Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

علت اختلال عدم تعادل چیست | دارو و درمان قطعی عدم تعادل

اختلال تعادل وضعیتی است که با علائم احساس ناپایداری یا سرگیجه مشخص می شود. حتی در حالت ایستادن، دراز کشیدن یا نشستن، فرد مبتلا به اختلال تعادل احساس می کند که در حال حرکت، چرخش یا شناور است. هنگام راه رفتن، افراد ممکن است احساس کنند که در حال سقوط هستند.

این اختلالات می تواند ناشی از هر چیزی باشد که بر گوش داخلی یا مغز تاثیر می گذارد. اختلالات عدم تعادل می تواند ناشی از عفونت در گوش، مشکلات گردش خون، آسیب سر، عدم تعادل شیمیایی، فشار خون بالا یا پایین، مسائل عصبی و مشکلات در گوش داخلی باشد.

افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند نیز ممکن است بیشتر از مشکلات تعادل رنج ببرند. افراد مسن تر، ۶۵ سال و بالاتر نیز در معرض خطر بیشتری هستند، به ویژه آنهایی که فشار خون پایین و یا آرتریت دارند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با علت عدم تعادل و روش های درمان آن ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

علائم عدم تعادل

علائم اولیه اختلالات تعادلی شامل سرگیجه یا احساس چرخش سر، افتادن یا احساس سقوط، سبکی سر، غش، احساس شناور شدن، تاری دید، گیجی یا سرگیجه است. علائم دیگر عبارتند از تهوع و استفراغ، اسهال، تغییرات در ضربان قلب و فشار خون، ترس و اضطراب یا حملات پانیک.

علائم عدم تعادل
علائم عدم تعادل

علت بیماری عدم تعادل

مشکلات مربوط به تعادل اغلب به دلیل طیف گسترده ای از شرایط سلامتی ایجاد می شوند. اگرچه، علت یک اختلال تعادلی خاص معمولا می تواند با یک علامت خاص ردیابی شود که به تشخیص دقیق کمک می کند.

سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم (BPPV)

این اتفاق با تبلور منظم کلسیم در گوش میانی شما تعریف می شود که از محل معمول خود حرکت کرده و در جایی دیگر در داخل گوش است. این کریستال ها مسئول کنترل تعادل شما هستند و این حرکت عامل شماره یک سرگیجه در بزرگسالان است. بارزترین علامت این است که وقتی سر خود را به سمت عقب می ‌چرخانید یا می ‌چرخید، احساس سرگیجه می ‌کنید.

نوریت دهلیزی

نوریت دهلیزی یک اختلال التهابی است که معمولا توسط یک ویروس ایجاد می شود که بر اعصاب مسئول تعادل در داخل گوش میانی شما تاثیر می گذارد. این علائم اغلب شدید هستند و برای مدت طولانی باقی می مانند، از جمله سختی راه رفتن و حالت تهوع. این اختلال ممکن است خود به خود به تدریج برطرف شود و دومین اختلال رایج تعادلی است که در بزرگسالان تشخیص داده می شود.

سرگیجه پاسچرال-ادراکی مداوم

ایجاد این اختلال در کنار سرگیجه رایج است. علائم مشابه و شامل احساس حرکت در داخل سر و ناپایدار بودن هستند. این وضعیت اغلب هنگام مطالعه، قرار گرفتن در محیط های بسیار محرک بصری یا تمرکز بر روی اجسام متحرک تشدید می شوند.

بیماری منیر

بیماری منیر علاوه بر تجربه سرگیجه شدید، باعث درک نوسانی صداهای وزوز و همچنین از دست دادن شنوایی یا زنگ زدن در گوش می شود. علت این بیماری ناشناخته باقی مانده است، اگرچه نادر است ولی معمولا در افراد ۲۰ تا ۴۰ ساله تشخیص داده می شود.

میگرن

میگرن سردرد شدیدی است که بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. تجربه میگرن منبع دیگری برای احساس سرگیجه و اختلالات تعادلی در کنار سردردهای طاقت فرسا است.

نوروم آکوستیک

نوروم آکوستیک توموری است که به آرامی در حال توسعه است. این تومور خوش خیم تشخیص داده می شود و بر روی عصب مرکزی که تعادل و شنوایی را کنترل می کند، قرار دارد. نوروم آکوستیک یک بیماری نادر است که باعث می شود صدای زنگ، کاهش شنوایی و سرگیجه را تجربه کنید.

 سندرم رمزی هانت

این عارضه اعصابی که بر شنوایی و حالات چهره شما تاثیر می گذارند را تحت تاثیر قرار می دهد. از جمله عوارض این بیماری می توان به درد گوش، سرگیجه، ضعف در صورت و همچنین از دست دادن شنوایی اشاره کرد. ریشه این بیماری عفونتی شبیه به زونا است که در نزدیکی گوش شعله ور می شود.

آسیب سر

سرگیجه و عدم تعادل ممکن است دلیل آسیب به مغز یا ضربه مغزی باشد. پس از ضربه شدید ممکن است شما این عوارض را تا مدتی تجربه کنید.

بیماری حرکت

بیماری حرکت یک مشکل رایج است که هنگام سوار شدن در وسایل نقلیه تجربه می شود و همچنین یک علامت رایج برای افرادی است که میگرن را تجربه می کنند.

علت بیماری عدم تعادل
علت بیماری عدم تعادل

تشخیص اختلالات عدم تعادل

پزشکان مشکلات تعادلی را با معاینه فیزیکی تشخیص می دهند. آنها در مورد علائم و سابقه پزشکی شما می پرسند و احتمالا از چندین نوع آزمایش برای تشخیص استفاده خواهند کرد:

ویدئونیستاگموگرافی (VNG)

این تست به پزشک اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد بخش هایی از سیستم گوش داخلی و چشم شما می دهد. شما باید از عینک استفاده کنید تا پزشک بتوانند حرکات چشم شما را در حین انجام وظایف مختلف (مانند دنبال کردن یک هدف و حرکت دادن سر و بدن در جهات مختلف) تحت نظر داشته باشند.

صندلی چرخشی

این تست، رفلکس بین گوش و چشم شما را بررسی می کند. برای انجام این آزمایش، شما باید از عینک محافظ استفاده کنید و روی یک صندلی موتوری که به راست و چپ حرکت می کند، بنشینید. پزشک از شما می خواهد که چشمان خود را باز نگه دارید و در حین حرکت صندلی به سوالات پاسخ دهید.

تست بالینی تعدیل شده تعامل حسی در تعادل (mCTSIB)

این تست نشان می دهد که چگونه حس لامسه در پاها، بینایی و گوش داخلی شما بر تعادل شما تاثیر می گذارد. در حین انجام این تست کفش‌ هایتان را در می‌ آورید، روی یک سطح فوم و سفت، با چشم‌ های باز و بسته می ‌ایستید و تا حد امکان به مدت ۳۰ ثانیه ثابت می‌ مانید.

تست ایمپالس سر ویدیویی (VHIT)

این تست، رفلکس بین گوش و چشم شما را در پاسخ به حرکات سریع سر بررسی می کند. در حالی که به یک هدف خیره می شوید از عینک هایی استفاده می کنید که حرکات چشم شما را ضبط می کند. پزشک سر شما را به راست و چپ یا بالا و پایین حرکت می دهد.

پتانسیل‌ های برانگیخته دهلیزی میوژنیک (VEMP)

این آزمایش بخش ‌های خاصی از سیستم گوش داخلی شما را بررسی می ‌کند. روی صندلی می نشینید و سر خود را به چپ و راست می چرخانید و در حالی که به یک سری آهنگ گوش می دهید، به هدف خیره می شوید.

تست حدت بینایی پویا (DVA)

این تست عملکرد سیستم تعادل گوش داخلی را هنگام حرکت دادن سر ارزیابی می کند. وقتی سرتان ثابت است به صفحه رایانه نگاه می ‌کنید و هدفی را روی صفحه شناسایی می ‌کنید و سپس در حالی که سر خود را به راست یا چپ و بالا یا پایین حرکت می‌ دهید.

درمان بیماری عدم تعادل

به منظور تعیین برنامه درمانی مناسب برای شما، متخصص شنوایی باید علائم شما را ارزیابی و تشخیص دهد. هنگامی که تشخیص داده شد، او وضعیت زمینه ای را هدف قرار می دهد تا علائم را کاهش دهد یا از بین ببرد. گزینه های درمانی عبارتند از:

  • داروها (آنتی هیستامین ها، آرام بخش ها، آنتی بیوتیک ها یا استروئیدها)
  • فیزیوتراپی یا کاردرمانی
  • عمل جراحی
  • تمرینات تغییر موقعیت
  • برنامه های بازآموزی دهلیزی
  • اصلاح سبک زندگی (مانند تغییر رژیم غذایی و حذف الکل و نیکوتین)
درمان بیماری عدم تعادل
درمان بیماری عدم تعادل

درمان قطعی بیماری عدم تعادل

اختلالات تعادل می تواند باعث ایجاد احساس بی ثباتی، سرگیجه و حالت تهوع در شما شود. ممکن است احساس کنید که در حال حرکت هستید یا دنیای اطراف شما در حال چرخش است حتی زمانی که حرکت نمی کنید. مسائل مربوط به تعادل می تواند تا حد زیادی با زندگی روزمره شما تداخل داشته باشد زیرا راه رفتن یا حرکت عادی ممکن است دشوار باشد. همچنین ممکن است آنقدر سرگیجه و عدم تعادل داشته باشید که زمین بخورید و منجر به آسیب بیشتر شود. بسته به آنچه که متخصص در مورد مشکل اساسی که باعث اختلال در تعادل می شود، تشخیص می دهد ممکن است درمان های مختلفی از جمله موارد زیر را توصیه کند:

  • تمرین‌ها و یا فعالیت ‌ها، مانند مانور Epley
  • تغییرات سبک زندگی مانند ترک سیگار و پرهیز از کافئین و الکل
  • داروهای مختلف
  • عمل جراحی

عدم تعادل و گوش میانی

اختلال در تعادل ممکن است ناشی از نوعی اختلال گوش داخلی باشد که می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در تعادل و شنوایی شود. این وضعیت می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله عفونت ها، جراحات، تومورها یا سایر شرایطی باشد که بر گوش داخلی تاثیر می گذارد. علائم اختلال تعادل گوش می تواند شامل سرگیجه (احساس چرخش)، عدم تعادل، حالت تهوع، استفراغ و مشکلات شنوایی باشد. درمان اختلال تعادل گوش بستگی به علت زمینه ای دارد. در برخی موارد درمان ممکن است شامل تجویز دارو یا جراحی باشد.

با این حال، در بسیاری از موارد، این بیماری را می توان به طور موثر با تغییر سبک زندگی و درمان های خانگی مدیریت کرد. اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا را تجربه کردید، مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا بتواند بهترین روش درمانی را برای شما تجویز کند.

 استرس و عدم تعادل

استرس، نگرانی یا اضطراب ممکن است باعث انواع سرگیجه و در نتیجه عدم تعادل شود. این وضعیت ممکن است بیشتر شبیه سبکی سر باشد تا سرگیجه. یک شکل از این وضعیت سرگیجه ذهنی مزمن است – احساس مبهم عدم تعادل. بیشتر اوقات در افراد مبتلا به اضطراب و در مکان هایی که حواس شما مجبور به دریافت اطلاعات زیادی است، اتفاق می افتد. استرس و اضطراب می تواند هورمون هایی مانند کورتیزول را افزایش دهد که عملکرد سیستم دهلیزی که تعادل شما را کنترل می کند، مختل خواهد کرد.

عدم تعادل در راه رفتن و ایستادن
عدم تعادل در راه رفتن و ایستادن

قرص عدم تعادل

اهداف دارو درمانی تسکین سرگیجه و عدم تعادل، کاهش و جلوگیری از عوارض است. داروهای مورد استفاده برای این اهداف عبارتند از آنتی هیستامین ها، بنزودیازپین ها، فنوتیازین ها، عوامل مونوآمینرژیک و عوامل آنتی کولینرژیک که طبق نظر پزشک برای شما تجویز می شوند.

فیزیوتراپیست‌ همچنین می ‌تواند به افزایش قدرت و هماهنگی شما کمک کند تا به کاهش خطر افتادن و آسیب ‌دیدگی در طول فعالیت ‌های روزانه، مانند زمانی که از یک طبقه بالا یا پایین می ‌روید، استفاده از حمام، یا ورزش، کمک کند. برخی از افراد مبتلا به اختلال تعادل برای مقابله با مشکلات خود به کمک درمانگران توانبخشی دهلیزی ( سیستم تعادل گوش) نیاز دارند.

عدم تعادل در راه رفتن و ایستادن

عدم تعادل در راه رفتن و ایستادن ممکن است ناشی از عدم تقارن در سیستم دهلیزی باشد. آسیب یا نقص در سیستم محیطی، مانند هزارتوی دهلیزی یا عصب دهلیزی، یا اختلال مرکزی در ساقه مغز یا مخچه، می تواند باعث عدم تعادل شود. اگرچه ممکن است یک اختلال مزمن دهلیزی وجود داشته باشد، اما سرگیجه و اختلالات تعادلی هرگز دائمی نیستند زیرا سیستم عصبی مرکزی طی چند روز تا چند هفته تنظیم می شود در غیر این صورت باید توسط پزشک بررسی و درمان شود.

درمان عدم تعادل در طب اسلامی

طب سوزنی یک روش جایگزین برای درمان بسیاری از بیماری ها است و به بسیاری از افراد کمک کرده است تا از شر دردهای مداوم خلاص شوند. این روش سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند که مواد شیمیایی را در مغز، نخاع و ماهیچه ها آزاد می کند. تحریک تولید مواد شیمیایی ممکن است باعث شود بدن به طور طبیعی بهبود یابد و عملکرد کلی را افزایش دهد.

طب سوزنی شامل نفوذ سوزن ها به پوست است و پزشکان ادعا می کنند که بیش از ۲۰۰۰ نقطه در بدن انسان وجود دارد که توسط مریدین ها به هم متصل شده اند. مسیرهایی که توسط آن نقاط به هم متصل می شوند باعث جریان انرژی Qi می شوند. هدف طب سوزنی بازگرداندن تعادل انرژی بدن است که بیشتر بر ریشه های ایجاد کننده این بیماری تأثیر می گذارد.

طب سوزنی توسط پزشکان برای تسکین درد، سرگیجه و عدم تعادل سال‌ ها پیش مورد استفاده قرار گرفته است. برخی بر این باورند که بسته به شدت سرگیجه می تواند به طور دائمی آن را درمان کند. طب سوزنی با تحریک عصب آسیب دیده برای تحویل هورمون ها و تحریک پاسخ بیوشیمیایی برای کاهش تهوع و سرگیجه، مشکلات تعادلی را تسکین می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا