Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیصنایع شیمیایی

پارافین مایع چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

پارافین مایع یک روغن معدنی به شدت تصفیه شده است که در لوازم آرایشی و پزشکی کاربرد بسیار فراوانی دارد.

پارافین مایع یک روغن شفاف و بدون بو است که از یک منبع معدنی ، نوعاً  از یک ماده تقطیر شده نفتی بدست می آید. این روغن محصول جانبی تصفیه نفت خام برای تولید بنزین و سایر فرآورده های نفتی است.

نفت مایعی است که به طور طبیعی از زمین استخراج می شود و پس از خالص سازی و تبدیل شدن به پارافین مایع ، هیچ شباهتی به نفتی که  استخراج شده ندارد. پارافین خطر کمتری نسبت به بنزین دارد و در دمای ۱۵۰-۲۷۵ درجه سانتی گراد می جوشد. می توان آن را از زغال سنگ ، چوب و شیل نفت استخراج کرد ، اما بیشتر از تقطیر نفت خام به دست می آید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

کاربردهای پارافین مایع

روغن معدنی را می توان برای اهداف مختلفی از جمله ملین ، در تهیه غذا و کاربردهای مکانیکی ، الکتریکی و صنعتی استفاده کرد. با این حال، پارافین مایع اصطلاحی است که برای روغن معدنی بسیار تصفیه شده اختصاص یافته و مناسب محصولات مراقبت از پوست ، مواد آرایشی ، دارویی و حتی برای مصرف خوراکی است. این یک وجه تمایز بسیار مهم است زیرا برخی از متخصصان مراقبت از پوست که نگرانی خود را در مورد پارافین مایع ابراز می کنند ، ممکن است ناخواسته به روغن معدنی درجه پزشکی اشاره کنند ، که به درستی تصفیه نشده است و در محصولات پوستی استفاده نمی شود.
روغن معدنی یا روغن پارافین ، مخلوطی از آلکان های بالاتر از یک منبع معدنی مانند نفت  خام می باشد. روغن معدنی از نفت خام به روش تقطیر در خلا تولید می شود که از آن چندین ماده  تقطیر شده  و یک روغن باقی می ماند که سپس روغن را بیشتر تصفیه می کنند.
روغن های معدنی تصفیه نشده یا تحت تصفیه کم توسط سازمان های بهداشت جهانی در گروه مواد سرطان زا در گروه ۳ طبقه بندی می شوند ، زیرا قرار گرفتن در معرض مزمن این مواد معطر از جمله ترکیبات معطر چند حلقه ای آلکیله (PAC ) می تواند منجر به سرطان پوست شود.
روغن معدنی یکی از عناصر رایج در لوسیون های کودک ، کرم های سرد ، پمادها و مواد آرایشی برای درمان و جلوگیری از خشکی پوست ، پوسته پوسته شدن ، خارش پوست و تحریکات جزئی پوست است. همچنین از آن به عنوان ملین ملایم برای مصارف انسانی یا دامپزشکی استفاده می شود.

 

 

انواع پارافین مایع

پارافین مایع به دو شکل وجود دارد که نباید آنها را با یکدیگر اشتباه گرفت. هر کدام از آنها در زمینه ها و صنایع مختلف کاربردهای فراوانی  دارد. یک شکل از پارافین مایع نوعی نفت سفید بسیار تصفیه شده است که به عنوان سوخت استفاده می شود. دیگری روغن معدنی بسیار تصفیه شده ای است که کاربردهای مختلفی دارد مثلا در تولید موارد آرایشی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

پارافین مایع چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟
پارافین مایع چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

استفاده از پارافین مایع به عنوان سوخت

یکی از کاربردهای اصلی این ماده استفاده از آن به عنوان سوخت می باشد. این ترکیب نوعی نفت سفید ، تقطیر شده و تصفیه شده است که می تواند در چراغ ها و سایر دستگاه ها بسوزد. این سوخت هنگام سوختن هیچ دوده و بویی تولید نمی کند و همین امر آن را به یک سوخت جذاب تر نسبت به نفت سفید تصفیه شده تبدیل می کند.

مصارف صنعتی و نساجی پارافین مایع

این ترکیب عمدتا به عنوان روان کننده در محیط های مختلف صنعتی استفاده می شود. این ترکیب می تواند برای روغن کاری تیغه هایی که کاغذ را برش می دهند استفاده شود. این مایع  همچنین یک جز بسیار مهم از فیلترهای هوا ، به ویژه فیلترهای هوایی است که در زیر آب کار می کنند. این روغن  می تواند به عنوان یک مایع هیدرولیک در ماشین آلات نیز استفاده شود.

استفاده از پارافین مایع در صنایع نساجی بیشتر برای روغن کاری دستگاه ها می باشد. این ترکیب یکی از اجزای اصلی روغنی است که برای چرخاندن ، بافتن و ایجاد مش از آن استفاده می شود. روغن مورد استفاده برای روغن کاری چرخ خیاطی معمولاً نیز حاوی پارافین مایع است. این ترکیب می تواند پس از کار با مواد ساینده مانند سیمان ، دست های شما را تمیز کند.

کاربردهای دارویی و آرایشی پارافین مایع

این ترکیب کاربرد گسترده ای در زمینه های مختلف پزشکی دارد. از آنجا که پارافین مایع بدون جذب شدن از مجاری روده ای عبور می کند می توان از آن به عنوان ملین استفاده کرد تا یبوست را درمان کند. از این ترکیب در تولید پنی سیلین و برخی از روان کننده های چشم استفاده می شود. از پارافین مایع حتی می توانید برای تسکین بثورات پوستی ناشی از حساسیت به پوشک در نوزادان و تحریکات اگزمایی پوست استفاده کنید.

در صنعت لوازم آرایشی از پارافین مایع بطور گسترده ای استفاده می شود. از این مایع در تولید محصولات زیبایی مختلف از جمله کرم های پاک کننده ، کرم های سرد ، کرم های مرطوب کننده  ، روغن های برنز کننده و محصولات آرایشی دیگر استفاده می شود. همچنین می توان از آن به عنوان لوسیون نرم کننده  برای درمان خشکی پوست استفاده کرد.

سایر کاربردهای پارافین مایع

این ترکیب در بسیاری از زمینه های دیگر مفید است. به عنوان مثال ، این ماده یک عنصر اساسی در بسیاری از حشره کش های کشاورزی است. این ترکیب جز مواد اولیه ، تولید و مهار گازهای واکنشی مانند دی اکسید گوگرد و کلر است. اغلب از آن در طیف سنجی مادون قرمز استفاده می شود. می توان آن را روی قالب های پخت قرار داد تا از بین بردن باقی مانده غذای های پخته شده راحت شود. همچنین برای درخشان نشان دادن بسیاری از میوه ها مانند سیب استفاده می شود.

پارافین مایع چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟
پارافین مایع چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

کدام محصولات حاوی پارافین مایع هستند؟

محصولات زیادی در بازار وجود دارد که حاوی پارافین مایع هستند. این ترکیب در درجه اول در کرم ها و لوسیون های فرموله شده برای کسانی که پوست خشک دارند استفاده می شود . قبلاً اشاره کردیم که پارافین مایع اغلب در کرم های اگزما استفاده می شود ، اما ممکن است در کرم های راش پوشک ، لوسیون بدن ، پاک کننده آرایش ، محصولات مراقبت از لب و موارد دیگر نیز از آن استفاده شود.

چرا از پارافین مایع استفاده می شود؟

پیدا کردن اسم پارافین مایع که به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده یک کرم یا لوسیون در تولید آن به کار رفته است ، می تواند برای برخی از مصرف کنندگان مشکل باشد. از این گذشته ، هنگامی که از کلمه ای پارافین استفاده می شود معمولاً همه ما یاد شمع می افتیم. اما اگر نگاهی به برخی از محصولات مراقبت از پوست خود بیندازید ، ممکن است آن را را در کرم ها ، لوسیون ها ، نرم کننده لب ، صابون و حتی پمادهای اگزما پیدا کنید. اما پارافین مایع چه کاری انجام می دهد و مهمتر از همه ، آیا استفاده از آن روی پوست بی خطر است؟

تحقیقات نشان داده است که این ترکیب بی خطر است و می توان از آن برای درمان بیماری های مختلف مانند خشکی پوست ، خارش و اگزما استفاده کرد که در ادامه شرح داده شده است.

خشکی پوست

یک ماده را می توان به عنوان یک نرم کننده انسداد طبقه بندی کرد. مواد تشکیل دهنده انسداد با تشکیل یک فیلم بر روی پوست به عنوان یک مانع مقاوم در برابر آب عمل می کند. این فیلم همچنین باعث جلوگیری از تبخیر رطوبت طبیعی پوست می شود. با گذشت زمان ، این عمل باعث افزایش هیدراتاسیون پوست با ایجاد تجمع آب در بالاترین لایه پوست می شود. در حالی که انواع پوست ها می توانند از نرم کننده هایی مانند پارافین مایع بهره مند شوند ، اما نرم کننده ها مخصوصاً برای کسانی که پوستی خشک ، خشن و یا پوسته پوسته دارند می تواند بسیار مفید  باشد.

تحریک پذیری

علاوه بر مرطوب نگه داشتن پوست ، پارافین مایع ممکن است به کاهش خارش پوست نیز  کمک کند زیرا باعث  ایجاد یک پوشش چرب در سطح پوست  می شود  که پوست را  در برابر تحریک کننده های محیطی مانند مواد حساسیت زا ، آلاینده ها و باکتری ها  محافظت می کند.

اگزما

اگزما یا درماتیت اصطلاحی است که به گروهی از بیماری های پوستی گفته می شود که با بثورات خشک و خارش دار مشخص می شود. به دلیل خارش شدید همراه با بثورات ، اگزما می تواند یک بیماری ناتوان کننده باشد. از آنجایی که پارافین مایع به قفل شدن رطوبت کمک می کند و باعث کاهش خارش پوست می شود به همین دلیل از این مایع برای تولید کرم های اگزما استفاده می شود. با تقویت سد رطوبت طبیعی ، پارافین مایع می تواند علائم این بیماری پوستی را کاهش دهد.

پارافین مایع چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟
پارافین مایع چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

آیا پارافین مایع برای پوست شما بی خطر است؟

در سال های اخیر ، پارافین مایع بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است و گفته می شود که برای پوست خطرناک می باشد. برای درک این مسئله که آیا پارافین مایع برای پوست بی خطر است یا نه بیایید در مورد برخی از انتقادات به پارافین مایع بحث کنیم.

انتقادها از پارافین  مایع در مراقبت از پوست چیست؟

رطوبت

یکی از انتقادات به پارافین مایع این است که در واقع پوست را مرطوب نمی کند. مسلماً تقویت سد رطوبت طبیعی پوست بسیار مهم است ، اما بسیاری از پزشکان پوست اعتقاد دارند که احساس رطوبت حاصل از این ترکیب واقعی نیست.

بعد از اینکه کسی از محصولی حاوی پارافین مایع استفاده کرد ، احساس نرمی و ابریشمی روی پوست می کند که این احساس در اثر تماس با روغن معدنی روی سطح پوست می باشد و نه بافت واقعی پوست.  بنابراین ، برخی معتقدند که اثرات مرطوب کننده این ماده صرفاً یک توهم حسی است.

در حالی که پارافین مایع دلیل اصلی احساس لطیف بودن پوست را ایجاد می کند ، سدی که در سطح پوست ایجاد می شود به حبس شدن رطوبت در پوست کمک می کند. با این حال ، استفاده از این مایع  به طور مستقیم رطوبت پوست را بهبود یا افزایش نمی دهد و فقط وقتی روی پوست قرار بگیرد باعث حبس شدن رطوبت در پوست می شود و مزایای آن برای برخی از انواع پوست کوتاه مدت می باشد.

سرطان زایی

از آنجاییکه که پارافین یک ماده مبتنی بر نفت است بسیاری بر این باورند که پارافین مایع در طی فرآیند تصفیه به دی اکسان آلوده می شود که توسط سازمان بهداشت جهانی و آژانس حفاظت از محیط زیست به عنوان ماده سرطان زای احتمالی ذکر شده است. با این حال این ماده باید ۹۹٪ خالص و کاملاً عاری از آلاینده های شیمیایی ، باکتری ها و آثار فلزات سنگین باشد. بعلاوه ، بر اساس پایگاه داده لوازم آرایشی پوست EWG ، پارافین به عنوان مواد درجه یک ذکر شده است که بالاترین نمره ای است که یک ماده می تواند دریافت کند.

آکنه

آخرین انتقاد وارد به پارافین این است که می تواند منافذ پوست را مسدود کرده و باعث ایجاد لکه ها و آکنه شود. متأسفانه تحقیقات در مورد این موضوع هنوز هم بی نتیجه است. پارافین مایع یا روغن معدنی می تواند مشکلات آکنه را برای برخی  افراد بیشتر کند. با این حال ، اکثر مردم چنین مشکلی را تجربه نخواهند کرد. در حقیقت ، در مطالعه ای که در Journal of Cosmetic Dermatology منتشر شده ، مشخص شد که روغن معدنی مورد استفاده در صنعت  لوازم آرایشی غیر کومدون زا است ، به این معنی که منافذ پوست را مسدود نمی کند. اگر سابقه آکنه شدید دارید،  پیشنهاد می شود بخاطر احتیاط بیشتر از مصرف محصولات مراقبت از پوست حاوی پارافین خودداری کنید.

از کجا پارافین مایع بخریم؟

پارافین مایع به عنوان یک ملین و مرطوب کننده پوست استفاده می شود و یک سد انسدادی روی سطح پوست ایجاد می کند تا به حفظ رطوبت کمک کند. همچنین در ترکیبات دارویی برای داروهای قلب، شیاف ها، داروهای سرفه و داروهای بیهوشی استفاده می شود. پارافین مایع یک روغن معدنی است که می توانید آن را گریدهای مختلف برای اهداف متنوع خریداری کرده و مورد مصرف قرار دهید. این ترکیب را می توانید به صورت حضوری یا اینترنتی از سایت های فروش مواد شیمیایی خریداری نمایید.

پارافین مایع کاربردهای زیادی دارد و این ماده شیمیایی در بسیاری از فرمول‌های محصولات مراقبت از پوست و حتی در محصولات خوراکی موجود است. پارافین مایع اغلب در فرمولاسیون کرم گنجانده می شود زیرا اعتقاد بر این است که به پوست کمک می کند رطوبت را حفظ کند. حفظ رطوبت یک عامل مهم در مراقبت از پوست است که اغلب نادیده گرفته می شود. پوست دارای یک سد طبیعی است که از از دست دادن رطوبت جلوگیری می کند و به حفظ نرمی پوست کمک می کند.

با این حال، برخی افراد به دلیل عوامل ژنتیکی، پیری پوست و آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش و آب و هوای سخت، تضعیف این سد را تجربه می کنند. بنابراین، پارافین مایع گاهی اوقات در محصولات مراقبت از پوست فرموله می شود تا یک لایه محافظ روی پوست ایجاد کند. به حفظ هیدراتاسیون کمک می کند. معمولاً، این روغن تا حدودی احساس چربی، اما صافی روی پوست ایجاد می‌کند و به مصرف‌کننده احساس رطوبت می‌دهد. به دلیل این ویژگی‌های مرطوب ‌کننده فرضی، این روغن ماده افزودنی رایج به کرم‌های اگزما نیز می‌باشد. اعتقاد بر این است که اگزما به دلیل کمبود رطوبت شعله ور می شود و با تقویت سد رطوبت طبیعی، روغن سفید ممکن است بتواند علائم این بیماری پوستی را کاهش دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا