Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

برترین راهنمای خرید مواد اولیه شیمیایی مانند رزین و پلیمر

به نظر شما در هنگام خرید مواد اولیه شیمیایی باید به چه نکاتی توجه کرد؟ کیفیت آن ماده شیمیایی را از روی چه معیاری تشخیص داد؟ چگونه فهمید که یک وارد کننده کالای شیمیایی به درد بخوری را به ما می‌فروشد؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ می‌دهیم و سعی می‌کنیم یک راهنمای خرید مواد اولیه شیمیایی کامل را به شما ارائه بدهیم.

منظور از مواد اولیه شیمیایی چیه؟

به طور کلی اگر بخواهیم صحبت کنیم، ما ۲ مورد برای دسته بندی این مواد داریم:

  • مواد شیمیایی و آزمایشگاهی (مواد پردازش شده)
  • مواد خام شیمیایی و آزمایشگاهی (مواد اولیه)

دسته دوم که در پالیشگاه ها و همچنین صنایع مختلف همانند پتروشیمی، صنایع سنگ و…. کاربرد بسیاری دارند، در اصل مواد اولیه شیمیایی هستند. احتمالا شما اطلاعات بیشتری در مورد این مواد دارید که به دنبال راهنمای خرید آنها هستید با این وجود می‌توانید برای اطلاعات بیشتر، به صفحه «لیست مواد اولیه شیمیایی: از رزین تا انواع پلیمر»  سری بزنید.

۵ نکته با ارزش که باید به آنها دقت کنید

در ادامه ما ۵ نکته با ارزش که باید هنگام خرید مواد اولیه شیمیایی به آنها دقت کنید را برای شما شرح دادیم. حتما سعی کنید به این نکات با ارزش نهایت دقت را داشته باشید. بی تفاوتی به این نکات می‌تواند هزینه های سرسام آوری برای شما داشته باشد.

۱. از یک وارد کننده معتبر خرید کنید

بدترین چیزی که ممکن است شما چه هنگام خرید مواد اولیه شیمیایی و یا چه هنگام خرید هر چیزی با آن رو به رو شوید، یک وارد کننده نامعتبر است که نه به شما خدمات گارانتی ارائه می‌دهد، نه توضیحاتی در مورد محصول و کیفیت آن به شما ارائه می‌دهد و از همه بدتر ممکن است کالای بسیار بی کیفیت و درجه ۲-۳ را به عنوان کالای درجه ۱ به شما بفروشد!

هنگامی که شما اقدام به خرید مواد اولیه شیمیایی در ابعاد زیاد می‌کنید، فرضاً زمانی که تیتان SR 2400 را در ابعاد بسیار زیاد خریداری می‌کنید به شما تعداد بالایی کیسه های تیتان ارائه می‌دهند. ممکن است که اولین کیسه ها و یا حتی نیمی از بار کیفیت مناسب و مدنظر شما را داشته باشد اما باقی کیسه ها توسط خود وارد کننده دستکاری شده باشند و اصل کیفیت را نداشته باشند!

بنابراین هنگام خرید حتما سعی کنید یک وارد کننده مواد اولیه شیمیایی معتبر پیدا کنید.

۲. اهمیت مواد اولیه شیمیایی با کیفیت را درک کنید

اهمیت استفاده از مواد اولیه شیمیایی با کیفیت را نمی توان نادیده گرفت. مواد اولیه شیمیایی پایه و اساس بسیاری از صنایع از جمله داروسازی، آرایشی و بهداشتی، غذا و نوشیدنی است. کیفیت مواد خام مورد استفاده می تواند تأثیر قابل توجهی بر ایمنی، کارایی و کیفیت کلی محصول نهایی داشته باشد.

استفاده از مواد اولیه شیمیایی با کیفیت بالا تضمین می کند که محصول نهایی استانداردهای لازم را دارد و برای استفاده ایمن است. به عنوان مثال، در صنعت داروسازی، استفاده از مواد خام ناخالص یا بی کیفیت می تواند منجر به تولید داروهای نامرغوب شود که ممکن است برای بیماران خطراتی را برای سلامتی به همراه داشته باشد.

در صنعت آرایشی و بهداشتی، استفاده از مواد اولیه بی کیفیت می تواند منجر به تولید محصولاتی شود که باعث تحریک پوست یا سایر واکنش های نامطلوب می شود. به طور مشابه، در صنایع غذایی، استفاده از مواد خام آلوده یا بی کیفیت می تواند منجر به تولید محصولات غذایی شود که ممکن است باعث بیماری یا بیماری های منتقله از غذا شود.

اهمیت خرید مواد اولیه شیمیایی با کیفیت
اهمیت خرید مواد اولیه شیمیایی با کیفیت

معیار های کلیدی و ثابت شده را بشناسید

در هنگام خرید مواد اولیه شیمیایی همانند پلیمر، تیتان یا رزین یا هر ماده دیگری مثل الیاف ها یا کامپوزیت ها، چندین معیار اثبات شده وجود دارد که باید به آنها دقت کنید. این معیار ها به ترتیب عبارتند از:

  • درصد خلوص ماده
  • منبع سازنده و فروش
  • شهرت و اعتبار تامین کننده
  • تست آنالیز کیفیت ماده
  • رعایت مقررات و استاندارد ها

درصد خلوص ماده اولیه شیمیایی

خلوص مواد خام برای اطمینان از ایمنی و کارایی محصول نهایی بسیار مهم است. مهم است که اطمینان حاصل شود که مواد خام عاری از ناخالصی و مطابق با استانداردهای خلوص مورد نیاز است.

منبع سازنده و فروشنده ماد اولیه شیمیایی

دانستن منبع مواد اولیه برای اطمینان از تهیه آن از یک تامین کننده قابل اعتماد و معتبر مهم است. عواملی که باید در هنگام ارزیابی منبع مورد توجه قرار گیرند عبارتند از شهرت تأمین‌کننده، شیوه‌های تولید آن‌ها، و هر گونه گواهی یا اعتباری که دارند.

این مورد را بالاتر نیز توضیح دادیم که چه تامین کننده و چه فروشنده و وارد کننده ماده اولیه شیمیایی، باید حتما از اعتبار و شهرت مناسبی برخوردار باشد.

آزمایش تصادفی از مواد به صورت تحلیلی

آزمایش تحلیلی برای اطمینان از کیفیت و خلوص مواد خام حیاتی است. مهم است که اطمینان حاصل شود که تأمین‌کننده آزمایش‌های تحلیلی منظم را برای تأیید خلوص مواد خام انجام می‌دهد. در چرخه تامین مواد اولیه، باید حتما به این نکته توجه کرد.

منظور از چرخه تامین مواد اولیه شیمیایی یا همان مواد خام، طبق گفته منبع investopedia.com این است:

” سیستم های زنجیره تامین کارآمد، هر قطعه از محصول را در زمانی که مورد نیاز است، در جایی که مورد نیاز است، دریافت می کند. این به معنای کنترل جریان هزینه های تولید است. ”

رعایت مقررات و استاندارد های مواد شیمیایی

تامین کننده مواد اولیه باید مقررات مربوطه را رعایت کند تا اطمینان حاصل شود که مواد خام سالم و استانداردهای لازم را رعایت می کند. مهم است که اطمینان حاصل شود که تامین کننده به مقررات مربوطه مانند شیوه های تولید خوب (GMP) و تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی (HACCP) پایبند است.

با در نظر گرفتن این عوامل هنگام جستجوی مواد اولیه شیمیایی با کیفیت، کسب و کارها می توانند اطمینان حاصل کنند که از مواد اولیه با کیفیت بالا که استانداردهای لازم را برآورده می کنند و برای استفاده ایمن هستند، استفاده می کنند.

در هنگام خرید پلیمر، رزین و حتی تیتان دقت بیشتری به خرج بدهید

هنگامی که شما قصد خرید رزین از یک وارد کننده معتبر برای هر نیازی همانند تامین مواد اولیه یک طراح که با رزین اپوکسی (Resin Epoxy) کار می‌کند دارید، بهتر است نهایت دقت را به خرج بدهید. این مورد برای پلیمر و تیتان نیز صدق می‌کند.

علت این امر، تنوع در کالا و همچنین تنوع در کیفیت های مختلف های مختلف رزین است. قیمت رزین نیز همچنین وابسته به کیفیت و تنوع کالایی آن است. همانطور که می‌دانید رزین در اصل از سمغ گیاهان گرفته می‌شود و خود ماده رزین به نوعی یک ماده شیمیایی پردازش شده است؛ با این وجود یک ماده اولیه شیمیایی یا یک ماده خام نیز محسوب می‌شود زیرا در بسیاری از صنایع کاربرد دارد.

رزین، پلیمر و تیتان 3 تا از مواد اولیه شیمیایی مهم در دنیا!
رزین، پلیمر و تیتان ۳ تا از مواد اولیه شیمیایی مهم در دنیا!

در مورد خرید پلیمر هم به همین نکته دقت کنید. قیمت پلیمر ها معمولا به دلیل فراوانی و انواع مختلفی که دارند ارزان است، اما با این وجود دقت کنید که پلیمر مدنظر شما کیفیت مناسبی داشته باشد.

پلیمر یکی از مهم ترین مواد اولیه شیمیایی

پلیمر یکی از مهم ترین مواد اولیه شیمیایی است که دارای دو نوع مصنوعی و طبیعی می‌باشد. نام ماکرومولکول ها به همراه پلیمر ها گره خورده است. هر دو نوع پلیمر امروزه در زندگی ما نقش کاربردی دارند.

از آنجایی که پلیمر ها در انواع بسیار زیادی عرضه می‌شوند و کیفیت آنها نیز با یکدیگر متفاوت است، مهم است که پلیمر با کیفیت را خریداری کنیم. یک نکته مهم در هنگام خرید پلیمر ها، توجه به کاربرد آن برای ما است. فرضا اینکه ما پلیمر نوع لاستیک، یا الاستومر یا هر نوع دیگری را لازم داریم یا خود پلیمر خالص.

بزرگ ترین تولید کننده مواد خام شیمیایی چه کشوریست؟

همانند بسیاری از صنایع دیگر، بزرگترین تولید کننده و طراح مواد اولیه شیمیایی، کشور ایالات متحده آمریکا (USA) است.

ایالات متحده آمریکا پیشروترین کشور جهان در تولید محصولات شیمیایی است. این کشور نزدیک به ۳۰ تا ۳۵ درصد اسید نیتریک، خاکستر سودا و سود سوزآور در جهان تولید می کند و همچنین در تولید اسید سولفوریک رتبه دوم را دارد.

پس از ایالات متحده، کشور های زیر به ترتیب بزرگترین تولید کنندگان مواد شیمیایی هستند:

  1. آلمان
  2. روسیه
  3. چین
  4. ژاپن
  5. انگلیس
  6. ایتالیا
  7. فرانسه
  8. هند
  9. برزیل

این کشور ها طبق آمار اکثراً بیشترین تولید کننده مواد شیمیایی در دنیا هستند نه مواد خام شیمیایی.

جمع بندی نهایی در مورد راهنمای خرید مواد اولیه شیمیایی

در آخر اگر بخواهیم یک جمع بندی در مورد راهنمای خرید مواد اولیه شیمیایی و نکاتی که گفته شد بکنیم، باید بگوییم که در هنگام خرید به همه چیز دقت کنید! سعی کنید ماده شیمیایی را از شرکتی بخرید که میزان خلوص خود ماده با میزان خلوص مقدار تستی که به شما ارائه می‌کنند یکی باشد.

نظر شما در اینباره چیست؟ خوشحال می‌شویم با نظرات خودتان ما را همراهی کنید.

 

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام خیلی راهنمای خرید مناسبی بود واقعا سپاسگذارم.
    نکته ای که میخواستم بگم و توی مقاله درج نشده این هست که اگر باقی دوستان هم خرید این دسته محصولات دارند، سعی کنند بشکه های ۲۵، ۵۰ یا ۱۰۰ لیتری از مواد شیمیایی رو خریداری کنند. اینطور هم ارزان تر در میاد هم تامین کالای کارگاه یا کارخونه خیلی بهتر انجام میشه.
    این تجربه من بود.
    موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا