Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییغذایی و دارویی

انواع شیرین کننده های طبیعی و منابع آن ها

 ذائقه ی ما ایرانی ها مدت هاست که به غذاها و خوراکی های شیرین عادت کرده و طبق آمار موجود، مصرف قند و شکر در کشور ما بسیار بیش تر از استاندارد جهانی می باشد. محققان بر این باورند که حداکثر میزان مجاز مصرف قند و شکر برای هر فرد در طی یک روز، ۴۰ گرم می باشد و این در حالی است که سرانه مصرف شکر در کشور ما برای هر فرد ۶۶ گرم گزارش شده است!

اعداد و ارقام به خوبی نشان دهنده آن اند که استفاده از شیرین کننده های طبیعی در زندگی روزانه ما تا چه حد کم رنگ و بی اهمیت شده است. البته این نکته نیز شایان ذکر است که بسیاری از ما با شیرین کننده های طبیعی که می توانیم جایگزین قند و شکر کنیم اساساً نا آشناییم.

بنابراین بد نیست تا برای حفظ سلامت و تغییر سبک زندگی مان در جهت مثبت، با شیرین کننده های طبیعی و بی ضرر آشنایی یابیم. به این منظور پیشنهاد می کنیم تا چند دقیقه از وقتتان را به خواندن این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک اختصاص دهید.

آشنایی با شیرین کننده های طبیعی

بگذارید تا یک راست برویم به سرغ اصل مطلب و شما را با تعدادی از شیرین کننده های طبیعی و  منشاء شان آشنا کنیم.

  • استویا : این شیرین کننده بدون کالری بوده و از گیاه استویا یا شیرین برگ استخراج شده و ۳۰۰ برابر از ساکارز شیرین تر می باشد.
  • اریتریتول : این ترکیب نیز طبیعی و بدون کالری بوده و از تخمیر گندم و نشاسته ذرت بدست می آید.
  • گزیلیتول : این ماده همانند اریتریول یک الکل قند بدون کالری است و به طور طبیعی در آلو، توت فرنگی، گل کلم و کدو تنبل دیده می شود.
  • شربت یاکون : این شیرین کننده از ریشه های سطحی گیاه یاکون استخراج می شود و کمک شایانی به کاهش وزن می کند.
  • عسل خام : احتمالاً عسل از جمله مشهورترین شیرین کننده های طبیعی است که البته حاوی کالری بوده و رژیمی به حساب نمی آید.
  • شربت آگاوه : این ترکیب یک سیروپ مایع بوده که از برگ گیاهان آگاوه آبی استخراج می شود.
  • عصاره میوه راهب : این شیرین کننده نیز بدون کالری بوده و تأثیری بر سطح قند خون نمی گذارد.
  • شکر خرما : این ترکیب نیز کاملاً طبیعی بوده و دارای خواص زیادی نیز می باشد؛ با این وجود حاوی کالری است و رژیمی نمی باشد.
  • شربت افرا : همانطور که از نام این شیرین کننده مشخص است، از درخت افرا نشأت می گیرد و کشور کانادا اصلی ترین تولید کننده آن می باشد.
  • شکر نارگیل : این شیرین کننده قهوه ای رنگ بوده، کاملاً سالم می باشد و جایگزین مناسبی برای شکر سفید به حساب می آید.
  • ملاس : یک شیره غلیظ و چسبناک است که از چغندر قند یا نیشکر استخراج می گردد.
  • شربت سورگوم شیرین: این شیرین کننده از گیاه علفی سورگوم بدست می آید و به شکل مایع می باشد.

"<yoastmark

تأثیر شیرین کننده های طبیعی بر دیابت

سوالی که همیشه در ذهن افراد مبتلا به دیابت وجود دارد آن است که مصرف چه نوع شیرین کننده هایی برای آن ها مجاز بوده و از چه شیرین کننده هایی باید پرهیز نمایند.

خلاصه کلام برای این افراد آن است که هر شیرین کننده طبیعی برای مبتلایان به دیابت بی ضرر نیست و افراد دیابتی پیش از آن که به استفاده از این شیرین کننده ها روی آورند باید اطلاعات کافی کسب کنند. برای مثال برخی از شیرین کننده ها، حاوی فروکتوز بالایی هستند و به همین دلیل باعث می شوند تا بدن انسولین کمتری تولید کند و به این ترتیب قند در خون باقی بماند!

شیرین کننده هایی همچون استویا ، اریتریتول، عصاره میوه راهب و شربت آگاوه از جمله مناسب ترین شیرین کننده های طبیعی برای افراد دیابتی به حساب می آیند.

تأثیر شیرین کننده های طبیعی بر کاهش وزن

اگر به قصد کاهش وزن تصمیم به استفاده از این نوع شیرین کننده ها گرفته اید، گزینه های بیشتری برای انتخاب خواهید داشت. از جمله شیرین کننده های بدون کالری که برای کاهش وزن مناسب اند می توان به استویا، عصاره میوه راهب، آلولوز، شربت یاکون، گزیلیتول و اریتریتول اشاره نمود.

گرچه برخی دیگر از شیرین کننده های طبیعی حاوی کالری نیز وجود دارند که همچنان از شکر سفید مناسب ترند؛ اما برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، نوع بدون کالری این ترکیبات گزینه بهتری می باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا