Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم قارچ کش پنکونازول (توپاس) چیست و چگونه مصرف می شود؟

پنکونازول یک قارچ کش سیستمیک و متعلق به گروه تری آزول هاست که با اثرات حفاظتی و درمانی قارچ های پاتوژن را از بین می برد.

این سم پس از محلول پاشی از طریق برگ ها جذب گیاه شده و در کل ساختار گیاه پخش می شود و با مهار سنتز ارگوسترول از رشد قارچ های بیماریزا جلوگیری می کند.

پنکونازول با نام تجاری توپاس نیز شناخته می شود و برای کنترل و درمان سفیدک سطحی درختان میوه دانه دار، انگور، سبزیجات و گیاهان زینتی مورد استفاده قرار می گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مکانیسم اثر و کاربردهای این سم با این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک همراه ما باشید.

قیمت خرید و فروش سم قارچ کش پنکونازول (توپاس)

پنکونازول یا توپاس یک قارچ کش مایع است که به ویژه برای رفع ﺳﻔﻴﺪک ﺳطحی اﻧﮕﻮر مورد استفاده قرار می گیرد. این سم در زمان مصرف باید طبق دستورالعمل مندرج بر روی بطری رقیق شده و سپس برای سمپاشی استفاده شود.

کاربرد سم قارچ کش پنکونازول

این سم با دخالت در سنتز استرول های دیواره سلولی رشد قارچ های مهاجم را متوقف کرده و از دی متیلاسیون استروئیدها نیز جلوگیری می کند. پنکونازول با مهار بیوسنتز ارگوسترول دیواره سلولی و تشکیل هوستوریوم مانع از گسترش عوامل بیماریزا می شود. این قارچ کش از طریق برگ جذب شده و از طریق آوندها در سراسر گیاه انتشار می یابد و اثرات حفاظتی خود را اعمال می کند.

توپاس جهت درمان سفیدک پودری یا سفیدک سطحی ، زنگ و لکه سیاه در گیاهان زینتی ، انگور ، درختان میوه حاوی دانه و هسته و همچنین سبزیجات مورد استفاده قرار می گیرد. برای کسب بهترین نتیجه این قارچ کش باید در مراحل اولیه توسعه بیماری مصرف شود.

از دیگر مصارف این قارچ کش می توان به پيشگيری و كنترل پاتوژن­های خانواده ‌ Ascomycetes ، Basidiomycete،  Deuteromycetes در انگور، درختان ميوه‌ ، گياهان زينتی و سبزيجات اشاره کرد.

سم قارچ کش پنکونازول (توپاس) چیست و چگونه مصرف می شود؟
سم قارچ کش پنکونازول (توپاس) چیست و چگونه مصرف می شود؟

نحوه و زمان مصرف سم قارچ کش پنکونازول (توپاس)

مقدار مصرف این سم ۵۰-۱۲۵ ميلی ‌ليتر در هكتار بوده که باید با۸۰۰ تا ۱۶۰۰ ليتر آب به ازاء هر هکتار رقیق  شود. زمان مصرف توپاس به محض مشاهده اولين علائم آلودگی است و می توان در صورت لزوم ۱۴-۱۸ روز بعد مجددا سمپاشی را تكرار کرد. دوره کارنس یا فاصله زمانی آخرين سمپاشی تا برداشت محصول ۱۴ روز است.

پنکونازول با اكثر حشره‌ كش ­ها و قارچ‌ كش­ ها از جمله كاپتان و سولفور قابل اختلاط است و در صورت نياز به تكرار سم پاشی مصرف آن با فاصله ۱۰ روز و همچنین ۵۰ تا ۸۰ روز پس از هرس توصیه می شود که طی این دوره نباید از قارچ کش دیگری استفاده کرد.

عوارض سم قارچ کش پنکونازول (توپاس)

میزان سمیت این قارچ کش برای پستانداران ۲۴۲۴ میلی ‌گرم بر کیلوگرم ، برای پرندگان و ماهی ‌ها به ترتیب ۳/۴- ۷/۱ و ۱۱/۷ میلی‌ گرم بر لیتر و برای زنبور عسل ۵ میکروگرم بر وزن زنبور است.

مانند هر سم دیگری برای پیشگیری از عوارض ناخواسته و مسمومیت هنگام استفاده باید از لباس های و تجهیزات محافظ مانند ماسک ، دستکش و عینک استفاده کنید و در صورت بروز علائم مسمومیت فورا به مراکز درمانی مراجعه نمائید.

نحوه نگهداری سم قارچ کش پنکونازول (توپاس)

این سم را در ظروف در بسته در مکانی خشک و خنک با دمای متعادل و دور از دسترس کودکان و حیوانات و غذای انسان و خوراک دام نگهداری کنید.

سم پنکونازول برای چیست

سم پنکونازول همانطور که گفتیم یک قارچ کش است که از آسیب محصولات کشاورزی جلوگیری می کند. این سم با قارچ های گیاهی مبارزه کرده مانع از دست رفتن محصولات گیاهی به دلیل فعالیت قارچ ها می شود. قارچ های مختلفی در کشاورزی اختلال ایجاد کرده و باعث می شوند خسارات زیادی به محصولات کشاورزی وارد شود. به همین دلیل قارچ کش های زیادی تولید و به بازار عرضه شده است. آنها با مکانیسم های مختلف با قارچ های انگل مبارزه کرده و از آسیب و خسارت محصولات کشاورزی جلوگیری می کنند.

سم پنکونازول یا توپاس مانع از ساخت استرول شده و رشد قارچ ها را مهار می کنند. این سم خصوصا برای کنترل سفیدک پودری در سیب، انگور و سبزیجات مفید است. این سم به صورت مایع عرضه می شود و برای استفاده از آن ابتدا باید آماده سازی و رقیق شود. برای استفاده از این سم حتما دستورالعمل استفاده از آن را خوانده و سپس اقدام به مصرف نمایید تا بهترین بهره را از این آفت کش ببرید.

این سم قابلیت اختلاط با بسیاری از سموم کشاورزی را نیز دارد. برای اطلاع از آنها بهتر است از کارشناسان کشاورزی مشورت بگیرید. همچنین باید قبل از مصرف تست سازگاری انجام دهید تا آسیبی به گیاهان یا محصولات کشاورزی شما نرسد.

این آفت کش را می توانید برای سفیدک سطحی، زنگ یا لک سیاه که گیاهان را مورد هجوم قرار می دهند، مورد استفاده قرار دهید. سم پنکونازول یا توپاس برای درختان هسته دار، گیاهان زینتی و سبزیجات مختلف قابل استفاده است فقط باید آن را به نسبت های مختلف که برای گیاهان مشخص شده است رقیق کرده و مورد استفاده قرار دهید. هنگام استفاده از این آفت کش حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید تا دچار مسمومیت یا سایر عوارض سمپاشی نشوید. حتما نسبت های رقیق سازی را با دقت انجام دهید تا گیاهان شما بهترین فایده را از این سم ببرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا