Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم قارچ کش دیفنوکونازول چیست و چه کاربردی دارد؟

دیفنوکونازول (Difenoconazole) یک قارچ کش سیستمیک با اثرات درمانی و پیشگیری کننده است که با جلوگیری از سنتز ارگوسترول از رشد قارچ های بیماریزا جلوگیری می کند. این سم متعلق به گروه تری آزول ها است و برای ضد عفونی بذرها و محلول پاشی اندام های هوایی مورد استفاده قرار می گیرد.

این قارچ کش با نام تجاری دیویدند در بازار موجود است و برای طیف وسیعی از بیماری های گیاهی و تیمار بذرها استفاده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سم در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

قیمت خرید و فروش سم قارچ کش دیفنوکونازول

این سم در بطری های ۱ لیتری در بازار موجود است و زمان استفاده باید آنرا طبق دستورالعمل موجود روی بسته بندی رقیق نموده و برای ضد عفونی بذرها یا محلول پاشی گیاهان مورد استفاده قرار داد.

کاربرد سم قارچ کش دیفنوکونازول

این قارچ کش برای درمان سیاهک پنهان و پاکوتاه گندم با اثرات پیشگیری و معالجه کننده مورد استفاده قرار می گیرد. دیفنوکونازول همچنین عليه اسكومايست ها، بازيديومايست ها و دوترومايست ها استفاده می شود.

این سم برای کنترل اکثر بیماری های گندم مفید بوده و با جذب از طریق بذرها وارد جوانه شده و می تواند بیماری های بذر زاد را از بین ببرد. دیفنوکونازول همچنین پس از سم پاشی وارد برگ ها شده و در کل گیاه پخش می شود و اثرات حفاظتی سیستمیک اعمال می کند.

نحوه و زمان مصرف سم قارچ کش دیفنوکونازول

برای جلوگیری از آلودگی پاتوژن ‌های گندم و جو باید ۲۰۰ گرم از سم را برای۱۰۰ كيلوگرم بذر مورد استفاده قرار داد. برای این منظور می توان از این قارچ کش به دو صورت استفاده کرد: ضدعفونی کننده : که به صورت پودر با فرمولاسيون DS  استفاده می شود و یا به صورت مايع با فرمولاسيون FS است که بايد طی ۲۴ ساعت آنرا مصرف کرد.

از دیگر مصارف این سم فرمولاسيون DS 3%  به مقدار ۲ در هزار است که برای كنترل سياهک آشكار گندم و جو مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر این می توان ديفنوكونازول را  بدون حل كردن در آب و يا به صورت رقيق شده توسط دستگاه ‌های نازل دار و يا ديسک دوار روی بذر گندم پاشید. راه دیگر استفاده از این سم در سطح مزرعه استفاده از بشكه‌ هايی است که توسط اهرم چرخانده شده و سم پاشی را انجام می دهند.

عوارض سم قارچ کش دیفنوکونازول

از عوارض این سم می توان به سردرد، سرگیجه، اسهال، تهوع و اختلال در بینایی اشاره کرد. برای پیشگیری از این عوارض باید هنگام استفاده آن از تجهیزات حفاظت شخصی مانند دستکش ، ماسک و عینک استفاده کنید. در صورت بروز هر یک از این علائم به سرعت به مراکز درمانی مراجعه نموده و برچسب سم را نیز همراه خودتان داشته باشید.

علاوه بر این باید از شستن ظروف آلوده به سم در رودخانه و آب های روان خودداری کنید زیرا این سم برای پرندگان ، ماهی ها و دفنی ها خطرناک است. لازم به ذکر است که دیفنوکونازول برای زنبور عسل خطری ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا