Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهیصنایع شیمیاییغذایی و داروییکشاورزی و دامپروری

کلرید منیزیم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کلرید منیزیم نوعی نمک پرکاربرد است که به عنوان مکمل غذایی نیز استفاده می شود.  فرمول شیمیایی منیزیم کلرید به شکل  MgCl ۲ است.این نمک معدنی یک ترکیب بلوری بی رنگ  و یک نمک بسیار جاذب رطوبت می باشد. این ماده به طور طبیعی در آب دریا یافت می شود اما به راحتی از آب دریاچه های نمک مانند دریاچه بزرگ نمک در شمال یوتا و دریای مرده واقع در بین اردن و اسرائیل برداشت می شود که محتوای نمک آن ممکن است تا ۵۰٪ برسد.

آب دریا فقط حاوی ۰.۵۴٪  کلرید منیزیم است اما منبع طبیعی فراوانی از فلز منیزیم می باشد. فرآیند Dow شامل جداسازی فلز منیزیم از آب دریا توسط الکترولیز MgCl2 است. این نمک معدنی به دلیل خواص بی‌شماری که دارد در صنایع مختلف از تهیه غذا تا مراقبت های جاده ای و مراقبت های پزشکی مورد استفاده قرار گیرد بر همین اساس قیمت فروش آن نیز متفاوت است. مثلا قیمت خرید کلرید منیزیم صنعتی با قرص کلرید منزیم متفاوت است.

مکمل کلرید منیزیم با افزایش سطح منیزیم در افراد دچار کمبود این عنصر سلامتی آنها را بهبود می بخشد. مکمل های کلرید منیزیم معمولاً به شکل قرص و کپسول در دسترس هستند. از این ترکیب می توان برای حمام های درمانی و خیساندن پا نیز استفاده کرد. اگر مایلید بدانید منیزیم کلرید چه نوع ترکیبی است در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه ما باشید.

کاربردهای کلرید منیزیم در صنایع

کلرید منیزیم نمکی طبیعی است که می توان آنرا  از کانسارهای ساحلی و دریاچه ها برداشت کرد. در شکل خالص MgCI2  را می توان به عنوان عنصری پودری، بدون بو و بی رنگ تشخیص داد که طعم تلخی دارد. این ترکیب به راحتی در آب حل می شود و بیشتر در حالت هیدراته یافت می شود زیرا به راحتی رطوبت هوا را جذب می کند.

کنترل گرد و غبار در جاده های آسفالت نشده

وقتی رطوبت بیش از ۳۲٪ باشد ، کلرید منیزیم بدون توجه به دما ، آب یا رطوبت موجود در هوا جذب می کند و از راه افتادن گرد و غبار در جاده ها جلوگیری می کند. این ترکیب در جاده های غیر آسفالته  استفاده می شود تا آنها را مجدداً جمع و جور کرده و باعث کاهش اتلاف خاک در اثر فرسایش بادی شود.

رفع یخ زدگی  جاده ها ، پیاده روها و پارکینگ ها

MgCI2 مایع به طور گسترده ای به عنوان ضد یخ برای جلوگیری از تشکیل یخ در معابر استفاده می شود. اگر قبل از بارش این ترکیب اسپری شود ، می تواند تشکیل یخ را به تأخیر بیندازد و از چسبیدن آن به سطح زمین جلوگیری کند. بنابراین ، این ترکیب تجمع شدید یخ  و برف در جاده ها را در زمستان کنترل می کند. این شرایط رانندگی را بهبود می بخشد و احتمال سر خوردن وسایل نقلیه را کاهش می دهد. در مقایسه با سایر ضد یخ ها مانند کلرید سدیم ، MgCI2 به دلیل خاصیت خورندگی کمتر ارجح است.

استفاده در پزشکی

MgCI2  می تواند به عنوان مکمل غذایی استفاده شود. با مصرف قرص یا کپسول ، عنصر معدنی منیزیم که برای بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی حیاتی است به راحتی تأمین می شود. این عنصر اگر به طور منظم مصرف شود ، از لخته شدن خون جلوگیری می کند ، فشار خون را کنترل می کند ، دندان ها و استخوان ها را تقویت می کند و خطر بیماری های مزمن مانند پوکی استخوان ، حمله قلبی و غیره را کاهش می دهد.

ساخت محصولات مختلف

به غیر از مصارف بهداشتی و ایمنی عمومی ، از MgCI2 در تولید سیمان استفاده می شود. صنایع کاغذ و نساجی نیز از آن استفاده می کنند. خاصیت غیر قابل احتراق آن را برای ساخت تجهیزات نسوز به یک گزینه عالی تبدیل کرده است.

کلرید منیزیم چیست و چه کاربردهایی دارد؟
کلرید منیزیم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سایر کاربردهای صنعتی کلرید منیزیم

  1. تولید مواد ضد عفونی کننده
  2. تولید پوشش ضد حریق پانل های چوبی ، تیرهای فولادی و سایر مواد
  3. به عنوان یک جزء در کپسول های آتش نشانی
  4. تیمار پارچه های پشمی و نخی
  5. خنک کردن ابزار حفاری
  6. فرآوری چغندرقند

روش تولید کلرید منیزیم

MgCl2 بی آب یک اسید لوئیس است هرچند یک اسید ضعیف به حساب می آید . در فرآیند Dow ، کلرید منیزیم از هیدروکسید منیزیم با استفاده از اسید کلریدریک تولید می شود:

 

Mg (OH) 2 (s) + 2 HCl (aq) → MgCl2 (aq) + 2 H2O (l)

همچنین می تواند با واکنش مشابه از کربنات منیزیم تهیه شود.

استفاده از کلرید منیزیم به عنوان پیش ساز فلز منیزیم

MgCl2  بی آب پیش ماده اصلی منیزیم فلزی است. کاهش  Mg2 + به  Mg0 فلزی  با الکترولیز در نمک مذاب انجام می شود. مانند آلومینیوم الکترولیز در محلول آبی امکان پذیر نیست زیرا منیزیم فلزی تولید شده بلافاصله با آب واکنش نشان می دهد یا به عبارت دیگر قبل از وقوع کاهش منیزیم ، هیدروژن موجود در آب به H2 گاز تبدیل می شود. بنابراین ، الکترولیز مستقیم  MgCl2 مذاب در غیاب آب مورد نیاز است زیرا پتانسیل کاهش برای به دست آوردن منیزیم کمتر از حوزه پایداری آب در نمودار Eh-pH است.

MgCl2 → Mg + Cl2

تولید منیزیم فلزی در کاتد (واکنش احیا) با اکسیداسیون آنیون های کلرید در آند با انتشار کلر گازی همراه است. این فرآیند در مقیاس بزرگ برای تولید کلرید منیزیم صنعتی توسعه یافته است.

کاربرد کلرید منیزیم در کشاورزی

از آنجا که منیزیم یک ماده مغذی متحرک است  می توان از کلرید منیزیم به عنوان جایگزین سولفات منیزیم (نمک اپسوم) استفاده کرد تا از طریق تغذیه برگ ها به اصلاح کمبود منیزیم در گیاهان کمک کند. دوز توصیه شده کلرید منیزیم کمتر از دوز توصیه شده سولفات منیزیم (۲۰ گرم در لیتر) است. این امر عمدتاً به دلیل کلر موجود در این ترکیب است که در صورت استفاده بیش از حد می تواند به سطح سمی برسد.

مشخص شده است که غلظت بالاتر منیزیم در گوجه فرنگی و برخی گیاهان مانند فلفل می تواند آنها را در معرض بیماری های ناشی از عفونت باکتری Xanthomonas campestris قرار دهد ، زیرا منیزیم برای رشد باکتری ضروری است.

همچنین غلظت زیاد یون های MgCl2 در خاک ممکن است سمی باشد یا قدرت جذب آب را تغییر دهد به طوری که گیاه به راحتی نتواند آب و مواد مغذی را جذب کند. همچنین هنگام جذب این ترکیب یون کلراید از طریق سیستم آوندی گیاه در حاشیه برگها یا سوزن ها تجمع می یابد ، جایی که در ابتدا دیبک رخ می دهد. در نتیجه برگ ها ضعیف یا کشته می شوند و در نهایت می تواند منجر به مرگ درخت شود.

کلرید منیزیم چیست و چه کاربردهایی دارد؟
کلرید منیزیم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فواید سلامتی کلرید منیزیم

از این ترکیب در درجه اول برای تکمیل رژیم غذایی با عنصر منیزیم استفاده می شود. اگرچه به خودی خود شرایط را “درمان” نمی کند ، اما می تواند به رفع کمبود منیزیم کمک کند و با این کار برخی از عملکردهای فیزیولوژیکی بدن  را بهبود بخشیده یا بازیابی کند.

منیزیم یک ماده مغذی حیاتی برای سلامتی انسان است و مسئول بیش از ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی در بدن است. این ترکیب تنظیم قند خون ، فشار خون و عملکرد عضلات و اعصاب را بر عهده دارد. همچنین برای تولید پروتئین ، ماده معدنی استخوان و DNA  نیز ضروری است. اگرچه کمبود منیزیم غالباً تحت بالینی است (به معنای بدون علائم واضح است) ، اما می تواند با علائم عمومی یا غیر اختصاصی مانند خستگی ، ضعف ، افسردگی ، ماسک (انقباض غیر ارادی) و آریتمی (ضربان قلب نامنظم) ظاهر شود.

کمبود مزمن منیزیم با طیف گسترده ای از آسیب های سلامتی ، از جمله آسم ، میگرن ، دیابت نوع ۲ ، سندرم متابولیک ، فشار خون بالا ، تصلب شرایین ، پوکی استخوان و سرطان روده بزرگ ارتباط نزدیکی دارد .

برخی از موارد و یا شرایط که باعث کمبود منیزیم در افراد سالم می شود شامل:

  • سوء تغذیه
  • رژیم کم منیزیم
  • اسهال یا استفراغ شدید
  • بیماری های روده مزمن مانند بیماری کرون و بیماری سلیاک
  • بارداری و شیردهی
  • دیابت کنترل نشده ضعیف
  • داروهای ادرار آور
  • اعتیاد به الکل
  • بیماری هایپوپاراتیروئید

مکمل های کلرید منیزیم می توانند با غلبه بر کمبود منیزیم (یا حداقل کم کردن آن) ، سلامت و عملکرد فیزیولوژیکی بدن را بهبود بخشند. با توجه به دامنه بیماری هایی که کمبود منیزیم می تواند ایجاد کند ، برخی معتقدند که مکمل های  کلرید منیزیم نه تنها ممکن است از برخی بیماری ها جلوگیری کند بلکه به طور فعال آنها را نیز درمان می کند. این یک موضوع بحث برانگیز است.

کلرید منیزیم چیست و چه کاربردهایی دارد؟
کلرید منیزیم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

خطرات و عوارض جانبی منیزیم کلراید

مکمل های منیزیم کلراید  اگر طبق دستورالعمل ها استفاده شوند معمولا بی خطر محسوب می شوند. عوارض جانبی شایع شامل ناراحتی معده ، حالت تهوع ، اسهال و استفراغ است. بسیاری از این عوارض جانبی را می توان با مصرف مکمل همراه با غذا کاهش داد.

کمبود منیزیم یکی از رایج ترین کمبودهای مواد معدنی در بدن  است که در بزرگسالان دیده می شود و بسیاری از متخصصان بهداشت توصیه می کنند مکمل  کلرید منیزیم مصرف کنید تا اطمینان حاصل شود که بدن ما به اندازه کافی منیزیم دریافت می کند.

در حالی که منیزیم قسمت مهمی از یک رژیم متعادل است ، جذب این ماده معدنی از راه پوست راهی عالی برای بهره مندی مستقیم از خواص تسکین دهنده آن است کلرید منیزیم برای همه چیز از سم زدایی پوست تا احیای مجدد عضلات بعد از ورزش بسیار مفید است.

حمامهای منیزیم کلراید دارای مزایای مختلفی برای بدن شما هستند. پوست شما بزرگترین اندام بدن شما است و غوطه ور شدن در آب غنی از منیزیم یک روش فوق العاده کارآمد برای جذب این ماده معدنی و بهره مندی از خواص  آن است.

حمام نمک کلرید منیزیم می تواند به شما در موارد زیر کمک کند:

  • کاهش التهاب در پوست
  • سموم و فلزات سنگین را در سطح سلولی حذف می  کند
  •  گردش خون و جریان خون را بهبود می بخشد
  • بیماری های پوستی مانند اگزما ، آکنه ، پسوریازیس و درماتیت را تسکین می دهد
  • آبرسانی پوست را بهبود می بخشد

هشدارها در رابطه با مصرف منیزیم کلراید

در صورت استنشاق یا بلعیده شدن در مقادیر زیاد ، کلرید منیزیم ممکن است مضر باشد. وقتی غلظت سرمی منیزیم بالای ۳.۵ میلی گرم در دسی لیتر باشد ، مصرف این نمک باعث حالت تهوع ، استفراغ و ناراحتی شکمی می شود. دوزهای بالایی که به ویژه از راه وریدی تجویز می شوند و مشخصه آنها غلظت سرمی منیزیم ۸-۱۲ میلی گرم در دسی لیتر است ، ممکن است منجر به علائم جدی تری از جمله افت فشار خون ، ضعف عضلانی ، از دست دادن رفلکس شود. دوزهای بالاتر نمک کلرید منیزیم منجر به فلج عضلات می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا