Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

انکوباتور چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

انکوباتور دستگاهی است که برای رشد و نگهداری محیط کشت میکروبیولوژی یا کشت سلولی استفاده می شود. این دستگاه دما ، رطوبت و سایر شرایط مانند CO2 و اکسیژن موجود در محفظه را به خوبی حفظ می کند. این دستگاه ها برای کارهای آزمایشی در زیست شناسی سلولی ، میکروبیولوژی و زیست شناسی مولکولی ضروری هستند و برای کشت سلول های باکتریایی و یوکاریوتیک استفاده می شوند.

لویی پاستور اولین کسی بود که از این وسیله استفاده کرد. همچنین از این دستگاه ها در صنعت طیور استفاده می شود تا به عنوان جایگزینی برای مرغ ها عمل کند. به دلیل توانایی کنترل دما و رطوبت ، این دستگاه اغلب منجر به افزایش تولید جوجه می شوند. در ادامه در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

ساده ترین انکوباتورها جعبه های عایق بندی شده با یک بخاری قابل تنظیم است که به طور معمول دما را تا ۶۰ تا ۶۵ درجه سانتی‌گراد (۱۴۰ تا ۱۵۰ درجه فارنهایت) افزایش می دهند. اگرچه برخی از آنها می توانند کمی بالاتر بروند (به طور کلی بیش از ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد نیست). بیشترین درجه حرارت مورد استفاده هم برای باکتریهایی مانند E. coli مورد استفاده قرار می گیرد و برای سلولهای پستانداران تقریباً ۳۷ درجه سانتی گراد کافی است (۹۹ درجه فارنهایت) ، زیرا این ارگانیسم ها در چنین شرایطی به خوبی رشد می كنند. دستگاه های پیشرفته تر همچنین توانایی کاهش دما (از طریق یخچال) ، یا توانایی کنترل رطوبت یا سطح CO2 را نیز دارند.

انواع انکوباتور

انکوباتور ساده

این دستگاه ها به صورت ایستاده ، مدل رومیزی و مدل اتاق موجودند و در واقع ساده ترین نوع انکوباتور در آزمایشگاه هستند که برای تأمین دمایی بالاتر از دمای محیط استفاده می شوند. این دستگاه ها در انواع آنالوگ و دیجیتال در دسترس هستند.

انکوباتور یخچال دار

انکوباتور یخچالدار دستگاهی است که دارای یک محفظه استیلی یا آلومینیوم است که با المنت های اطراف محفظه دمای آن از ۰ تا ۶۵ درجه سانتی گراد  با دقت ˚۱C ±  قابل تنظیم می باشد. این دستگاه جهت کشت و رویش باکتری و خشک نمودن ظروف آزمایشگاهی در آزمایشگاه های بخش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

انکوباتور نوزادان

انکوباتور نوزاد یکی از دستگاه های بسیار مهمی است که برای مراقبت ویژه نوزادان در بدو تولد و نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می آیند ، مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه می تواند با تنظیم دما ، رطوبت و اکسیژن از نوزاد به خوبی محافظت کند. این انکوباتور دارای جداره شفاف می باشد و می توان نوزاد را دید و از طریق دریچه های اطراف به آن دسترسی داشت. سیستم گردش هوا در این دستگاه طوری است که پارامترهای دما و رطوبت داخل آن یکنواخت نگهداشته داشته و همواره هوای تازه در داخل آن جریان دارد.

انکوباتور چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟
انکوباتور چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

نحوه کالیبراسیون انکوباتور

کالیبراسیون معمولا توسط شرکتهای مورد تایید وزارت بهداشت در زمینه کنترل کیفی انجام می شود. کالیبراسیون سالانه انجام می شود ولی کاربر هم می تواند هر زمانی با محلولی مانند روغن اولفین و استفاده از یک ترمومتر انکوباتور را کالیبره کند. بدین منظور ترمومتر را داخل روغن گذاشته و دست کم ۲۰ دقیقه صبر کنید تا شرایط دمایی کاملا پایدار ایجاد شود در صورتی که دمای انکوباتور با دمای ترمومتر یکی باشد، دستگاه کالیبره است.

طرز کار و اصول استفاده از انکوباتور

طرز کار این دستگاه بسیار ساده است و کافی است میزان دما و رطوبت آنرا تنظیم کنید و نمونه مورد نظر خودتان را داخل آن قرار دهید. دستگاه های دیجیتال بسیار دقیق تر از انواع دیگر هستند.

قیمت خرید و فروش انکوباتور چیست؟

قیمت خرید و فروش انکوباتور بسته به نوع آن متفاوت است و شما برحسب کاربرد می توانید هر یک را خریداری کنید.

انکوباتور را از کجا بخریم و تهیه کنیم؟

مانند هر  لوازم آزمایشگاهی دیگری می توانید انکوباتور را نیز از فروشندگان لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی تهیه کنید. در حال حاضر امکان سفارش اینترنتی نیز وجود دارد و فقط کافی است شما دستگاه مورد نظر خودتان را از طریق سایت شرکت انتخاب کنید و پس از واریز وجه آنرا درب آزمایشگاه تحویل بگیرید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا