Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آب

روش تنظیم PH آب استخر چگونه صورت می گیرد؟

روش تنظیم PH آب استخر با استفاده از مواد شیمیایی مختلفی چون اسید کلریدریک و بی کربنات سدیم صورت می گیرد. این مواد با استفاده از تجهیزات مختلفی برای این امر به کار برده می شود. کنترل میزان PH آب استخر از اهیمت ویژه ای برخوردار است. زیرا در عملکرد درست عملیات گندزدایی، میزان شفافیت آب استخر، طول عمر تجهیزات استخر و همچنین میزان رضایتمندی افراد شناگر تاثیر دارد. روش تنظیم PH آب استخر بر میزان تاثیرگذاری کلر استخر بر ضدعفنی کردن نیز موثر است. برای آشنایی با روش تنظیم PH آب استخر به طور مختصر، این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک را مطالعه بفرمایید.

مقدار استاندارد PH آب استخر و اهمیت آن

میزان PH ایده آل آب استخر باید بین ۷,۲ تا ۷,۶ باشد. علت اهمیت این امر دلایل مختلفی دارد که در این جا به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

یکی از این دلایل، راحتی شناگردان است. زیرا PH اشک چشم، ۷,۴ است وقتی مقدار PH آب استخر از این میزان بالاتر یا پایین تر می شود، باعث سوزش چشم می شود.

خاصیت ضدعفونی کنندگی کلر استخر در صورتی موثر خواهد بود که مقدار مناسبی از PH برای آب استخر باشد. به عنوان مثال، میزان اثربخشی کلر استخر در PH برابر ۸، فقط ۲۰ درصد است. اما در PH = 7.4 این تاثیر به ۶۰ درصد می رسد.

اگر آب استخر مقدار PH مناسبی داشته باشد، عملکرد کلر بهتر شده و میزان زیادی از جلبک ها از بین می روند. در غیر این صورت و وجود جلبک، نشان دهنده وجود نقاط مرده و راکد بودن آب است. جلبک های این قسمت ها را می توان با پودر کلر به صورت دستی از بین برد.

مقدار استاندارد PH آب استخر و اهمیت آن
مقدار استاندارد PH آب استخر و اهمیت آن

از مزایای دیگر مناسب بودن مقدار PH آب استخر، جلوگیری از لوازم و تجهیزات استخر است. زیرا در صورت اسیدی بودن آب استخر، خورندگی بالایی داشته و به تجهیزات آسیب می زند.

اگر مقدار PH آب استخر بالا باشد، روی سطوح کاشی ها و داخل فیلتر، رسوب تشکیل شده و آب کدر می شود.

با توجه به اهمیت این موضوع، به طور منظم PH آب استخر را اندازه گیری کنید و در صورت تنظیم نبودن از مواد شیمیایی مخصوص استفاده کنید.

روش تنظیم PH آب استخر

برای تنظیم میزان PH در یک استخر باید از روش های مناسب و تجهیزات مناسب استفاده شود تا مواد شیمیایی به آب استخر اضافه شود. اما باید دستورالعمل ها و نکات ایمنی را با دقت رعایت کنیم تا مواد به درستی و به طور یکنواخت به آب افزوده شود. به طور کلی برای کاهش میزان PH از اسید کلریدریک، اسید سولفوریک و بی سولفات سدیم و برای افزایش PH از کربنات سدیم و بی کربنات سدیم استفاده می شود.

اسید هیدروکلریک که به نام اسید موریاتیک نیز خوانده می شود، برای کاهش PH آب استخر به کار می رود. قبل از این که این اسید خورنده به آب استخر اضافه شود، مقدار PH باید اندازه گیری شود. زیرا این عامل و حجم استخر تعیین کننده مقدار اسیدی است که باید اضافه شود.

برای افزودن اسید هیدروکلریک، ابتدا آن را با مقداری آب در یک سطل رقیق کنید (اسید به آب اضافه شود). سپس محلول را به استخر بیفزایید. هیچگاه بیشتر از ۵۰۰ میلی لیتر اسید استفاده نکنید.

اسید سولفوریک بدون بو و بخار بوده و ارزان است و مزیت بهتری نسبت به اسید هیدروکلریک در تنظیم میزان PH آب استخر دارد.

بی کربنات سدیم ماده ای با خاصیت قلیایی است که برای کاهش اسیدیته آب استخر به کار می رود. باید توجه کرد که کاربرد بیش از حد این ماده، باعث ایجاد رسوب گرفتگی استخر می شود.

سدیم هیدروکسید نیز از دیگر مواد قلیایی کننده آب استخر بوده ولی چون مقدار کمی از آن، میزان PH را بیش از حد بالا می برد، امروزه کمتر استفاده می شود.

با کنترل مناسب مقدار PH، کلر استخر با عملکرد صحیح خود، تمام جلبک ها را نابود می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا