Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهی

کاغذ تورنسل چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

کاغذ تورنسل یا کاغذ لیتموس یکی از لوازم آزمایشگاهی است که برای آزمایش اسیدی یا بازی بودن یک ماده استفاده می شود.

وقتی ماده ای در آب حل می شود  محلول حاصل باعث تغییر رنگ کاغذ تورنسل می شود. اسیدیته یا قلیایی بودن محلول توسط غلظت یون های هیدروژن یا قدرت هیدروژن تعیین می شود که به عنوان مقدار pH بیان می شود. آزمایش تورنسل نتیجه ای سریع را ارائه می دهد اما نمی تواند سطح اسیدیته یا قلیایی بودن محلول را تعیین کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

اسیدها و بازها را می توان به روش های مختلف و با استفاده از پارامترهای مختلف تعریف کرد. سوانته آرنیوس ، شیمی دان قرن نوزدهم ، اسیدها و بازها را با توجه به یونهایی که در محلولهای آبی تولید می کنند ، تعریف کرد. اسیدها ترکیباتی هستند که هنگام حل شدن در آب ، یون های هیدروژن (H +) تولید می کنند و بازها هنگام حل شدن در آب ، یون های هیدروکسید (OH-) تولید می کنند. به عنوان مثال ، اسید کلریدریک (HCl) در آب تفکیک شده و یون هیدرونیوم (H3O +) و یون کلرید (Cl-) تشکیل می دهد. بازی مانند آمونیاک (NH3) در آب تفکیک شده و یون آمونیوم (NH4 +) و یون هیدروکسید (OH-) را تولید می کند.

طرز کار و اصول استفاده از کاغذ تورنسل

برای انجام آزمایش یک قطره نمونه مایع را روی یک نوار کوچک کاغذ قرار دهید یا یک قطعه کاغذ تورنسل را در مقدار کوچکی از نمونه قرار دهید. در حالت ایده آل ، کاغذ تورنسل را در یک ظرف کامل از یک ماده شیمیایی فرو نبرید زیرا رنگ ها می توانند یک نمونه بالقوه با ارزش را آلوده کند.

آزمایش لیتموس یک روش سریع برای تعیین اسیدی یا قلیایی بودن محلول مایع یا گازی است. کاغذهای تورنسل قرمز یا آبی هستند. اگر کاغذ آبی به قرمز تغییر کند  نشان دهنده اسیدیته است جایی که pH در محدوده  ۴.۵ تا ۸.۳ است. (توجه داشته باشید که ۸.۳ قلیایی است). کاغذ تورنسل قرمز می تواند قلیایی بودن را با تغییر به رنگ آبی نشان دهد. به طور کلی ، کاغذهای تورنسل در پی اچ کمتر از  ۴.۵ قرمز و در پی اچ بالاتر ۸.۳ آبی هستند.

اگر کاغذ بنفش شود نشان می دهد که  (پی اچ) PH تقریباً خنثی است. کاغذ قرمزی که تغییر رنگ نمی دهد نشان می دهد نمونه اسیدی است. کاغذ آبی که تغییر رنگ نمی دهد ، نشانگر بازی بودن نمونه است. به یاد داشته باشید ، اسیدها و بازها فقط به محلول های آبی (مبتنی بر آب) اشاره می کنند ، بنابراین این ابزار در مایعات غیر آبی مانند روغن نباتی تغییر رنگ نمی دهد.

کاغذ تورنسل چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟
کاغذ تورنسل چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

جالب است بدانید:

کاغذ لیتموس ممکن است با آب مقطر مرطوب شود تا در نمونه گازی تغییر رنگ دهد. گازها پس از قرار گرفتن در معرض کل سطح ، باعث تغییر رنگ کل نوار می شوند. گازهای خنثی ، مانند اکسیژن و ازت ، رنگ کاغذ pH را تغییر نمی دهند.

لازم به ذکر است کاغذ تورنسلی که از قرمز به آبی تغییر کرده است می تواند مجدداً به عنوان کاغذ تورنسل آبی استفاده شود. کاغذهایی که از آبی به قرمز تغییر کرده اند می توانند دوباره به عنوان کاغذ تورنسل قرمز استفاده شوند.

آزمایش تورنسل سریع و ساده است  اما از چند محدودیت رنج می برد. اول  اینکه  شاخص دقیقی برای  PH نیست. مقدار pH  را به صورت عدد تعیین نمی کند. در عوض ، تقریباً اسید یا باز بودن نمونه را نشان می دهد. دوم اینکه می تواند به دلایل دیگری علاوه بر واکنش اسید باز تغییر رنگ دهد.

به عنوان مثال تورنسل آبی در گاز کلر سفید می شود. این تغییر رنگ به دلیل از بین رفتن رنگ به دلیل یون های هیپوکلریت است ، نه اسیدی و بازی بودن.

کاغذ تورنسل را از کجا بخریم و تهیه کنیم؟

شما می توانید تورنسل را از همه شرکت ها و فروشندگان لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی خریداری کنید. تورنسل یک ابزار تقریبا ارزان قیمت برای اندازه گیری پی اچ است و به راحتی می توانید آنرا تهیه کنید.

قیمت خرید و فروش کاغذ تورنسل چیست؟

استفاده از تست تورنسل یک روش سریع و آسان برای تعیین اسیدی یا قلیایی بودن محلول است. کاغذ لیتموس ارزان ، قابل حمل است و می تواند اسیدیته و قلیایی بودن را فقط با استفاده از مقدار کمی محلول آزمایش کند. با این حال ، این ماده نمی تواند PH واقعی را برای یک ماده تعیین کند و فقط نشان می دهد pH تقریباً کمتر از ۵ یا بیشتر از ۸ است. کاغذ لیتموس برای آزمایش مواد با pH نزدیک به خنثی مفید نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا