Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

تریاک چیست و اعتیاد به آن چه عوارضی در پی دارد؟

تریاک (Opium) ماده مخدری است که با برش کپسول های دانه خشخاش به دست می آید. غلاف های شکاف دار این گیاه  یک لاتکس شیری ترشح می کنند که لخته شده و تغییر رنگ می دهد و با قرار گرفتن در معرض هوا به توده قهوه ای شبیه صمغ تبدیل می شود.

این ماده مخدر ممکن است به صورت پودر ، قرص یا تکه ای فروخته شود و یا برای گرفتن مشتقات بیشتری مانند مورفین ، کدئین و هروئین بیشتر تحت پردازش قرار گیرد. یکی از مشتقات این ماده مخدر شیره تریاک است که آنهم ماده مخدری با هزاران عوارض خطرناک است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

تاریخچه مصرف تریاک

تاریخچه مصرف این ماده مخدر به ۳۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد ، زمانی که اولین سوابق کشت و استفاده از آن شناخته شده است. این ماده توسط یونانیان و رومیان باستان به عنوان مسکن قوی درد استفاده می شد. این گیاه در جنوب شرقی آسیا پرورش می یافت و توسط سومری ها به عنوان “گیاه شادی” یا “هول گیل” شناخته می شد.

آشوری ها و مصری ها نیز خشخاش کشت می کردند و آن در امتداد جاده ابریشم جابجا می کردند. مخازن تریاک مکان هایی برای خرید و فروش تریاک بودند و این ماده در سراسر جهان به ویژه در جنوب شرقی آسیا ، چین و اروپا یافت می شد.

در ایالات متحده در دهه ۱۸۰۰  این ماده مخدر در غرب  کشور، مانند محله چینی های سانفرانسیسکو و از شرق تا نیویورک خرید و فروش می شد. مهاجران چینی که برای کار در راه آهن و کشف طلا به ایالات متحده می آمدند ، اغلب آن را به دلیل اثرات مخدر و تسکین دهنده درد با خود می آوردند.

رنگ تریاک اصل قهوه‌ ای تیره و یا قهوه‌ ای روشن و به صورت شفاف و براق است و اگر رنگی به جزء این داشت مطمئن باشید توسط سودجویان با مواد ناخالص دیگری ترکیب شده است.

تریاک چیست و اعتیاد به آن چه عوارضی در پی دارد؟

عوارض تریاک

این ماده مخدر می تواند باعث کند شدن تنفس فرد شود که به طور بالقوه تا حد بیهوشی و مرگ با دوزهای زیاد پیش خواهد رفت. عوارض دیگر مصرف آن شامل حالت تهوع ، گیجی و یبوست است و همچنین می تواند دهان و غشاهای مخاطی بینی را خشک کند.

استفاده از تریاک با سایر مواد سرکوب کننده سیستم عصبی مانند الکل ، آنتی هیستامین ها ، باربیتورات ها ، بنزودیازپین ها یا بیهوشی های عمومی ، خطر کاهش تنفس را افزایش داده و تهدید کننده زندگی فرد خواهد بود.

استفاده طولانی مدت از این ماده مخدر می تواند منجر به افزایش تحمل آن شود ، به این معنی که فرد برای کسب اثرات سرخوشی مشابه به مقدار بیشتری از آن نیاز دارد. مصرف تریاک همچنین می تواند منجر به وابستگی جسمی و اعتیاد شود. در صورت کاهش یا قطع مصرف طولانی مدت ، علائم ترک می تواند رخ دهد. عوارض مواد مخدر بسیار گسترده است و از بین آنها می توان به عوارض تریاک بر کبد ،  قلب ، اسپرم  و عوارض تریاک بر معده فرد اشاره کرد.

علائم رایج اعتیاد به تریاک

  • عدم توانایی در کنترل مصرف مواد افیونی
  • هوس های غیرقابل کنترل
  • خواب آلودگی
  • تغییر در عادات خواب
  • کاهش وزن
  • علائم مکرری مانند آنفولانزا
  • کاهش میل جنسی
  • عدم رعایت بهداشت
  • تغییر در عادات ورزشی
  • انزوا از خانواده یا دوستان
  • سرقت از خانواده ، دوستان یا مشاغل
  • مشکلات مالی جدید

درمان اعتیاد به مواد افیونی  با داروهایی مانند متادون ، بوپرنورفین یا نالترکسون همراه با برنامه های پشتیبانی ارائه شده توسط پزشکان متخصص می تواند به ترک اعتیاد افراد کمک کنند. عوارض ترک یکباره این ماده مخدر بسیار شدید و جدی است بنابراین هرگز این کار را نکنید و حتما برای ترک مواد مخدر از یک پزشک کمک بگیرید.

خواص تریاک از افسانه تا واقعیت!

برشمردن فواید تریاک یکی از شگردهای کسانی است که از راه فروش این ماده مخدر منفعت کسب می کنند. از جمله این گفته های بی منطق و غیر علمی می توان به  خواص تریاک برای کبد چرب ، قند خون ، برای مغز ،  برای قلب ، برای جوانی صورت ، برای ریه ها ، فواید تریاک در سنین بالا و فواید تریاک برای کبد اشاره کرد که همه افراد با اندکی علم و دانش خواهند فهمید که موارد بالا هیچ منبع درستی ندارد.

تنها فایده این ماده افیونی استفاده از آن در تولید داروهای مسکن است که می توان با آن به کاهش درد بیماران کمک کرد. البته اخیرا فواید صابون تریاک و همچنین شامپو تریاک برای درمان ریزش مو عنوان شده است که برخی افراد آنها را مورد استفاده قرار می دهند.

تریاک چیست و اعتیاد به آن چه عوارضی در پی دارد؟

اثرات تریاک بر مغز

استفاده از این ماده مخدر باعث از دست رفتن حافظه، کاهش قدرت تصمیم‌ گیری و اختلال حواس شده و در ادامه اعتیاد و افزایش مقدار مصرف حملات پانیک ، توهم ، بی خوابی ، تشدید افسردگی نیز رخ می دهد. مواد مخدر باعث آتروفی مغز شده و نورون های مغز را از بین می برند که این دو عارضه حتی پس از ترک نیز قابل جبران نخواهد بود.

راه شناسایی تریاک خوب

با توجه به بازار داغ خرید و فروش مواد مخدر سودجویان برای کسب درآمدهای بالاتر اقدام به مخلوط کردن این مواد با ترکیبات دیگر کرده و جان مصرف کنندگان را به خطر می اندازند. یکی از موادی که تریاک اضافه می شود سرب است. سرب در صورت مصرف خوراکی این ماده مخدر قابل تشخیص نیست ولی در نوع تزریقی یا کشیدن بر روی زرورق مشخص خواهد شد. روش تشخیص سرب در تریاک فقط از راه آزمایش امکان پذیر است و به راحتی می توان جان افراد را بگیرد.

عوارض تریاک کشیدن با قلقلی

قلقلی یک وسیله دست ساز است که عملکردی شبیه به قلیان دارد. با استفاده از این وسیله وقتی دود حاصل از ماده مخدر از آب درون قلقلی عبور کرده و به ریه ها می رسد به دلیل قطران بالاتر و وجود رطوبت زیاد، مواد سمی موجود در آن چسبندگی بیشتری پیدا کرده و آسیب شدیدتری به ریه های شما می رساند.

عوارض کشیدن تریاک با سیخ نیز مانند همه روش های دیگر مضرات بسیاری برای فرد به دنبال خواهد داشت که اولین آنها وابستگی به ماده مخدر است.

شیره تریاک چگونه درست می شود؟

شیره تریاک ماده مخدر بسیار قوی است که از تریاک و سوخته آن به دست می آید. شیره و تریاک تفاوت چندانی باهم ندارد فقط شیره ارزان تر است چون خلوص کمتری دارد و افراد بیشتری به دلیل قیمت کمتر از آن استفاده می کنند.

شایعاتی در رابطه با اثرات درمانی شیره تریاک

شاید شما هم تاکنون شنیده باشید که می گویند شیره تریاک برای سرماخوردگی خوبه یا از فواید شیره تریاک برای  کمر درد ، برای عفونت ، عفونت ریه و مواردی از این قبیل چیزهایی شنیده باشید. ما با اطمینان به شما می گوییم هیچیک از این موارد صحت ندارد و فقط دامی است که برای کشاندن افراد به سمت این مواد مخدر پهن شده است.

تریاک چیست و اعتیاد به آن چه عوارضی در پی دارد؟

عوارض استفاده از شیره تریاک

عوارض تریاک و شیره  تقریبا مشابه است. عوارض خوردن شیره  تریاک نیز همان عوارض ذکر شده برای تریاک است و مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد خواهد کرد. البته شیره تاثیر بیشتری بر روی قلب دارد و مشکلات قلبی و عروقی بیشتری برای فرد به وجود می آورد.

در رابطه با عوارض مصرف شیره ، عوارض شیره  بر مغز ، عوارض شیره بر کبد و بطور کلی عوارض شیره  بر بدن باید گفت مانند سایر مواد مخدر عوارض آن از وابستگی تا افتادن به دام اعتیاد متفاوت است و حتی در صورت مصرف بیش از حد منجر به مرگ فرد خواهد شد.

ترک تریاک چقدر طول می کشد؟

ترک تریاک مانند ترک هر ماده مخدر دیگری یک فرآیند طولانی است زیرا لازم است بدن  از مواد سمی پاکسازی شود و این مسئله به هیچ وجه در یک مدت زمان کوتاه امکان پذیر نخواهد بود.

عوارض ترک شیره و عوارض بعد از ترک شیره نیز مشابه تریاک است و هرگاه تصمیم به ترک این مواد مخدر گرفتید باید همه این موارد را در نظر بگیرید.

از جمله مواردی که در رابطه با ترک این ماده مخدر مطرح است ترک تریاک به روش سنتی ، ترک با متادون ، ترک با مشروبات الکلی ، ترک  با اسپند ، ترک تریاک در خانه ، ترک با قرص b2 ، ترک با شربت تریاک است که برخی از آنها هیچ اساس علمی ندارند.

در رابطه با روش سنتی ترک اعتیاد باید بگوییم که همان حبس خانگی فرد معتاد و قطع یکباره مواد مخدر است که با علائم و دردهای شدید در مدت طولانی بدن سم زایی می شود که بسیار سخت و طاقت فرسا است و با توجه به پیشرفت های پزشکی دیگر ترک اعتیاد در خانه به هیچ کس توصیه نمی شود.

در حال حاضر می توانید با کمک پزشک و مشاور در خانه یا مراکز ترک اعتیاد با استفاده از داروهای خاص از جمله شربت تریاک و داروهایی نظیر متادون و بوپرنورفین (ب۲) برای کم کردن علائم آزار دهنده ترک اعتیاد، اقدام به این کار کنید و با حضور در جلسات مشاوره امکان بازگشت به سمت مواد مخدر را به حداقل برسانید و از پشتیبانی بیشتری برخوردار شوید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا