Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

نفت سفید چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

نفت سفید (kerosene) یک مایع قابل اشتعال و ترکیبی از مواد شیمیایی است که از تقطیر نفت خام تولید می شود. برای تولید نفت سفید ، نفت خام در فرایند مشابه یا فرآیند تولید گازوئیل و بنزین در برج تقطیر جداسازی می شود. در واقع نفت سفید یک ماده تقطیری با وزن متوسط است که طی فرآیند تصفیه با تقطیر نفت خام  یا با کراکینگ هیدروکربن نفت سنگین تر بدست می آید.

ترکیب شیمیایی نفت سفید نسبتاً پیچیده است و شامل ترکیبی از پارافین ها (۲/۵۵ درصد) ، نفتن ها (۹/۴۰ درصد) و هیدروکربن های معطر (۹/۳ درصد) است. این ترکیب حاوی هیدروکربن هایی است که در هر زنجیره از ۱۱ تا ۱۳ کربن دارند. سوخت های مایع  حاصل این نفت حاوی ترکیبات بالقوه مضر از جمله هگزان و بنزن هستند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

تاریخچه تولید نفت سفید

این ترکیب در اواخر دهه ۱۸۴۰ توسط آبراهام گزنر ، پزشک کانادایی کشف شد.  در ابتدا نفت سفید از قیر زغال سنگ و روغن های شیل تولید می شد. با این حال ، به دنبال حفر اولین چاه نفت در پنسیلوانیا توسط E.L  در سال ۱۸۵۹  نفت خام به سرعت به منبع اصلی نفت سفید تبدیل شد.

به دلیل استفاده از آن در لامپ ها ، نفت سفید برای چندین دهه عمده ترین محصول تصفیه خانه ها بود تا اینکه ظهور لامپ الکتریکی ارزش آن را برای روشنایی کاهش داد. با افزایش تولید خودرو ، بنزین به عنوان یک محصول مهم نفتی تولید شد و از تبدیل نفت سفید به بنزین برای این منظور استفاده شد. تفاوت نفت سفید و گازوئیل و بنزین از نظر محتوای کربوهیدراتی است و همه این سوخت ها از نفت خام مشتق می شوند.

با این وجود در بسیاری از نقاط جهان این ماده همچنان یک سوخت گرم کننده است و برای پخت و پز و همچنین لامپ ها استفاده می شود. سوخت استاندارد جت تجاری اساساً نفت سفید با کیفیت بالا است و بسیاری از سوختهای جت نظامی مخلوطی بر پایه این نفت هستند. بنابراین در جواب این پرسش که نفت سفید طبیعی است یا مصنوعی می توان گفت که یک ماده طبیعی مشتق از نفت خام است.

آنالیز نفت سفید از نظر شیمیایی

این ماده مخلوطی از هیدروکربن ها است و ترکیب شیمیایی آن به منبع استخراجی بستگی دارد. اما معمولاً از حدود ۱۰ هیدروکربن مختلف تشکیل شده است که هرکدام حاوی ۱۰ تا ۱۶ اتم کربن در هر مولکول هستند. ترکیبات اصلی این سوخت پارافین های زنجیره مستقیم اشباع و شاخه ای منشعب و همچنین سیکلوپارافین های حلقه ای شکل (که به آنها نفتن نیز می گویند) هستند.

فراریت نفت سفید نسبت به بنزین کمتر است. نقطه اشتعال آن (دمای تولید بخار قابل اشتعال در نزدیکی سطح آن) ۳۸ درجه سانتی گراد (۱۰۰ درجه فارنهایت) یا بالاتر است ، در حالی که دمای اشتعال بنزین ۴۰ – درجه سانتی گراد (۴۰ درجه فارنهایت) است. این مسئله باعث می شود که این ترکیب به عنوان سوخت نسبتاً بی خطر برای ذخیره و کاربرد شناخته شود.

نفت سفید چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

کاربردهای نفت سفید

نفت سفید جز اصلی سوخت هواپیماها است و بیش از ۶۰٪ سوخت آنها را تشکیل می دهد. علاوه بر این ، می تواند به عنوان نفت در سیستم های گرمایش مرکزی استفاده شود و به عنوان ماده تمیز کننده مورد استفاده قرار گیرد.

اگرچه استفاده از این سوخت در بسیاری از مکانها در طی سالها به دلیل دسترسی بهتر به برق و گاز طبیعی کاهش یافته است ، اما هنوز هم در کشورهای در حال توسعه به طور گسترده ای برای پخت و پز ، گرمایش و روشنایی استفاده می شود.

پخت و پز با این ماده در کشورهای در حال توسعه خصوصاً در بین جمعیت شهری بسیار گسترده است. این ماده اغلب به عنوان جایگزین مناسبی برای سوخت جامد ، زیست توده و زغال سنگ در نظر گرفته می شود و بنابراین از فانوس های نفت سفید در مکان هایی که دسترسی به برق امکان پذیر نیست ، استفاده می شود. تخمین زده می شود که در سطح جهان ۵۰۰ میلیون خانوار از سوخت هایی مانند این نفت برای روشنایی استفاده می کنند.

بهتر است بدانید
به عنوان یک فرآورده نفتی که با بسیاری از مایعات صنعتی مخلوط می شود می توان از نفت سفید به عنوان یک حلال استفاده کرد زیرا قادر به حذف سایر مشتقات نفتی مانند روغن ها و روان کننده ها است. همچنین می تواند به عنوان عامل خنک کننده در تولید و تیمار فلزات (شرایط بدون اکسیژن) استفاده شود. در صنعت نفت ، از نفت سفید به عنوان یک هیدروکربن سنتتیک برای آزمایش های خوردگی برای شبیه سازی نفت خام در شرایط میدانی استفاده می شود.

این ترکیب را می توان به صورت موضعی برای پاک کردن چسب باقی مانده از برچسب های روی شیشه (مانند ویترین های فروشگاه) استفاده کرد. این ترکیب همچنین برای از بین بردن موم شمع که روی سطح شیشه چکیده است ، استفاده شود. توصیه می شود قبل از استفاده از  این ماده با پارچه یا دستمال آغشته شده ، موم اضافی آن را از بین ببرید.

همچنین می توان از آن برای رقیق کردن رنگ روغن که در هنرهای زیبا استفاده می شود، استفاده کرد. برخی از هنرمندان حتی از آن برای تمیز کردن برس خود استفاده می کنند. این ماده همچنین برای کنترل پشه ها در استرالیا مورد استفاده قرار گرفته است.

چه مقدار نفت سفید در سراسر جهان استفاده می شود؟

امروزه در سراسر جهان تقریباً ۱.۲ میلیون بشکه نفت سفید در روز برای اهداف مختلف استفاده می شود. در طول یک سال ، کل مصرف این سوخت در جهان تقریباً ۱۹،۷۱۰،۰۰۰،۰۰۰ لیتراست که معادل ۲۰ میلیارد گالن کوچک است . به نظر می رسد برای کمک به تأمین این تقاضا ممکن است لازم باشد در اندازه تانکرهای نفتی خود تجدید نظر کنیم!

نفت سفید چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

نفت سفید را از کجا تهیه کنم؟

اگر در سطح شهر از کسی بپرسید نفت سفید از کجا بخرم شما را به مکان های مختلفی جهت تهیه این ماده راهنمایی می کند. فروش نفت سفید حتی در بطریهای نوشابه در سوپر مارکت های نزدیک به جنگل در مناطق شمالی کشور بسیار رایج است.

آیا نفت سفید برای انسان سمی / خطرناک است؟

مصرف نفت سفید مضر است و می تواند کشنده باشد ولی از خواص درمانی نفت سفید می توان به از بین بردن شپش سر اشاره کرد. این ترکیب در گذشته به عنوان یک دارو برای از بین بردن شپش سر استفاده می شد اما آژانس های بهداشتی به دلیل خطر سوختگی و بیماری های جدی نسبت به این نوع استفاده هشدار می دهند.

این ترکیب به دلیل خاصیت کشندگی برای همه موجودات زنده یک آفت کش موثر است و می توان از آن برای از بین بردن تعداد زیادی از حشرات  به ویژه ساس ها و شپش ها  استفاده کرد. این ترکیب همچنین می تواند برای از بین بردن لاروهای پشه در آب های راکد استفاده شود. این ماده شیمیایی نای حشرات را با یک فیلم نازک از پارافین که مانع از تبادل اکسیژن می شود ، پوشانده و آنها را از بین می برد.

افراد در محل کار با تنفس ، بلعیدن ، تماس با پوست و تماس چشمی در معرض این ترکیب شیمیایی قرار می گیرند. انستیتوی ملی ایمنی و بهداشت شغلی ایالات متحده (NIOSH) حد مجاز قرارگیری در معرض این ماده را ۱۰۰ میلی گرم در متر مکعب برای یک روز کاری ۸ ساعته تعیین کرده است.

اصلی ترین اثر سوء ناشی از مصرف نفت سفید ، پنومونیت شیمیایی است. مصرف این ماده یا قرار گرفتن در معرض بخار آن ممکن است منجر به علائم عمومی مسمومیت مانند علائم خفیف CNS (سرگیجه ، سردرد ، حالت تهوع) و استفراغ شود.

تماس پوستی با این ترکیب ممکن است باعث درماتیت شود در حالی که به عنوان یک ماده سرطان زا در نظر گرفته نمی شود ولی ممکن است منجر به تومورزایی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا