Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خطرات و عوارض مواد شیمیایی برای سلامتی افراد در معرض آنها

عوارض مواد شیمیایی یکی از مشکلات بهداشتی است که زندگی همه انسان ها را تحت تاثیر قرار داده است. عوارض مواد شیمیایی به اشکال مختلفی از جمله تنگی نفس ، بثورات پوستی و گاهی اوقات بیماریهای مختلف خود را نشان می دهد.

ما هر روز در معرض مواد شیمیایی و آلاینده ها موجود در هوا ، غذا و آب هستیم. در محصولات روزمره ای که در محل کار ، خانه و بازی استفاده می کنیم مواد شیمیایی وجود دارد. در حالی که برخی از مواد شیمیایی ممکن است برای سلامتی ما مفید باشند ، اگر برخی از آنها به درستی کنترل نشوند ممکن است خطر سلامتی داشته باشند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه می شود.

بسیاری از مواد شیمیایی دارای خواص خطرناک ذاتی هستند که می توانند بر روی بدن انسان و عملکردهای آن تأثیر منفی بگذارند. خطرات برخی مواد شیمیایی به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته ، به خوبی درک شده و در کتاب های درسی منتشر شده است.

با این حال باید به خاطر داشته باشید که ترکیبات جدیدی که از مواد شیمیایی کاملاً مطالعه شده به دست می آیند ممکن است خطرات ناشناخته یا غیرمنتظره ای برای سلامتی داشته باشند و به همین ترتیب باید با آنها برخورد شود. اگر در حال استفاده از ماده جدید و آزمایش نشده هستید ، با آنها به عنوان بالقوه مضر رفتار کنید و هرگونه تماس را به حداقل برسانید.

انواع مختلف عوارض شیمیایی

 

اثرات مزمن: در اثر تماس طولانی مدت با یک ماده ایجاد می شود وعلائم معمولاً با قطع تماس از بین نمی روند. نمونه هایی از اثرات مزمن سلامتی شامل آسم و سرطان است.

اثرات حاد : این اثر بلافاصله پس از مواجهه مشاهده می شوند و اغلب حاصل قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت ولی مقدار زیاد مواد شیمیایی است. بسیاری از اوقات علائم پس از برطرف شدن علت فروکش می کنند ، با این حال ، بسته به مقدار / دوز ، آسیب دائمی و یا حتی مرگ می تواند در اثر یک تماس رخ بدهد. نمونه هایی از اثرات حاد سلامتی شامل سرگیجه ، تحریک پوستی و تحریک گلو است.

به خاطر داشته باشید که یک ماده شیمیایی ممکن است اثرات حاد و مزمن را بطور همزمان ایجاد کند. اثرات سلامتی ممکن است بسته به اندام در معرض ، میزان دوز ، دفعات ، مدت زمان و مسیر قرار گرفتن در معرض (استنشاق ، تماس با پوست و غیره) متفاوت باشد.

اتانول یک مثال عالی از ترکیباتی است که بر اساس پارامترهای ذکر شده در بالا عوارض مختلفی برای سلامتی ایجاد می کند. مقدار کمی اتانول (از مشروبات الکلی) طی چندین ساعت منجر به از دست دادن هماهنگی و اختلال در قضاوت می شود. مصرف زیاد یکباره آن منجر به استفراغ ، بیهوشی یا حتی مرگ می شود. مصرف بیش از چند روز توسط یک فرد باردار می تواند منجر به نقایص مادرزادی شود و مصرف بلند مدت آن طی سالهای متمادی می تواند منجر به سیروز کبدی شود.

خطرات و عوارض مواد شیمیایی برای سلامتی افراد در معرض آنها
خطرات و عوارض مواد شیمیایی برای سلامتی افراد در معرض آنها

راههای قرار گرفتن در معرض عوارض مواد شیمیایی

هوا و استنشاق

ما روزانه بیش از ۲۰ هزار نفس می کشیم. این تعداد می تواند برای نوزادان و کودکان بسیار بیشتر باشد. مواد شیمیایی و آلاینده هایی که استنشاق می کنیم می توانند وارد ریه ها و جریان خون ما شوند. بعضی اوقات ، ما می توانیم مواد شیمیایی مضر را بو کنیم یا بچشیم ، اما این راه مواجهه به صورت تصادفی رخ می دهد. برخی از مواد شیمیایی مانند رادون یا مونوکسیدکربن بدون بو ، بی مزه و نامرئی هستند و می توان به صورت تصادفی در معرض آنها قرار گرفت.

تماس با پوست و چشم

شما از طریق پوست و چشم نیز می توانید در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرید. این اندام ها می توانند نسبت به مواد شیمیایی حساسیت بیشتری نشان دهند و ممکن است سریعتر از بقیه بدن واکنش نشان دهند. استفاده از تجهیزات محافظتی مانند دستکش و عینک چشم می تواند شما را از قرار گرفتن در معرض مستقیم این مواد محافظت کند. همچنین می تواند از پخش مواد به سایر تجهیزات و افراد جلوگیری کند.

غذا ، آب و بلعیدن

بسیاری از مواد شیمیایی را می توان هم در منابع غذایی و هم در منابع آب یافت. همانطور که می خوریم و می نوشیم ، ممکن است مواد شیمیایی را بلعیده و به خودمان آسیب بزنیم. با این وجود ، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی انجام دهید ، مانند تعویض لوله های قدیمی سرب یا خودداری از گرم کردن غذا در ظروف پلاستیکی که برای این منظور در نظر گرفته نشده اند. همچنین می توانید با دفع مواد شیمیایی خطرناک طبق دستورالعمل های شهرداری ، جامعه خود را ایمن نگه دارید.

عوارض مواد شیمیایی به چه عواملی بستگی دارد؟

خطرات بهداشتی مواد شیمیایی به عوامل مختلفی بستگی دارد ، از جمله:

  • نوع ماده شیمیایی
  • مقداری که در معرض آن هستید
  • چه زمانی و چه مدت در معرض قرار می گیرید
  • چگونه در معرض قرار می گیرید (از طریق غذا ، آب ، هوا ، محصولات)
  • سن و وضعیت عمومی سلامتی شما

برخی از افراد ممکن است نسبت به دیگران نسبت به قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی حساس تر باشند. گروه هایی که ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار داشته باشند شامل کودکان ، زنان باردار ، سالمندان ، افرادی که از قبل شرایط سلامتی دارند و افراد بومی است.

خطرات ناشی از عوارض مواد شیمیایی

استفاده نادرست یا تصادفی از محصولات شیمیایی خانگی نیز ممکن است باعث اثرات فوری سلامتی ، مانند تحریک پوست یا چشم یا سوختگی یا مسمومیت شود. همچنین می توانند اثرات شیمیایی طولانی مدتی بر سلامتی داشته باشد. این اتفاق معمولاً در نتیجه قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی برای مدت طولانی است. بسته به نوع ماده شیمیایی ، این اثرات طولانی مدت سلامتی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آسیب اندام
  • تضعیف سیستم ایمنی بدن
  • ایجاد آلرژی یا آسم
  • مشکلات تولید مثل و نقص مادرزادی
  • تأثیرات بر رشد ذهنی ، فکری یا جسمی کودکان
  • سرطان
خطرات و عوارض مواد شیمیایی برای سلامتی افراد در معرض آنها
خطرات و عوارض مواد شیمیایی برای سلامتی افراد در معرض آنها

روش های کاهش عوارض مواد شیمیایی

می توانید برای محافظت از خود و خانواده در برابر خطرات شیمیایی اقداماتی انجام دهید:

  1. هنگام استفاده از محصولات شیمیایی خانگی ، همه دستورالعمل ها را بخوانید و دنبال کنید. اگر چیزی از روی برچسب نمی فهمید با سازنده تماس بگیرید.
  2. پنجره ها را باز کنید تا تهویه را در حین و بعد از استفاده از برخی محصولات شیمیایی خانگی تأمین کنید ، زیرا برخی از آنها مواد شیمیایی را در فضای داخل آزاد می کنند. با این وجود ، در دوره های آلودگی هوای خارج از منزل در سطوح بالا شما باید تدابیری را برای کاهش هوای ورودی از خارج به خانه خود مانند بستن پنجره ها و روشن کردن تهویه هوا انجام دهید.
  3. کلیه محصولات شیمیایی خانگی را از دسترس کودکان و حیوانات دور نگه دارید. در صورت ضعف کیفیت هوا ، به خصوص اگر با مشکلات قلبی یا تنفسی روبرو هستید ، فعالیت در فضای باز را کاهش دهید.

اقدامات فوری برای کاهش عوارض مواد شیمیایی

اگر فکر می کنید در معرض یک ترکیب خطرناک قرار گرفته اید ، با اطلاعات ایمنی (SDS) مشورت کنید. اگر برای مواجهه با مواد شیمیایی به دنبال مراقبت های پزشکی هستید حتماً SDS را به همراه داشته باشید تا کادر پزشکی را راهنمایی کند.

برای بسیاری از مواد شیمیایی ، اقدامات کمک اولیه زیر مناسب است:

تماس پوستی

لباس های آلوده را برداشته و پوست آسیب دیده را بلافاصله با مقدار زیادی آب در ایستگاه دوش به مدت ۱۵ دقیقه یا تا زمانی که درد تسکین یابد ، بشویید. به ویژه اگر پوست تحریک یا آسیب دیده است ، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

ارتباط چشمی

از دستگاه شستشوی چشم برای شستشوی کامل چشم ها به مدت حداقل ۱۵ دقیقه استفاده کنید ، گاهی اوقات پلک های بالا و پایین را بلند کنید و کره چشم را به اطراف بچرخانید. به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

استنشاق

بلافاصله به هوای تازه بروید. در صورت ادامه علائم به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. SDS را برای ماده شیمیایی که در معرض آن قرار گرفته اید به تیم پزشکی ارائه دهید.

در نهایت برای در امان ماندن از مواد شیمیایی باید هرگونه نشتی بلافاصله با استفاده از پد جاذب یا مواد جاذب دیگر مانند ماسه یا بستر گربه تمیز شود. قبل از کار با مواد شیمیایی ، مواد کافی را در دسترس داشته باشید. اگر ترکیب قابل اشتعال است از حوله های کاغذی برای خیساندن مایعات استفاده نکنید. مواد جاذب استفاده شده را درون یک کیسه پلاستیکی سنگین قرار دهید (در صورتی که حلال پلاستیک را حل نمی کند) یا ظرف درزگیری و مواد زائد خطرناک را از طریق DRS دفع کنید.

علاوه بر این هنگام کار با مواد قابل اشتعال ، کپسول آتش نشانی را در دسترس داشته باشید. قبل از شروع کار با ماده شیمیایی با SDS برای کپسول آتش نشانی مناسب مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا