Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم علف کش آلیون چیست و چگونه مصرف می شود؟

آلیون (Alion) یک علف کش غیر اختصاصی است که برای کنترل علف های هرز باریک برگ و پهن برگ یکساله در مزارع کاشت نیشکر مورد استفاده قرار می گیرد. این علف کش به صورت پیش رویشی مورد استفاده قرار می گیرد و با ممانعت از سنتز سلولز و توقف رشد مریستم ها علف های هرز را نابود می کند.

این علف کش ساخت کشور آلمان است و قیمت خرید و فروش آن تحت تاثیر قیمت دلار در بازار ایران متغیر است. شما می توانید این سم را از تمام فروشگاه های سموم کشاورزی تهیه کنید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

مکانیسم اثر سم علف کش آلیون

ماده موثره مورد استفاده در علف کش آلیون، ایندازیفلام است که به صورت همزمان علف ‌های هرز باریک برگ و پهن برگ یک‌ ساله و همچنین علف‌ های هرز دائمی که از طریق بذر جوانه می زنند را کنترل می کند.

این علف کش با ممانعت از سنتز سلولز و توقف رشد مریستم ها مانع از جوانه زدن علف های هرز می شود و رقابت رویشی را در زمین از بین می برد.

کاربردهای سم علف کش آلیون

از کاربردهای آلیون علاوه بر کنترل علف های هرز باریک برگ و پهن برگ یک ساله و علف های هرز دایمی در مزارع نیشکر این است که به عنوان علف کش غیر انتخابی  برای باغ های انگور ، درختان سردسیری هسته دار و  دانه دار ، زیتون ، پسته ، نیشکر ، مرکبات و درختان صنعتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این علف کش انتخابی پیش از رویش برای کنترل فصلی و کنترل باقی مانده علف های هرز مهم برگ پهن و باریک برگ در سیب ، گلابی ، هلو ، شلیل ، آلو ، گیلاس (ترش / شیرین) ، زردآلو ،  بوته زنجبیل و رازک است و آجیل های درختی (بادام ، فندق ، فایبربرت ، گردو ، شاه بلوط ) استفاده می شود.

آلیون ممکن است مخلوط با علف کش های مختلف دیگر مانند گلیفوزات نیز مورد استفاده قرار گیرد. این علف کش را می توانید در هر زمان و در تمام طول فصل رشد هنگامی که زمین یخ زده یا پوشیده از برف نیست ، مورد استفاده قرار دهید. این سم را فقط یک بار در سال یا یکبار در یک دوره ۱۲ ماهه و فقط در فضای باز استفاده کنید.

سم علف کش آلیون چیست و چگونه مصرف می شود؟
سم علف کش آلیون چیست و چگونه مصرف می شود؟

مزایای استفاده از سم علف کش آلیون

این علف کش با چسبیدن به کلوئیدهای خاک برای مدت طولانی رشد علف های هرز را کنترل می کند بنابراین به دلیل دوام طولانی نیاز مداوم به علف کش را کاهش می دهد. مقدار استفاده از این علف کش کم است بنابراین کمتر باعث آلودگی محیط زیست می شود.

این علف کش برخلاف بیشتر سموم مورد استفاده در مزارع نیشکر باعث ایجاد مقاومت نشده و هزینه کنترل علف های هرز را کاهش می دهد. آلیون بدون هیچگونه گیاه سوزی طیف گسترده ای از علف های هرز را در مزارع نیشکر کنترل می کند.

میزان و نحوه مصرف سم علف ‌کش آلیون

این علف کش به صورت پیش رویشی به میزان ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی ‌گرم در هکتار قبل از رویش علف‌ های هرز باریک برگ و پهن برگ یک ‌ساله در مزارع نیشکر مورد استفاده قرار می گیرد.

ملاحظات اختصاصی سم علف ‌کش آلیون

بهترین زمان استفاده از این علف کش در مزارع نیشکر بین آبیاری اول و دوم و قبل از رویش علف ‌های هرز است. وجود کلوخه و بقایای گیاهان در مزرعه باعث کاهش اثرات علف ‌کش‌هایی می شود که در خاک مورد استفاده قرار می گیرند.

توجه داشته باشید که وجود رطوبت کافی در خاک قبل از سمپاشی و آبیاری پس از استفاده از علف کش باعث افزایش کارایی آن می شود. این علف کش همچنین در مزارع راتون (بازرویی) و بعد از عملیات بازرویی (راتونینگ) مورد استفاده قرار می گیرد.

ملاحظات عمومی سم علف کش آلیون

هنگام استفاده از این سم حتما از دستکش ، ماسک ، عینک و چکمه استفاده کنید تا مواجهه با سم به حداقل برسد. در طول مدت سمپاشی از کشیدن سیگار و خوردن و آشامیدن خودداری کنید.

در صورت بروز علائمی همچون سرگیجه ، تهوع ، اختلال در بینایی و سردرد فورا به مراکز درمانی مراجعه کرده و برچسب سم را به پزشک نشان دهید. سم را در بسته بندی اصلی در انبارهای خشک و خنک به دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا