Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از محصولات شیمیایی خانگی سرطانزا چه می دانید؟

محصولات شیمیایی خانگی سرطانزا کالاهایی هستند که ما بطور روزانه برای کارهای مختلف از آنها استفاده می کنیم.  همه ما می دانیم که برای کاهش خطر ابتلا به سرطان باید از استعمال دخانیات ، مصرف بیش از حد الکل و قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنیم ، اما ممکن است متوجه نشویم که محصولات روزمره ای که استفاده می کنیم می توانند برای سلامتی ما خطرناک باشند. از کاغذهای خشک کن گرفته تا محلول های تمیز کننده برای پاک کردن کابینت ها همگی حاوی مواد شناخته شده سرطان زا هستند. برای آَشنایی با محصولات شیمیایی خانگی سرطانزا در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

آشنایی با محصولات شیمیایی خانگی سرطانزا

خوشبوکننده های هوا

وقتی خانه یا آپارتمان شما بوی نامطبوعی دارد ، ممکن است عادت داشته باشید که از خوشبو کننده هوا استفاده کنید. در حالی که آنها در بسیاری از خانوارهای آمریکایی یک کالای اصلی محسوب می شوند ، خوشبو کننده های متداول هوا حاوی موادی است که می تواند شما یا یکی از عزیزانتان را بسیار بیمار کند. در تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ در ژورنال ارزیابی اثرات زیست محیطی این ترکیبات منتشر شد ، محققان شش محصول را از نظر مواد شیمیایی سمی آزمایش کردند که سه مورد از آنها خوشبو کننده هوا بودند. آنها دریافتند از شش محصولی که آزمایش شده یک یا چند ماده شیمیایی سرطان زا جدا شده است.

پاک کننده محصولات

محصولاتی که خانه شما را تمیز نگه می دارند نیز می توانند دارای مواد سرطان زا باشند. کار گروه محیط زیست دارای یک لیست از پاک کننده است كه تقریباً سه چهارم از ۲۵۰۰ محصول پاک كننده ذکر شده حاوی موادی هستند كه می توانند به سلامت ریه ها آسیب برسانند و بیش از یك چهارم آنها حاوی مواد سرطان زا هستند.

نرم کننده ها

نرم کننده پارچه و لباس  را همه ما  استفاده می کنیم. آنها محصولات ساده ای هستند که برای نرم کردن الیاف پارچه و خوشبو کردن لباس ها مورد استفاده قرار می گیرند. در عین حال این عطرها می توانند مشکلات سلامتی ایجاد کنند ، زیرا سموم می توانند در الیاف نفوذ کرده و از لباس به پوست شما منتقل شوند.

در یک مطالعه بزرگ ۲۵ محصول خانگی معطر از نظر مواد شیمیایی خطرناک مورد آزمایش قرار گرفتند. تقریباً نیمی از محصولاتی که بسیاری از آنها نرم کننده های لباس بودند حداقل حاوی  یک آلاینده سرطان زا بودند.

از محصولات شیمیایی خانگی سرطانزا چه می دانید؟
از محصولات شیمیایی خانگی سرطانزا چه می دانید؟

سموم دفع آفات

اگر با علف های هرز ، حشرات یا حیوانات کوچک باغ پرورش میوه و سبزیجات خود مشکل دارید ، احتمالاً برای کمک به رشد محصولات خود از سموم دفع آفات استفاده کرده اید. سموم دفع آفات موجودات زنده ای را که می توانند محصولات تابستانی شما را خراب کنند را از بین می برند ، اما سرطان زا هستند. تعداد فزاینده ای از مطالعات نشان می دهد که سموم دفع آفات مورد استفاده برای باغبانی در خانه با افزایش خطر ابتلا به سرطان در ارتباط هستند.

رنگ های خوراکی

رنگ های خوراکی اگرچه یک کالای خانگی نیستند اما تقریباً در همه غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، ویتامین ها و مکمل های غذایی موجود در خانه شما رنگ غذا یافت می شود. استفاده از این رنگها از سال ۱۹۵۵ در ایالات متحده ۵ برابر شده است  و مرکز علوم در جهت منافع عمومی خلاصه ای از آنچه آنها هنگام آزمایش رنگهای مختلف غذایی یافتند ، منتشر کرده است. نکته مهم این است که مطالعات انجام شده روی جوندگان به مدت دو سال انجام شده است  بنابراین ما هنوز نمی توانیم بفهمیم که چگونه انسان می تواند در مدت زمان طولانی تحت تأثیر آنها قرار گیرد.

اسپری های ضد کک حیوانات خانگی

شما با این محصول خانه خود را تمیز نمی کنید ، اما اگر حیوان خانگی دارید که در فضای باز فعالیت می کند ، شرط می بندیم که کک داشته باشد. به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده دو ماده شیمیایی که در برخی از انواع این محصولات یافت می شود – پروپوکسور و تتراکلرووینفوس- سرطان زا هستند. این مواد شیمیایی نه تنها به طور بالقوه سرطان زا هستند ، بلکه می توانند به کودکان آسیب عصبی نیز وارد کنند.

مرطوب کننده های صورت

مرطوب کردن هر روز برای مراقبت خوب از پوست ضروری است ، اما بسیاری از کرم های صورت حاوی مواد شیمیایی سرطان زا شناخته شده – پارابن ها هستند. این مواد نگهدارنده رایج در انواع پایه ها ، کرم های لوازم آرایشی و انواع محصولات ضد پیری استفاده می شوند. در حالی که پارابن ها به جلوگیری از رشد باکتری و تشکیل مخمر در محصولات مورد علاقه شما کمک می کنند ، کمیسیون اروپا در مورد اختلالات غدد درون ریز ناشی از این مواد شیمیایی هشدار داده است. این اختلالات می توانند به طور بالقوه باعث تومورزایی یا سایر اختلالات شود.

از آنجا که پارابن در تومورهای سرطان پستان تشخیص داده شده است ، بسیاری از افراد با استفاده از این محصولات مشکوک به سرطان سینه هستند. پارابن ها در واقع می توانند عملکرد استروژن را تقلید کنند ، نگرانی مهم این است که استروژن اضافی می تواند رشد تومور را تحریک کند.

از محصولات شیمیایی خانگی سرطانزا چه می دانید؟
از محصولات شیمیایی خانگی سرطانزا چه می دانید؟

دترجنت های لباسشویی

همه ما لباس تمیز می خواهیم ، اما مواد شوینده شما به احتمال زیاد  ماده شیمیایی به نام ۱،۴-دیوکسان را در خود جای داده است و این ماده فقط در مواد شوینده وجود ندارد – این ماده در مایعات خنك كننده اتومبیل ، مواد آرایشی ، محصولات حمام و حتی در هوای تنفسی ما هم هست. مطالعات نشان می دهد حیواناتی که در طول زندگی خود در معرض این ماده شیمیایی قرار دارند بسیار بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان بوده اند. در حالی که اطلاعات کمی در مورد نحوه تحمل انسان در معرض ۱،۴-دیوکسان در طول زندگی وجود دارد ، وزارت بهداشت و خدمات انسانی و آژانس حفاظت از محیط زیست این ماده شیمیایی را  سرطان زای احتمالی می دانند.

لاک ناخن

شاید مردان نگران این محصول بالقوه سرطانزا نباشند ، اما زنانی که دوست دارند ناخن های خود را رنگ کنند ممکن است بخواهند در مورد نوع لاک ناخن خود بدانند. بسیاری از لاک های ناخن حاوی فرمالدئید هستند که اداره ایمنی و بهداشت شغلی می گوید می تواند خطرات سرطان را افزایش دهد. فرمالدئید را می توان در ابزارهای ضدعفونی کننده ناخن که در سالن ها استفاده می شود ، یافت ، بنابراین اگر بخواهید برای زیبایی ناخن های خود هزینه کنید ممکن است حتی بیشتر در معرض خطر قرار بگیرید.

بخور خوشبو کننده

اگر روش مورد علاقه شما برای از بین بردن بوی نامطبوع در خانه روشن کردن بخور است ، ممکن است به سلامتی خود آسیب برسانید. با یک بررسی در مورد ایمنی شمع و بخور مشخص  شد که این محصولات احتمالاً سرطان زا هستند. برخی از تحقیقات به افزایش خطر سرطان در کودکانی اشاره دارد که والدین آنها در دوران بارداری یا هنگام شیردهی از دستگاه  بخور استفاده می کردند. اگرچه یک مطالعه نشان داد که استفاده از بخور با کاهش احتمال ابتلا به سرطان ریه همراه است اما تحقیقات دیگر عوامل سرطانزا را در آن نشان داده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا