Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آبعمومی

آب نرم چیست و از مزایای آن چه می دانید؟

آب نرم به دلیل خواص فراوان بسیار مورد تبلیغ قرار می گیرد ولی ما اطلاعات بیشتری در رابطه با آب سخت داریم و از فواید مصرف آب نرم کمتر می دانیم. تفاوت این دو آب قابل توجه است بنابراین مهم است تأثیر هر یک از این مایعات را بر زندگی خودمان بدانیم.

بسته به محلی که زندگی می کنید  ممکن است شما در تمام زندگی خود از این نوع آب استفاده کرده باشید ولی از آنجاییکه آب بیشتر مناطق سخت است شانس وجود آب نرم در محل زندگی بسیار کمتر است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

آب نرم چیست؟

آب نرم نوعی آب سطحی است که حاوی غلظت کمی از یون ها به ویژه یون کلسیم و منیزیم است. این آب به طور طبیعی در جایی وجود دارد که  آب باران و رودخانه هایی از سنگ های سخت و غیر قابل نفوذ و فقیر از نظر کلسیم در یک آبگیر جمع شود. به عنوان مثال در می توان به Snowdonia در ولز انگلیس و Highlands غربی در اسکاتلند اشاره کرد.

آب نرم همچنین ممکن است برای توصیف آبی که در اثر نرم شده با تکنیک های مختلف استفاده شود ، اگرچه این آب اصطلاحاً  که آب نرم شده گفته می شود ممکن است حاوی مقادیر بالایی از یون های سدیم و بی کربنات باشد که برای رسوب کلسیم و منیزیم مورد استفاده قرار گرفته است.

از آنجا که آب نرم یون های کلسیم کمی دارد ، هیچ مانعی برای کف صابون ها ایجاد نمی شود و در شستشوی طبیعی هیچ پساب صابونی ایجاد نمی شود. به همین ترتیب ، آب نرم هیچ رسوب کلسیم در سیستم های گرمایش آب ایجاد نمی کند. آبی که نرم نباشد به آن آب سخت گفته می شود.

 

در انگلیس اگر سختی کمتر از ۵۰ میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم باشد ، آب نرم تلقی می شود. آب حاوی بیش از ۵۰ میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم را آب سخت می نامند. در ایالات متحده آب نرم به آبی گفته می شود که کمتر از ۶۰ میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم داشته باشد.

سختی آب چیست؟

ساده ترین راه برای فهمیدن مفهوم  نرمی  آب درک سختی آب است. تصور نرم یا سخت بودن مایعات ممکن است گیج کننده باشد. به طور خاص ، سختی آب با توجه به مقدار کلسیم و منیزیم محلول در یک نمونه آب تعیین می شود.

آبی که سخت در نظر گرفته می شود ممکن است مواد معدنی دیگری مانند منگنز و آهن نیز وجود داشته باشد. برعکس ، آب نرم دارای مقادیر بسیار کمی از این مواد معدنی است.

ترکیب معدنی آب به آن خواص بی نظیری می بخشد. این خواص دلیل اصلی آن است که بسیاری از مردم نگران سخت بودن آب هستند. آب سخت برای تجهیزات خاص به دلیل وجود این مواد معدنی و تشکیل رسوب مضر است.

آب نرم چیست و از مزایای آن چه می دانید؟

سختی آب چگونه بوجود می آید؟

آب سخت به طور طبیعی در حین حرکت آب در چرخه آب اتفاق می افتد. بارش یا آب باران حاوی مقدار قابل توجهی مواد معدنی نیست بنابراین نرم تلقی می شود. با حرکت آب در خاک ، محتوای مواد معدنی موجود در آب افزایش می یابد. چگونگی سخت شدن آب به چند مسئله بستگی دارد که به ترتیب به هر یک آنها نگاهی می اندازیم

آبهای زیرزمینی

سختی آب در واقع فقط چیزی است که در آب های زیرزمینی رخ می دهد. آب به شکل طبیعی مانند آب باران نرم است اما حرکت آن در خاک و جذب مواد معدنی باعث افزایش سختی آب می شود.

محل

برای اینکه آب سخت شود باید از خاک غنی از مواد معدنی عبور کند. این امر خصوصاً در مورد کلسیم و منیزیم صادق است که آب هنگام حرکت آب در سطح یا عمق زمین به راحتی در آن حل می شود. اگر خاک نزدیک به منبع آب شما دارای مقدار زیادی گچ و سنگ آهک باشد ، احتمال اینکه سخت باشد وجود دارد.

آب به عنوان یک حلال

شاید از خود بپرسید که چگونه آب می تواند مواد معدنی موجود در خاک و پوسته زمین را حل کند. به عنوان مثال ، کربنات کلسیم تقریباً ۴٪ از پوسته زمین را تشکیل می دهد و اصلی ترین روش اندازه گیری سختی آب است. آب به دلیل حلال بودن قادر به حل این ماده معدنی و سایر مواد معدنی است. آب به دلیل اثر بخشی در حل مواد معدنی  “حلال جهانی” لقب گرفته است. این به دلیل قطبی بودن اتم های آب است. آب از هر طرف دارای بار منفی و مثبت است بنابراین باعث می شود مواد معدنی هنگام عبور آن از زمین جذب قطب های مثبت و منفی شده و در آب حل شوند.

آستانه آب نرم چقدر است؟

در حال حاضر ، شما باید ایده خوبی در مورد اینکه چه چیزی آب را نرم و سخت می کند ، داشته باشید ، اما این امر برای روشن کردن تعریف آب نرم کمک چندانی نمی کند. به جای ارزیابی ساده اثر آب یا احساس آن – که هر دو خاصیتی هستند که بسته به سختی تغییر می کنند – آستانه های ساده ای وجود دارد که برای تعیین سخت بودن آب استفاده می شود.

آستانه هایی که سختی آب را تعیین می کنند از  اندازه گیری مقدار ذره در هر گالن (GPG) آب بدست می آید. این اندازه گیری ها به پاسخ این سوال  که ” آب نرم چیست؟” کمک می کند.

این آستانه هایی است که سختی آب را تعریف می کند:

  • <1 GPG  نرم
  • ۱-۷ GPG  متوسط ​​سخت
  • ۷-۱۰ GPG  سخت
  • > 10 GPG  بسیار سخت

آب نرم چیست و از مزایای آن چه می دانید؟

مزایای آب نرم چیست؟

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که آب زیرزمینی به طور طبیعی سخت است ، برای نرم کردن آب مجبور به سرمایه گذاری در یک سیستم نرم کننده آب هستید. بیایید نگاهی به برخی از مزایای اصلی این آب نسبت به آب سخت مملو از مواد معدنی بیندازیم.

تجمع مواد معدنی کمتر در لوله ها و تجهیزات

وقتی آبی که سرشار از مواد معدنی است از طریق لوله های خانه شما عبور می کند ، رسوبات مواد معدنی حامل خود را به جا می گذارد. برخی از انواع لوله ها مانند لوله های مسی یا PVC از انعطاف بیشتری در برابر تجمع آهک برخوردار هستند. حتی در این لوله ها نیز جریان مداوم در نهایت سهولت جریان را کاهش می دهد.

لوله ها تنها چیزی در خانه شما نیستند که به آرامی تحت تاثیر آب سخت تخریب می شوند. رسوبات معدنی حاصل از آب سخت منجر به انباشتگی می شود که بر عملکرد دوش ، ماشین ظرفشویی و از همه مهمتر بخاری آبی شما تأثیر می گذارد. بخار آب در مناطقی که دارای آب سخت هستند با گذشت زمان باعث تجمع رسوب آهک در آنها شده و کارایی آنها را کاهش می دهد. به همین ترتیب ، نازل های اصلی با ادامه استفاده می توانند توسط آهک مسدود شوند.

هیچ  لکه  آشکاری روی ظرف وجود ندارد

اگر از آب سخت استفاده می کنید  پس می دانید که ظروف شما هیچ وقت جلوه تمیزی ندارند. منبع فیلم و لکه های ظروف ، ظروف شیشه ای و ظروف نقره ای شما مواد معدنی موجود در آب است. این لکه ها خطرناک نیستند ، اما ناخوشایند هستند. یکی از مزایای داشتن آب نرم این است که ظروف شما به طور مداوم تمیز ، روشن و براق خواهند بود.

افزایش ماندگاری لباس ها

با آب نرم ، لباس های مورد علاقه شما ماندگاری بیشتری دارند. اگر آب سختی داشته باشید ، به دلیل تجمع کلسیم و منیزیم در لباس از طریق شستشوی های مکرر ، لباس های کهنه و فرسوده به نظر می رسد. پاک کردن لکه ها در ماشین لباسشویی دشوارتر است و حتی ممکن است روی برخی پارچه های تیره رگه های سفید دیده شود. با گذشت زمان ، تجمع مواد معدنی باعث ضعیف شدن الیاف لباس شده و در مقابل پارگی مقاومت کمتری خواهد داشت.

آب نرم چیست و از مزایای آن چه می دانید؟

سفیدی صابون

ممکن است متوجه این موضوع نشوید ، اما سفیدی صابونی که در طول سالها با آن مبارزه کرده اید به دلیل مواد معدنی موجود در آب است. کربنات کلسیم موجود در آب سخت با صابون واکنش می دهد و کف صابون ایجاد می کند. کف صابون در بهترین حالت در ین شرایط ناامید کننده است و حتی پس از تمیزکاری کامل ، می تواند به سرعت دوباره ظاهر شود. با استفاده از آب نرم ، کف صابون از بین می رود و باعث تمیز شدن دوش یا سینک شما می شود.

از بین بردن کف صابون تنها مزیت آب نرم نیست. آب نرم همچنین باعث می شود که صابون به طور کلی موثرتر باشد. با آب سخت ، صابون به همان اندازه که باید کف نمی کند و به طور کلی شستشو با آن سخت تر است. شستن دستها با آب سخت اغلب احساس خشکی در شما ایجاد می شود و ممکن است احساس کنید به لوسیون نیاز دارید. با آب نرم ، صابون کف لاکچری تری تولید می کند و با اولین شستشو دست های شما تمیز می شود و بلافاصله نرم تر می شوند.

تاثیر آب سخت بر موها

احتمالاً تصور نمی کنید که مقدار مواد معدنی آب شما تاثیری در ظاهر موهای شما داشته باشد. به همان اندازه که تعجب آور است ، مواد معدنی موجود در آب سخت با گذشت زمان می توانند ظاهر مو را کدر کنند. مواد معدنی موجود در آب مو را پوشانده و باعث کدر شدن مو می شود و در عین حال اثر نفوذ مرطوب کننده ها به فولیکول مو را کاهش می دهد. در مقابل ، شستن موهایتان با آب نرم باعث نشاط ، درخشش بیشتری می شود.

چگونه آب نرم دریافت کنیم؟

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که آب سخت دارید مجبور خواهید شد آبی را که به خانه شما می آید تصفیه کنید. آب از طریق فرایند تبادل یونی نرم می شود.

اساساً ، این فرایند شامل استفاده از مخزنی است که حاوی یون های سدیم یا پتاسیم است. این ترکیبات یون های معدنی موجود در آب سخت شما را به خود جلب می کنند. گاهی اوقات ممکن است لازم باشد مخزن با یک آبکشی شستشو داده شود. با این کار سیستم دوباره شارژ می شود و می تواند به جذب یون های معدنی ادامه دهد. نتیجه نهایی سیستم نرم کننده آب ، آب نرم مورد نیاز در خانه شما است.

نرم کننده های آب فرآیندی را که از طریق آن آب هنگام عبور از چرخه آب سخت می شود معکوس می کنند. قطبیت مولکول آب به آن اجازه می دهد تا یون های معدنی را هنگام عبور از خاک  جذب کند. یک نرم کننده آب با جذب همان یون های معدنی از آب این روند را برعکس می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا