Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم قارچ کش کاربوکسين تيرام چیست و چگونه مصرف می شود؟

کاربوکسين تيرام (carboxin thiram) یک قارچ کش ترکیبی با اثرات سیستمیک – تماسی و حفاظتی است. تاثیرات سیستمیک این سم مربوط به کاربوکسین و اثرات تماسی آن حاصل از تیرام است که متعلق به گروه دی تیوکاربامات ها می باشد. این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها و موارد کاربرد سم قارچ کش کاربوکسين تيرام است. همچنین اگر تصمیم به خرید سم قارچ کش کاربوکسين تيرام دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش سم قارچ کش کاربوکسين تيرام در بازار سموم و آفت کش ها می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان سم قارچ کش کاربوکسين تيرام در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت سم و آفت کش ها هستند؛ قیمت سم قارچ کش کاربوکسين تيرام نیز تحت تاثیر این موارد است.
لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش سم قارچ کش کاربوکسين تيرام به روزرسانی می‌شود.

اثرات سیستمیک کاربوکسین که  متعلق به گروه اکساتین ها است با اختلال در تنفس سلـولی ایجاد شده و تیرام با ایجاد اختلال عمومی در عملکرد آنزیم ها و کنترل بیماریهای قارچی اثرات خود را اعمال می کند. نسبت این دو ترکیب در این قارچ کش ۲۰% به ۲۰% است و برای ضد عفونی بذرها نیز کاربرد دارد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

قیمت خرید و فروش سم قارچ کش کاربوکسين تيرام

این سم در بطری های ۱ لیتری و بسته های ۱ کیلوگرمی در بازار فروخته می شود و زمان استفاده از آن باید ابتدا بر اساس دستورالعمل موجود بر روی سم  آنرا رقیق کرده و مورد مصرف قرار داد. از اختلاط اين قارچ‌ كش با تركيبات بسیار قليایی و يا اسيدی خودداری کنید.

بهترین زمان مصرف در مورد لکه سیاه سیب از تورم جوانه ها قبل از گلدهی ، در مورد پیچیدگی برگ هلو سمپاشی در پاییز بعد از ریزش برگ ها تا تورم جوانه ها، سفیدک دروغی مو قبل از گلدهی ، ضد عفونی بذور قبل از کاشت در مورد بوته میری نخود و در مورد لکه برگی پسته یک نوبت و در زمان بروز علائم است.

کاربرد سم قارچ کش کاربوکسين تيرام

این سم برای کنترل و درمان سیاهک آشکار، سیاهک پنهان گندم، سیاهک سخت جو، لکه قهوه ای نواری جو، پوسیدگی ریشه و طوقه در گندم، جو، یولاف،چاودار، ترتیکاله،پوسیدگی ریشه و طوقه برنج، سیاهک دروغی و لکه قهوه ای برنج، مرگ گیاهچه چغندر قند و پنبه، سیاهک خوشه ذرت، سیاهک شاخی ذرت خوشه ای، سیاهک پنهان ذرت خوشه ای، پوسیدگی طوقه و بلال در ذرت و لکه قهوه ای برگ ذرت و ذرت خوشه ای ، سیاهک پوشیده یولاف، سپتوریوز غلات، لکه قهوه ای نواری و لکه توری جو مورد استفاده قرار می گیرد.

این قارچ کش در ضدعفونی بذرهای زراعی کاربرد گسترده ای دارد و پس از قرار گرفتن بذر در خاک، اطراف آن هاله‌ ای از سم ايجاد می ‌شود که باعث محافظت از بذر در مقابل هجوم پاتوژن ‌های خاكزی می شود و حتی پاتوژن را پس از نفوذ به درون بذر از بین می برد. اين قارچ ‌كش به خوبی قادر به کنترل انواع پاتوژن ‌های بذر زاد و خاكزاد می باشد.

سم قارچ کش کاربوکسين تيرام چیست و چگونه مصرف می شود؟
سم قارچ کش کاربوکسين تيرام چیست و چگونه مصرف می شود؟

مقدار و زمان مصرف سم قارچ کش کاربوکسين تيرام

این سم برای کنترل سیاهک پنهان ، سياهک آشکار گندم و جو  به مقدار ۱ تا ۲ در هزار برای ضدعفونی  بذر مورد استفاده قرار می گیرد. جهت کنترل بیماری لکه نواری جو از این سم به میزان  ۲ تا ۵/۲ در هزار برای ضد عفونی  بذر استفاده می شود.

در برنج این قارچ کش جهت کنترل بیماری لکه قهوه ای و پوسيدگی ريشه و طوقه ( جیبرلا ) ، ۲ در هزار و برای ضدعفونی بذر باید آنها را ۲۴ ساعت در محلول سمی خيساند.

در چغندر قند قارچ کش کاربوکسين تيرام  برای کنترل بیماری مرگ گیاهچه به مقدار ۲ تا ۵/۲ در هزار برای ضدعفونی بذرها استفاده می شود. از دیگر مصارف این سم کنترل بیماری مرگ گیاهچه در پنبه است که به مقدار ۴ تا ۶ در هزار برای ضدعفونی بذر مورد استفاده قرار می گیرد.

در ذرت این سم برای ضدعفونی بذرها قبل از کشت استفاده شده  و برای کنترل بیماری پوسیدگی بلال  ۵/۲ در هزار و جهت کنترل بیماری سیاهک طویل ذرت خوشه ای و کنترل بیماری سیاهک پنهان ذرت خوشه ای ۵/۱ تا ۲ در هزار مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض سم قارچ کش کاربوکسين تيرام

این سم برای ماهی ‌ها و سایر آبزیان خطرناک است بنابراین باید از آلوده كردن آب‌های سطحی و نهرها با شستشوی ظروف آلوده به سم خودداری کرد. علاوه بر این بذر‌های ضدعفونی را نباید در مکان های باز قرار داد زیرا برای حيات وحش خطرناک هستند.

علائم مسمومیت شامل سردرد، سرگیجه ، حالت تهوع است که در صورت مشاهده باید فورا به پزشک مراجعه کرد. درصورت تماس سم با پوست فوراً محل را با آب و صابون چند بار شستشو دهید و در صورت بلع خوراندن چند بار زغال فعال با آب فراوان توصیه می شود.

 شرايط نگهداری سم قارچ کش کاربوکسين تيرام

برای نگهداری این سم آن را دور از دسترس اطفال و حیوانات در بسته بندی اصلی ، در انبارهای دربسته با دمای ۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد، به دور از آفتاب، رطوبت و مواد غذایی انسان و دام نگهداری کنید. در صورت باز شدن درب سم زمان و دوام آن کاهش خواهد یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا