Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم قارچ کش زینب (ديتان زد ۷۸) چیست؟

زینب (zineb) یک قارچ تماسی از گروه اتیلن بیس دی تیوکاربامات ها است که اثرات حفاظتی دارد و مانع بروز بیماری قارچی در بسیاری از گونه های گیاهی می شود. این قارچ کش را می توان به جز سفیدک های پودری و سیاهک برای سایر پاتوژن های قارچی در گیاهان مورد استفاده قرار داد.

این سم علاوه بر رفع بیماریهای قارچی برای رفع کمبود روی و مبارزه با کنه‌ ها خصوصا برای کنترل کنه نقره‌ ای در مرکبات استفاده می شود. زینب با مهار آنزیم ها عمل كرده و با اتصال به گروه سولفيدريل ، آنزيم‌ های تنفسی را مهار می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این قارچ کش در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه ما باشید.

قیمت خرید و فروش سم قارچ کش زینب

ديتان زد ۷۸ در بسته های یک کیلوگرمی در بازار موجود است و زمان مصرف باید طبق دستورالعمل روی برچسب آنرا به نسبت های گفته شده با آب رقیق کرد و مورد استفاده قرار داد.

کاربرد سم قارچ کش زینب (ديتان زد ۷۸)

از کاربردهای این سم در ایران می توان به کنترل و درمان آنتراکنوز گردو، سفيدک داخلی انگور و چغندر، سفيدک داخلی توتون درخزانه، لکه شکلاتی در باقلا و کنه نقره‌ ای در مرکبات اشاره کرد.

این سم در همه شرایط اقلیمی ایران قابل استفاده است و برای کاربرد صحیح آن باید با کارشناس کشاورزی مشورت کنید. این قارچ کش را می توان با سمپاش های دستی، پشتی، زنبه ای و تراکتور و همچنین هواپیمای سم پاش مورد استفاده قرار داد.

از دیگر مصارف این سم می توان به کنترل بیماری های مومیائی درختان و سفیدک دروغی توتون اشاره کرد. زینب برای محصولات زراعی و حشرات خطری ندارد، در برابر حرارت به آهستگی  تجزیه می شود و رطوبت خاک تاثیری بر عملکرد این سم ندارد.

مقدار و زمان استفاده از سم قارچ کش زینب

زینب برای آنتراکنوز گردو به ميزان ۲-۱ در هزار مورد استفاده قرار می گیرد. برای سفيدک داخلی انگور، سفيدک داخلی چغندر، سفيدک داخلی توتون به ميزان ۳ در هزار و برای لکه شکلاتی باقلا و کنه نقره‌ ای مرکبات به ميزان ۲ در هزار مورد استفاده قرار می گیرد. برای پیشگیری از هرگونه مشکلی از مخلوط کردن این سم با سموم قلیایی ، آهک و سموم ارگانوفسفره خودداری کنید.

عوارض سم قارچ کش زینب

این قارچ کش محرک پوست و مخاط تنفسی است بنابراین هنگام استفاده از آن باید از ماسک و دستکش استفاده کرد تا دچار عوارض یا مسمومیت نشوید. در صورت بروز مسمومیت فورا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

مصرف ديتان زد ۷۸ در ایران بر روی سبزیجات و صیفی ‌جات ممنوع است چون در برخی تحقیقات سرطانزایی آن مشاهده شده است و در برخی کشورها مصرف این سم ممنوع شده است.

میزان سمیت  این قارچ کش برای پستانداران < 5200 میلی ‌گرم بر کیلوگرم و برای ماهی‌ ها ۲ میلی ‌گرم بر لیتر است و خطری برای زنبور عسل ندارد.

شرایط نگهداری سم قارچ کش زینب

این قارچ کش را باید در انبارهای خشک و خنک به دور از تابش مستقیم نور خورشید در دمای ۳۰-۰ درجه سانتی گراد نگهداری کرد. در این شرایط سم به مدت دو سال پایدار است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا