Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

از ویژگی و کاربردهای نونیل فنول اتوکسیلات چه می دانید؟

نونیل فنول اتوکسیلات یک سورفکتانت های غیریونی است که با نام صابون مول نیز شناخته می شود. این ترکیب از افزایش گاز اتیلن اکساید به نونیل فنول به دست می­ آید و آنرا نونیل فنول اتوکسیله یا NPE نیز می نامند. این ترکیبات بر اساس تعداد گاز اتیلن اکساید اضافه شده  فرمولاسیون آنها به صورت NPE5 , ,NPE6 ,NPE9 NPE10 و غیره نام گذاری می شوند.

نونیل فنول اتوکسیلات به صورت مایعات ویسکوز با گریدهای مختلف و جامدهای مومی شکل سفید رنگ وجود دارند. این ترکیبات به عنوان امولسیفایرهای آب در روغن یا روغن در آب ، مرطوب کننده، روان کننده ، پخش کننده و  پایدار کننده مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت خرید و فروش نونیل فنول اتوکسیلات بر حسب نوع آن و وزن بسته بندی متفاوت است و می توان آنها را از شرکت های توزیع کننده مواد شیمیایی خریداری کرد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

کاربردهای نونیل فنول اتوکسیلات

نونیل فنل ها خانواده ای از ترکیبات آلی مشابه هستند که می توانند ساختارهای بی شماری داشته باشند که همه آنها را می توان آلکیل فنل ها دانست. از آنها در ساخت آنتی اکسیدان ها ، مواد افزودنی روغن روان کننده ، مواد شوینده لباسشویی و ظرفشویی ، امولسیفایر ها و مواد روان کننده استفاده می شود.

این ترکیبات همچنین پیش ماده فعال کننده های غیر یونی سورفکتانت آلکیل فنل اتوکسیلات و نونیل فنل اتوکسیلات هستند که در شوینده ها ، رنگ ها ، سموم دفع آفات ، محصولات مراقبت شخصی و پلاستیک ها استفاده می شوند.

نونیل فنل ها به دلیل توانایی فعالیت شبه استروژنی و به دلیل گستردگی کاربردها نقش بالقوه ای در ایجاد اختلال در غدد درون ریز دارند. فعالیت استروژن و تجزیه بیولوژیکی این ترکیبات به شدت به زنجیره جانبی نونیل بستگی دارد.

بیشترین کاربرد  این ترکیب در فرمولاسیون مواد شوینده و پاک کننده، امولسیفایرهای صنعتی، رنگ و رزین، پلیمریزاسیون امولسیونی است. این ترکیبات باعث افزایش فعالیت سطحی شده و قدرت شویندگی، امولسیون کنندگی و حل کنندگی بسیار خوبی دارند.

ویژگی های نونیل فنول اتوکسیلات

این ترکیب با فرمول مولکولی C۹H۱۹C۶H۴(OCH۲CH۲)nOH در حالت عادی به صورت مایعات روغنی و یا جامدات مومی شکل موجود هستند که رنگ آنها از بی رنگ تا نارنجی کم رنگ متغیر است. این ترکیبات به راحتی در حلال های عالی حل می شوند ولی میزان حل شدن آنها در آب بر اساس گرید آنها متفاوت است.

روش نگهداری نونیل فنول اتوکسیلات

این ترکیب باید  در محیط خشک و به دور از حرارت و در مخازنی از جنس PVC ، ظروف استیل ضد زنگ و فولاد های کربنی نگهداری شود. عمر مفید این ترکیبات از زمان تولید دو سال است و قرار گرفتن در مجاورت هوا و دمای ۸۰ درجه سانتی گراد باعث افزایش رنگ آنها خواهد شد.

اتوکسیلات های نونیل فنل در محیط تجزیه می شوند و به نونیل فنول تبدیل می شوند  که یکی از مشهورترین نمونه های مواد شیمیایی پایدار ، تجمع پذیر و سمی است که به طور گسترده ای باعث مسمومیت شدید ماهی ها و حیات وحش شده و ممکن است سلامت جنین در حال رشد و کودکان خردسال را تهدید کنند. با وجود حذف تدریجی این ترکیبات از شوینده  های لباس ، استفاده گسترده در سایر محصولات مصرفی به طور معمول باعث آزاد شدن NPE ها در خانه ها و محیط زیست می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا