Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

۱۰ ماده شیمیایی سرطانزا در محصولات خانگی

ماده شیمیایی سرطانزا ترکیبی است که باعث القاء طیف وسیعی از سرطان ها در انسان می شود. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سرطان زا در نتیجه شغل ، آلودگی های زیست محیطی ، سبک زندگی یا استفاده از داروها صورت می گیرد.

تحقیقات علمی نشان داده است که اکثر مواد شیمیایی یا مواد شیمیایی سرطان زا از طریق مکانیسم های “ژنوتوکسیک” به DNA آسیب می رسانند که شامل اتصال کووالانسی ماده شیمیایی به DNA است. قرار گرفتن در معرض سرطان به طور معمول در طول سالهای متمادی  و تجمع آسیب های DNA یا تشکیل ترکیبات اضافی در DNA برای القای تومور رخ می دهد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

در عصر حاضر ما روزانه خواسته و ناخواسته در معرض مواد شیمیایی مختلف و مضر هستیم و حتی بسیاری از مواد شیمیایی سمی در خانه ما نیز یافت می شوند. بنابراین  برای حفظ  سلامت خودتان باید گزینه های طبیعی دیگری را که می توانید جایگزین آنها کنید و از شر آنها خلاص شوید.

انواع ماده شیمیایی سرطانزا در محصولات خانگی

ظروف نچسب

ظروف آشپزی نچسب متداول ترین ظروف آشپزی هستند ، با این حال عوارض جانبی نامطلوبی بر سلامتی ما دارند. ثابت شده است که آنها مواد شیمیایی سمی را در حین پخت و پز در مواد غذایی آزاد می کنند. وقتی وسایل آشپزی نچسب گرم می شوند ، پوشش آنها در سطح مولکولی خراب می شود.

وقتی این پوشش از بین می رود ، انواع مختلفی از ذرات سمی و گازهای حاوی فلوراید آزاد می شود که بسیاری از آنها سرطان زا هستند (باعث سرطان می شوند). به جای ظروف آشپزی نچسب سمی ، ظروف و قابلمه های شیشه ای یا سرامیکی بخرید که بخارات مضر از آن آزاد نمی شود.

شیرین کننده های مصنوعی

بسیاری از مردم تصور می کنند که هنگام جایگزینی شکر با شیرین کننده های مصنوعی کار بسیار خوبی انجام می دهند. اگرچه شیرین کننده های طبیعی زیادی در حال حاضر وجود دارد ، اما شیرین کننده هایی سنتتیک برای شما بسیار بدتر از قند هستند. اگر هرکدام از شیرین کننده های زیر را دارید ، بلافاصله آنها را بیرون بریزید:

آس سولفام  k- ممکن است سرطان زا باشد ، باعث تومور شود و بارداری را تحت تأثیر قرار دهد

آسپارتام با سرطان های پوست در ارتباط است و می تواند برای افراد مبتلا به فنیل کتونوری کشنده باشد

ساخارین – ممکن است باعث سرطان مثانه شود ، قابل هضم نیست و بدون تغییر از طریق کبد دفع می شود

سوربیتول – فقط در روده ها تا حدی هضم می شود و باعث اسهال ، نفخ و گاز می شود.

در عوض ، این شیرین کننده های مصنوعی را جایگزین مواد شیرین کننده ای کنید که به طور طبیعی بدون تصفیه یافت می شوند و پرورش می یابند. از بین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استویا – می تواند فشار خون و قند خون را کاهش دهد

اریتریتول – هیچ تاثیری بر میزان قند خون ، انسولین یا کلسترول ندارد

زایلیتول – می تواند تراکم استخوان را بهبود بخشد و خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

شربت بیکن – باکتری های خوب روده را تغذیه می کند و می تواند به مبارزه با یبوست کمک کند.

10 ماده شیمیایی سرطانزا در محصولات خانگی
۱۰ ماده شیمیایی سرطانزا در محصولات خانگی

بطری های پلاستیکی و ظروف غذا

وقتی مایعات را می نوشید یا از ظروف ساخته شده از پلاستیک غذا می خورید ، ماده شیمیایی سرطانزا موجود در این پلاستیک ها وارد دهان شده و در نهایت در بدن هضم می شوند. از جمله این مواد شیمیایی می توان به بیس فنول A اشاره کرد که برای سخت شدن پلاستیک در محصولاتی مانند بطری آب استفاده می شود.

بسیاری از مطالعات بیس فنول A را با اثرات سوء  سلامتی مرتبط دانسته اند. در سال ۲۰۱۰ FDA موضع خود را در مورد این ماده شیمیایی تغییر داد و “برخی نگرانی ها” را در مورد اثرات آن بر مغز ، رفتار و غدد پروستات در جنین ها ، نوزادان و کودکان خردسال ابراز داشت.

به جای استفاده از بطری های پلاستیکی یکبار مصرف آب ، بطری های فلزی یا شیشه ای قابل استفاده مجدد را انتخاب کنید. در مورد ظروف غذا نیز همین طور است. نه تنها محیط را نجات می دهید ، بلکه بدن خود را نیز ایمن نگه می دارید.

خوشبو کننده های هوا

خوشبو کننده های هوا معمولاً تبلیغ می شود که می توانند خانه شما را از بوهای ناخوشایند  و گازهای مضر پاک کنند. با این حال ، تحقیقات اخیر نشان می دهد که بخارات ساطع شده از قوطی های خوشبو کننده هوا در واقع از خطر دود سیگار خطرناک تر هستند. همچنین مشخص شده است که این بخارات مشکلات سلامتی بسیاری از جمله مشکلات تنفسی مانند آسم ، عدم تعادل هورمونی و انواع سرطان ها  را ایجاد می کنند.

مطالعات نشان داده است که خوشبو کننده های هوا حاوی مقدار قابل توجهی فرمالدئید هستند که به عنوان “ماده سرطان زای انسانی” طبقه بندی می شود. قرار گرفتن بیش از حد در معرض خوشبو کننده های هوا با سرطان های بینی و گلو ارتباط دارد.

یک جایگزین طبیعی برای خوشبو کننده های معمول هوا ، استفاده از روغنهای ضروری است. آنها نه تنها در ایجاد رایحه های دلپذیر موثر هستند ، بلکه ثابت شده است که می توانند فواید بی شماری برای سلامتی نیز داشته باشند. یک مطالعه نشان داد که استنشاق روغن رزماری می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و سیستم عصبی را تحریک کند.

برای استفاده از روغنهای ضروری به عنوان خوشبو کننده هوا ، ۱۰ تا ۱۵ قطره روغن را در یک بطری اسپری با تقریباً یک فنجان آب مقطر مخلوط  کنید و مانند یک خوشبو کننده معمولی در اطراف خانه بپاشید.

محصولات پاک کننده تجاری

یک خانوار معمولی معمولاً برای بسیاری از قسمتهای مختلف خانه محصولات پاک کننده متنوعی دارد. اگرچه مواد پاک کننده برای جلوگیری از تجمع باکتری های مضر در خانه شما ضروری هستند اما بیشتر محصولات تمیز کننده تجاری با بسیاری از مشکلات بهداشتی از جمله: اختلالات تنفسی و آسم ، اختلالات هورمونی مرتبط هستند . مطالعات نشان داد که این محصولات تمیز کننده شامل موادی مانند پارابن ، تریکلوزان ، فتالات و BPA هستند.

خوشبختانه سرکه و جوش شیرین خاصیت تمیز کنندگی ضد میکروبی طبیعی و بدون عوارض جانبی خوبی دارند. یک مطالعه نشان داد که آنها در برابر انواع مختلف باکتریها از جمله استاف ها ، سالمونلا و باکتری E.coli موثر هستند.

10 ماده شیمیایی سرطانزا در محصولات خانگی
۱۰ ماده شیمیایی سرطانزا در محصولات خانگی

خمیر دندان

متأسفانه ، خمیردندان هایی که ظاهراً ایمن هستند و در یک خانواده معمولی یافت می شوند ، اسرار ترسناک بسیاری را در خود جای داده اند! با وجود موادی مانند ساخارین و فلوراید ، هر دو ماده سرطان زا ، خمیردندان چیزی نیست که بخواهید در دهان خود از آن استفاده کنید.

ساخارین – یک شیرین کننده مصنوعی است و گفته می شود تقریباً ۳۵۰ برابر قند شیرین است و یک ماده سرطان زا برای انسان است.

فلوراید – یکی دیگر از سرطان زاهای انسانی است که می تواند اثرات ناسالم بی شماری از ایجاد حفره تا آسیب شدید به تیروئید داشته باشد. دریابید که چگونه استفاده از روغن نارگیل می تواند جایگزینی سالم برای خمیردندان های سوپرمارکت باشد که حتی فکرش را هم نمی کنید.

شامپو

شامپوی ضد شوره حاوی متیل کلروایزوتیازولینون است که یک جهش زای مشکوک است. آنها همچنین حاوی سولفات آمونیوم لورات هستند ، که اگرچه به خودی خود مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند ، اما گاهی اوقات می تواند در طول فرایند تولید مانند ۱ و ۴ دی اکسان آلوده شود. مطالعات اولیه روی موش نشان داد که این آلاینده باعث سرطان می شود و وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده گفته است که پیش بینی می شود که این ترکیب یک ماده سرطان زای انسانی نیز باشد.

توپک های ضد بید

مطمئناً دلیلی وجود دارد که این توپک ها مانع آسیب لباس های  شما از بیدها می شوند- آنها بسیار سمی هستند! این گلوله های بی عیب و نقص حاوی ماده ای به نام نفتالین هستند که می توانند بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله آسیب کلیه و کبد و کم خونی همولیتیک را ایجاد کنند. این ترکیبات می توانند باعث سرطان در حیوانات شوند بنابراین آنها را به خوبی از حیوانات خانگی دور نگه دارید.

صابون ضد باکتری

صابون ضد باکتری مطمئناً به نظر می رسد که آنچه را که می گوید انجام می دهد و شما را از شر باکتری ها و میکروب های آسیب رسان خلاص می کند با این حال ، مطالعات اخیر FDA نشان داده است که این صابون ها حاوی ماده ای به نام تری کلوزان هستند که باعث تداخلات هورمونی در حیوانات می شود، رشد باکتری های مقاوم در برابر دارو را تقویت می کند ، خطر ناباروری ، بلوغ زودرس و سرطان را افزایش می دهد.

از استفاده از صابون های شیمیایی پرهیز کنید و روش طبیعی تری را انتخاب کنید. صابون خانگی راهی عالی برای جلوگیری از تریکلوزان و سایر مواد شیمیایی ناخواسته موجود در صابون ضد باکتری است.

اسپری های ضد کک حیوانات

واقعیت این است که باید بدانید از بین بردن کک ها ممکن است مضرتر از خود آنها باشد. آزمایشات روی حیوانات آزمایشگاهی ، مشکلات عظیمی را در مورد ماده Fipronil نشان داده است که در بسیاری از  ترکیبات ضد کک وجود دارد. این محصول می تواند باعث استفراغ یا اسهال ، سوزش خفیف پوست، ضعف ، سردرد ، تشنج و سرگیجه شده و  یک “ماده سرطان زای احتمالی” در نظر گرفته می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا