Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

زئولیت در کشاورزی و مزایای آن

زئولیت در کشاورزی نقش موثری در کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی داشته و به بهره وری خاک کمک می کند. این ماده  را برای رفع فقر در زمین های کشاورزی و جبران مواد از دست رفته آن در استفاده ممتد از زمین ها، به کار می برند. زئولیت ماده معدنی با ساختار متخلخل است که توانایی جذب بسیاری از مواد از جمله آب را دارد. خرید زئولیت برای کاربرد در کشاورزی در فروشگاه های معتبر صورت می گیرد تا محصولی باکیفیت خریداری شود. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به مطالعه زئولیت در کشاورزی و خواص آن می پردازیم.

زئولیت چیست؟

زئولیت ماده ای متشکل از آلومینیوم و سیلیکات بوده و نقش عمده آن در صنایع مختلف، جذب کننده سطحی است. علت جاذب بودن آن، داشتن ساختار متخلخل و منافذ آن است. به همین دلیل می تواند رطوبت هوا را جذب کند. در نتیجه در طول روز که رطوبت خاک کم می شود، آزاد شدن آب جذب شده زئولیت صورت می گیرد. در طول شب، مجدد جذب آب از هوا و خاک به ساختار زئولیت صورت می گیرد.

از این ماده جاذب در صنعت برای تصفیه آب و همچنین تهیه مواد شیمیایی به عنوان کاتالیزور استفاده می کنند. صنعت پزشکی و تولید پاک کننده های لباس از کاربردهای دیگر این ترکیب است. ۹ نوع از زئولیت های طبیعی به وفور وجود داشته و خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوتی دارند. خرید زئولیت برای کاربرد در صنعت کشاورزی در این مقاله بررسی می شود.

تاثیر اکولوژیکی زئولیت در کشاورزی

آلودگی که در نتیجه کاربرد کودهای شیمیایی در خاک های شیمیایی ایجاد می شود، با استفاده از زئولیت، به وجود نمی آید. همچنین این ماده، عناصر سنگین موجود در خاک را جذب می کند. کاربرد زئولیت در کشاورزی، مانع رشد سمومی چون افلاتوکسین در خاک، برگ و ساقه گیاهان و محصولات می شود که توسط لوله پلی اتیلن کشاورزی و شلنگ های آبیاری قطره ای در دسترس گیاهان قزاز میگیرد در نتیجه علاوه بر این که محصولات کشاورزی به دست آمده، سالم هستند، سموم در برگ، ساقه و دانه گیاهان تجمع پیدا نمی کند. با این حساب گیاهانی که توسط دام ها مصرف می شود، سالم تر خواهند بود. اگر زئولیت به غذای دام ها اضافه شود، پروتئین سالم تری تولید شده و به تغذیه سالم توسط افراد کمک شایانی می شود.

تاثیر اکولوژیکی زئولیت در کشاورزی
تاثیر اکولوژیکی زئولیت در کشاورزی

کاربرد زئولیت در کشاورزی، باعث تولید فضولات سالم تری توسط دام ها نیز می شود. فضولات تولید شده خیلی زود، سفت و کلوخی نشده و در نتیجه ی عدم رشد انگل ها، بوی نامطبوع کمتری خواهند داشت. وجود زئولیت در ترکیب کودها، باعث جذب رطوبت کم توسط آن ها می شود. این ترکیب اوره موجود در کودها را جذب و تبدیل به نیتروژنی می کند که به خوبی قابل جذب باشد.

مزایای زئولیت برای گیاهان

زئولیت در گیاهان باعث افزایش ضریب جذب گیاه شده و به عنوان عاملی در رشد و تقویت گیاه می شود. این ماده باعث بالا بردن میزان مقاومت گیاه در برابر فساد و بیماری ها شده و مانع سوختگی ریشه گیاه می شود. زئولیت به افزایش ارتفاع شاخ و برگ کمک کرده و انشعابات گیاهان و درختان را زیاد می کنند. با این ماده، گیاه می تواند از تمام عناصر موجود در خاک استفاده کند. زیرا زئولیت تبادل یونی بالایی دارد.

زئولیت در خاک کشاورزی

شوری خاک با زئولیت کم شده و میزان PH خاک کنترل شده و در حد مناسب نگه داشته می شود. با این ماده فعالیت های بیولوژیکی و میکروارگانیسمی زیاد شده و ازت موجود در خاک با آبیاری و باران شسته نمی شود. خاک های کشاورزی با زئولیت شکل خوبی پیدا کرده و کلوخه ای نمی شود. زئولیت باعث ایجاد تعادل نیتروژنی در خاک های نیتروژنی شده و با جذب رطوبت موجود در هوا و خاک، به تدریج، آب را در خاک آزاد می کند.

تاثیر زئولیت در محصولات کشاورزی

تعداد و وزن محصولات گیاهی با زئولیت زیاد شده و میزان تولید آن ها افزایش پیدا می کند. محصولات کشاورزی با این ماده، کیفیت بهتری پیدا کرده و تعداد محصولات نارس و ریزش شکوفه ها کمتر می شود. مقدار، جذب و انتقال ویتامین C با زئولیت زیاد شده و این ماده مانع خرابی و فساد محصولات نگهداری شده در انبار می شود. قیمت خرید زئولیت تحت تاثیر عوامل مختلفی چون درصد خلوص و نوع شرکت تولید کننده قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا