Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

علف کش استوکلر چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

استوکلر (acetochlor) یک علف کش قوی است که با نام تجاری سورپاس یا آسنیت نیز در بازار شناخته می شود. این سم از رشد علف های هرز جلوگیری می کند و علائم آن در ارقام مختلف گیاهان متفاوت است و باید غلظت آن را برای هر گیاه جهت اثرگذاری بهتر با آزمایش مشخص کرد.

علف کش ها سمومی هستند که برای کنترل علف های هرز در مزارع مورد استفاده قرار می گیرند تا به بهبود رشد محصولات زراعی کمک کنند. از آنجاییکه علف های هرز رشد بسیار سریعی دارند معمولا به گیاهان زراعی آسیب زده و رشد آنها را به اشکال مختلف تحت تاثیر قرار می دهند.

علف کش استوکلر یکی از سمومی است که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت خرید و فروش این سم در بازار ایران بر اساس شرکت تولید کننده و تغییرات قیمت دلار کمی متغیر است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

کاربردهای سم علف کش استوکلر

این ترکیب در ایران فقط برای کنترل علف های هرز در مزارع ذرت مورد استفاده قرار می گیرد ولی در کشورهای دیگر برای مزارع بادام زمینی، سویا، سیب زمینی و نیشكر هم مورد استفاده شود.

مکانیسم اثر سم علف کش استوکلر

این سم متعلق به گروه سموم کلرواستانیلید با اثرات غیر سیستمیک و انتخابی است که می توان آنرا به صورت پیش رویش و پیش از کاشت مورد استفاده قرار داد.

استوکلر با جلوگیری از سنتز پروتئین از تقسیم سلولی جلوگیری می کند و مانع سنتز اسیدهای چرب با زنجیره بلند می شود. این سم عمدتا از راه اندام های هوایی گیاه جذب می شود ولی جذب آن از طریق ریشه های در حال جوانه زدن نیز امکان پذیر است.

پس از مصرف این علف کش گیاه دیگر نمی تواند رشد خود را از سر بگیرد زیرا در پروتئین سازی گیاه اختلال ایجاد شده است. بیشترین تاثیر این علف کش بر علف های هرز برگ پهن است و اغلب اوقات برای کنترل گیاهان برگ پهن یک ساله در مزارع مورد استفاده قرار می گیرد.

علف کش استوکلر چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
علف کش استوکلر چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

مقدار و نحوه مصرف سم علف کش استوکلر

این علف کش با نام تجاری آسیت به مقدار ۴ تا ۵ لیتر در هكتار و نوع سورپاس به میزان ۲.۷۵ تا ۳.۵ لیتر در هکتار قبل از کاشت محصول به شکل مخلوط با خاک و یا پس از کاشت و قبل از رویش علف های هرز مورد مصرف قرار می گیرد.

برای اثرگذاری بهتر علف کش استوکلر را قبل از رویش علف های هرز روی خاک مرطوب بپاشید. در صورتی مرطوب نبودن خاک می توانید پیش از کاشت ، علف کش را بطور سطحی و حداکثر ۵ سانتی متر با خاک مخلوط نمایید.  بهترین روش سمپاشی جهت کسب نتایج بهتر ۲۰-۱۰ میلی متر آبیاری بارانی بلافاصله پس از مصرف سم است.

جهت آماده سازی علف کش برای سمپاشی ابتدا قوطی سم را تکان دهید تا محتویات آن بهم بخورد. سپس نصف مخزن سمپاشی را پر از آب نموده و مقدار توصیه شده سم را درون مخزن بریزید و کامل با آب مخلوط کنید و بعد مخزن را کاملا با آب پر کنید.

ملاحظات زيست محيطی سم علف کش استوکلر

ميزان سميت این علف کش برای موش صحرایی۲۱۴۸  ميلی ‌گرم بر كيلوگرم ، برای پرندگان ۱۲۶۰ تا ۵۶۲۰ ميلی گرم بر كيلوگرم و برای ماهی ها ۴۵/۰ تا ۳/۱ ميلی ‌گرم بر ليتر است. بر این اساس از آلوده کردن آب های جاری با ظروف آلوده به سم باید خودداری کرد زیرا می تواند زندگی آبزیان را به مخاطره بیاندازد.

ملاحظات عمومی سم علف کش استوکلر

هنگام سمپاشی برای محافظت از خودتان و جلوگیری از مسمومیت حتما از لباس محافظ ، ماسک ، دستکش و عینک استفاده کنید. در صورت تماس سم با پوست فورا محل را با آب فراوان شستشو دهید.

در صورت بروز علائمی همچون سردرد ، سرگیجه ، تهوع ، اسهال و اختلال در بینایی  با همراه داشتن برچسب سم به مراکز درمانی مراجعه کنید. این سم پادزهر اختصاصی ندارد و درمان علامتی بر اساس صلاحدید پزشک صورت می گیرد.

علف کش را در جای خشک و خنک در بسته بندی اصلی به دور از دسترس کودکان و حیوانات اهلی و خانگی نگهداری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا