Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

آشنایی با کاربرد و ویژگی های سم حشره کش فیپرونیل (ریجنت)

فیپرونیل (Fipronil) یک حشره کش تماسی- گوارشی تقریبا سیستمیک است که با نام تجاری ریجنت نیز در بازار خرید و فروش می شود. این سم از گروه فنیل پیرازول ها است و پس از سمپاشی دارای کنترل ابقایی و بسیار خوبی است. قیمت این حشره کش بر اساس شرکت تولید کننده در بازار متفاوت است. این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها و موارد کاربرد سم حشره کش فیپرونیل (ریجنت) است. همچنین اگر تصمیم به خرید سم حشره کش فیپرونیل (ریجنت) دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش سم حشره کش فیپرونیل (ریجنت) در بازار سموم و آفت کش ها می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان سم حشره کش فیپرونیل (ریجنت) در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت سم و آفت کش ها هستند؛ قیمت سم حشره کش فیپرونیل (ریجنت) نیز تحت تاثیر این موارد است.
لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش سم حشره کش فیپرونیل (ریجنت) به روزرسانی می‌شود.

اين حشره‌ كش را می توان به شکل محلول ‌پاشی و مصرف در خاک استفاده کرد تا خطر ابتلا به بيماری های قارچی و ورس را به ميزان قابل توجهی كاهش ‌دهد. این آفت کش مقدار كلروفيل گیاه  را افزایش داده و به بهبود رشد و افزايش بازدهی محصولات کشاورزی کمک می کند.

این سم با اثر بر سیستم عصبی حشره باعث از بین رفتن توان حرکتی و مرگ آفات گیاهی شده و برای کنترل طیف گسترده ای از حشرات جونده و مکنده آسیب رسان موثر می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این آفت کش در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

موارد مصرف سم حشره کش فیپرونیل (ریجنت)

فيپرونيل پس از مشاهده تعداد حداكثر پروانه‌ ها برای کنترل كرم ساقه خوار برنج مورد استفاده قرار می گیرد. این سم را می توان در زمين اصلی  و خزانه برای کنترل این آفت استفاده کرد.

این سم برای کنترل كرم قوزه پنبه، لارو طوقه پروانه سفيد كلم ، سرخرطومی‌ يونجه، سوسک برگ خوار گندم، انواع سن گندم، مگس گندم، كرم ساقه خوار ذرت، كرم ساقه خوار اروپایی ذرت، كرم ساقه خوار برنج، كرم برگ خوار كارادرينا و هليوتيس،  شب‌ پره گاما روی چغندر قند و پنبه استفاده کرد.

از دیگر کاربردهای این حشره کش کنترل آفات در آفتابگردان، كلزا، سويا، سبزی و صيفی ‌جات، كرم خوشه خوار انگور، زنجره و زنجرک مو، مگس پياز، تريپس پياز، سنك های پنبه، مگس ريشه، كرم مفتولی، سوسک كلرادو و برگ خوار، كرم و ليسه سيب، سرخرطومی گيلاس و آلبالو است.

همچنین می توان این آفت کش را برای انواع مينوز درختان ميوه، انواع تريپس ، شته و پسيل استفاده کرد. برای تمام موارد فوق سمپاشی یکبار در سال صورت می گیرد.

مكانيسم اثر سم حشره کش فیپرونیل (ریجنت)

این ترکیب با مهار ۳ نوع كانال مختلف مانع از عبور كلسيم از غشاء سلول­ های عصبی و سایر سلول ها می شود. لازم به ذکر است که یکی از این کانال ها از طريق ناقل الكترون  گابا  و دو كانال ديگر از طريق گلوتامات عمل می کند . بدین ترتیب حشره‌ كش فيپرونيل از سایر آفت کش ها و مخصوصا سمومی که نسبت به آنها مقاومت ایجاد شده (گروه‌ های ارگانوفسفره، كاربامات، پايرتروئيدی و سيكلودی ان) به صورت متمایز و بهتر عمل می کند.

این سم با اثر ضربه ای عمل کرده و به محض سمپاشی به سرعت آفات و حشرات خسارت زا را از بین می برد.

فيپرونيل با اثر نسبتاً سيستمیک  از طریق ريشه و آوند چوبی و آبكش در همه اندام های گیاه پخش می شود و حتی متابولیت های آن از برگ های جوان تر نیز محافظت خواهد کرد. اين حشره‌ كش‌ را می توان برای ضد عفونی بذر و خاک نيز مورد استفاده قرار داد.

آشنایی با کاربرد و ویژگی های سم حشره کش فیپرونیل (ریجنت)
آشنایی با کاربرد و ویژگی های سم حشره کش فیپرونیل (ریجنت)

مقدار مصرف سم حشره کش فیپرونیل (ریجنت)

این حشره‌ كش با فرمولاسيون SC ۵%  به مقدار ۱-۲/۰ ليتر در هكتار برای کنترل لارو پروانه‌ ها ، به مقدار ۱-۵/۰ ليتر در هكتار برای انواع تريپس،  شته، زنجره و پسيل ، به مقدار ۱-۵/۰ ليتر در هكتار برای کنترل سخت‌ بالپوش ­ها و ۱-۵/۰ ليتر در هكتار برای کنترل كرم ساقه خوار برنج مورد استفاده قرار می گیرد.

ریجنت پس از سمپاشی  به سرعت در خاک به مواد بی خطر و غير سمی تجزيه شده و به دليل مصرف کم و همچنین استفاده در دفعات معدود به حفظ محیط زیست کمک می کند.

از این سم را می توان در تمامی مراحل رشد گیاه در داخل گلدان  و انواع کمپوست ها استفاده کرد. در صورت استفاده در کمپوست ، سال دوم باید از لحاظ وجود لارو ریشه خوار آنرا کنترل شود. حداکثر دفعات استفاده در کمپوست یک بار است و به هیچ عنوان نباید برای کمپوست گیاهان آبزی و مرداب استفاده شود .

سازگاری و قابلیت اختلاط سم حشره کش فیپرونیل (ریجنت)

این سم با اكثر حشره‌ كش ­ها و قارچ ‌كش­ های غیر اسیدی مورد استفاده برای محصولات کشاورزی قابل اختلاط است ولی بهتر است قبل از اختلاط آنرا آزمايش کنید. اين حشره‌ كش حتی در دوزهای بالا در بسیاری از محصولات زراعی و باغی باعث گیاه سوزی نمی شود.

ملاحظات زیست محیطی سم حشره کش فیپرونیل (ریجنت)

میزان سمیت فیپرونیل برای پستانداران۹۷-۹۵ میلی‌ گرم بر کیلوگرم و برای پرندگان ۲۰۰۰ -۳/۱۱ میلی‌ گرم بر کیلوگرم،  برای ماهی ‌ها ۴۳۰-۲۴۸ میلی ‌گرم بر لیتر و  برای دافنی ها ۸/۳-۱۹/۰ میلی ‌گرم بر لیتر می باشد. با توجه به موارد ذکر شده این سم  برای ماهی ‌ها و دیگر موجودات آبزی بسیار خطرناک است و باید از آلودگی آب‌های سطحی با شستشوی ظروف آلوده به سم خودداری کرد.

علاوه بر این حتما موقع سمپاشی از لباس مخصوص ، دستکش ، ماسک ، عینک و سایر وسایل حفاظت شخصی استفاده کنید و از خوردن ، آشامیدن و استعمال سیگار خودداری کنید تا احتمال مسمومیت به حداقل برسد.

علائم مسمومیت شامل سردرد، سرگیجه، اسهال، بی حسی و اختلال در بینایی است که به محض مشاهده آنها با در دست داشتن برچسب سم باید به مراکز درمانی مراجعه کنید. پادزهر حشره کش فیپرونیل سولفات آتروپین است که باید تحت نظر پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

شرایط نگهداری سم حشره کش فیپرونیل (ریجنت)

این سم باید در ظروف در بسته در انبارهایی با دمای ۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد و دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا