Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خطر مواد شیمیایی برای سلامتی کودکان

خطر مواد شیمیایی برای سلامتی موضوع مورد بحث تازه ای نیست و دانشمندان با تحقیقات مختلف هر روز به ابعاد تازه ای از این مسئله دست می یابند. مواد شیمیایی در محیط مدرن امروزی کاربردهای زیادی دارند. از آنها برای کنترل اشکالات ناخواسته ، علف های هرز ، کپک و میکروارگانیسم های استفاده می شود.

آنها را در برخی از پارچه ها قرار می دهند تا اشتعال پذیری آنها کاهش یابد و در رنگ ها ، لاک ها ، پلاستیک ها ، رزین ها ، عایق ها و سایر مواد ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. مواد شیمیایی به عنوان محصولات جانبی صنایع تولید می شوند.

رفتار کودکان و تمایل آنها به قرار دادن چیزهای مختلف در دهانشان  و همچنین اینکه مغز و بدن آنها هنوز در حال رشد است ، به این معنی است که تأثیر مواد شیمیایی روی آنها حتی بیشتر از بزرگسالان است. به همین دلیل آکادمی اطفال آمریکا خواستار توجه ویژه به کودکان و زنان باردار در هنگام وضع قوانین درباره خطر مواد شیمیایی در محیط است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

اگرچه تصور می شود که مواد شیمیایی ایمن هستند و بدون مجوز ارزیابی ایمنی یا سمیت به بازار عرضه می شوند اما  مشخص شده است که این مواد شیمیایی باعث ایجاد بیماری در کودکان می شوند.

خطر مواد شیمیایی بر سلامت کودکان

کودکان امروز در جهان در معرض هزاران ماده سمی محیطی قرار دارند و این مواد شیمیایی سمی کودکان ما را بیمار می کنند. از سال ۱۹۵۰ بیش از ۸۵۰۰۰ ماده شیمیایی جدید توسط صنایع تولید مواد شیمیایی به بازار عرضه شده است. اینها مواد شیمیایی هستند که قبلاً هرگز روی زمین وجود نداشته اند. امروزه آنها را می توان در تعداد زیادی از محصولات مصرفی یافت که شامل صابون ، شامپو ، لباس کودکان ، اسباب بازی ها ، صندلی های ماشین ، علف کش های شیمیایی ، حشره کش ها و بطری های کودک هستند.

در حال حاضر بسیاری از مواد شیمیایی در محیط گسترده شده اند. آنها در هوا ، آب و خاک و در خانه ها ، مدارس و اجتماعات ما هستند. آنها را حتی در دورترین گوشه های کره زمین نیز می توان یافت – در عمق اقیانوس آرام و یخ های قطب شمال و قطب جنوب.

خطر مواد شیمیایی برای کودکان
خطر مواد شیمیایی برای کودکان

نکته:

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی در اوایل رشد – در دوران بارداری و در سالهای اول پس از تولد به ویژه خطرناک است. به عنوان مثال قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در ابتدای زندگی باعث آسم می شود که از سال ۱۹۸۰ به سه برابر افزایش یافته و به دلیل اصلی بستری کودکان و غیبت در مدارس تبدیل شده است.

علاوه بر این مواجهه قبل از تولد با فتالات باعث نقص مادرزادی در اندام های تولید مثل نوزادان پسر می شود. مواجهه قبل از تولد با حشره کش های ارگانوفسفات ، بازدارنده های شعله برومیته ، بی فنیل های پلی کلرینه (PCB) ، فتالات ها و بیسفنول- A به مغز کودکان آسیب می رساند تا باعث اختلالات رشد عصبی رفتاری مانند ناتوانی در خواندن ، عقب ماندگی ذهنی ، اختلال نقص توجه / بیش فعالی و اوتیسم شود. مواجهه قبل از تولد با بنزن و آفت کش ها می تواند باعث سرطان در کودکان ، به ویژه سرطان خون و سرطان مغز شود.

چگونه کودکان در معرض خطر مواد شیمیایی قرار می گیرند؟

کودکان خردسال روی زمین می خزند و دستها و اشیای مجاور را در دهان می گذارند. آنها به راحتی می توانند مواد شیمیایی را که ممکن است باعث آلودگی آب ، خاک و سطح خانه شود را  ببلعند. از آنجا که کودکان پوست نازک و محافظ کمتری دارد ، به راحتی برخی از مواد شیمیایی را نسبت به بزرگسالان جذب می کند.

اسپری حشرات ، فرش ، کف و اثاث یا لوازم داخلی و علف کش ها بسیاری  از محصولاتی هستند که توسط بزرگسالان خوش فکر روی سطوح  استفاده می شود و همگی تهدید بیشتری برای کودکان خردسال هستند. آنها هوا را نزدیکتر به زمین تنفس می کنند و سریعتر از بزرگسالان تنفس می کنند  و در نتیجه قرار گرفتن در معرض آلاینده های موجود در هوا که در نزدیکی زمین مانده اند ، برای آنها افزایش می یابد.

دلایل دیگری وجود دارد که باعث می شود کودکان بیشتر در معرض مواد شیمیایی محیطی قرار بگیرند. به عنوان مثال مواد شیمیایی سمی که در غذا و آب وجود دارد ، به دلیل اندازه کوچکتر و توانایی کمتر آنها در متابولیسم مواد شیمیایی ، تهدید بیشتری برای کودکان هستند.

خطر مواد شیمیایی برای کودکان
خطر مواد شیمیایی برای کودکان

بهتر است بدانید:

عادات غذایی کودکان نیز در قرار گرفتن بیشتر آنها در معرض مواد شیمیایی نقش دارد. کودکان به طور کلی نسبت به بزرگسالان آب بیشتری می نوشند و لبنیات و میوه بیشتری می خورند. کودکان خردسال همچنین تمایل دارند که در رژیم های غذایی خود با غلظت زیاد روی چند گروه غذایی مورد علاقه ، احتمالاً آلوده ، تنوع کمتری داشته باشند. سرانجام ، نوزادانی که از شیر مادر استفاده می کنند ممکن است همزمان مواد شیمیایی سمی را که در سلولهای چربی مادر آنها ذخیره شده و در شیر تولید می شود را، مصرف کنند.

دوره های سریع رشد و نمو سریعی که کودکان تجربه می کنند ، آنها را به ویژه در معرض تأثیر سموم محیطی قرار می دهد. در دو سال اول زندگی ، مغز دچار تغییر سریع در تعداد و انواع سلولهای مغزی و در روابط عصبی شیمیایی بین آنها می شود. فیلتر (سد خونی مغزی) که از عبور مواد مضر از جریان خون به بافت مغز جلوگیری می کند ، در کودکان کم سن کمتر موثر است.

ایجاد پوشش یا میلین شدن سلول های عصبی ، که سرعت و ویژگی انتقال تکانه های عصبی را افزایش می دهد ، تا اواخر کودکی کامل نیست. قرار گرفتن سیستم عصبی مرکزی در معرض سموم در این دوره با افزایش آسیب پذیری و رشد سریع می تواند منجر به آسیب دائمی ساختارهای مغزی و عملکرد عصب شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا