Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییغذایی و دارویی

کارنوبا واکس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کارنوبا واکس که با نام موم برزیلی یا موم نخل نیز شناخته می شود ، یک موم گیاهی است که از برگ های درخت کارنوبا که بومی برزیل است بدست می آید.

خرید و فروش مواد شیمیایی صنایع غذایی و دارویی - - بازرگانی امید
خرید و فروش مواد شیمیایی صنایع غذایی و دارویی – – بازرگانی امید

موم کارنوبا که به دلیل سختی و دمای ذوب بالا در بین واکس های طبیعی بسیار ارزشمند است به عنوان ماده براق کننده مواد غذایی ، سفت کننده یا ژل کننده در تعدادی از محصولات استفاده می شود.

این موم در برگ های درخت به عنوان یک لایه محافظ در برابر UV و آب عمل کرده و آنها را از آسیب دمای بالا حفظ می کند. این موم سخت و زرد رنگ است و برای استخراج آن کافی است برگ های درخت را خشک کرده و سپس بکوبید. اگر می خواهید بدانید موم کارنوبا چیست در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه ما باشید.

قیمت خرید و فروش کارنوبا واکس

کارنوبا واکس بسته به میزان خلوص ، در چندین گرید با برچسب T1 ، T3 و T4 به فروش می رسد. تصفیه با فیلتراسیون ، سانتریفیوژ و سفید کننده انجام می شود. خرید موم نخل با گریدهای مختلف برای کاربردهای مختلف بازار گسترده ای دارد. در فروش موم نخل برزیل رتبه اول را در دنیا دارد. قیمت این موم با توجه به گرید آن متفاوت است.

ترکیب شیمیایی کارنوبا واکس

روغن کارنوبا بیشتر از استرهای آلیفاتیک (۴۰ درصد وزنی) ، دی استرهای اسید ۴-هیدروکسی سینامامیک (۲۱.۰ درصد وزنی) ، اسیدهای هیدروکسی کربوکسیلیک (۱۳.۰ درصد وزنی) و الکل های چرب (۱۲ درصد وزنی) تشکیل شده است. این ترکیبات عمدتاً از اسیدها و الکل ها در محدوده C26-C30  مشتق می شوند. محتوای زیاد دی استرها و همچنین اسید متوکسی سینامیک باعث متمایز شدن این وکس از سایرین شده است.

ویژگی های کارنوبا واکس چیست؟

  • محافظت در برابر پرتوهای UV
  • چگالی نسبی حدود ۹۷/۰
  • سخت ترین موم  طبیعی
  • خاصیت ضد آب
  • هیپوآلرژیک

نقطه ذوب این ترکیب ۸۲–۸۶ درجه سانتی گراد، بالاترین در بین موم های طبیعی و بالاتر از موم زنبور عسل با نقطه ذوب ۶۲–۶۴ درجه سانتی گراد است. این ماده عملا در آب محلول نیست ولی با حرارت دادن در استات اتیل و زایلن حل می شود و در الکل اتیل عملاً محلول نیست.

کارنوبا واکس چیست و چه کاربردهایی دارد؟
کارنوبا واکس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کاربردهای متنوع کارنوبا واکس

دمای ذوب بسیار بالایی این ترکیب آن را از سایر موم های طبیعی به ویژه  جدا کرده است. این ماده با خواص ضد آلرژی خود ، به عنوان نوعی پوشش برای انواع محصولات قنادی و به عنوان یک ماده اتصال دهنده عمل می کند . کارنوبا واکس غذایی از ذوب شدن محصولاتی مانند شکلات و آب نبات در دمای اتاق جلوگیری می کند. علاوه بر این ، همه این کارها را انجام می دهد در حالی که مصرف آن برای انسان بی خطر است.

موم کارناوبا همچنین به عنوان یک ماده پوشش دهنده قرص در صنایع دارویی عمل می کند ، زیرا لایه نازکی از آن به بلع کمک می کند. علاوه بر این ، رایج ترین کاربرد صنعتی موم نخل به عنوان یک پوشش کاغذی است و همچنین می تواند در جلا برای ابزار ، مبلمان و کف استفاده شود. این ماده همراه با ویژگی های محافظتی ، به هر سطحی براقیت می بخشد. این خاصیت آبگریز برای چرم مفید است. زیرا علاوه بر اینکه به عنوان یک محافظ عمل می کند باعث می شود چرم براق تر به نظر برسد.

کارنوبا واکس می تواند جلای براق تولید کند و به همین ترتیب در خمیر واکس خودرو ، جلا دهنده های کفش ، نخ دندان ، محصولات غذایی مانند شیرینی ، بدنه قایق های تندرو به منظور افزایش سرعت و تخته موج استفاده می شود.

بهتر است بدانید:

به دلیل خاصیت های ضد حساسیت ، نرم کنندگی و همچنین براقیت ، به عنوان یک ماده سازنده در بسیاری از فرمول های آرایشی و بهداشتی وجود دارد. از آن برای ضخیم شدن رژ لب ، خط چشم ، ریمل ، سایه چشم ، فونداسیون ، دئودورانت ، انواع داروهای مراقبت از پوست و ضد آفتاب استفاده می شود. این ماده بهترین گزینه برای اکثر جعبه های تنباکو یا سیگار است. این ماده براقیت بالایی ایجاد می کند که به مرور زمان از بین می رود.

از کارنوبا واکس می توان به عنوان ماده آزاد کننده قالب برای تولید پلاستیک های تقویت شده با الیاف استفاده کرد. برخلاف سیلیکون یا PTFE ، کارناوبا برای استفاده با اپوکسی مایع ، ترکیبات قالب گیری اپوکسی (EMC) و برخی از انواع پلاستیک مناسب است و به طور کلی خواص آنها را افزایش می دهد. ولی موم کارناوبا در هیدروکربن های کلر دار یا معطر خیلی محلول نیست. این ماده در مواد منفجره ذوب شونده جهت تولید یک فرمول منفجره غیر حساس مانند ترکیب B استفاده می شود که ترکیبی از RDX و TNT است.

کاربردهای کارنوبا واکس در مواد آرایشی – بهداشتی

این ماده ضد حساسیت ، بسیار نرم و دارای نقطه ذوب بالایی است به همین دلیل یکی از مواد ترجیحی برای افزایش قوام لوازم آرایش چشم و محصولات مراقبت از پوست است.

از موم نخل اغلب در کنار سایر مواد غلیظ کننده مانند کره کاکائو یا موم ، برای افزودن سختی به بافت یک محصول استفاده می شود. همچنین یک لایه محافظ ایجاد می کند و به پوست و مو درخشش و براقیت می بخشد.

کارنوبا واکس دارای ویژگی های امولسیون بسیار خوب است و ظرفیت بسیار عالی برای ترکیب روغن های استری و روغن های معدنی را دارد. این ماده همچنین نقطه ذوب ژل ها را افزایش می دهد  بنابراین می توان آن را به مواد افزودنی رژ لب ، مرهم لب و ریمل اضافه کرد تا سطوح براق و لغزنده را فراهم می کند.

کارنوبا واکس چیست و چه کاربردهایی دارد؟
کارنوبا واکس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فواید کاربرد کارنوبا واکس در مواد آرایشی – بهداشتی

نقطه ذوب بالای موم نخل آن را برای بهبود ثبات حرارتی فرمول های آرایشی ، که هنگام قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد ، ترکیب فیزیکی یا مولکولی آنها باید حفظ شود، بسیار عالی است. موم کارنوبا با داشتن سختی طبیعی ، درخشندگی و خاصیت ضد آب بودن ، علاوه بر شمع و مواد آرایشی برای ساخت خوشبوکننده نیز ایده آل است.

خصوصیات امولسیون کننده ، ضخیم کننده ، نرم کننده این ترکیب باعث می شود که به یک ماده افزودنی ضد حساسیت متداول در محصولات آرایشی مانند کرم های صورت ، دئودورانت ها ، لوازم آرایش مختلف و محصولات ضد آفتاب تبدیل شود. در این محصولات ، موم نخل به عنوان یک ماده اتصال دهنده طبیعی عمل می کند که ماندگاری و دوام آنها را روی پوست یا مو افزایش می دهد.

نکته:

این امر همچنین آن را به عنصری محبوب در محصولات مو ، مانند حالت دهنده موم های و همچنین پمادهایی تبدیل می کند که برای کمک به ترمیم زخم باید به مدت طولانی روی پوست بمانند. این ترکیب با خواص ضد آلرژی خود ، به عنوان نوعی پوشش برای بسیاری از محصولات مراقبت از پوست عمل می کند و همچنین به عنوان یک ماده اتصال دهنده عمل می کند. این ماده از ذوب شدن محصولاتی مانند کرم و مرهم در دمای اتاق جلوگیری می کند. مهمتر از همه اینکه مصرف آن برای انسان بی خطر است.

با این حال ، مواردی وجود دارد که باعث سندرم خشکی چشم ، تحریک و خارش ها چشم می شود. این ماده همراه با ویژگی های محافظتی ، به هر سطحی یک پایان براق و براق می بخشد. از آنجا که موم کارناوبا در آب محلول نیست ، به محافظت از پوست های زخمی از آسیب آب کمک می کند. این خاصیت آبگریز برای بسیاری از محصولات آرایشی و دارویی مفید است.

کاربرد کارنوبا واکس در صنعت خودرو چیست؟

از آنجا که موم کارناوبا به طور طبیعی سخت است ، تولیدکنندگان موم اتومبیل آن را با حلال موم کارنوبا و روغن ها مخلوط می کنند تا به مخلوطی با شکل پذیری بیشتر دست پیدا کنند که بیشتر شامل موم و تقطیرهای نفتی است.

برخی از تولیدکنندگان اعلام می کنند که موم اتومبیل آنها ۱۰۰٪ موم کارناوبا است. این تا حدی فریبنده است زیرا ۱۰۰٪  موم ها از این ماده تشکیل نشده است. موم روی رنگ خودرو یک لایه نازک ایجاد می کند و به عنوان یک لایه محافظ از رنگ در برابر آسیب محافظت می کند. جدا از خصوصیات مفید ذکر شده قبلی  این موم همچنین به کاهش اصطکاک بین ماشین و هر چیزی دیگری کمک کرده و از ایجاد خراش جلوگیری می کند. علاوه بر این کارنوبا واکس ماشین شما را تمیز نگه می دارد زیرا به راحتی می توانید هرگونه آلودگی را از روی آن پاک کنید.

کارنوبا واکس چیست و چه کاربردهایی دارد؟
کارنوبا واکس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فواید کاربرد کارنوبا واکس در صنعت خودرو

دلیل کاربرد گسترده موم نخل تاثیری است که بر روی رنگ و ظاهر اتومبیل می گذارد. این ماده یک رنگ عمیق ، واضح و درخشش آینه ای بی عیب ارائه دهد. بعلاوه ، از آنجا که موم دمای ذوب بالایی دارد ، احتمال آسیب دیدن ماشین حتی در گرمترین روزهای تابستان وجود ندارد.

از آنجا که در برابر اشعه ماورا بنفش نیز مقاوم است ، موم کارناوبا محافظت کاملی در برابر آفتاب را ایجاد می کند. اشعه UV می تواند باعث اکسیداسیون ، محو شدن و تغییر رنگ خودرو شود. این بدان معنی است که استفاده از یک لایه موم می تواند در هزینه پرداخت یا رنگ آمیزی اتومبیل شما صرفه جویی کند.

لایه موم از رسیدن آب به رنگ اتومبیل شما جلوگیری می کند. آب باران پر از آلاینده هایی است که می تواند به رنگ آسیب برساند. علاوه بر این هنگامی که باران تبخیر شد ، تمام آلودگی ها روی ماشین شما باقی می مانند و در رنگ نقش می بندند و منجر به علائم ناخوشایند در سرتاسر اتومبیل شما می شود که ممکن است که در بلند مدت نیاز به رنگ آمیزی را افزایش می دهد. خوشبختانه ، موم مانع این امر می شود زیرا بارانی که با اتومبیل می زند روی ماشین نمی ماند بلکه می لغزد و آلودگی ها را به همراه خود حمل می کند.

یکی دیگر از مزایای بزرگ این موم برای خودرو این است که خراش ها را پر می کند. اگر متوجه خراش های کم عمق شدید حتما یک لایه موم به آن بزنید تا  شکاف ناشی از خراش را پر کند و سطح آن را صاف  کند. این کار باعث می شود که آنها بسیار کمتر مورد توجه قرار بگیرند و حتی نامرئی شوند.

ایمنی و خطرات کارنوبا واکس

موم کارناوبا به طور کلی به عنوان غیر سمی یا غیر مضر طبقه بندی می شود. البته باید از آن فقط برای مصارف خارجی استفاده کرد مگر در گرید غذایی.  قبل از استفاده از این محصول برای اهداف درمانی ، مشورت با پزشک پزشکی مهم است. به خصوص به خانم های باردار و شیرده و همچنین کسانی که پوست حساس دارند توصیه می شود بدون توصیه پزشک از موم نخل استفاده نکنند.

عوارض جانبی احتمالی موم کارنوبا شامل خشکی پوست ، آکنه ، بثورات ، التهاب ، درماتیت ، سرگیجه ، حالت تهوع ، تاری دید و خشکی ، تحریک یا سوزش چشم است. در صورت واکنش آلرژیک ، استفاده از این محصول را متوقف کنید و برای ارزیابی سلامت و اقدامات درمانی مناسب ، بلافاصله به پزشک ، داروساز یا متخصص آلرژی مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا