوردن ناخن جلوگیری کنیم

اقدامات زیر برای کاهش خطر ترک خوردگی ناخن توصیه می شود:

دستکش بپوشید: خشک نگه داشتن دست ها در حین انجام کارهایی که نیاز به آب دارند، به هیدراته ماندن ناخن ها کمک می کند.

از لاک زدن مکرر ناخن خودداری کنید: استراحت دادن به ناخن ها در فاصله بین لاک زدن می تواند به قوی تر ماندن آنها کمک کند.

جویدن ناخن ها را متوقف کنید: جویدن ناخن ها می تواند باعث ترک یا شکستن آنها شود. اگر مرتب ناخن هایتان را می جوید، مهم است که سعی کنید از جویدن آنها دست بردارید.

ناخن های خود را کوتاه کنید: کوتاه نگه داشتن ناخن ها یا سوهان کشیدن ناخن ها به کاهش خطر شکستگی آنها کمک می کند.

پوست خود را مرطوب کنید: پوست دست ها و پاهای خود را مرطوب نگه دارید تا از خشک شدن و ترک خوردن آن در اطراف ناخن ها جلوگیری کنید.

کفش‌های مناسب بپوشید: پوشیدن کفش‌ هایی که خیلی تنگ هستند و انگشتان پای شما را می ‌گیرند ممکن است به ناخن ‌های پا آسیب برساند.

چگونه ناخن های ترک خورده را در خانه ترمیم کنیم

اولین گام در مورد چگونگی اصلاح ناخن های ترک خورده، دانستن دلیل ترک خوردگی ناخن ها است، درک اینکه چه چیزی باعث ترک خوردگی ناخن می شود، می تواند در تعیین بهترین روش درمانی برای شما مفید باشد. اما چگونه می توان شکاف عمودی و افقی ناخن را ترمیم کرد؟

آماده سازی ناخن

لاک پاک کن را روی پنبه بمالید، لاک خود را پاک کنید و از تمیز بودن ناخن خود مطمئن شوید. بهترین راه برای پاک کردن لاک ناخن این است که پنبه آغشته شده به لاک پاک کن را روی ناخن خود قرار دهید، بگذارید ۱۰ ثانیه بماند و سپس آن را پاک کنید (برای جلوگیری از لک شدن آن را به جلو و عقب مالش ندهید).

چای کیسه ای

برای ترمیم ترک ناخن از چای کیسه ای به عنوان پچ استفاده می کنیم. قسمت بالای یک چای کیسه ای را برش دهید، می توانید برگ های چای را دور بریزید. سپس چای کیسه ‌ای را متناسب با شکل ناخن خود ببرید.

پوشش پایه

یک لایه نازک از چسب ناخن را روی ناخن خود بمالید و سپس کاغذ چای کیسه ای را روی ناخن خود قرار دهید. مطمئن شوید که کاغذ چای کیسه ای شکاف ناخن را بپوشاند. از انگشت خود برای صاف کردن آن استفاده کنید و بررسی کنید که حباب هوا وجود نداشته باشد. بگذارید ۵-۷ دقیقه خشک شود.

لایه پولیش را پاک کنید

یک لایه لاک ناخن شفاف را روی کاغذ چای کیسه ای بمالید. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا لاک خشک شود. از سوهان ناخن برای حذف هر گونه اضافه کاغذ چای کیسه ای استفاده کنید. سپس یک لایه دیگر از لاک شفاف ناخن بزنید و صبر کنید تا خشک شود. بعد از خشک شدن آن می توانید رنگ لاک مورد علاقه خود را به ناخن ترمیم شده بزنید.

چگونه از ترک خوردن ناخن جلوگیری کنیم
چگونه از ترک خوردن ناخن جلوگیری کنیم

ترک ناخن عمودی

اگر ناخن به صورت عمودی ترک بخورد، یعنی از نوک ناخن به سمت بستر ناخن، ممکن است ناشی از یک بیماری پزشکی به نام اونیکورکسیس باشد. لازم به ذکر است که ترک خوردگی ناخن ها به شکل عمودی و افقی می تواند به طور همزمان رخ دهد، در این صورت، تشخیص پزشکی چیزی به نام سندرم ناخن شکننده خواهد بود.

وقتی ناخن ها به دو بخش تقسیم می شوند، استحکام و انعطاف پذیری آنها به طور قابل توجهی به خطر می افتد و باعث می شود که به راحتی شکسته شوند.

در حالی که ترک خوردگی ناخن‌ ها در میان زنان و افراد مسن شایع‌ تر است، شرایطی که باعث ترک خوردن ناخن‌ ها می ‌شود در هر سنی ممکن است رخ دهد.

کمبود چه ویتامینی باعث ترک خوردن ناخن میشود

اگر مواد مغذی مناسب را از طریق رژیم غذایی خود دریافت نکنید، بدن شما توانایی طبیعی خود را برای رشد و ترمیم از دست خواهد داد. این برای تمام قسمت های بدن شما از جمله ناخن ها صدق می کند.

رژیم غذایی فاقد پروتئین ممکن است باعث ترک خوردگی ناخن ها شود زیرا ناخن های ما اساسا از پروتئین ساخته شده اند. ترک ناخن همچنین می تواند نتیجه عدم مصرف کافی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری باشد. ویتامین C، بیوتین، آهن و اسید فولیک همگی برای سلامت ناخن ها ضروری هستند.

ترک خوردن ناخن پا

ترک خوردن ناخن های پا یک بیماری شایع در افراد مسن است و می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. با افزایش سن، گردش خون در بدن ما ناکارآمد می شود و این می تواند منجر به کاهش جریان خون به بستر ناخن شود. این مسئله باعث می شود ناخن کندتر رشد کند و شکننده تر شود.

یکی دیگر از دلایل ترک ناخن پا از دست رفتن رطوبت ناخن است. با بالا رفتن سن، ناخن‌ ها رطوبت خود را از دست می ‌دهند که باعث می‌ شود که آنها شکننده ‌تر و مستعد ترک خوردن و شکستگی شوند.

علت ترک خوردن ناخن پا چیست

دلایل زیادی برای ترک خوردن ناخن های پا وجود دارد. در زیر به برخی از شایع ترین علل این وضعیت اشاره شده است:

عفونت های قارچی

عفونت قارچی ناخن که آنیکومیکوزیس نیز نامیده می شود، می تواند ناخن های پا و انگشتان دست را هدف قرار دهد. عفونت معمولا از انتهای صفحه ناخن شروع می شود و در صورت عدم درمان می تواند به بستر ناخن و پوست اطراف گسترش یابد.

ضربه به ناخن

هنگامی که ناخن پا آسیب می بیند، به عنوان مثال، با ضربه مکرر ناخن به جلوی کفش یا ضربه زدن به انگشت پا، ماتریکس ناخن می تواند آسیب ببیند و منجر به رشد نامنظم و ترک خوردگی ناخن شود.

علت ترک خوردن ناخن پا چیست
علت ترک خوردن ناخن پا چیست

علت ترک افقی ناخن پا

ناخن پا اغلب در اثر ضربه یا فشار مکرر وارد شده دچار ترک می شود. ناخن های دست و پا از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده اند. ضعف و شکنندگی ناخن نیز ممکن است ناشی از مشکلات تغذیه ای مختلف و کمبود ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین باشد. دلایل دیگر شامل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، لوازم آرایشی ناخن، کمبود رطوبت یا خیس شدن مکرر ناخن است.

ترک خوردن ناخن از ریشه

ترک خوردگی ناخن ممکن است به صورت یک شکاف افقی منفرد بین لایه های صفحه ناخن در انتهای رشد یا به صورت شکاف های متعدد و شل شدن لبه در حال رشد صفحه ناخن ظاهر شود.

ترک افقی ناخن ممکن است همراه با اونیکورکسیس، همراه با برآمدگی یا شکافتگی طولی نیز رخ دهد. ترک های افقی در ریشه ناخن ممکن است در افراد مبتلا به پسوریازیس یا لیکن پلان یا در افرادی که از داروهای خوراکی ساخته شده از ویتامین A استفاده می کنند، دیده شود.

علت ترک خوردن ناخن در کودکان

اختلالات ناخن در کودکان و نوزادان یک اتفاق بسیار رایج نیست، اما در عین حال، تشخیص و مدیریت آن بسیار دشوار است. والدین معمولا سرنخی در مورد اختلال ناخن کودک خود ندارند، که احتمال بدتر شدن آن را در نهایت افزایش می دهد.

بیماری های ناخن در کودکان معمولا به دلیل اختلالات ارثی و مادرزادی و بیماری های التهابی، نئوپلاستیک و عفونی ناخن رخ می دهد. تشخیص این اختلالات در مراحل اولیه برای مدیریت مناسب آنها بسیار حیاتی است.

در بیشتر موارد ترک خوردگی ناخن کودکان نوپا ناشی از ضربه کفش نامناسب یا مکیدن بیش از حد انگشت شست است. درمان بیشتر به مدیریت علت زمینه ای بستگی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا