Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از خطرات نگهداری مواد شیمیایی بیشتر بدانید!

نگهداری مواد شیمیایی عبارت است از ذخیره کنترل شده این مواد خطرناک در فروشگاه های مواد شیمیایی ، کابینت های آزمایشگاه یا محل کار که اصول خاصی را جهت حفظ ایمنی می طلبد.

دستگاه های ذخیره سازی مواد شیمیایی معمولاً در جاهایی وجود دارند که در محل کار نیاز به استفاده از مواد شیمیایی غیر خطرناک و / یا خطرناک است. ذخیره سازی مناسب برای ایمنی و دسترسی کارگران آزمایشگاه نیز ضروری است. ذخیره نامناسب مواد شیمیایی می تواند منجر به ایجاد خطرات ایمنی در محل کار از جمله آتش سوزی ، انفجار و نشت گاز سمی شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

کابینت های ذخیره سازی مواد شیمیایی معمولاً برای ذخیره ایمن مقادیر کمی مواد شیمیایی در محل کار یا آزمایشگاه برای استفاده منظم مورد استفاده قرار می گیرند. این کابینت ها معمولاً از موادی ساخته می شوند که در برابر مواد شیمیایی ذخیره شده در آنها مقاوم هستند و گاهی حاوی یک سینی دسته دار برای گرفتن نشتی هستند.

فروشگاه های مواد شیمیایی نیز دارای انبارهایی هستند که معمولاً توسط شرکت های شیمیایی یا دارویی برای ذخیره مواد شیمیایی فله مورد استفاده قرار می گیرند. در ایالات متحده ، ذخیره و استفاده از مواد بالقوه خطرناک باید طبق قوانینی که توسط اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) وضع می شود، صورت می گیرد.

نگهداری مواد شیمیایی چه خطراتی دارد؟

شما باید همه چیز را راجع ماده شیمیایی موجود در آزمایشگاه بدانید و حتما از اینکه چگونه آنها می توانند باعث آسیب شوند و از خطرات خاص ذخیره آنها در محل کار خود آگاه باشید. با داشتن این اطلاعات ، شما می توانید اقدامات پیشگیرانه ای انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که مواد خطرناک به روشی ایمن و سازگار ذخیره می شوند.

هنگام تصمیم گیری درباره بهترین روش ذخیره سازی ، باید با کلاس خطر مواد شیمیایی (به عنوان مثال ، قابل اشتعال ، گاز تحت فشار ، اکسید کننده ، مواد منفجره) و مشخصات ذکر شده در SDS آشنا باشید. SDS به سرعت به شما خواهد گفت كه آیا این ماده شیمیایی باید در داخل یا خارج  نگهداری شود ، آیا لازم است از مواد دیگر (یا حتی نور) دور شود و چه مقدار تهویه لازم دارد.

اگر در محل کار خود مواد شیمیایی خطرناکی دارید ، به شدت ایمنی و بهداشت را در نگهداری این مواد شیمیایی رعایت کنید. کلیه موادی که قابل اشتعال ، انفجار ، خورنده ، سمی ، سرطان زا و یا در غیر این صورت خطرناک هستند باید به طور ایمن نگهداری شوند.

ذخیره نادرست مواد شیمیایی می تواند بسیار خطرناک باشد و به طور بالقوه می تواند باعث یک حادثه جدی شود. یک مکان ذخیره سازی ایمن باید در درجه اول از محل  کار کارگران و دیگران دور باشد زیرا می تواند در اثر ریزش تصادفی یا واکنش شیمیایی حادثه ایجاد کند. همچنین به خاطر داشته باشید که هرگز مواد شیمیایی خطرناک را در مجاورت غذا و نوشیدنی نگهداری نکنید.

از خطرات نگهداری مواد شیمیایی بیشتر بدانید!
از خطرات نگهداری مواد شیمیایی بیشتر بدانید!

لازم به ذکر است:

یکی از کارهای خطرناکی که هنگام ذخیره سازی مواد شیمیایی صورت می گیرد نگهداری ظروف بزرگ و سنگین در قفسه های بلند یا کابینت های طبقه بالاست. برای حفظ ایمنی باید این ظروف را در طبقات پایین نگهداری کنید تا خطر افتادن آنها به حداقل برسد.

حتما بطری های حاوی مواد شیمیایی را روی زمین نگهداری کنید مگر اینکه حاوی ظروف ثانویه باشد. از ذخیره سازی مواد شیمیایی در مجاورت منابع گرما یا در معرض تابش مستقیم خورشید خودداری کنید زیرا می تواند منجر به آتش سوزی شود.

ذخیره سازی مواد شیمیایی به طور نامناسب باعث جذب رطوبت و کیک شدن یا سفت شدن پودرها می شود. مواد شیمیایی مایع نیز می توانند تبخیر شوند و سلامت شما را به خطر بیاندازند.

اکیداً توصیه می کنیم همه ظروف هنگام ورود به آزمایشگاه تاریخ زده شوند. اطمینان حاصل کنید که تاریخ انقضا تمام مواد به شدت رعایت شده است. به ترکیبات واکنشی یا خطرناک توجه ویژه داشته باشید. تمام مواد منقضی شده ، سخت شده ، تبخیر یا تخریب شده را به سرعت دور بیندازید.

قوانین نگهداری مواد شیمیایی

نگهداری ایمن مواد شیمیایی در آزمایشگاه یا انبار نیاز به دقت و بررسی دقیق دارد. استفاده صحیح از ظروف و تجهیزات آزمایشگاهی رایج بسیار مهم است. برای ذخیره ایمن مواد شیمیایی ، موارد زیر را انجام دهید:

تمام ظروف شیمیایی را کاملاً برچسب گذاری کنید. ما توصیه می کنیم نام مالک یا کاربر را به همراه تاریخ دریافت روی ظرف یادداشت کنید. برای هر ماده شیمیایی یک فضای ذخیره سازی خاص فراهم کنید و پس از هر بار استفاده از بازگشت آن به محل اطمینان حاصل کنید. مواد سمی فرار و مواد شیمیایی معطر را در کابینت های تهویه دار نگهداری کنید. لطفاً برای راهنمایی های خاص با پرسنل بهداشت و ایمنی محیط زیست خود مشورت کنید.

مایعات قابل اشتعال را در کابینت های نگهداری مایعات قابل اشتعال ذخیره کنید. مقدار کمی از این ترکیبات ممکن است در فضای باز ذخیره شود. برای محدودیت های مجاز با مقامات محلی خود (به عنوان مثال ، مأمور آتش نشانی) تماس بگیرید. تمام مواد شیمیایی به ویژه مایعات را بر اساس گروه های سازگار جدا کنید. تمام احتیاطات مربوط به ذخیره سازی مواد ناسازگار را دنبال کنید. یک نمودار سازگاری شیمیایی برای آزمایشگاه و اتاقهای ذخیره مواد شیمیایی داشته باشید.

از ظروف ثانویه و مقاوم مناسب برای مواد خورنده استفاده کنید. اینها  از کابینت ها محافظت می کند و در اثر شکستگی مانع نشت می شوند. درب ظروف مواد شیمیایی را محکم ببندید تا از فرار بخارات جلوگیری شود.برای نگهداری مواد شیمیایی از یخچال های اختصاصی استفاده کنید. بر روی این یخچال ها برچسب نگهداری شیمیایی بزنید و هیچ ماده غذایی نباید در آن نگهداری شود.

هرگز مایعات قابل اشتعال را در یخچال نگهداری نکنید ، مگر اینکه به طور خاص برای چنین انبارهایی طراحی و تأیید شده باشد. برای نگهداری مواد قابل اشتعال فقط از یخچال های ضد انفجار (بدون جرقه) استفاده کنید.

توجه داشته باشید که مواد شیمیایی مختلف باید هنگام ذخیره یا حمل و نقل از یکدیگر جدا شوند تا اطمینان حاصل شود در صورت وجود نشت مواد شیمیایی ناسازگار با یکدیگر مخلوط نمی شوند. شما باید در مورد تفکیک مواد شیمیایی خطرناک مشاوره تخصصی کسب کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا