Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سولفات سدیم در کشاورزی چه مزایایی دارد؟

سولفات سدیم در کشاورزی به طور گسترده به عنوان یک کود کاربرد دارد. زیرا با خاصیت غیرواکنشی و خنثی بودن خود می تواند رشد محصولات را زیاد می کند. سولفات سدیم بدون آب، کیفیت خاک را بالا برده و مقاومت خاک را نیز زیاد می کند. سولفات سدیم نمک اسید سولفوریک بوده و یک جامد کریستالی سفید رنگ است. این محصول سالانه، ۶ میلیون تن تولید شده و در صنایع مختلف به طور عمده استفاده می شود. خرید سولفات سدیم نیز با توجه به میزان تقاضا و نیاز، از مراکز معتبر صورت می گیرد. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک با سولفات سدیم در کشاورزی و خواص این نمک آشنا می شویم.

سولفات سدیم چیست؟

سدیم سولفات ترکیبی جامد با فرمول مولکولی Na۲SO۴ است که استخراج آن از نمک های طبیعی و دریاچه های حاوی نمک صورت می گیرد. سولفات سدیم یکی از پرمصرف ترین نمک ها بوده و در صنایع مختلف پزشکی، داروسازی، کشاورزی و … استفاده می شود. این نمک در ۱۴۲۹ درجه سانتی گراد به جوش آمده و در ۸۸۴ درجه سانتی گراد ذوب می شود. سدیم سولفات به میزان زیادی در آب حل شده و ساختار آن، کریستال اورتومبیک دو هرمی است. طعم آن تند و شور است.

سه نوع سولفات سدیم بدون آب، هپتاهیدرات و دکاهیدرات وجود دارد. نوع بدون آب سولفات سدیم تناردیت نامیده شده و بویی ندارد. همچنین سولفات سدیم بدون آب، در فرایند تخریب بخار در اکسید سدیم تولید می کند. نوع دکاهیدرات نیز با نام نمک میرابیلیس خوانده می شود.

سولفات سدیم چیست؟
سولفات سدیم چیست؟

سولفات سدیم از مواد اصلی است که در برف و باران به صورت محلول وجود داشته و ماده ای غیرسمی است. خرید سولفات سدیم به صورت پودری و با قیمت مناسب از شرکت های معتبری صورت می گیرد. در این صورت است که محصولی باکیفیت و قیمت مناسب می توانید تهیه کنید.

خواص سولفات سدیم در کشاورزی

یکی از مهمترین خواص سولفات سدیم در کشاورزی، بالا بردن سطح مقاومتی و کیفیت خاک است. این نمک با تاثیر بر رشد محصولات، باعث توسعه آن ها می شود. به جهت این که نمک های کربنات و بی کربنات بر جوانه زنی گیاهان تاثیر می گذارد، از Na۲SO۴ به عنوان کود، بسیار استفاده می شود. این نمک به عنوان یک کود، از گیاهان در برابر آسیب ها محافظت کرده و نوع بدون آب آن برای کشت و کشاورزی موثر است. همچنین کیفیت محصولات را بهتر می کند.

مزایای سولفات سدیم

از کاربردهای سدیم سولفات، در صنعت شیشه سازی است که مانع تشکیل حباب های کوچک هوا در هنگام تشکیل آن می شود. از این ترکیب در تهیه شیشه های خودرو، پنجره، ظروف نوشیدنی و … به کار برده می شود.

به دلیل قدرت پاک کنندگی این نمک اسید سولفوریک، از آن در ساخت پودرهای لباس شویی و ظرف شویی استفاده می شود. در پاکسازی سطوح روغنی نیز، این ماده کاربرد دارد.

در صنعت کاغذسازی و برای تهیه کیسه های کاغذی در میوه فروشی، کارتن های بسته بندی، جعبه های مقوایی پیتزا و …، سولفات سدیم به کار برده می شود.

برای پاکسازی لوله گوارش قبل از عمل جراحی در داروسازی و برای پخش کردن رنگ به طور یکنواخت در صنعت نساجی که مقاومت پارچه را زیاد می کند، سدیم سولفات استفاده می شود.

یکی از کاربردهای خوارکی این نمک در تهیه مخلوط خمیرمایه کیک به عنوان یک افزودنی است. همچنین برای فرآوری گوشت و پیشگیری از قهوه ای شدن محصولات گوشتی که تازه برش خورده اند، این نمک کاربرد دارد.

موارد احتیاطی سولفات سدیم

با وجود غیرسمی بودن سولفات سدیم، بهتر است هنگام کار با آن، نکات ایمنی را رعایت کرد. استنشاق این ترکیب، دستگاه گوارشی را تحریک کرده و باعث تهوع و استفراغ می شود. چون نمک مذکور بازیافت می شود، برای محیط زیست خطری ایجاد نمی کند.

قیمت خرید سولفات سدیم تحت تاثیر عوامل مختلفی چون خارجی یا ایرانی بودن، کارخانه تولید کننده و درجه خلوص است. چون برندهای مختلف، کیفیت های متفاوتی از این محصل را ارائه می دهند، قیمت های مختلفی خواهند داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا