Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

ودکا چیست و از مضرات و فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

ودکا یک نوشیدنی الکلی با خلوص بالا و حاوی اتانول ۹۵ ٪ است که تا ۷۰-۸۰ رقیق شده است. این نوشیدنی الکلی حاوی ۴۰٪ تا ۵۰% الکل خالص است. ودکا بیشتر از غلاتی مانند ذرت، سورگوم، آب پنیر یا سیب زمینی تولید می شود. با این حال در برخی موارد برای تولید این نوشیدنی از سیب، انگور، توت و آلو نیز استفاده می شود. استفاده از ودکا نیز مانند سایر مشروبات الکلی در دین مبین اسلام به دلیل وجود الکل و زوال عقل و مشکلات بدرستی حرام شناخته میشود .

دین مبین اسلام بخاطر مست کننده بودن و زوال عقل استفاده کنندگان نوشیدنی های الکلی، مصرف آن ها را حرام اعلام نموده است.

همچنین مطابق ماده ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی، مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است.
تبصره: خوردن فقاع (آب جو مسکر) موجب حد است هرچند مستی نیاورد.

در اواخر قرون وسطی، ودکا در لهستان و روسیه ظهور کرد، جایی که در ادامه محبوبیت بیشتری یافت. اندکی پس از آن، مشروبات الکلی مشابهی در سوئد تولید شد، اگرچه تا دهه ۱۹۶۰ انواع سوئدی ودکا نامیده نمی شدند. طرز تهیه ودکا در مناطق مختلف متفاوت است و از نظر مصرف کنندگان، بهترین ودکا نیز در هر کشوری به یک مارک خاص اطلاق می شود. ودکا به علت مسکر بودن و ضایع کردن قوای عقلانی مصرف کننده در دین اسلام نجس و حرام است و خرید و فروش، تولید، حمل و نقل و نوشیدن آن حرام می باشد.

مصرف ودکا مانند انواع دیگر الکل می تواند خطرناک بوده و عوارض جانبی بسیار زیادی داشته باشد. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند برای کاهش و کنترل مصرف بی رویه این نوشیدنی، مصرف ودکا باید به حدود ۱.۵ تا ۳ اونس محدود شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

عوارض سلامتی ناشی از نوشیدن و مصرف ودکا

برخی از داروها با الکل تداخل منفی دارند. الکل ممکن است برخی از داروها را بی اثر یا سمی کند. این ترکیب همچنین ممکن است باعث حالت تهوع، خواب آلودگی یا عدم هماهنگی شود. حتی ممکن است شما را در معرض مشکلات تنفسی، خونریزی داخلی یا مشکلات قلبی قرار دهد. بنابراین به برچسب داروهای خود توجه کنید و از دستورالعمل های پزشک یا داروساز خود پیروی کنید.

سرطان سینه

حتی مصرف متوسط ​​الکل خطر ابتلا به همه سرطان های مرتبط با الکل، از جمله حفره دهان، حلق، حنجره، روده بزرگ، سرطان سینه، کبد و مری را افزایش می دهد. بیشتر این خطر به دلیل کمبود اسید فولیک ظاهر می شود و مکمل های فولات می توانند به کاهش این خطرات کمک کنند.

اختلال خواب

مصرف الکل می تواند در خواب مداوم و عمیق تداخل ایجاد کند، باعث خواب آلودگی روزانه و سایر مشکلات مربوط به خواب شود.

افزایش وزن

الکل علاوه بر اینکه کالری بیش از اندازه ای دارد، می تواند منجر به پرخوری شود زیرا به نظر می رسد قسمت هایی از مغز را که گرسنگی را برمی انگیزد تحریک می کند.

نوشیدن بیش از حد

اعتیاد الکل یکی از معضلات جدی در جوامعی است که هیچ کنترلی بر نوشیدن الکل ندارند. نوشیدن ​​ودکا در هر اندازه ای می تواند به نوشیدن بیش از حد تبدیل شود. در کوتاه مدت، نوشیدن بیش از حد می تواند منجر به یک رفتار پرخطر یا مسمومیت با الکل شود. خطرات طولانی مدت مصرف ودکا عبارتند از:

  • اختلالات مصرف الکل
  •  فشار خون بالا، بیماری قلبی یا سکته
  •  افسردگی و اضطراب
  •  مشکلات گوارشی
  • برخی از سرطان ها
  •  زوال عقل
  • تضعیف سیستم ایمنی
سیروز کبدی
سیروز کبدی

خطرات احتمالی ودکا برای سلامتی

در رابطه با نوشیدنی های الکلی باید بدانید که حتی مصرف کم الکل آن ها نیز خطر ناک است. این خطر در موارد بسیار جدی تر است.

  •  بارداری یا در حال تلاش برای باردار شدن
  • رانندگی
  • زیر سن قانونی برای مصرف مشروبات الکلی
  • ابتلا به افسردگی
  • میزان نوشیدنی شما قابل کنترل نیست
  • از دست دادن بارداری یا اختلالات هنگام تولد

الكلی كه در دوران بارداری مصرف می شود از بند ناف به نوزاد منتقل می شود و خطر سقط جنین یا مرده زایی را افزایش می دهد. علاوه بر این، نوشیدن الکل در دوران بارداری ممکن است منجر به اختلالات سندرم جنین الکلی (FASD) شود. کودکان مبتلا به FASD طیف وسیعی از علائم جسمی، رفتاری و شناختی را نشان می دهند.

فواید مصرف ودکا برای سلامتی

این فواید بیشتر توسط شرکتهای تولید کننده این مشروب الکلی تبلیغ می شود. از آنجاییکه صنعت ودکا سازی در بسیاری از کشور ها سود زیادی ایجاد می کند، برای افزایش فروش، مطالب اثبات نشده بسیاری در مورد فواید نوشیدن ودکا برای سلامتی در رسانه های مختلف مطرح می شود. بسیاری از این مطالب حتی فاقد یک منبع معتبر و علمی هستند.

تقویت سلامت قلب

الکل تاثیر مستقیم بر روی کبد دارد و مصرف آن در طولانی مدت موجب سیروز کبدی می شود. با این حال برخی ادعا می کنند که ودکا اثر منبسط کننده بر عروق خونی دارد و باعث بهبود وضعیت جریان خون در بدن می شود. این جریان آزاد خون به قلب، خطرات بیماری هایی مانند سکته و ایست قلبی را کاهش می کند.

کاهش استرس

ودکا به دلیل خواص القایی اثر آرام بخشی بر مغز دارد. شکی نیست استرس و اضطراب برای برخی از افراد یک اختلال شایع اما جدی است زیرا می تواند بر احساس، تفکر و مدیریت امور روزمره تاثیر بگذارد. اما آیا نوشیدنی های الکلی مثل ودکا و شراب قرمز،می تواند اثرات ضد افسردگی داشته باشد؟ اکثر مردم می دانند که مصرف الکل می تواند افسردگی یا اضطراب فرد را بدتر کند.

اثر ضد عفونی کننده

اگرچه یکی از مزایای الکل این است که می تواند به عنوان یک ضد عفونی کننده خوب عمل کند و با عقیم سازی زخم به جلوگیری از عفونت کمک می کند. الکل همچنین به عنوان یک حلال استخراج کننده برای تهیه پمادهای بر پایه الکل استفاده می شود. همچنین از این محصولات این ماده به عنوان ضدعفونی کننده تبخال و رفع بوی بد پاها استفاده می کنند. با این حال اصلا نمی توان نتیجه گرفت که ودکا نیز چنین خواصی داشته باشد.

مقابله با چاقی

اما همانطور که پیش تر نیز گفته شد الکل موجود در ودکا مضرات زیادی برای سلامت قلب و عروق به همراه دارد و مشکلات قبلی توانایی افراد را برای انجام فعالیت ورزشی کاهش می دهند. پس چگونه است که در برخی تبلیغات عنوان می شود ودکا به به هضم غذا کمک می کند و اگر این نوشیدنی همراه با وعده های غذایی کم کالری استفاده شود، به کاهش وزن کمک می کند و با چاقی مقابله می کند.

 

مفید برای پوست و مو

به خاطر داشته باشید که مصرف ودکا می تواند عوارضی مانند آسیب کبدی، کبد چرب، سکته، برخی سرطان ها، پانکراتیت و مشکلات قلبی و روانی را به دنبال داشته باشد. در برخی از مقالات عنوان شده است که  ودکا به پاکسازی منافذ و سفت شدن پوست کمک می کند. البته از تریکبات الکلی در بسیاری از پاک کننده ها، تونرهای پوست و محصولات ضد آکنه استفاده می شود، اما این ترکیبات از نوشیدنی های الکلی نیستند. هر میوه و نوشیدنی طبیعی که دارای خواص آنتی توکسین باید به تمیز کردن پوست سر و از بین بردن آلودگی های مو کمک می کند و باعث رشد سالم مو می شود. لازم به ذکر است که این مواد به آسانی از میوه ها و نوشیدنی های بدون الکل هم قابل دسترسی هستند.

ودکا چیست و از مضرات و فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
ودکا چیست و از مضرات و فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

کاهش تب

شاید براساس تبلیغات انجام شده ودکا برای سلامتی مفید باشد، اما مضرات زیاد آن برای سلامتی، به طور کامل اثبات شده است و هیچ شکی در آن ها وجود ندارد. استفاده موضعی روی سینه ها، کمر و پاهای فرد، به دلیل سرعت تبخیر الکل می تواند دمای بالای بدن را در آن ناحیه کاهش دهد.

درمان درد دندان

امروزه حتی دهانشویه ها نیز با تبلیغ الکل ۰% معرفی می شوند و برای تسکین فوری دندان درد در موارد استفاده موضعی از الکل استفاده نمی شود. همچنین برای شستشوی دهان هنگامی و بهبود بوی بد دهان می توان از دهان شویه های مخصوص استفاده کرد.

ودکا برای دندان

کاربرد در آشپزی

می دانیم که در فرآیند تولید ودکا، قند به الکل تبدیل می شود. دیابت یا مرض قند بیماری است که ارتباط مستقیم با حجم قند موجود در خون افراد دارد. کاهش بینایی و در موارد حاد نابینایی، از جمله بیماری های چشمی مرتبط با دیابت هستند. استفاده از این نوشیدنی در آشپزی از جمله کارهای بسیار اشتباه است.

کاهش مشکلات مفصلی

بر اساس مطالعات رسمی انجام شده ارتباطی بین نوشیدن ودکا و کاهش التهاب کمتری بیمارانی که از آرتریت روماتوئید رنج می بردند وجود ندارد.

کاهش خطر دیایت

نوشیدن آبجو یا شراب و سایر نوشیدنی های الکلی مثل ودکا  می تواند سطح قند خون را افزایش دهد. بیماری دیابت که با نام مرض قند نیز شناخته می شود، رابطه مستقیم با میزان قندی دارد که در خودن افراد وجود دارد.

ودکا چیست و از مضرات و فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
ودکا چیست و از مضرات و فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

ارزش غذایی ودکا

در این نوشیدنی مقدار قابل توجهی مواد معدنی یا مواد مغذی وجود ندارد. البته ودکا قند و کالری کمتری نسبت به سایر مشروبات الکلی دارد. براین اساس ممکن است این تفکر به وجود بیاید که ودکا ممکن است یک گزینه سالم تر باشد. اما در نتیجه مصرف نوشیدنی های الکلی، عملکرد کبد دچار مشکل می شود. طبق گزارش موسسه ملی بهداشت، بیماری های کبدی دهمین علت مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور آمریکا در سال ۲۰۱۷ بوده است. کالری موجود در ودکا بسته به ماده اولیه، میزان الکل و روند تخمیر ۸۵ تا ۱۲۰ است. با این حال، انواع مختلف ودکا فاقد کربوهیدرات است و دارای چربی ناچیزی است. بیشتر ودکا از اتانول و آب تشکیل شده است، از این رو فاقد قند، فیبر و کلسترول است.

ارزش غذایی ودکا از نظر ویتامین ها و مواد معدنی تقریباً صفر است. مصرف ودکا یا هر نوشیدنی الکلی دیگری می تواند منجر به بروز بیماری های جدی شود. الکل اضافی در بدن از عملکرد صحیح کبد جلوگیری می کند. این عمل می تواند منجر به نارسایی کامل کبد و حتی مرگ شود.

انواع ودکا در ایران

ودکا یکی از محبوب ترین نوشیدنی های الکلی در سراسر جهان است. این نوشیدنی به دلیل طعم خنثی، مطبوع و طبیعت خالص در بین افراد طرفداران بسیاری دارد. ودکا یک نوشیدنی ارزان قیمت است و در صورت مصرف متعادل می تواند فوایدی برای سلامتی داشته باشد. گفته می شود که ودکا برای حفظ سلامت موها مفید است و به رشد موها و رفع شوره کمک می کند. همچنین می تواند برای سلامت قلب و رفع استرس مفید باشد.

از نظر کالری یک پیمانه ودکا با قدرت معمولی (۲۵ میلی لیتر) دارای ۱ واحد الکل است. اگر نوشیدنی شما دارای پیمانه دو برابری است، به این معنی است که مقدار الکل (و کالری) دو برابر شود. مصرف بیش از حد ودکا خطر ابتلا به مشکلات سلامتی طولانی ‌مدت را افزایش می ‌دهد. به عنوان مثال می تواند به قلب و کبد شما آسیب برساند، خطر ابتلا به هفت نوع مختلف سرطان را افزایش دهد و بر ظاهر، باروری و سلامت روان شما تأثیر بگذارد. درست مانند سایر نوشیدنی‌ های الکلی، اینها «کالری‌ های خالی» هستند و ارزش غذایی ندارند، بنابراین به هیچ وجه برای بدنتان مفید نیستند.

علاوه بر این، کالری ‌هایی که مردم از طریق الکل مصرف می‌ کنند، بیشتر از کالری‌ هایی است که در بقیه رژیم ‌هایشان مصرف می ‌کنند. این بدان معناست که شما ممکن است مقدار زیادی کالری اضافی مصرف کنید که می تواند منجر به افزایش وزن شود.

ودکا یک نوشیدنی الکلی است که خرید و فروش آن در ایران حرام است. انواع مختلف این نوشیدنی که در ایران وجود دارد به صورت قاچاق وارد کشور می شود. استفاده از این نوشیدنی به دلیل درصد الکل بالا ممکن است برای افراد مضر باشد و در صورت مصرف باید جوانب احتیاط را رعایت نمایید. در خرید این نوشیدنی محتاط باشید زیرا موارد تقلبی می توانند سلامت شما را به خطر بیندازند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا