Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

محصولات شیمیایی خانگی و خطر آنها برای سلامتی

محصولات شیمیایی خانگی مواد شیمیایی غیرخوراکی هستند که معمولاً در همه خانه ها یافت می شوند. این ترکیبات نوعی از کالاهای مصرفی هستند که به ویژه برای کمک به نظافت ، نگهداری از خانه و حیاط ، پخت و پز ، کنترل آفات و بهداشت عمومی طراحی شده اند.

مواد افزودنی غذایی معمولاً در این گروه قرار نمی گیرند ، مگر اینکه کاربرد دیگری غیر از مصارف انسانی داشته باشند. مواد افزودنی به طور کلی (به عنوان مثال تثبیت کننده ها و رنگ های موجود در پودر لباسشویی و مواد شوینده ماشین ظرفشویی) طبقه بندی مواد شیمیایی خانگی را پیچیده تر می کنند ، به ویژه از نظر بهداشتی – برخی از این مواد شیمیایی محرک یا آلرژن های قوی هستند – و اثرات زیست محیطی نیز دارند.

علاوه بر این  محصولات شیمیایی خانگی  در هنگام بلع تصادفی  ممکن است اثرات سمی کم یا مسمومیت شدید ایجاد کنند و حتی ممکن است حاوی مواد قابل اشتعال یا خورنده باشند. برای آشنایی بیشتر با این ترکیبات شیمیایی در ادامه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

کاربردها و خطرات محصولات شیمیایی خانگی

محصولات پاک کننده خانگی مختلفی برای کمک به از بین بردن گرد و غبار و خاک ، تمیز کردن سطح و ضد عفونی تولید شده است. این محصولات به صورت پودر ، مایع یا اسپری در دسترس هستند.

برخی از آنها به عنوان ماده پاک کننده برای اهداف عمومی به بازار عرضه می شوند ، در حالی که برخی دیگر برای کارهای خاص مانند پاکسازی و تخلیه ، تمیز کردن اجاق گاز ، حذف آلودگی و پرداخت مبلمان استفاده می شوند. محصولات شیمیایی خانگی فواید زیبایی و بهداشتی دارند ، اما ممکن است برای سلامتی مضر باشند.

سورفاکتانت ها باعث کاهش کشش سطحی آب می شوند و به آن اجازه می دهند تا به داخل شکافهای ریز و درشت رفته و حذف آلودگی ها را آسان تر کند. مواد شیمیایی قلیایی برای از بین بردن چربی و آلودگیهای روغنی مناسب هستند. اسیدها باعث تجزیه خاکها، رفع رد سفیدی صابون و لکه های خردل ، قهوه ، چای و نوشیدنی های الکلی می شوند. برخی از محصولات مبتنی بر حلال قابل اشتعال هستند و برخی می توانند رنگ و لاک را حل کنند. مواد ضد عفونی کننده بو و لکه های ناشی از باکتری ها  و قارچ ها را از بین می برند.

توجه داشته باشید هنگامی که چندین ماده شیمیایی بدون حذف کامل ماده اولیه در یک سطح استفاده می شوند ، ممکن است مواد شیمیایی برهم کنش داشته باشند. این برهم کنش ممکن است باعث کاهش کارایی مواد شیمیایی اعمال شده شود (مانند تغییر در مقدار pH ناشی از اختلاط مواد قلیایی و اسیدها) و حتی در برخی موارد ممکن است بخارهای سمی منتشر کند. به عنوان مثال می توان به مخلوط کردن پاک کننده های پایه آمونیاک (یا پاک کننده های پایه اسیدی) و سفید کننده اشاره کرد. این امر باعث تولید کلرامین هایی می شود که فرار هستند (گازی می شوند) ، باعث التهاب حاد ریه ها (پنومونیت سمی) ، آسیب تنفسی طولانی مدت و مرگ احتمالی می شود.

محصولات شیمیایی خانگی و خطر آنها برای سلامتی
محصولات شیمیایی خانگی و خطر آنها برای سلامتی

ترکیبات شیمیایی موجود در محصولات شیمیایی خانگی

متیل ایزوتیازولینون

این ماده شیمیایی در بسیاری از محصولات خانگی از خوشبو کننده های هوا گرفته تا صابون های بدن استفاده می شود. متیل ایزوتیازولینون به عنوان یک ماده نگهدارنده عمل می کند و نگرانی های متوسطی در رابطه با آلرژی زایی آن وجود دارد. شواهد موثقی در رابطه با این ماده شیمیایی به عنوان حساسیت زا در پوست انسان پیدا شده است. اساساً ، این بدان معنی است که پس از تماس مکرر با این ماده شیمیایی ، ممکن است واکنش های آلرژیک در مصرف کنندگان ایجاد شود. کار گروه محیط زیست (EWG) این ماده شیمیایی را با نمره ۷/۱۰  مشخص می کنند که به معنی بسیار خطرناک است.

فنوکسی اتانول

این ماده شیمیایی یکی از ترکیبات بسیاری از صابون های دست ، مایع ظرفشویی و لباسشویی به همراه انواع محصولات آرایشی است. این ماده شیمیایی به عنوان یک ماده معطر و همچنین ماده نگهدارنده عمل می کند. EWG با شواهد محدودی از سمیت یا آلرژی زایی در پوست و تاثیر بر سیستم ایمنی بدن ، نگرانی های کلی این ماده شیمیایی درباره سلامتی را کم تا متوسط ارزیابی می کند. اتحادیه اروپا – طبقه بندی و برچسب گذاری ، فنوکسی اتانول را فقط برای محصولات مورد استفاده در اطراف دهان و لب سمی یا مضر می داند.

کوکامیدوپروپیل هیدروکسی سولتن

این ماده شیمیایی در مقیاس خطر ۱ درجه بندی می شود و به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده پوست و مو استفاده می شود. همانطور که گفته شد ، کوکامیدوپروپیل هیدروکسی سولتن در درجه اول در صابون های پوست و مو یافت می شود. اطلاعات محدودی در مورد این ماده شیمیایی وجود دارد ، اما فهرست مواد خانگی محیط زیست کانادا آن را به عنوان یک ماده کم خطر برای سلامتی انسان طبقه بندی می کند زیرا انتظار نمی رود که به طور بالقوه سمی یا مضر باشد.

DMDM هیدرانتیون

این ماده یکی دیگر از عناصر محبوب موجود در صابونهاست که به عنوان ماده نگهدارنده عمل می کند. این ماده شیمیایی به عنوان رهاساز فرمالدئید طبقه بندی می شود ، به این معنی که با تجزیه در فرمولاسیون محصول ، فرمالدئید را به آرامی آزاد می کند ، طبق گفته های داروسازان EWG این ماده شیمیایی را با نمره ۱۰/۱۰ ارزیابی کرده است. این ماده شیمیایی نگرانی هایی را برای سرطان زایی ایجاد می کند ، اگرچه شواهد محدودی از آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) گزارش شده است. این ترکیب محدودیت هایی برای استفاده در محصولات آرایشی در ژاپن دارد.

پارابن

یک اصطلاح کلی برای خانواده ای از مواد شیمیایی مرتبط است که معمولاً به عنوان نگهدارنده در محصولات آرایشی استفاده می شود ، طبق FDA برخی از متداول ترین پارابن ها شامل متیل پارابن ، اتیل پارابن ، پروپیل پارابن و بوتیل پارابن هستند. EWG متیل پارابن و اتیل پارابن را با امتیاز چهار یعنی  نسبتاً خطرناک و بوتیل پارابن و اتیل پارابن را با امتیاز هفت یعنی بسیار خطرناک مشخص می کند. این ماده شیمیایی اغلب در مواد آرایشی ، خوشبو کننده های هوا و برخی غذاها یافت می شوند.

محصولات شیمیایی خانگی و خطر آنها برای سلامتی
محصولات شیمیایی خانگی و خطر آنها برای سلامتی

رایحه

اگرچه رایحه یک ماده شیمیایی واحد نیست ، اما با احتیاط به سمت هر محصولی با کلمه “عطر” یا “رایحه ” بروید. این اصطلاحات می تواند به معنای هر چیزی باشد زیرا شرکت ها ملزم نیستند هر آنچه را که در آنها است را مشخص  کنند. در عوض آنچه این اصطلاحات را  نشان می دهند ، مخلوط نامشخصی از مواد شیمیایی مختلف و رایحه ای است که به عنوان مواد پخش كننده رایحه استفاده می شود.

رتنیل پالمیتات

این ماده شیمیایی توانایی سرعت بخشیدن به توسعه ضایعات سرطانی بر روی پوست در معرض آفتاب هنگام استفاده در ضد آفتاب ها را دارد و  در فهرست “مواد شیمیایی EWG” قرار دارد که  پس از استعمال باید از بین برود. در نتیجه ، افرادی که از ضد آفتاب حاوی رتینیل پالمیتات به عنوان ماده تشکیل دهنده استفاده می کنند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پوست باشند. این ماده شیمیایی با شماره ۹ امتیازدهی شده است زیرا توسط FDA مشخص شده که یک ماده سمی برای انسان است. این ماده شیمیایی بیشتر در رژ لب ها ، ضد آفتاب ها و مرطوب کننده ها وجود دارد.

فتالات ها

فتالات ها معمولاً به دلیل توانایی آنها در افزایش دوام و انعطاف پذیری پلاستیک ها مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین در فهرست مواد شیمیایی که باید از مواد آرایشی ناپدید شوند، ظاهر می شود. EWG می گوید مطالعات علمی نشان داده اند که فتالات با ناهنجاری های تولید مثل در نوزادان پسر ، کاهش تستوسترون و کیفیت اسپرم در مردان و بلوغ زودرس در دختران ارتباط دارد. فتالات را می توان در برخی از مخلوط عطرهای آرایشی مانند لاک ناخن یافت ، بنابراین در یک مکان امن و به دور از محصولات معطر قرار دارد.

پروپیلن گلیکول

پروپیلن گلیکول عدد ۳ در فهرست EWG قرار دارد.  پروپیلن گلیکول به عنوان یک عامل نرم کننده پوست استفاده می شود و با درماتیت تماسی تحریک کننده و آلرژیک و همچنین کهیر تماسی همراه است. درماتیت تماسی آلرژیک و کهیر تماسی بثورات پوستی است که در اثر تماس با برخی مواد خاص ایجاد می شوند. EWG می گوید این اثرات حساسیت زا می تواند در غلظت های پایین تا دو درصد اتفاق بیافتد. محصولات رایج حاوی پروپیلن گلیکول شامل مواد آرایشی ، ضد آفتاب و رنگ مو است.

تری کلوزان

این ماده با شماره ۷ در فهرست  EWG مشخص شده و یک ماده ضد باکتری و نگهدارنده است که در محصولات مراقبت شخصی و تمیز کننده خانه استفاده می شود. از جمله محصولاتی که حاوی تریکلوزان هستند می توان به خمیر دندان ، دئودورانت و صابون های مختلف دست اشاره کرد. نگرانی های زیاد در مورد این ماده شیمیایی تحریک پوست ، چشم ها یا ریه ها و تجمع مداوم / تجمع زیستی آن وجود دارد به این معنی که این ماده می تواند در داخل بدن متمرکز شود زیرا میزان مصرف آن بیشتر از میزان دفع آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا