Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آب

کدر شدن آب استخر چه دلایلی دارد؟

کدر شدن آب استخر دلایل مختلفی داشته و به عوامل متفاوتی وابسته است.مهمترین دلیل و اولین دلیل استفاده از کلر نامرغوب است . ایمنی و سلامت شناگران با کدر و مات شدن آب استخر به خطر افتاده و دیواره ها و کف استخر توسط آن ها به راحتی دیده نمی شود. علاوه بر این، تمیز و پاک نبودن آب استخر باعث انتقال بسیاری از بیماری ها می شود. کلر معمول ترین ماده ی شیمیایی است که برای تصفیه و پاکسازی آب به کار می رود. کلر ایرانی با کیفیت مناسب و قابل دسترس بودن می تواند گزینه خوبی باشد. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک با دلایل کدر شدن آب استخر و راه های رفع این مشکل آشنا می شویم.

دلایل کدر شدن آب استخر

با توجه به این که کدر و تیره شدن آب استخر می تواند دارای علل مختلی باشد، برخی از آن ها اینجا بررسی می شود.

دلایل کدر شدن آب استخر
دلایل کدر شدن آب استخر

کلر نامرغوب

مهمترین دلیل و اولین دلیل استفاده از کلر نامرغوب است .کیفیت کلر ایرانی و کلر هندی کم تر و متفاوت تر از کلرهای آمریکایی و کلرهای کامل مخلول است.

کم بودن مقدار کلر آزاد

یکی از علل کدر بودن آب در استخرها، پایین بودن میزان کلر آزاد است که در نتیجه وجود کلر ترکیبی در آب است. وجود کلرهای ترکیبی در آب باعث بوی تندتری در آب می شود. با توجه به این که این کلرها نمی توانند آمونیاک تولید کرده و باکتری های جلبک ساز را از بین ببرند، توانایی پاکسازی آب استخرها را ندارند. در نتیجه وقتی آب استخر شیری می شود، کلر آزاد و کلرامین را اندازه گیری کنید. پایین بودن آن از حد نرمال، دلیل تیره بودن آب مشخص می شود. در صورتی که این عامل باعث این تیرگی شده باشد، با وارد کردن شوک، برطرف می شود.

به هم خوردن تعادل شیمیایی

شفافیت آب استخرها می تواند در نتیجه استفاده از محلول های شیمیایی که برای تصفیه به کار برده می شود، از دست برود. استفاده نادرست از این مواد، به کار بردن مواد شیمیایی نامرغوب و همچنین کاربرد بیش از اندازه محلول های شیمیایی، باعث نابودی رنگ دیواره های استخر می شود. میزان PH آب، مقدار TDS و قلیایی بودن آب، متاثر از مواد شیمیایی به کار رفته است. کم یا زیاد شدن PH از مقدار نرمال ۲,۷ تا ۸,۷، آب استخر را غیرشفاف می کند. مقدار مجاز TDS که نشان دهنده مقدار مواد جامد محلول در آب است، کمتر از ۲۰۰۰ppm است. بالا شدن سطح قلیایی آب از مقدار نرمال ۸۰ تا ۱۲۰ ppm نیز باعث تیره شدن آب می شود.

عوامل محیطی

با استفاده زیاد از استخرها، مواد آلاینده بیشتری وارد آب شده و باعث کثیفی آن می شود. می توان از کلر ایرانی برای رفع آلاینده های آب استخر و ضدعفونی کردن آن استفاده کرد. مواد آرایشی و بهداشتی، ذرات پوست و مو می تواند برخی از این آلاینده ها باشد. وجود گل و لای در آب ورودی به آب استخر، باعث از بین رفتن شفافیت آب می شود. فضولات پرندگان، باران، دوده، آلاینده های هوا و برگ و شاخه درختان، از مواد آلاینده در استخرهای روباز و خانگی است.

دمای آب استخر

درجه حرارت آب، یکی از دلایلی است که بر تعادل کربنات کلسیم در آب تاثیر می گذارد. زیرا هرچه دما بالاتر رود، حلالیت کلسیم در آب کم می شود. کلسیم اضافه ای که در آب حل نشده، رسوب کرده و تیره شدن را سبب می شود.

اختلال در فیلتراسیون

پمپ تصفیه، فیلتر تصفیه، پمپ سیرکولاتور و اسکیمر، قسمت های مختلف تشکیل دهنده سیستم تصفیه است. اگر یکی از این بخش ها دچار اختلال شود، شفافیت آب از بین می رود. کمتر شدن زمان کارکرد پمپ که به طور نرمال بین ۸ تا ۱۲ ساعت است، نشان دهنده اختلال در عملکرد است که منجر به شیری شدن آب استخر می شود. استفاده مکرر از پمپ نیز باعث فرسودگی اجزا و کاهش میزان بهره وری می شود. گرفتگی مسیر لوله های آب، شکسته شدن صافی ها و پره ها و همچنین ورود هوا به پمپ، از عوامل دیگر ایجاد اختلال در فیلتراسیون است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا