Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

گلوتامین چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

گلوتامین فراوانترین اسید آمینه آزاد موجود در خون انسان با غلظت حدود ۵۰۰-۹۰۰ میکرومول در لیتر است . گلوتامین یک اسید آمینه شرطی است یعنی در شرایط  نرمال بدن قادر است به حد کافی آنرا سنتز کند ولی در وضعیت هایی مانند فعالیت بدنی شدید و بیماری باید از طریق رژیم غذایی تامین شود.

ال گلوتامین به دلیل توانایی در حفظ یکپارچگی دیواره روده یکی از مهمترین مواد مغذی برای  داشتن دستگاه گوارش سالم است. این آمینو اسید  تمام بافت های بدن به ویژه بافت های تحریک شده دستگاه گوارش را بهبود می بخشد . این ماده همچنین به عنوان اسید آمینه آرام کننده شناخته می شود زیرا در کاهش اضطراب و همچنین ولع مصرف قند و الکل بسیار موثر است.

گلوتامین نقش مهمی در حفظ تعادل نسبت اسید و باز بدن دارد. این اسید آمینه برای از بین بردن آمونیاک اضافی  که یک ماده زائد سمی است نقش بسیار مهمی دارد. این ترکیب  برای تولید سایر مواد در بدن مانند گلوکز یا سایر اسیدهای آمینه نیز لازم است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در مورد این آمینو اسید ارائه می شود لطفا همراه ما بمانید

فواید و عوارض مصرف گلوتامین

این آمینو اسید در عضلات ساخته می شود و سپس از طریق جریان خون در اندام های مختلف بدن توزیع می شود. معمولاً بدن مقدار کافی گلوتامین مورد نیاز برای عملکردهای منظم بدن را تولید می کند ، اما شرایط خاصی مانند آسیب ، جراحی ، استرس مداوم یا عفونت می تواند سطح گلوتامین را کاهش دهد. هنگامی که بدن به مقدار بیشتری از این آمینو اسید نسبت به آنچه به طور طبیعی تولید می کند ، نیاز دارد ، ممکن است یک مکمل گلوتامین برای شما تجویز شود. گلوتامین برای خانم ها و آقایان  خصوصا در سنین بالا یک آمینو اسید مفید است که می تواند به حفظ توده عضلانی و تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

وقتی بدن به دلیل جراحی ، جراحت یا عفونت تحت تنش های شدید قرار می گیرد هورمون کورتیزول در خون آزاد می شود. این افزایش سطح کورتیزول می تواند مقدار گلوتامین ذخیره شده در بدن را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که استفاده از مکمل گلوتامین می تواند به کاهش میزان مرگ و میر در افراد مبتلا به بیماری یا تروما کمک کند. همچنین نشان داده شده است که این آمینو اسید سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و عفونت را کاهش می دهد ، به ویژه اگر به دنبال یک جراحی رخ داده باشد.

گلوتامین چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
گلوتامین چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

بهتر است بدانید:

افرادی که از سرطان رنج می برند غالباً مقدار کمی گلوتامین دارند و برخی از متخصصان پیشنهاد می کنند این آمینو اسید به رژیم های شیمی درمانی یا رادیوتراپی افراد اضافه شود. برخی مطالعات نشان داده اند که این ترکیب به کاهش اسهال و التهاب دهان (استوماتیت) که در نتیجه شیمی درمانی رخ  می دهد، کمک می کند.

از آنجاییکه این اسید آمینه به طور طبیعی در بدن تولید می شود و در بسیاری از غذاها یافت می شود ، هیچ نگرانی برای مضر بودن آن در مقادیر طبیعی وجود ندارد. مطالعات انجام شده روی مکمل های گلوتامین از دوزهای بسیار متنوع از حدود ۵ گرم در روز تا دوزهای بالای تقریبا ۴۵ گرم در روز به مدت شش هفته عوارض خاصی را نشان نداده است.

اگرچه هیچ عارضه جانبی منفی با این دوز بالای این مکمل گزارش نشده است اما در این تحقیقات مارکرهای ایمنی خون به طور خاص مورد بررسی قرار نگرفتند. به طور کلی ، اعتقاد بر این است که استفاده کوتاه مدت از این مکمل احتمالاً بی خطر است. با این حال ، برخی از دانشمندان نگرانی هایی را در مورد استفاده مداوم آنها مطرح کرده اند.

عملکرد گلوتامین در بدن چیست؟

اسیدهای آمینه پروتئین مورد نیاز سلول ها و بافت های ما تأمین می کنند. لازم به ذکر است که بعد از آب این اسیدها دومین ترکیب فراوان در بدن انسان هستند. گلوتامین فراوان ترین اسید آمینه و همچنین همه کاره ترین ترکیب است. عملکرد کلی این آمینواسید در بدن شامل موارد زیر است:

  • به سنتز پروتئین هایی کمک می کند که برای حمایت از رشد بافت عضلانی استفاده می شود
  • به تولید سلول هایی کمک می کند که از روده شما محافظت می کنند و از پوشش روده پشتیبانی می کنند
  • پشتیبانی حیاتی از عملکرد ایمنی بدن را فراهم می کند
  • به سم زدایی کبد از مواد خارجی کمک می کند

تفاوت دی گلوتامین و ال گلوتامین چیست؟

این آمینو اسید به دو شکل متفاوت وجود دارد: ال- گلوتامین و دی  -گلوتامین. هر دو این فرم ها تقریباً یکسان هستند ، اما از نظر چیدمان مولکول ها کمی متفاوت هستند. گلوتامین موجود در مواد غذایی و مکمل ها از انواع L-glutamine است. برخی از مکمل ها این فرم را به عنوان L-glutamine در لیست مواد تشکیل دهنده خود توصیف می کنند. اما بسیاری دیگر به سادگی این فرم را با استفاده از واژه وسیع تر گلوتامین روی بسته بندی خود توصیف می کنند.

فرم L-glutamine  برای بدن مفید است و عملکرد فیزیولوژیکی دارد. این آمینو اسید به سوخت و ساز بدن و ایجاد پروتئین های حیاتی کمک می کند. این ماده به عنوان سوخت تقسیم سریع سلول ها عمل می کند و همچنین از حمل و نقل نیتروژن بین اندام ها پشتیبانی می کند. از طرف دیگر ، به نظر می رسد D-glutamine نقش بسیار جزئی تری را در مورد سلامتی ایفا می کند.

گلوتامین چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
گلوتامین چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

عوارض کمبود گلوتامین چیست؟

همانطور که گفتیم بدن قادر است به طور طبیعی L-glutamine تولید کند. با این حال ، در شرایط خاص ، بدن شما ممکن است به این ماده بیش از آنچه قادر به تولید آن هستید نیاز داشته باشد. این امر در صورت وجود بیماری یا استرس مشهود است. در این زمان ها ، نیازهای بدن به این ترکیب ممکن است از ظرفیت تولید بیشتر شود و کمبود گلوتامین شروع شود.

گلوتامین تولید شده در بدن عمدتا در بافت عضلانی تولید می شود. اگر به دلیل بیماری در توده عضلانی کاهش یابد ، این مسئله ممکن است بر توانایی بدن در تولید این اسید آمینه تأثیر بگذارد. این کاهش به ویژه در افرادی که در بیمارستان بستری هستند و به شدت بیمار هستند ، مشهود است.

واقعیت این است که افرادی که در این وضعیت قرار دارند اغلب به صورت وریدی تغذیه می شوند. تغذیه استاندارد وریدی معمولاً حاوی گلوتامین نیست زیرا این اسید آمینه در طول ذخیره طولانی مدت ناپایدار است. در نتیجه ، افرادی که از این طریق تغذیه می شوند از رژیم های غذایی خود هیچ گلوتامینی دریافت نمی کنند ، در زمانی که تولید این اسید آمینه در بدن کم است.

مصرف مکمل به صورت پارانتترال در مواردی از این دست ضروری می شود. به افرادی که به شدت بیمار هستند و در بیمارستان بستری هستند ، برای حمایت از بهبودی و به حداقل رساندن میزان اقامت در بیمارستان مکمل  L-glutamine نیز می دهند.

کدام غذاها حاوی گلوتامین هستند؟

  • ماهی
  • گوشت گاو
  • آب قلم، آبگوشت استخوان
  • اسپیرولینا
  • توفو
  • خرچنگ
  • لوبیا
  • میگو
  • کلم قرمز
  • شیر
  • مارچوبه
  • بوقلمون
  • گوشت گوزن
  • پروتئین آب پنیر
  • ماست
  • تخم مرغ
  • آجیل
  • سبزی های برگ تیره

غذاهای گیاهی معمولاً حاوی گلوتامین بسیار کمتری نسبت به انواع خاصی از غذاهای حیوانی هستند. به همین دلیل ، کسانی که رژیم غذایی گیاهی را دنبال می کنند احتمالاً باید از مکمل استفاده کنند.

گلوتامین چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
گلوتامین چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

مزایای گلوتامین برای سلامتی چیست؟

از سلامت روده پشتیبانی می کند

این اسید آمینه عملکرد سد روده را تقویت می کند. این ماده به کاهش التهاب روده و کل دستگاه گوارش کمک می کند و از سلامت مخاط روده پشتیبانی می کند. همچنین نفوذپذیری روده را کاهش می دهد. پوشش روده شما نقش اساسی در حفظ سلامتی دارد. زیرا از عبور سموم از روده به جریان خون جلوگیری می کند و به شما کمک می کند تا بدن قادر به جذب صحیح مواد مغذی مورد نیاز برای سلامتی باشد.

این اسید آمینه به سالم نگه داشتن پوشش روده کمک می کند. اگر گلوتامین کافی در دسترس نباشد ، پوشش روده شما ممکن است خراب شود و باعث مشکلاتی شود که می تواند بر عملکرد ایمنی بدن و سلامت کلی شما تأثیر بگذارد.

به ریکاوری عضلات کمک می کند

برخی ادعا می کنند که این اسید آمینه برای افزایش توده عضلات و چربی سوزی مفید است و اغلب به عنوان مکمل برای کمک به این اهداف مصرف می شود. در حال حاضر ، اطلاعات علمی قطعی کافی برای اثبات این ادعا که گلوتامین برای کاهش چربی و عضله سازی وجود ندارد.

با این حال از یک طریق برای تمرینات شما مفید است که توسط شواهد علمی پشتیبانی می شود: مطالعات نشان می دهد که مکمل خوراکی درد عضلات را تسکین می دهد. به این ترتیب می تواند به تسریع در ریکاوری پس از یک تمرین شدید کمک کند.

به بهبود نشت روده و زخم معده کمک می کند

تا به حال درباره سندرم روده دارای نشت شنیده اید؟ این شرایط زمانی اتفاق می افتد که سوراخ هایی در پوشش روده ایجاد شود. این سوراخ ها باعث نشت سموم از روده ها به جریان خون می شوند. سندرم روده نشت كننده عامل اصلی بیماری های خود ایمنی است و می تواند باعث مشکلات تیروئیدی مانند بیماری هاشیموتو شود. همچنین می تواند منجر به ایجاد شرایطی مانند آرتروز و پسوریازیس شود.

گلوتامین به تقویت پوشش روده کمک می کند ، بنابراین جای تعجب نیست که مطالعات بالینی نشان می دهد این اسید آمینه می تواند به بهبود روده دارای نشت کمک کند. علاوه بر ای برای کسانی که زخم معده دارند مفید است. تحقیقات نشان می دهد که این اسید آمینه می تواند به کاهش شدت عفونت هایی که با این بیماری اتفاق می افتند کمک کند.

از سلامت مغز پشتیبانی می کند

گلوتامین پیش ماده گلوتامات ، یک انتقال دهنده عصبی اصلی است که بر نحوه عملکرد مغز شما تأثیر می گذارد. اگر چرخه گلوتامات-گلوتامین مختل شود ، می تواند باعث مسائل مرتبط با مغز مانند سندرم ری ، اختلال دو قطبی ، اضطراب ، افسردگی و صرع شود. مصرف کافی این ماده می تواند به شما کمک کند تا مغز برای حفظ سلامتی مورد نیاز باشد.

گلوتامین چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
گلوتامین چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

سندرم روده تحریک پذیر را بهبود می بخشد

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نوعی اختلال در روده بزرگ است. این یک بیماری مزمن است که می تواند باعث گرفتگی ، درد شکم ، یبوست ، گاز ، اسهال و نفخ شود. مکمل ال-گلوتامین می تواند به کاهش علائم IBS کمک کند. این اسید آمینه به تعادل تولید مخاط در روده کمک می کند و این به حمایت از عملکرد سالم روده کمک می کند.

از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند

سیستم ایمنی بدن تا حد زیادی به این اسید آمینه متکی است تا کار خود را انجام دهد. این ترکیب در پلاسمای خون و عضله اسکلتی یافت می شود و اگر غلظت آن در پلاسما کم باشد ، سیستم ایمنی بدن شما ممکن است به خطر بیفتد. سطح پایین این ترکیب در پلاسما می تواند ناشی از مواردی مانند ورزش های استقامتی ، آسیب دیدگی ، عفونت خون ، سوختگی و جراحی باشد.

مطالعات حیوانی نشان می دهد که افزودن این اسید آمینه به رژیم غذایی از سیستم ایمنی بدن به روش هایی پشتیبانی می کند که توانایی بدن را برای زنده ماندن در برابر یک چالش باکتریایی افزایش می دهد.

قیمت خرید و فروش گلوتامین

گلوتامین به عنوان یک مکمل غذایی در بسته بندی های مختلف در بازار موجود است و قیمت آن با توجه به کیفیت و برندی که آنرا تولید کرده است متفاوت خواهد بود. انواع و بهترین مکمل های گلوتامین را می توانید در بین محصولات برندهای مطرح دنیا پیدا کنید.

این اسید آمینه به طور طبیعی در انواع غذاها یافت می شود. تخمین زده شده است که یک رژیم غذایی معمولی حاوی ۳ تا ۶ گرم گلوتامین در روز است ، اما این مقدار می تواند بر اساس رژیم غذایی خاص شما متفاوت باشد . بیشترین مقادیر به دلیل محتوای پروتئین زیاد در محصولات حیوانی یافت می شود. با این حال ، برخی از غذاهای گیاهی نیز حاوی مقدار بالایی از این آمینو اسید هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا