Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی با روش های دفع مواد زاید شیمیایی

مواد زاید شیمیایی زباله هایی هستند که از مواد شیمیایی ، بیشتر توسط کارخانه های بزرگ تولید می شود. ضایعات شیمیایی ممکن است تحت مقرراتی مانند COSHH در انگلستان یا قانون آب پاک و قانون حفظ و بازیابی منابع در ایالات متحده قرار گیرند. در ایالات متحده ، آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) و سازمان ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) و همچنین مقررات ایالتی و محلی نیز استفاده و دفع مواد شیمیایی را تنظیم می کنند. زباله های شیمیایی ممکن است در زمره پسماندهای خطرناک نیز دسته بندی شوند.

چندین گزینه برای مدیریت پسماندهای شیمیایی خطرناک در دسترس است. مطلوب ترین مورد این است که مقدار زباله را در منبع خود کاهش دهیم یا مواد را برای استفاده های مولد دیگر بازیافت کنیم. با این وجود ، گرچه کاهش و بازیافت گزینه های مطلوبی هستند ، اما به عنوان درمان نهایی مشکل دفع زباله های خطرناک شیمیایی در نظر گرفته نمی شود و همیشه نیاز به تصفیه و نگهداری یا دفع مقداری از مواد زائد شیمیایی وجود خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه در ادامه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

راههای دفع مواد زاید شیمیایی

زباله شیمیایی ماده ای جامد ، مایع یا گازی است که می تواند قابلیت خوردگی ، واکنش پذیری و سمیت داشته باشد. ضایعات شیمیایی اصطلاحی گسترده است و انواع مختلفی از مواد را در بر می گیرد و نیاز به دفع ویژه دارند. برخی از روش ها در ادامه آمده است.

تیمار

زباله های شیمیایی با روش های شیمیایی ، حرارتی ، بیولوژیکی و فیزیکی قابل تصفیه هستند. روش های شیمیایی شامل تبادل یونی ، اکسیداسیون و احیا و خنثی سازی است. از جمله روش های حرارتی سوزاندن در دمای بالا است که نه تنها می تواند زباله های آلی خاص را سم زدایی کند بلکه می تواند آنها را از بین ببرد. انواع خاصی از تجهیزات حرارتی برای سوزاندن زباله ها به دو صورت جامد ، مایع یا لجن استفاده می شود. اینها شامل زباله سوز بستر سیال ، کوره های چند بخشی ، کوره دوار و زباله سوز تزریق مایع هستند. یک مشکل ناشی از سوزاندن زباله های شیمیایی احتمال آلودگی هوا است.

از طرف دیگر ، تیمار فیزیکی باعث جمع شدن ، جامد شدن یا کاهش حجم زباله می شود. فرآیندهای فیزیکی شامل تبخیر ، رسوب ، شناور سازی و فیلتراسیون هستند. فرآیند دیگر انجماد است که با کپسوله سازی زباله در بتن ، آسفالت یا پلاستیک حاصل می شود. کپسول سازی توده ای جامد از مواد را تولید می کند که در برابر شستشو مقاوم است. همچنین می توان مواد زائد را با آهک ، خاکستر بادی و آب مخلوط کرد تا محصولی جامد و شبیه سیمان ایجاد شود.

ذخیره سازی سطحی و دفع در زمین

زباله های شیمیایی که در اثر سوزاندن یا سایر فرآیندهای شیمیایی از بین نمی روند ، باید به درستی دفع شوند. برای بیشتر این قبیل زباله ها ، دفع در زمین مقصد نهایی است ، اگرچه از نظر علمی  به دلیل خطرات زیست محیطی صحیح نیست. دو روش اساسی شامل دفن زباله و تزریق زیرزمینی است. قبل از دفع در زمین ، سیستم های ذخیره سازی سطح یا مهار اغلب به عنوان یک روش موقتی استفاده می شوند.

آشنایی با روش های دفع مواد زاید شیمیایی
آشنایی با روش های دفع مواد زاید شیمیایی

دور سازی از محل تولید

در این روش تمام مواد زائد را به طور کامل از محل خارج کرده و برای تیمار و دفع مناسب به مکان دیگری منتقل می کنند. این راه حل اصطلاحاً خارج از سایت معمولاً گران ترین گزینه است و یک راه حل جایگزین در محل است که تولید شیرابه را کاهش می دهد و احتمال آلودگی آب های زیرزمینی را کاهش می دهد. اصلاح در محل ممکن است شامل حذف موقت زباله های خطرناک ، ساخت یک محل دفن زباله امن در همان محل و جایگزینی مناسب زباله ها باشد. همچنین ممکن است شامل تصفیه خاک یا آب زیرزمینی آلوده باشد. خاک تصفیه شده ممکن است در محل جایگزین شده و آبهای زیرزمینی تصفیه شده با تزریق چاه عمیق به سفره آب برگردانده شود.

نحوه دفع مواد زاید شیمیایی

نحوه دفع زباله های شیمیایی توسط آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) از طریق قانون حفظ و بازیابی منابع (RCRA) تنظیم می شوند. زیرا نمی توان آن را در سطل آشغال معمولی یا در سیستم فاضلاب دفع کرد. بیشتر مواد زائد شیمیایی باید از طریق برنامه زباله های خطرناک EHS دفع شوند. برای حذف زباله های خطرناک از آزمایشگاه خود ، موارد زیر را انجام دهید:

۱- مواد زائد شیمیایی را در ظروف مناسب ذخیره کنید. بطری های پلاستیکی برای ذخیره سازی زباله های خطرناک نسبت به شیشه ترجیح داده می شوند در این رابطه سازگاری مسئله ای نیست. زباله های شیمیایی را با سازگاری و نه به ترتیب حروف الفبا تفکیک کنید.

۲-ظروف زباله شیمیایی باید با اطلاعات زیر برچسب گذاری شوند:

نام کامل ماده شیمیایی و مقدار زباله. برای مخلوط ها ، هر ماده شیمیایی باید ذکر شود. برای جایگزینی کلمات ، اختصارات ، کلمات اختصاری و علامت های مجاز (“”) مجاز نیستند ، زیرا این امر با استاندارد ارتباطات خطر مطابقت ندارد.

  • تاریخ تولید زباله؛
  • محل مبدا (بخش ، شماره اتاق) ؛
  • نام PI و شماره تلفن ؛
  • شماره بطری در برگه زباله مربوطه تعیین شده است.
  • برچسب یا برچسب ها باید دارای این عبارت باشد: “زباله های خطرناک”.
آشنایی با روش های دفع مواد زاید شیمیایی
آشنایی با روش های دفع مواد زاید شیمیایی

۳-فرم تکمیل شده زباله های خطرناک باید به دفتر EHS ارسال شود (دستورالعمل ها در پشت فرم وجود دارد). در این فرم لطفاً موارد زیر را ذکر کنید:

نام کامل شیمیایی و مقدار زباله. برای مخلوط ها ، هر ماده شیمیایی و حجم یا وزن آن باید ذکر شود. برای جایگزینی کلمات ، اختصارات ، کلمات اختصاری و علامت های مجاز (“”) مجاز نیستند ، زیرا این امر با استاندارد ارتباطات خطر مطابقت ندارد.

  • تاریخ تولید زباله؛
  • محل مبدأ (بخش ، شماره اتاق) ؛
  • نام PI و شماره تلفن ؛
  • برای پاسخ به هرگونه سوال یا باز کردن درب، نام مخاطب مورد نیاز است.
  • شماره بطری (به ترتیب عددی) که روی بطری اختصاص داده شده است.

۴-فرم تکمیل شده را به اداره بهداشت و ایمنی محیط زیست ارسال کنید. فرم باید تا سه شنبه ظهر توسط EHS دریافت شود. حذف مواد زائد شیمیایی در روز پنجشنبه همان هفته اتفاق می افتد. هر ظرف باید جداگانه ذکر شود ، برچسب گذاری و مهر و موم شود. ظروف نشتی یا باز شده برداشته نمی شوند.

۵- دفع مواد شیمیایی توسط فاضلاب بهداشتی فقط با اجازه کتبی از EHS امکان پذیر است. برای کسب اطلاعات بیشتر با مدیر یا مدیر پسماندهای شیمیایی تماس بگیرید.

لیست کاملی از کلیه مواد شیمیایی دفع شده را به EHS ارسال کنید. هرگونه تغییر در فرمولاسیون (حجم مواد شیمیایی ، مواد شیمیایی جدید) ، نیاز به بازبینی جدید توسط EHS دارد. دفع مواد شیمیایی در سیستم دفع مواد زائد جامد مجاز نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا