Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از مضرات و فواید ویسکی برای سلامتی چه می دانید؟

ویسکی نوعی نوشیدنی الکلی تقطیر شده است که از غلات تخمیر شده یا از تقطیر آبجو تهیه می شود. غلات مختلفی برای انواع مختلفی از این نوشیدنی مورد استفاده قرار می گیرد که شامل جو ، ذرت ، چاودار و گندم است. ویسکی به طور معمول در بشکه های چوبی تهیه می شود که از بلوط سفید نیم سوز شده ساخته شده اند. استفاده از ویسکی نیز مانند شراب و آبجو در دین مبین اسلام به دلیل مسکر بودن و مشکلات جسمی و روحی بعد از مصرف نجس و حرام ذکر شده است و خرید و فروش ، تولید ، حمل و نقل و نوشیدن آن نیز حرام می باشد.

ویسکی مانند سایر نوشیدنی های الکلی می تواند به بدن آسیب برساند. در تبلیغات غیر واقعی کشورهای اروپایی و آمریکایی اعلام میشود این نوشیدنی به کاهش وزن و به کنترل دیابت کمک می کند و از بروز اختلالات قلبی جلوگیری می کند. این نوشیدنی خطر ابتلا به اختلالات عصبی را کاهش می دهد ، از لخته شدن خون در بدن جلوگیری می کند ، سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد و حتی به مقدار کم به جلوگیری از سرطان کمک می کند.

ویسکی یکی از مشروبات الکلی کاملاً شناخته شده جهان در کلاس ها و انواع مختلف است که تنها ویژگی مشترک آنها تخمیر دانه ها ، تقطیر و کهنه شدن در بشکه های چوبی است. کلمه ویسکی از نظر واژه شناسی به معنای آب است و از دهه ۱۹۶۰ ، نویسندگان آمریکایی به طور فزاینده ای از این کلمه برای مشروبات الکلی کهنه بدست آمده از غلات استفاده می کردند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

عوارض منفی مصرف ویسکی بر سلامتی چیست؟

از مضرات و فواید ویسکی برای سلامتی چه می دانید؟
از مضرات و فواید ویسکی برای سلامتی چه می دانید؟

مسمومیت با الکل

ویسکی نوشیدنی است که درصد الکل آن بسیار زیاد است (حدود ۴۰٪) ، بسیار بیشتر از آبجو یا شراب (حدود ۸-۱۳٪). به همین دلیل ، افراد هنگام نوشیدن ویسکی دچار سوء مصرف شده و این مسئله منجر به مسمومیت با الکل می شود. مسمومیت نتیجه افزایش سطح الکل در خون است که می تواند باعث مشکلات تنفسی ، اختلال در تکلم و افزایش ضربان قلب شود.

اختلالات رفتاری در مصرف کنندگان ویسکی

مقدار بسیار کمی ویسکی می تواند عوارض جانبی شدیدی ایجاد کند که به طور محسوس و تقریباً  فوری باعث مختل شدن تصمیم گیری می شود. افراد تحت تأثیر الکل اغلب تصمیمات عجولانه ، پرخطر یا غیر منطقی می گیرند ، آنها احساس ترس را از دست می دهند یا گاهی دچار پارانوئید ، ترس و پرخاشگری می شوند. متداولترین نمونه های این اختلال رفتارهای پرخاشگرانه ، رانندگی با سرعت بالا ، بی مسئولیتی جنسی و در برخی موارد تمایل به خودکشی است.

مشکلات بارداری

مصرف زیاد الکل در دوران بارداری می تواند باعث سقط جنین و ناتوانی های جسمی یا ذهنی جنین شود.

سكته مغزی

به دلیل تأثیر زیادی كه الكل بر روی متابولیسم بدن ، خون ، قلب و كبد می گذارد ، مصرف زیاد و مداوم ویسكی می تواند باعث سكته ، صدمات جدی عضله قلب و در بعضی موارد مرگ شود.

تداخل با بیماری های دیگر

افراد مبتلا به بیماری های کبدی ، مشکلات لوزالمعده ، مراحل پیش سرطانی دستگاه گوارش و بهبود یافتگان سکته مغزی خونریزی دهنده نباید از ویسکی یا هر نوع نوشیدنی الکلی دیگری استفاده کنند.

تداخل در مصرف دارو

ویسکی و سایر نوشیدنی های الکلی می توانند به شدت با برخی از انواع داروها تداخل کنند و باعث واکنش شدیدی شوند که می تواند به طور جدی بر سلامتی ما تأثیر بگذارد. افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون ، داروهای دیابت ، مسدود کننده های بتا ، آنتی هیستامین ها ، آنتی بیوتیک ها ، داروهای ضد افسردگی ، مسکن و داروهای خواب آور استفاده می کنند باید از مصرف الکل خودداری کنند.

گزینه های سالم تر به جای ویسکی

در حالی که این نوشیدنی حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های تقویت کننده سلامتی است ، سایر مواد غذایی – مانند میوه ها و سبزیجات – دارای سطح مشابه یا بالاتر هستند ، اما با تغذیه بیشتر و خطرات سلامتی کمتر ، در نتیجه جایگزین سالم تری برای این نوشیدنی محسوب می شوند.

ارزش غذایی ویسکی

ویسکی یک نوشیدنی الکلی مقطر است که با تخمیر انواع دانه ها مانند گندم ، جو ، ذرت ، چاودار ، گندم سیاه و غیره تهیه می شود. شکل ظاهری ، عطر و طعم و همچنین قیمت ویسکی به نوع دانه استفاده شده ، فرآیند تخمیر و روند پس از آن که شامل محل ذخیره سازی ، ظرف ذخیره شده در آن و مدت زمان ذخیره سازی بستگی دارد. بنابراین ، انواع مختلف ویسکی در سراسر جهان وجود دارد.

درصد الکل ویسکی تقریباً ۴۶٪ است که بیشتر کالری آن را تشکیل می دهد و فرق ودکا و ویسکی نیز همین است. این نوشیدنی حاوی کربوهیدرات بسیار کمی است و فقط مقادیر کمی کلسترول ، چربی اشباع ، سدیم ، پتاسیم ، فسفر ، زینک ، آهن ، ویتامین B1 و ویتامین B3 و فلوراید دارد. ویسکی ارزش غذایی دیگری ندارد ، اما سرشار از اسید الاژیک است که یک آنتی اکسیدان قوی است و علت بیشتر مزایای مصرف آن برای سلامتی است.

آتی اکسیدان های گیاهی موجود در این نوشیدنی ممکن است به حفظ تعادل شیمیایی سالم در مغز شما کمک کند. تحقیقات نشان می دهد مقدار کمی ویسکی – به ویژه انواع  کهنه – فعالیت انتقال دهنده عصبی GABA مغز را افزایش می دهد که مسئول مواردی مانند عملکرد سیستم عصبی و حافظه است.

یک مطالعه نشان داد افرادی که هفته ای یک تا شش بار از این نوشیدنی استفاده می کنند در مقایسه با افرادی که از آن استفاده نمی کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند. مطالعه دیگر نشان داد که مصرف متوسط الکل ممکن است کاهش ادراک شناختی را در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر کاهش دهد.

از مضرات و فواید ویسکی برای سلامتی چه می دانید؟
از مضرات و فواید ویسکی برای سلامتی چه می دانید؟

تاریخچه تولید ویسکی

فرایند تقطیر اولین بار توسط بابلیان باستان در بین النهرین انجام شده است. با اینحال اولین شواهد شیمیایی از یونانیان در اسکندریه باستان به دست آمده است  و متعاقب آن مشخص شد که عرب ها این عمل را انجام داده اند. البته از تقطیر در آن زمان برای تولید الکل استفاده نشده است. اما اولین شواهد آن در ایتالیا یافت شد زمانی که لاتین ها این هنر را از اعراب آموختند. این الکل های تقطیر شده فقط برای مصارف دارویی استفاده می شدند.

هنر تقطیر الکل در اوایل قرن پانزدهم به ایرلند و اسکاتلند گسترش یافت  و در اینجا بود که اولین بار از این روش برای تولید الکل استفاده شد و به تولید ویسکی انجامید. امروزه  این نوشیدنی توسط بسیاری از شرکت ها در بسیاری از کارخانه های آبجوسازی به روش های مختلف در سراسر جهان تولید می شود.

فواید و خواص مصرف ویسکی به نقل از تولیدگنندگان آن

هر چند بعلت سود مالی فوق العاده برای تولیدکنندگان این مشروب الکلی این فواید زیاد واقعی و قابل اتکا باشد .

کمک به کاهش وزن

برخلاف برخی دیگر از اشکال نوشیدنی های الکلی ، ویسکی حاوی مقدار کمی چربی و سدیم است ، بیشتر کالری موجود در آن از الکل و مقدار کمی قندهای ساده تأمین می شود که در بدن به سرعت برای تولید انرژی تجزیه می شود. از این رو به افزایش توده بدن کمک نمی کند. با این حال ، الکل باعث استفاده از چربی های ذخیره شده در بدن برای تولید انرژی می شود ، بنابراین نوشیدن کم یا مقدار متوسط ​​ آن به طور قابل توجهی به کاهش وزن کمک می کند.

جلوگیری از اختلالات عصبی مرتبط با سن

مطالعات نشان داده است که ویسکی ، به مقدار متوسط ​​، به طور قابل توجهی به بهبود عملکرد شناختی کمک می کند و احتمال ایجاد اختلالات عصبی ناشی از پیری ، مانند زوال عقل و بیماری آلزایمر را کاهش می دهد. این فواید ناشی از اسید الاژیک  با خواص آنتی اکسیدانی است که رادیکال های آزاد تولید شده در بدن را با گذشت زمان از بین می برد ، فرایندی که با کالری تأمین شده تسریع می شود و از بروز این بیماری های تخریب کننده سیستم عصبی جلوگیری می کند. این اثر تنها در صورت مصرف متعادل رخ می دهد زیرا مصرف بیش از حد ویسکی باعث از بین رفتن نورون ها می شود.

جلوگیری از لخته شدن خون

ویسکی به طور گسترده ای به عنوان “رقیق کننده خون” شناخته شده است زیرا باعث جذب چربی ها می شود و به افزایش “کلسترول خوب” کمک می کند، در نتیجه احتمال رسوب چربی و لخته شدن خون در داخل مویرگ ها را از بین می برد و بنابراین احتمال ترومبوز و سکته مغزی را کاهش می دهد.

پیشگیری از بیماری قلبی

کاهش احتمال تشکیل لخته خون همراه با بهبود فشار خون این واقعیت را نشان می دهد که استفاده از این نوشیدنی در حد متوسط حدود ۵۰٪ ، احتمال سکته مغزی یا حمله قلبی را در افراد در معرض خطر کاهش می دهد.

کمک به بیماران دیابتی

مصرف متوسط این نوشیدنی الکلی توانایی بدن را در تنظیم سطح گلوکز و انسولین بهبود می بخشد ، که همراه با کاهش “کلسترول بد” و بهبود سوزاندن چربی های ذخیره شده در بدن به جلوگیری از شروع دیابت کمک می کند.

از مضرات و فواید ویسکی برای سلامتی چه می دانید؟
از مضرات و فواید ویسکی برای سلامتی چه می دانید؟

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویسکی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها  و به دلیل تأمین کالری زیادی که باعث افزایش BMR می شود ، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و باعث کاهش قدرت عوامل بیماری زای عفونی می شود.

پیشگیری از سرطان

این نوشیدنی با دارا بودن اسید الاژیک با خواص آنتی اکسیدانی بالا باعث از بین بردن رادیکال های آزاد می شود ، در نتیجه احتمال وقوع سرطان کاهش می یابد. به همین دلیل این نوشیدنی به افزایش طول عمر شما کمک می کند.

مفید برای سرماخوردگی

این نوشیدنی به شما کمک می کند تا سرماخوردگی را کنترل کنید. در اسپانیا ویسکی مخلوط با آب داغ ، لیمو و عسل برای تسریع بهبود سرماخوردگی استفاده می شود (اگر دوست دارید ادویه جات را برای طعم دهی اضافه کنید). طبق گفته دکتر ویلیام شفنر ، رئیس بخش پیشگیری از بیماریها در دانشگاه وندربیلت ، علم پشت آن این است که الکل باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود و به غشاء مخاطی برای مقابله با عفونت کمک می کند.

کمک به سلامت پوست

مانند اکثر الکل ها ، ویسکی هنگام استفاده موضعی دارای خواص ضدعفونی کننده است و به کنترل چربی های اضافی پوست کمک می کند و می تواند آلودگی ها و باکتری های پوست شما را از بین ببرد. این بدان معناست که ویسکی به عنوان تونر برای تسکین جوش ها و جوش های سرسیاه برای پوست شما مفید است. اما  الکل همچنین می تواند پوست را بسیار خشک و تحریک کند.

کمک به خواب راحت

نوشیدن ویسکی قبل از خواب ممکن است به شما کمک کند تا آرام شوید و راحت تر بخوابید. فقط باید از نوع سبک آن استفاده کنید و به عنوان کمک خواب به آن اعتماد نکنید. زیرا مصرف بیش از حد ویسکی می تواند نتیجه عکس داشته باشد و خواب شما را مختل کند.

با اینکه تحقیقات نشان می دهد الکل ممکن است به شما کمک کند سریعتر به خواب بروید ، همچنین نشان می دهد که حتی مقدار کم آن می تواند خواب شما را در طول شب مختل کند.

موارد استفاده ویسکی

ویسکی در درجه اول برای مصرف به عنوان یک نوشیدنی الکلی در کشورهای غیر اسلامی استفاده می شود. برخلاف برخی دیگر انواع الکل ، به طور گسترده ای برای اهداف آشپزی استفاده نمی شود. در موارد اضطراری و عدم وجود مواد ضد عفونی کننده دیگر ، ممکن است از ویسکی به جای الکل برای ضد عفونی زخم استفاده شود.

تفاوت ویسکی و ودکا

ویسکی و ودکا در فرآیند تولید کاملاً مشابه هستند. هر دو نوشیدنی الکلی نیاز به تخمیر، تقطیر و حرارت دارند. اما این تقریباً همان جایی است که شباهت به پایان می رسد. تفاوت اصلی در محصول جانبی نهفته است. ودکا از مواد غذایی حاوی نشاسته و شکر مانند سیب زمینی، ذرت، جو و چاودار تهیه می شود. ویسکی از تخمیر دانه هایی مانند گندم، چاودار و جو تهیه می شود.

اما، یک چیز مهم وجود دارد که ویسکی را متمایز می کند – فرآیندی به نام مالتینگ – که در آن دانه قبل از تخمیر و تقطیر خیس می شود، جوانه می زند و له می شود. ویسکی و ودکا ممکن است متفاوت باشند، اما در برخی موارد مشترک هستند. برای شروع، غلات یک عنصر اساسی در ودکا و ویسکی است. ویسکی از تخمیر غلات، تک مالت، گندم، جو، چاودار و ذرت به دست می آید.

همچنین تحت فرآیند مالت ‌سازی و تقطیر قرار می‌گیرد و برای این منظور باید در بشکه بلوط یا روی بشکه‌های چوبی دیگر کهنه شود. روند پیری طبق روش معمول حدود شش ماه طول می کشد.

از سوی دیگر، ساخت ودکا شامل تخمیر سیب زمینی برای تولید این نوشیدنی الکلی است. سپس سه تا پنج بار (یا بیشتر) تقطیر می شود. می گویند هر چه ودکای شما مقطرتر باشد، خالص تر است. ویسکی و ودکا هر دو نیاز به تخمیر دارند، اما ودکا نیازی به فرآیند پیری در بشکه های بلوط ندارد.

برای اکثر مردم، نوشیدنی های الکلی بیشتر از اینکه مفید باشند، مضر هستند. با این حال، نوشیدن متوسط یا نوشیدن حداقل یک نوشیدنی در روز از یک نوشیدنی الکلی درجه یک مانند ودکا و ویسکی ممکن است خلاف آن را ثابت کند. در حقیقت، توسط علم ثابت شده است که ودکا خطر بیماری قلبی، سکته مغزی ایسکمیک و دیابت را کاهش می دهد.

بر اساس تحقیقات، ودکا کالری کمتری دارد و حاوی قند، چربی یا کربوهیدرات نیست. از سوی دیگر، ویسکی حاوی آنتی اکسیدان هایی است که خطر بیماری قلبی و سایر بیماری های مرتبط را کاهش می دهد. پلی فنول های موجود در ویسکی تری گلیسیرید یا چربی را تجزیه می کند و کلسترول “بد” را که ممکن است شریان های شما را مسدود کند را از بین می برد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا