Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

اطلاعات مهم در مورد خطر جیوه برای سلامتی انسان ها

خطر جیوه برای سلامتی انسان مانند هر ماده شیمیایی دیگری جنبه های شناخته و ناشناخته ای دارد. خطر جیوه بر سلامت افراد به میزان قرار گرفتن آنها در معرض این ماده شیمیایی و نوع آن بستگی دارد زیرا سمیت جیوه در ترکیبات مختلف متفاوت است.

جیوه به اشکال مختلفی وجود دارد، عنصری (یا فلزی) و غیرآلی (که ممکن است افراد از طریق شغل خود در معرض آن قرار بگیرند) و آلی (به عنوان مثال ، متیل جیوه ، که ممکن است افراد از طریق رژیم غذایی در معرض آن قرار بگیرند). این اشکال جیوه از نظر درجه سمیت و تأثیر آن بر سیستم عصبی ، گوارشی و سیستم ایمنی بدن و ریه ها ، کلیه ها ، پوست و چشم ها متفاوت است. فعالیت های انسانی علت اصلی حضور بیش از حد جیوه در محیط زیست است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

جیوه در محیط  توسط باکتری ها به متیل جیوه تبدیل  می شود سپس متیل جیوه با تجمع زیستی در ماهی و صدف جمع می شود. تجمع زیستی هنگامی رخ می دهد که ارگانیسم حاوی غلظت بیشتری از ماده نسبت به محیط اطراف باشد.

 

 

تحت شرایط مختلف ممکن است افراد به هر شکل در معرض جیوه قرار بگیرند. با این حال ، قرار گرفتن در معرض این ترکیب عمدتا از طریق مصرف ماهی و صدف آلوده به متیل جیوه و از طریق استنشاق بخارهای  جیوه توسط کارگران در طی فرآیندهای صنعتی اتفاق می افتد. مسئله مهم این است که پخت و پز جیوه را از بین نمی برد.

قرار گرفتن در معرض خطر جیوه

همه انسانها در معرض مقداری جیوه هستند. بیشتر افراد در معرض مقادیر کم جیوه هستند که اغلب از طریق قرار گرفتن در معرض مزمن (تماس مداوم یا متناوب طولانی مدت) است. با این حال ، برخی از افراد در معرض مقادیر بالای جیوه هستند ، از جمله قرار گرفتن در معرض حاد (قرار گرفتن در معرض یک دوره کوتاه مدت ، اغلب کمتر از یک روز). قرار گرفتن در معرض حاد جیوه معمولا به دلیل یک حادثه صنعتی رخ می دهد. عواملی که اثرات سلامتی جیوه را مشخص می کنند شامل موارد زیر است:

  • نوع جیوه
  • دوزجیوه
  • سن یا مرحله رشد فرد در معرض (جنین حساس ترین است).
  • مدت زمان قرار گرفتن در معرض
  • مسیر قرار گرفتن در معرض (استنشاق ، بلع یا تماس پوستی).

به طور کلی ، دو گروه نسبت به اثرات جیوه حساسیت بیشتری نشان می دهند. رشد تکاملی جنین ها بیشتر از افراد دیگر در معرض جیوه قرار می گیرد.  قرار گرفتن در معرض متیل جیوه در رحم می تواند در اثر مصرف ماهی و صدف توسط مادر باشد. این مسئله می تواند بر رشد مغز و سیستم عصبی کودک تأثیر منفی بگذارد. اثر اولیه متیل جیوه در سلامتی ، اختلال در رشد عصبی است. بنابراین ، در کودکانی که در جنینی در معرض متیل جیوه قرار گرفتند ، تفکر شناختی ، حافظه ، توجه ، زبان و مهارتهای فضایی حرکتی و بصری ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

گروه دوم افرادی هستند که به طور منظم در معرض (قرار گرفتن مزمن) مقادیر بالای جیوه قرار می گیرند (افرادی که با ماهیگیری زندگی خود را می گذرانند یا افرادی که به دلیل شغلی در معرض این فلز قرار دارند). در میان جمعیت ماهیگیران  بین  ۱.۵/ ۱۰۰۰ و ۱۷/۱۰۰۰ کودک اختلال شناختی (عقب ماندگی ذهنی خفیف) ناشی از مصرف ماهی حاوی جیوه را نشان دادند. این  آمار شامل جمعیت هایی در برزیل ، کانادا ، چین ، کلمبیا و گرینلند بود.

اطلاعات مهم در مورد خطر جیوه برای سلامتی انسان ها
اطلاعات مهم در مورد خطر جیوه برای سلامتی انسان ها

خطر جیوه برای سلامتی

عنصر جیوه و متیل جیوه برای سیستم عصبی مرکزی و محیطی سمی هستند. استنشاق بخار جیوه می تواند اثرات مضر بر روی سیستم عصبی ، گوارشی و ایمنی بدن ، ریه ها و کلیه ها ایجاد کند و ممکن است کشنده باشد. نمک های غیر آلی جیوه برای پوست ، چشم و دستگاه گوارش خورنده است و در صورت بلع ممکن است باعث مسمومیت کلیه شود.

اختلالات عصبی و رفتاری ممکن است پس از استنشاق ، بلع یا قرار گرفتن در معرض پوستی در ترکیبات مختلف جیوه مشاهده شود. علائم شامل لرزش ، بی خوابی ، از دست دادن حافظه ، اثرات عصبی عضلانی ، سردرد و اختلال عملکرد شناختی و حرکتی است. علائم خفیف و تحت بالینی سمیت سیستم عصبی مرکزی را می توان در کارگران در معرض سطح جیوه ۲۰ میکروگرم در متر مکعب یا بیشتر برای چندین سال مشاهده کرد. اثرات کلیوی نیز از افزایش پروتئین در ادرار گرفته تا نارسایی کلیه گزارش شده است.

چگونه می توان در معرض خطر جیوه قرار نگرفت؟

چندین روش برای جلوگیری از اثرات سو جیوه بر سلامتی وجود دارد ، از جمله ترویج انرژی پاک ، توقف استفاده از جیوه در استخراج طلا ، توقف استخراج جیوه و حذف تدریجی محصولات غیر ضروری حاوی جیوه. در این رابطه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از منابع پاک انرژی

سوزاندن زغال سنگ برای تأمین نیرو و گرما منبع اصلی جیوه است. زغال سنگ حاوی جیوه و سایر آلاینده های خطرناک هوا است که با سوزاندن در نیروگاه های برق ، دیگ های بخار صنعتی و اجاق های خانگی ساطع می شود.

توقف استخراج جیوه

استخراج جیوه نقر ه ای و استفاده از جیوه در استخراج طلا و سایر فرآیندهای صنعتی را متوقف کنید. جیوه عنصری است که از بین نمی رود. بنابراین ، جیوه موجود در حال استفاده است و می تواند برای سایر موارد ضروری بازیافت شود  و دیگر نیازی به استخراج جیوه نیست. استفاده از جیوه در استخراج صنایع دستی و مقیاس کوچک طلا به خصوص خطرناک است و اثرات سلامتی بر روی جمعیت آسیب پذیر دارد. تکنیک های استخراج طلا بدون استفاده از جیوه (غیر سیانید) باید ترویج و اجرا شوند  و در مواردی که جیوه هنوز استفاده می شود برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آن باید از روش های کار ایمن تری استفاده شود.

اطلاعات مهم در مورد خطر جیوه برای سلامتی انسان ها
اطلاعات مهم در مورد خطر جیوه برای سلامتی انسان ها

حذف محصولات حاوی جیوه

حذف تدریجی استفاده از محصولات غیر ضروری حاوی جیوه و استفاده و دفع ایمن محصولات حاوی جیوه باقیمانده. جیوه در بسیاری از محصولات وجود دارد ، از جمله:

  • باتری ها
  • دستگاه های اندازه گیری ، مانند دماسنج و فشارسنج
  • تجهیزات برقی سوئیچی
  • لامپ ها (شامل برخی از انواع لامپ ها)
  • آمالگام دندان (برای پر کردن دندان)
  • محصولات روشن کننده پوست و سایر مواد آرایشی
  • داروسازی

طیف وسیعی از اقدامات برای کاهش سطح جیوه در محصولات یا حذف تدریجی محصولات حاوی جیوه در حال انجام است. در مراقبت های بهداشتی ، دماسنج ها و فشار سنج های حاوی جیوه با دستگاه های جدید جایگزین می شوند.

آمالگام دندان تقریباً در همه کشورها استفاده می شود. یک مشاوره تخصصی WHO در سال ۲۰۰۹ نتیجه گرفت که ممنوعیت جهانی آمالگام در کوتاه مدت برای بهداشت عمومی و بخش بهداشت دندانپزشکی مشکل ساز است ، اما باید برای پیشگیری از بیماری  جایگزین های آمالگام مورد تحقیق و توسعه قرار بگیرند و متخصصان دندانپزشکی آموزش داده شوند و آگاهی عمومی افزایش یابد.

 

 

سایر مقالات مرتبط با جیوه

بهتر است بدانید

جیوه غیر آلی به مقدار قابل توجهی به برخی از محصولات روشن کننده پوست اضافه می شود. بسیاری از کشورها محصولات روشن کننده پوست حاوی جیوه را ممنوع کرده اند زیرا برای سلامتی انسان خطرناک است.

سایر ترکیبات جیوه ، مانند استات فنیل جیوه و اتیل جیوه  معمولاً به عنوان قارچ کش ، مواد نگهدارنده ، ضد عفونی کننده (به عنوان مثال ، مرکوروکروم ، نام تجاری مایع ضد عفونی کننده) استفاده می شود. از آنها در محصولات متنوعی استفاده شده است و بیشتر کاربردها متوقف شده است.

بعضی داروها از مقدار کمی از این ترکیبات به عنوان نگهدارنده استفاده می کنند. سو استفاده یا استفاده بیش از حد از محصولات حاوی جیوه می تواند منجر به قرار گرفتن بیش از حد در معرض ترکیبات جیوه شود. این مسئله به ویژه در مورد محصولات قدیمی که حاوی جیوه بیشتری هستند رخ می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا